|

Harci helikopterek a nullapont felett

A Dunán, a Tiszán és mellékfolyóin levonult árvíz miatt idén először tudtak éles lőgyakorlatot végrehajtani az MH 86. Szolnok Helikopterezred katonái. A Veszprémhez közeli nullaponti lőtéren ezúttal a Mi–24-es harcihelikopter-zászlóalj forgószárnyasai sorakoztak fel. A Mi–8-asokon és a Mi–17-eseken az árvízi segítségnyújtás utáni technikai karbantartásokat végezték Szolnokon, így a május 23–25. közötti lőgyakorlaton azok nem tudtak részt venni. A tervek szerint azonban a júniusban megtartandó következő éles lőgyakorlaton már ott lesznek a szállító helikopterek is.

A Mi–24-esekkel egyébként azért kellett a nullaponti lőtérre települniük a szolnoki katonáknak, mert ezúttal irányított rakéták indítása is szerepelt a lőfeladatok között. Ezzel a fegyverrel ugyanis csak ezen a lőtéren hajthatnak végre lőgyakorlatokat a helikopteresek, míg a géppuskás, valamint a nem irányított rakéta lövészetkor a Szolnokhoz közelebb lévő tatárszentgyörgyi lőteret is igénybe vehetik.

[center][/center]

Orosz Zoltán dandártábornok számára különösen emlékezetes marad ez a májusi nap. A helikopterezed parancsnoka tavaly kezdte meg a típusátképzést a Mi–24-es harci helikopterre, s most jutott el az első éles lőgyakorlat végrehajtásáig. Az ezredparancsnok mellett több pilótának és operátornak is ez volt az első harcihelikopteres lőgyakorlata.

A tűzfeladatok végrehajtására a gyakorlótér újmajori területén kialakított tábori repülőtérről szálltak fel a szolnoki ezred forgószárnyasai. Egy tábori repülőtér kiépítése – Paul Zsolt őrnagy, a harcihelikopter-zászlóalj törzsfőnöke szerint – nem bonyolult feladat. A terület kijelölése után mindössze egy órára van szüksége az alegység logisztikai állományának, hogy biztonságossá tegye a terepet a fel- és leszálláshoz. A tábori repülőtér üzemeltetéséhez egy telepíthető meteorológiai berendezésre valamint egy-egy üzemanyagos, indító, levegős, és vontató gépjárműre és egy daruskocsira, illetve tűzoltókra, mentőkre van szükség.

A szolnoki helikopterezred kiképzését használta ki saját szakfelkészítésére az MH 12. Légvédelmi Rakétadandár vezetési zászlóaljának 25. ütege. Az Igla típusú légvédelmi rakétákkal felszerelt alegység – ezúttal kiképző fegyverekkel – a célkövetés folyamatát gyakorolta: győri katonáknak a lőgyakorlatot végrehajtó Mi–24-eseken treníroztak.

Honvédelem Online, Szűcs László, Fotó: Tóth László

|

Montenegró a függetlenségre szavazott

A véglegesnek tekinthető eredmény szerint a szavazásra jogosultak 55,5 százaléka voksolt a Szerbiától való elszakadás mellett május 21-én Montenegróban. A részvételi arány minden régiós rekordot megdöntve több mint 86 százalékos volt. A történelmi referendumnak az államközösséget pártolók vágtak neki előnyösebb helyzetből, hiszen az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főbiztosa úgy határozott, hogy a függetlenség kikiáltásához minősített többség szükséges, tehát az urnákhoz járulók legalább 55 százalékának a szavazata kellett az önállóvá váláshoz. Montenegró 2003-ban csak külső nyomásra volt hajlandó szövetséget kötni Szerbiával. A két állam között azonban mindvégig névleges maradt az együttműködés, a kisebbik köztársaság gyakorlatilag évek óta független.

A montenegróiak döntését az Európai Unió gyorsan tudomásul vette, egyúttal az eredmény tiszteletben tartására szólította fel a feleket. A Predrag Bulatovics vezette, elszakadást ellenző unionisták mégis újraszámlálást követelnek, és bejelentették, hogy nem ismerik el az eredményt. A mindössze hatszázezer lakosú ország elszakadása nyomán Szerbia elvesztette utolsó tengeri kijáratát – és vele a teljes adriai hadiflottát is. Ugyanakkor a szárazföldi hadsereg fegyverzete valószínűleg Belgrádnál marad. Az elszakadás technikai kérdéseinek tisztázása mellett Montenegró gyorsított ütemben megkezdheti felzárkózását az Európai Unióhoz. Milo Djukanovics kormányfő szerint a horvátok után a térségből az általa vezetett ország lesz a következő EU-tag; a függetlenségpárti vezetők máris lépéseket tettek a társulási tárgyalások újrakezdése érdekében. Ebben a szándékukban már az sem akadályozhatja őket, hogy Belgrád évek óta nem hajlandó kiadni Hágának a háborús bűnökkel vádolt Ratko Mladicsot és Radovan Karadzsicsot.

