|

Orosz látogató?

Nos, egy kedves olvasóm küldte el azt a linket, melynek végén egy igencsak hihetetlen közlemény áll.
A kibocsátó a RIA Novosti orosz hírügynökség, a hír: egy orosz Tu-160 Blackjack amerikai területeken keresztül észrevétlenül megközelítette a kanadai szárazföldet. A nyilatkozó Igor Kvorov altábornagy szerint a gépet sem radarral, sem szabad szemmel nem észlelték az amerikai légvédelem alakulatai.
A dolog számomra kissé nehezen hihetőnek tűnik: csakúgy, mintha az amerikaiak bejelentenék, hogy Moszkváig ballagott el egy B-1B Lancer. Nem véletlenül említettem ezt í típust: a Tupoljev „szülőanyja” az amerikai bombázógép volt, kialakításuk is feltűnően hasonló. Ez a két típus még nem a nehezen észlelhető repülőgépek (F-117A Nighthawk, B-2A Spirit) családjába tartozik, hanem a hagyományos iskola utolsó képviselői. Ennek megfelelően jelentősen nagyobb radarvisszaverő felülettel rendelkeznek, mint az elített két mint az elített két típus.
A feltételezett orosz behatolónak a NORAD (Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsokság) által ellenőrzött légtéren kellett észrevétlenül átkelni. Többek között az Alaszkai Légi Nemzeti Gárda Kulis támaszpontján székelő 176. légtérellenőrző ezred felderítő eszközeit kellett kicseleznie, majd az Elmendorf Légitámaszponton székelő, E-3A AWACS repülőgépekkel felszerelt 962. Légtérellenőrző századdal kellett meccselnie, melyeket a 12. és 19. Vadászrepülő század F-15C/D Eagle és a 90. Vadászrepülő század F-15E Strike Eagle repülőgépei támogatnak.
Megjegyzendő, hogy Alaszka fontos szerepet tölt be a rakétavédelmi rendszerben is, így meglehetősen sok, nagy hatótávolságú radareszközzel fürkészik az eget, éjjel-nappal.
A Tu-160 hatótávolságáról ahány forrás, annyi adat: mindegyik megegyezik aban, hogy legalább 10 ezer kilométer, (10400-15000-ig szórtak az adatok) teljes harci terheléssel. Kérdés, hogy ez milyen repülési profilt jelent. Ugyanis a mélyrepülés „zabálja” az üzemanyagot, márpedig egy kényelmes utazómagasságban ballagó (Hi-Lo-Hi bevetési profil eleje) Blackjack-et egy félrészeg alaszkai lokátoros is kiszúr igen messziről. Az utántöltés kilőve: egy nagy és lassú Il-78 Midas és a hozzá kötött Tu-160-as ismét csak messziről látszik, arról nem is beszélve, hogyha a bombázó leválik és eltűnik az amerikai földi radarok képernyőjéről, az vélhetően okoz egy kis mozgolódást Elmensdorfban. Azt, hogy az oroszok képesek lennének talajszintű repülésben utántölteni, egyelőre nem hiszem el.
Szóval elméletileg egy Alaszkát elkerülő, az Északi-sark felől beballagó, alacsonyan repülő Tu-160-as jöhetne szóba. Csak éppen az a kérdés, hogy a hidegháborúban pont az ehhez hasonló támadásokra készülő NORAD tényleg nem látta-e a gépet.
Azt hiszem, ezt az életben nem tudjuk meg. Mindenestere nekem a szokásos orosz nagyotmondásnak tűnik..

Ja, meg t. úr felvetése is releváns: kellene néhány fotó, mondjuk az orosz gép fedélzetéről, amint Kanada felett repülnek…

Trautmann Balázs, traucsacska.blogspot.com

|

Repülős hírek…

Továbbra is a hong kongi vámosok foglya marad a még április 2-án elkobzott MiG-29UB Fulcrum. Az Ukrán Légierő volt kiképző repülőgépe a hivatalos vizsgálat lezárultáig nem hagyhatja el az országot. A vizsgálat lezárultának várható időpontja ismeretlen.
A MiG-29UB-nak nincsenek hajtóművei, fegyverzete és „néhány további része” is hiányzik. A gépet szállító konténert egy Ukrajnából az Egyesült Államokba tartó hajón fedezték fel. A hajó tulajdonosa nem tudta bemutatni a gép speciális importengedélyét a vámosoknak, így vizsgálat indult, illetve a gépet is lefoglalták.
Az egyetlen hivatalos ukrán fegyverkereskedő cég, az Ukrspetsexport kijelentette: a gépet adták el egy amerikai múzeumnak, még 2005-ben.

