|

Nagyratörő kínaiak

Hamarosan megkezdődik az ötödik generációs vadászbombázó tesztelése, valamint egy A400M-nél nagyobb, sugárhajtású szállítógép is bemutatásra kerül idén.

Amerikaiai hírszerzési elemzésekre hivatkozva Robert Gates amerikai védelmi miniszter tavaly azt nyilatkozta, hogy Kína 2020 előtt nem lesz képes ötödök generációs típus hadrendbe állítására. Később ezt egy kínai tábornok is megerősítette egy televíziós interjúban.

Akkor azt mondta, hogy anyagi forrásoktól függően akár már 2010-ben levegőbe emelkedhet a gép, az első felszállás után egy nagyon aktív, de meglehetősen hosszú tesztprogramnak vetik majd alá a típust, ezért 2020 körüli a hadrendbe állítás előre kalkulált időpontja.

„Az új vadászgép jelenleg fejlesztés alatt áll. A prototípus építése előrehaladott állapotban van, hamarosan várható az első repülése” – nyilatkozta a napokban He Weirong tábornok.
„Az első repülést követően minél hamarabb belefogunk a tesztprogramba, hogy a lehető leghamarabb szolgálatba tudjuk állítani. Jelenleg úgy tűnik, hogy 8-10 évre van ehhez szükségünk.”

Túl sok részletet ezúttal sem tudtunk meg a géppel kapcsolatban, annyi bizonyos, hogy képes lesz a szupercirkálásra. A típust a haditengerészet is meg kívánja szerezni, legalábbis annak hajófedélzeti üzemre átépített változatát, ezt Wu Shengli admirális, a haditengerészet parancsnoka szögezte le.

E utóbbi nem biztos, hogy megvalósulhat az évtized végéig, mivel a J-XX jelzésű alapverzióval sem kevés munka lesz a szolgálatba állításig, nem valószínű, hogy annak áttervezett egyedeire több időt és erőforrást csoportosítanak át, hogy a tengerészeknél is tartható legyen a 2020-as időpont.

Ha mégis beletörne a projektbe a kínaiak bicskája, Andrew Brookes szakértő szerint Oroszország kisegítené őket, persze nem ingyen:
„Az oroszoknak fejlett(ebb) technológiájuk van, a kínaiaknak meg pénzük. Ha tényleg ezt az utat választják, véleményem szerint sikerre vihetik az üzletet.”

Más szakértők szerint Kína nem lesz képes „alacsony észlelhetőségű” típus kifejlesztésére, csupán „csökkentett észlelhetőségű”, 4++ generációs gép várható tőlük. Ezen besorolás terén vita folyik a PAK-FA-val kapcsolatban is, ám ami a szupercirkálás és a kialakítás mellett lényegesebb szempont, a szenzorfúzió, az információfeldolgozás és a külső borítás alatt lapuló technológiák és berendezések – melyeket sokkal nehezebb lesz tanulmányozni – adhatják meg a pontosabban gép besorolási helyét.

Kína légi-szállítás terén is újabb generációt kíván ugrani, ehhez szükség van egy új típusra. Az AVIC Aircraft vezetésével készülő gép pontos kialakítására még idén fény derül, egyelőre annyit tudni róla, hogy 200 tonna körüli felszállótömegű típusról van szó, tehát egy A400M és C-17 Globemaster III közötti méretű masina várható. A gép sárkányszerkezete „hagyományos anyagokat” tartalmaz majd, tehát nagyfokú alumíniumfelhasználás valószínűsíthető. A négyhajtóműves, vállszárnyas, T-vezérsíkos géphez a C-17-eshez hasonló főfutókat és futóműgondolát terveznek. A gép meghajtásáról valószínűleg importhajtómű fog gondoskodni, erre az orosz PS-90 erőforrás a legesélyesebb.

7 hozzászólás “Nagyratörő kínaiak”

  1. forrás?
    “Az oroszoknak fejlett(ebb) technológiájuk van, a kínaiaknak meg pénzük. Ha tényleg ezt az utat választják, véleményem szerint sikerre vihetik az üzletet.”
    kész gépek átadása is necces, komplett licenszek…. átadása meg kész gazdasági öngyilkosság.

  2. Gondolom tanultak az oroszok a kínai „licencek” történetéből.
    Azért a kínaiaknak elég megalázó lehet hogy nagyon nincs még csak hasonló hajtóművűk sem amit akár a Szu-27-be pakolhatnának be.Akkor meg még 1 generációval az 5. előtt lennének.Ha jól tudom a kínai hajtómű messze nem kész.

  3. Ki az a hülye aki nekik technológiát eladja?

    Oroszok már megjárták velük.

    Hogy az oroszok képesek főleg a Indiaiakkal szövetkezve 5. gépet csinálni szerintem nem kérdés.

    Amit Iván nem tud az Gandhi tudja ez esetben a modernebb vegyészeti eljárok

    Egyik professzorom is 3 hete volt Indiába ( mellesleg a fent meg nem nevezett professzor is szilárd test és nanotechnológia témába járatos. Mert meghívták.

    India meghívja a nyugati egyetemek professzorait előadni és egyéb ezáltal értékes tudás anyagra tesz szert. Szu-50 fejlesztési munkáiba nagyon fontos.
    Kínaiak meg 3D nanotechnológia rendszerek előállítási terén a tanszéken készült tudományos műveket hivatkozzák

  4. Nincsenek annyira lemaradva a ruszkik mögött a kínaiak. A hajtómű az tényleg gyenge pontjuk. Én kíváncsian várom az első repülést! Sajnos erről még a kínai ismerőseim se tudnak még újsághírt se mondani mert annyira titkolóznak.

  5. Semmi jel nem mutat arra hogy china 2020-ra 5. generációs típussal rendelkezik majd. De szerintem még nincs is elképzelésük ehhez hasonló vadászgéppel kapcsolatban. Talán még 2020 után is csak akkor lehet számukra efféle vadászgép elérhető, ha az oroszok hajlandóak lesznek megosztani velük a tudásukat.
    Miután az oroszok legyártották az első Szuhoi PAK-FA prototípust, lehet hogy hajlandóak lesznek majd chinának is bemutatni, de nem szabad elfelejteni, hogy még a PAK-FA sem igazán 5. generációs gép, mivel nics igazi lopakodó képessége, csak simán egy csökkentett radarkeresztmetszetű gép. Arra amúgy kíváncsi leszek, hogy az oroszok mikor tudják hadrendbe állítani a PAK-fát, mert szerintem 2015-ben még nem. Igazi lopakodó vadászok kifejlesztésére máig csak az USA volt képes, az F-22-eseknek pedig belátható időn belül semmilyen vetélytársa nem várható, így Amerika még várhat a következő 6-odik generációs vadászgépek kifejlesztésével. Amúgy kíváncsi leszek, hogy a USAF-nál a távoli jövőben majd milyen vadászgép lesz az F-22-es utóda. :D