A feltehetően katonai alkalmazásra szánt, két hajtóműves kísérleti repülőgép elvesztését a tegnapi nap erősítették meg maláj források. Az esetre, amely egy brit pilóta életébe került, még vasárnap került sor, miután felszállt a Kuala Lumpurtól 300 kilométerre északra fekvő Tekah repülőtérről.
Az esetnek számos szemtanúja volt, az egyik elmondása szerint a gép alig bírt felszállni. „Háromszori próbálkozásra sem sikerült neki magasra emelkedni, majd negyedszerre végre felszállt 200 méter magasra, majd rövid vízszintes repülés után balra dőlt és a földnek csapódott.”
A reptéri tűzoltók perceken belül a helyszínre értek, azonban a gépet irányítani próbáló pilóta, az 53 éves feltaláló Michael Robert Dacre életét már nem bírták megmenteni.
A két szárny felett elhelyezett sugárhajtóművel rendelkező gépet egy héttel a katasztrófa előtt egy konténerben szállították Malajziába, ott fejezték be a végszerelését. A STOL elképzelés szerint épített, Jetpod elnevezésű gépnek a tervek szerint rendkívül rövid kifutópályára lenne szüksége.
A gépet rövid (5-10 perces) repülésekre tervezték alkalmazni, azonban hatótávja megközelíti az 500 kilométert is. A fedélzetén 8 utast szállíthatna, de katonai futárfeladatokra is alkalmazható lenne, sőt hordozófedélzeti üzemeltetésének gondolatával is eljátszottak. A típus példányainak nem lenne szüksége katapultos felgyorsításra, a fedélzeten fellelhető igencsak rövid felszállási úthosszal tökéletesen megelégednének.
A típus sorozatgyártásának beindítását 2011-re tervezték, de a baleset és a feltalálónak halála jócskán visszavethetik az eredeti elképzelést.
Hát ilyen külsővel nem is csodálom h alig bírt repülni… egy fogkrémes tubus áramvonalasabb…
Lehet tul gyengek voltak a hajtomuvek a rep.gep sulyahoz viszonyitva. Na persze mas okok is allhatnak a sikertelen felszallas mogott. Pl: aerodinamika, sulypont elhelyezkedes, kigyorsitasi kepesseg stb…
Az ilyen elképzeléseket szerintem el kellene felejteni. A repülésnek meg vannak a maga korlátai.
Nem tudom elhinni, hogy ezt a ‘valamit’ (repülőnek nem nagyon merem nevezni…) komolyan gondolhatta bárki is…
Én látok benne valamit. Nagyon innovatív fejlesztés szvsz. Gondoljatok bele! Megvalósulhatna a „légitaxi”! Ha a városit nem is, de a városközi közlekedést nemcsak megkönnyítené, de fel is gyorsítaná. Persze biztonságossá kell tenni, és új szabályokat kell bevezetni, nem beszélve a jogosítványok megszerzéséről, de ezek mind megoldható dolgok. Mondjuk első ránézésre tényleg megkérdi az ember, hogy „Ez repül????”, de szerintem ez a jövő.
Szerintem ez nem a jövő. Az autóknak sincs hely, a repterek is helyszűkében vannak. Az emberek nagy része az autóhoz is fakezű. Minden ez ellen a koncepció ellen szól szerintem.
Gyorsabb lenne mint a busz! A magyar tömegközlekedés egy csőd! Nálunk ez sem müködne az tuti!