Kigurult a hangárból az első, Ausztráliának gyártott Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (többfeladatú légi utántültő repülőgép). A dolog azért is izgalmas, mert az EADS North America és a Northrop Grumman közösen kínálja ezt a gépet KC-30 néven, az Advanced Multi-role Tanker Transport (AMTT) csapat tagjaiként. Az új gépekkel az öregecske KC-135 Stratotanker utántöltőket váltanák le (ehhez azért a Boeingnek is lesz egy-két szava). Az EADS a RAAF-nak és a Brit Királyi Légierőnek adott el légiutántöltő repülőgépeket.
Az első ausztrál A330 MRTT még ebben a hónapban több tesztrepülést teljesít még, többek között egy francia C-135FR tanker mögött fog repülni, üzemanyag-felvételt szimulálva.
Ha a tesztek sikeresek lesznek, a gép májusban kapja meg a RAAF festését, felségjelzéseit, majd átadják az EADS Katonai Szállító Repülőgép divíziójának, a szükséges átalakítások elvégzése végett. A RAAF összesen öt darab Airbus A330 MRTT-t rendelt meg, melyből az elsőt 2008-ban kapja meg.
Az EADS Boom System ezalatt elvégezte az első teszteket az új, 3D-s kamerarendszerrel és számítógéppel vezérelt merev légiutántöltő csőrendszerrel, egy Airbus A310-es fedélzetére szerelve.

Kellemes évet zárt az orosz MiG: 2005-ben 4,58 millió dolláros nettó nyereséget érek el. A MIG Repülőgép-gyártó Vállalat összesen 126,7 millió rubel (4.58 millió dollár) nettó profitot hozott össze. Ez jelentős fejlődés a 2004-es 500 millió rubelnyi (18,1 millió dollár) veszteséghez képest. A cég termékei értékesítése 65,5 százalékkal több bevételt hozott, összesen 248.5 millió dollárt elérve. A cég megrendelésállományának értéke számítások szerint 2,5 milliárd dollár.
2005-ben a a még az előző évben megvásárolt 16 darab MiG-29K KUB vadászgép mellé még további 30 gépet vásárolt India, lehívva a szerződésben foglalt opciót.
Négy MiG-29SM vadászgépet szállítottak le tavaly Jemenbe, míg további nyolcat MiG-29SMT változatra építettek át. Két ilyen átalakítás történt Eritrea részére is.
2005-ben kötöttek szerződést a szudáni MiG-29-esekre, illetve a várakozások szerint 16 további MiG-29K KUB gépet vásárol még hamarosan India.
Igen érdekes dolognak néz ki a most megszellőztetett üzlet: a MiG vállalat szerint tárgyalások folynak egyiptomi MiG-29-es vásárlásról. A cég az alap MiG-29-es típust kínálja az arab országnak, melyet később SMT változatra lehet átépíteni.
A MiG-iroda reményei szerint az indiai vadászrepülőgép-tendert is a MiG-35-ös nyeri meg, mely a Fulcrum alaposan feljavított változata.

Tagadásban van az orosz Kamov iroda: cáfolták azt a hírt, mely szerint a földre kényszerült volna az indiai Ka-31 Helix-B korai légtérfelderítő helikopterflotta. A Kamov Vállalat a hivatalos közlemény szerint semmilyen reklamációt nem kapott Indiától. A cég szerint minden olyan híresztelés, mely szerint technikai problémák miatt nem repülnek az indiai gépek, csupán a vetélytársak aljas aknamunkája. A cégvezetés szerint mind a kilenc, Indiába exportált Ka-31-es jelenleg is üzemképes.

Kétmilliós határ: ennyi repült órát gyűjtöttek össze a Boeing AH-64 Apache harci helikopterei az Amerikai Hadsereg kötelékeiben 2005. végére. A kihasználtságot mutatja: ebből közel 700 ezer órát az elmúlt négy esztendőben, a terrorizmus elleni harc alatt teljesítettek a helikopterek. A típust 1984-ben rendszeresítette a Hadsereg. Az AH-64A változat 1,6 millió, míg az 1997-ben bemutatott AH-64D Longbow Apache több mint 400 ezer repült órát teljesített.
A Hadsereg helikopterei jelenleg körülbelül 2,1 millió repült órát teljesítettek.
A típust összesen 11 állam választotta ki s jelenleg közel 1100 különböző Apache-változat áll szolgálatban a világon.

Cserél a Malajziai Királyi Légierő. A Pilatus PC-7 MkI kiképző repülőgépet annak újabb változata, a PC-7 MkII kétüléses turboprop gyakorló repülőgép váltja fel. Ez a tpíus már katapultülésekkel is rendelkezik, így a bajba került gépből elmenekülhetnek a pilóták.
A Légierő vezetői szerint az első PC-7 MkII-esek 16 hónapon belül megérkezhetnek az országba, így elkezdődhet a régebbi gépek kivonása.
Az ország összesen 10 darab PC-7 MkII repülőgépet, egy szimulátort, támogatást, pótalkatrészeket vásárol.

Újra repül a Messerschmitt Me-262-es! Méghozzá egy vadonatúj példány, mely 2005. december 20-án hajtotta végre első, 35 perces szűzfelszállását a Washington állambeli Everett repülőteréről. A gépet Wolfgang Czaia tesztpilóta vezette. A Me 262 Project mérnökei összesen öt darab régi-új Me-262-es építenek a megrendelőknek.
A gépekből, melyek ára 2 millió dollár hajtóművek nélkül, kettő kelt el. Az elsőként felszállt, kétüléses „fehér 1-es” egy phoenix-i ügyvédhez került, míg az átalakítható „vörös 13-as” a müncheni Messerschmitt Alapítványhoz kerül. Az öt új gépből kettő kétüléses, egy együléses és kettő, kétülésesnek átalakítható együléses. A Messzerek az eredeti Jumo 004-es hajtóművek helyett General Electric J-85-ösöket kaptak, de erősebb futóművek és fékek, illetve módosított tolóerő-vezérlés is jellemzi a gépeket.
A „fehér 1-est” egy L-39 Albatros kísérte az első repülésen. A gép 14 másodpercnyi nekifutással, 94 százalékos tolóerővel érte el a 90 mérföldes sebességet, ekkor emelkedett el az orrfutó, majd helyi idő szerint pontban 14:00-kor, 100 mérföldes sebességnél a gép elemelkedett a Paine Field repülőtér 34L kifutópályájáról. Az ívelőlapokat Czaia 150 mérföldnél húzta vissza, majd 170 mérföldre gyorsított.
A gépet ezután egy percenkénti 1500 lábas emelkedésbe vitte 150 mérföldes sebességgel, majd 10500 láb magasra emelkedett. Czaia szerint a gép remekül reagált a kormánymozdulatokra és a trimelésre is. A gép 100 mérföldnél esik át, a leszálláskor 108 mérfölddel ért talajt a 16R kifutóra. A gép kisebb hidraulikaproblémákkal küzdött a fékezéskor, de teljesen biztonságosan megállt.
Érdekesség, hogy a II. világháború alatt megépített több mint 1400 Me-262-esből csupán csupán nyolc ismert túlélő akad.

Trautmann Balázs, traucsacska.blogspot.com

|

India és a Google Earth

Indiának a Google-el már többször is meggyűlt a baja, – erről korábban írtunk is – ám ezúttal Google szolgáltatást készül igénybe venni: a hadsereg az ország észak-keleti régiójában gondot okozó lázadók ellen a Google Earth műholdas felvételeit kívánja hasznosítani. A hadsereg a szolgáltatás fizetős, extra információkat tartalmazó változatát venné igénybe.

Természetesen nem számítanak arra, hogy a búvóhelyek tényleges helyét sikerül e módon felfedniük, ám ezen módszerrel nagyban megkönnyítik a csapatmozgások megtervezését, a logisztikáról már nem is szólva.

Persze ez kétélű fegyver, hiszen a milicistákat sem gátolja meg semmi abban, hogy ugyanezen segítséghez forduljanak, ám a hadsereg kételkedik abban, hogy ellenfeleik komolyabban ki tudnák aknázni ezt a lehetőséget. Véleményük szerint ők hatásosabb taktikákat tudnak majd kidolgozni ezen módszerrel.

|

Olasz és román katonák halála

Három olasz és egy román katona vesztette életét április 27-én reggel Irakban, Nassziria térségében, amikor konvojuk mellett egy pokolgép robbant. A dél-iraki olasz támaszpont közelében elkövetett merényletben egy további olasz katona súlyosan megsérült. A hírt az olasz védelmi minisztérium csütörtökön délelőtt megerősítette. Irakban jelenleg 2600 olasz katona és karabinieri szolgál, a nemzetközi erők kötelékében.

[center][/center]
[center]A Reuters fotóján karabinierik őrjárata indul útnak[/center]

Honvédelem Online

|

Külpolitikai mix…

Tisztelettel kell közölnöm, hogy a militarypapers.hu oldalára megérkeztek a legújabb külpolos nyalánkságok. A csomagot Trau gyúrta és a kellemesen csípős megjegyzéseivel ízesítette. Jó étvágyat hozzá, finom…

|

Repülős hírek…

Lezuhant a Bangladesi Légierő egy PT-6-os típusú, 6106 lajstromszám kiképző repülőgépe április 24-én, az ország nyugati részén. A gép pilótája, Taniul Islam azonnal életét veszítette, amikor a repülőgép Jessore kerületben, Bohrampur Upazila mellett egy mezőre csapódott, helyi idő szerint 12:00 között. Islam a Légierő Akadémiájának végzős hallgatója volt, s gépével egy gyakorló bevetésen vett részt. A katasztrófa oka egyelőre nem ismeretes.

Leállították a thaiföldi Pilatus PC-6-osok és más gépek repülését. Az ok: egy múlt hónapi, négy halálos áldozatot követelő katasztrófa kivizsgálása súlyos karbantartási hiányosságokra derített fényt. A letiltás a thaiföldi mezőgazdasági minisztérium közel 30 repülőgépét érinti.
A katasztrófa kivizsgálásához e svájci Pilatus is külfött egy biztonsági szakértőt. A katasztrófát szenvedett, esőcsináló feladatú PC-6-os a felszállás után azonnal lezuhant, a fedélzeten tartózkodó négy személy azonnal életét veszítette. A vizsgálathoz közel álló források szerint a katasztrófa oka a trimrendszer hibája volt, de biztosat csak a több hét múlva megjelenő vizsgálati jegyzőkönyvből lehet majd megtudni.
Thaiföldön még három PC-6-os működik, ezek mindegyike alapos felújításon esett át csupán három éve. A katasztrófa kivizsgálásakor azonban súlyos üzemeltetési-karbantartási hiányosságokat fedeztek fel, ezért a minisztérium repülőgépei nem repülhetnek, amíg ezeket ki nem vizsgálták és a problémák megoldásra nem kerülnek.
Thaiföld szigorúbb üzemeltetési szabályzattal és új fedélzeti radarkészülékek telepítésével kívánja javítani a repülőgépek biztonságát.
Az ország öt indonéz gyártású C-212-est és két Beechcraft King Air repülőgépet használ nagy magasságú esőcsináló bevetésekre. A PC-6-osok és a Cessna Caravan-ok alacsonyabb magasságban juttatják a felhőkbe a csapadékképző vegyszereket. Az esőcsináló gépeket gyakran használják utasszállításra is.

Április 24-én kényszerleszállást hajtott végre a Pakisztáni Légierő McDonnell-Douglas 520MG típusú könnyű támadó helikoptere Sal Ildefonso városa mellett. A gépen tartózkodó három személy sértetlenül szállt ki a helikopterből. A géppel egy kuató-mentő bevetést teljesítő UH-1H Huey helikopter kísértek. A bevetés során műszaki problémák léptek fel, így a pilóta az azonnali kényszerleszállás mellett döntött, helyi idő szerint 12:45 körül. A két helikopter a Fort Magsaysay légitámaszpontról szállt fel, s egy felfordult hajó katonáit indult menteni.

[center][/center]
[center]A szerencsétlenül járt 'kopter…[/center]

A vizsgálat eredményeinek megismeréséig minden pakisztáni MDD 520MG típusú helikoptert a földre parancsoltak.

Lezuhant a Botswanai Védelmi Erők egy AS 350 Squirrel típusú helikoptere április 19-én. A gép Majwanaadipitse térségében, az ország középső részén zuhant le, helyi idő szerint 10:00 körül. A kétfős személyzet életét veszítette.
A helikopter a Francistown Légitámaszpontról a Thebephatshwa Légitámaszpont felé tartott, de a repülés 30. percében megszakadt a rádiókapcsolat a helikopter személyzetével. A katasztrófa közelében lévő katonai támaszpontot a helyi lakosság értesítette a lezuhant helikopterről. A helikopter kigyulladt és kisebb darabokra szakadt szét. A katasztrófa okait vizsgálóbizottság keresi.

Április 20-án a Pakisztáni Légierő egyik Mirage III-as típusú vadászbombázó repülőgépe. A gép Karachi kikötővárosától nem messze szenvedett katasztrófát. A pilóta sikeresen katapultált és szerencsére a földön sem sérült meg senki.
A gép egy rutin gyakorló bevetésen vett részt, amikor egyelőre nem részletezett műszaki hibák léptek fel. A roncsok Baldia városa területén értek földet, majd a maradványok kigyulladtak.

Lezuhant a Francia Hadsereg egyik Puma szállító helikoptere, még április 18-án. A gép helyi idő szerint 14:00 körül, a Pireneusokban lévő Barčges város mellett szenvedett katasztrófát. A háromfős személyzet életét veszítette. A hegyoldalba csapódott, gyakorlóbevetésen lévő ’kopter a Pauban állomásozó 5. harci helikopterezred kötelékébe tartozott.
A mentőalakulatok szerint a Puma valószínűleg egy, személy- és teherszállításra használt, Barčges-La Mongie városát és a Capet hegycsúcsot összekötő kábelliftrendszer kábelének ütközött neki. A helikopter az ütközés után a földnek csapódott és felrobbant.
A Puma személyzetét földi maradványait a törzsből szabadították ki.
A kábel 1976-ban már egy hasonló katasztrófa részese volt.

Hatfős ukrán személyzete életét követelve zuhant le egy Antonov An-74 teherszállító repülőgép április 23-án Kamerunban. A gép a líbiai Sebha repülőteréről szállított élelmiszersegélyt Csádba. A gép sikertelenül kísérelt meg leszállni a csádi főváros, N'Djamena repülőterére, majd a szomszédos Kamerunban, Kousseri mellett lezuhant és több darabra tört szét, helyi idő szerint 17:00 körül. Az elkészült fényképek szerint a katasztrófát szenvedett repülőgép faroklogója hasonló az UR-74038 lajstromszámú, AN-74TK-200 típusú géphez. A lezuhant repülőgép a Líbiai Légierő alárendeltségében üzemelt.

Átadták az első négy, felújított és modernizált szlovák MiG-29B-t a szomszédos országnak. Az orosz MiG vállalat által felújított vadászrepülőgépek immár a NATO és az ICAO szabványoknak megfelelően képesek működni. A most átadott gépek egyike a berlini, májusban megrendezésre kerülő ILA-2006 légishow vendége lesz.
A felújítás összesen 12 MiG-29-est érint, a MiG mellett a BAE Systems és a Rockwell Collins is részt vesz a projektben.
A Szlovák Légierő régi-új Fulcrumjai a MiG iroda képviselője szerint korlátozások nélkül vehetnek részt a NATO-hadműveletekben és maradéktalanul kielégítik a polgári ICAO szabványait is.
A felújítás elsősorban a navigációs, a fedélzeti azonosító és a kabin kijelzőrendszereit érintette. Lecserélték a metrikus műszereket is, így már lábak, fontok és mérföldek látszódnak a kabinban.

Trautmann Balázs , traucsacska.blogspot.com

|

A konvoj célba ért!

Egy katonai konvojnak megvannak a szabályai, ezért összeállításánál fontos, hogy melyik gépkocsi hol helyezkedik el, és hány páncélozott harcjármű biztosítja a menetoszlopot. Lényeges a távközök pontos betartása és az is, hogy mikor, mekkora sebességgel haladhat az oszlop. A járművekben utazó katonáknak pedig a konvoj védelmére kell összpontosítaniuk, hiszen nem tudhatják, hol és mikor kerülnek váratlan helyzetbe, mikor éri őket támadás. Humanitárius szállítmány célba juttatását kapta feladatul egy békefenntartó szakasz Tatán. A harminc katonának élelmiszer csomagokat kell eljuttatniuk egy nemzetközi elosztó központba. A konvoj útja azonban két, egymással fegyveres konfliktustan álló ország területén keresztül vezet.

[center][/center]

A segélycsomagokat szállító katonai teherautók a terepkutató gépjármű, és a biztosító BTR 80–as sorolnak be, mögöttük egy újabb páncélozott nyolckerekű, majd az egészségügyi és a logisztikai biztosítás járművei sorakoznak fel. A menetoszlopot – a konvoj összeállításának szabályaik szerint – egy harmadik BTR zárja.

Rövid eligazítás. A felderítő jelentésekből kiderül: a határzónában kisebb-nagyobb fegyveres csoportok mozognak. Elképzelhető, hogy megpróbálják megszerezni a segélyszállítmányt, vagyis a katonáknak fel kell készülniük a konvojt érő támadásokra is.

Indulás! – adja ki az utasítást a menetoszlop parancsnoka. A fiatal törzsőrmester azonban rövid menet után kénytelen megállítani a konvojt. Az út szélén egy férfi fekszik, több sebből vérzik. Azonnal intézkedik, s az egészségügyi katonák szakszerűen ellátják, majd a mentőautóba helyezik a magatehetetlen sebesültet.

Néhány kilométer után újra megállunk. A terepkutató járőr útakadályt jelez. Nem lehet tudni, hogy az úton keresztbe fektetett vastag faágak nincsenek-e aláaknázva. Tiszta! – jelzik az előre küldött műszakiak, miután átvizsgálták a torlaszt. Sőt a járművek könnyedén át is tudnak kelni rajta, nincsen szükség az elbontására.

[center][/center]

– Ügyes döntés volt – nyugtázza a tiszthelyettes reagálását Virág Zoltán százados. A fiatal tiszt a parancsnoka annak a szárazföldi parancsnokság szintű békefenntartói alapkiképzésnek, melynek egyik zárófeladata a mostani konvojkísérés. Az öt alakulattól érkezett harminc katonának a humanitárius segélyszállítmányt biztonságos célba juttatása a feladata, miközben különféle váratlan helyzetekre kell reagálniuk. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az úttorlasz nem volt benne az eredeti „forgatókönyvben” – az ágakat az előző napi viharos szél törte le az út menti fákról.

Alighogy elindulunk az útszéli erdőből lövések dörrennek. – Támadás ért minket! – hallatszik a rádióból. Az előírások szerint a járművek gyorsítanak, nagyobb távközt vesznek fel, miközben a biztosítók sorozatlövéseket adnak abba az irányba, ahonnan a támadás érkezett.

UAZ-unk „pattog” az MH 25. Klapka György Könnylűlövészdandár szomódi gyakorlóterének úttalan útjain. Közben a konvoj tovább folytatja útját, de rövid idő múlva ismét megáll. Az út szélén elhagyott gépjármű áll, nem lehet tudni milyen célból. Lehet, hogy csak egyszerűen elromlott, de az is megeshet, hogy robbanószerkezet van benne. Virág Zolán százados szerint a konvojparancsnok a lehető legjobb döntést hozta, amikor alternatív útvonalat jelölt ki, s a menetoszlop ezen folytatja útját.

A következő megállás ismét „műsoron kívüli”. Előző este szakadt az eső, s a terepkutató járőr UAZ-a elakad az egyik vízátfolyás méteres iszapjában. Csak a menetoszloppal tartó logisztikai csoport műhelygépjárműve tudja kihúzni a küszöbig érő dagonyából. A konvoj ismét „rögtönzött” útvonalon megy tovább, ám fegyveres csoport állja útját. A parancsnok tárgyalni kezd, csakhogy a „partizánok” hajthatatlanok, mindenáron a szállítmányt akarják. Virág százados szerint a tömeg kezelése a legnehezebb feladat, az eddigitől eltérő reakciókat igényel az állománytól. Hiszen eredetileg minden katonát arra képeznek ki, hogy fegyverrel oldja meg a felmerülő konfliktusokat. Egy mostanihoz hasonló tanfolyamon azonban el lehet sajátítani az új gondolkodásmódot is.

[center][/center]

A segélyszállítmányt csak a csoportosulás feloszlatásával sikerül megvédeni. Amikor néhány figyelmeztető lövés dörren, a tömeg szétrebben. Mehetünk tovább. Innen már szabad az út, rövid időn belül megérkezünk a nemzetközi elosztó központba. A konvoj célba ért! Az állomány jól vizsgázott.

Szűcs László , Fotó: Galovtsik Gábor , Honvédelem Online

|

Légi szállítási tanfolyam

Április 13-án komplex gyakorlati foglalkozással ért véget az MH. 25/88 Könnyű Vegyes Zászlóaljnál szervezett alapfokú légi szállítási szakmai ismeretbővítő tanfolyam. A kéthetes kurzuson a hadsereg különböző alakulataitól tizenöten vettek részt – tudtuk meg Leid Péter főhadnagytól, a tanfolyam vezetőjétől. A tanfolyamon a hallgatók megismerkedtek a légi szállítás elméleti alapjaival, sajátosságaival, biztonsági rendszabályaival, és gyakorlati feladataival. A képzés végén – légi szállítással egybekötve – különböző harcászati feladatokat, valamint 15 kilométeres menetet hajtottak végre a katonák.

[center][/center]

Sz. B. , Fotó: Rácz Tünde, Honvédelem Online

|

A US Navy minél hamarább szeretné Norfolknak adományozni a USS Wisconsin-t

Az aktív szolgálatból már kivont, 2. VH-s csatahajó Norfolk városának adományozásáról még tavaly decemberben döntött a Navy. A város vezetését azonban meglepte a gyors intézkedés, hiszen múlt hét során derült ki, hogy a Navy minél hamarabb szeretné lebonyolítani a dolgot: a város vezetésének május 27-ig kell jeleznie, hogy igényt tart a hajóra és szeptember 30-ig kell benyújtania a kidolgozott üzemeltetési tervezetet.

A hajó egyébként 2001 óta a belvárosban a Nauticus engerészeti központ melletti Erzsébet-folyón horgyonyoz, fedélzete ingyenenesen nyitva áll a látogatók elött. Akikből akad bőven: a hajó évi 500 000 embert vonz. (Nem csodálkozom, hogy a város nagyon is akarja magának a hajót.) "Senki nem akarja, hogy a hajó elkerüljön innét“ – nyilatkozta Richard Conti a fentebb már említett Nauticus központ igazgatója. “A Navy jó helyen tudja a hajót és szerintem a város is így van ezzel."


Norfolk belvárosában horgonyzó USS Wisconsin (BB-64)
Kattints a képre a nagyításához

Ezen ingyenesség természetesen meg fog szűnni, amint a város átveszi az üzemeltetést. Cserébe viszont a fedélzet alatti részek közül is meg lesz nyitva 1-2 terület. Ezek száma még kérdéses. Ahogy az ehhez szükséges pénz mennyísége is. Egyesek 10 millió dollárra rúgó összegről beszélnek.

Ez mondjuk minket annyira nem is kell, hogy izgasson… Az viszont érdekes, hogy a Navy nem szuperálta le teljesen a hajót, hiszen az elektronika, a berendezések épségben, megőrzésre kerülnek, a városnak folyamatosan ellenőriznie kell a törzs állapotát és rendszeres időközönként szárazdokkba kell küldenie a hajót. Mindezt azért, hogy egy esetleges nemzeti vészhelyzet esetén bevethető maradjon a hajó.

|

114,1 millió USD a thule-i előrejelző központ modernizálására

A Missile Defense Agency 114,1 millió dolláros szerződést kötött a Raytheon-nal a grönlandi Thule Légibázis korai előrejelző radarjának modernizálására. A bázison 1953 óta üzemel radar a BMEWS (Ballistic Missile Early Warning System) részeként, azaz a létesítmény egy esetleges ballisztikus rakétatámadás korai észlelésére szolgált, szolgál. A rendszer modernizálásáról és egy új, Alaszkától Ausztráliáig húzódó előrejelző rendszerbe történő bekapcsolásáról 2004 májusában egyezett meg Dánia és az Egyesült Államok.


A grönlandi Thule Légibázis a szóban forgó radarral
Kattints a képre a nagyításához