|

Halálos tűzszerészbaleset Szolnokon

A műtőasztalon életét vesztette a szolnoki MH Béketámogató Kiképző Központban május 23-án délelőtt történt robbanás egyik sérültje – mondta dr. Isaszegi János mérnök vezérőrnagy, a HM HVK műveleti főcsoportfőnöke. Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred három szakembere – egy tiszt és két tiszthelyettes – épp az aknaismereti foglalkozást készítette elő a 13. Nemzetközi Megfigyelői Tanfolyam résztvevőinek, amikor a detonáció – eddig ismeretlen okokból – bekövetkezett.

– A katonák úgynevezett imitált aknamező kiépítését végezték; a tűzszerész járőrnaplóban rögzített feljegyzések szerint ehhez 50 gyutacsot, valamint 500 méter vezetéket készültek felhasználni, robbanóanyagot nem – közölte a vizsgálóbizottság vezetésével megbízott Isaszegi tábornok. A robbanás 10 óra után öt perccel történt, melynek következtében a munkálatokat végző két tűzszerész, illetve a tőlük 15 méterre álló harmadik társuk sérült meg; legsúlyosabban a rajparancsnoki tisztet betöltő őrnagy, egy nemzetközileg is elismert, rendkívül felkészült szakember, aki 1991 óta űzte ezt a veszélyes foglalkozást. A repeszdarabok 200-300 méteres körzetben szóródtak szét. Néhány a kiképző központ területén kívül ért földet, de ezek szerencsére további sérüléseket nem okoztak.

A helyszínen a raj többi tagja, illetve a tanfolyam két külföldi hallgatója azonnal megkezdte a sebesültek ellátását, a hamarosan megérkező mentők pedig a szolnoki kórházba szállították őket. A két tiszthelyettest – akik állapota kevésbé volt súlyos – a délután folyamán Budapestre, a Központi Honvédkórházba vitték további orvosi kezelésre – derült ki a vezérőrnagy tájékoztatójából. Az ügy felderítésére vizsgálóbizottságot hoztak létre, és több szerv (rendőrség, ügyészség) bevonásával megkezdődött a nyomozás. Isaszegi János ugyanakkor rámutatott, hogy a jelenlegi ismeretek alapján még korai lenne a tragédia okairól beszélni.

Feith László , Honvédelem Online

|

Falconhullás

A hosszú múltra visszatekintő török-görög villongások újabb, sajnos súlyos eseménye következett be május 23-án. Ami eddig ismertnek tűnik: az Égei-tenger felett a Török Légierő Balikesirben állomásozó 9. ezredének egy felderítő repülést végző F-16C Falcon repülőgépe (a 191. „Kobra” vagy a 192. „Kaplan” század állományából) Karpathos felett összeütközött a Görög Légierő egy Souda Légitámaszpontjáról felszálló (a 340. vagy 343. század állományában repülő) F-16C Block 52+ Falcon gépével. A gépek eltűntek, a pilótákat mindkét ország légierejének kutató-mentő szolgálata keresi. Egy hír szerint a török pilótát egy hajó megtalálta és a fedélzetére vette.
Gyaníthatóan a „behatoló” török gépre ráriasztották a görög légvédelmi vadászgépet, majd egy szimulált légiharc következett (az éles fegyverzet használatát perpill nem tartom túl valószínűnek). A két gép a nagy forgolódásban összeütközött, majd lezuhant. Kérdés, kinek ítélik meg a légigyőzelmet, ugye…

UPDATE:
A török pilótát, Halil Ibrahim Ozdemir hadnagyot egy kereskedelmi hajó szedte fel. A görög pilótát még keresik.
A két gép amúgy Karpathostól 12,5 mérföldre délre zuhant le.

Amúgy nincs jó hete a Falconoknak: május 22-én éjjel 22:25 magasságában az Olasz Légierő két F-16C Falcon repgépe ütközött össze Szardínia mellett. A többnemzetiségű SPRING FLAG 2006 gyakorlaton részt vevő gépek a Trapani-Birgi Légitámaszponton állomásozó 37. századtól érkeztek, a gyakorlat idejére a Decimomannu Légitámaszpontra települtek át.
Mindkét gép pilótája katapultált és épségben összeszedték őket.

Trau, traucsascska.blogspot.com

|

Orosz beszerzések

Az orosz védelmi minisztérium bejelentése szerint a fegyveres erők jelentős mennyíségű új hadieszközt kapnak a 2006-os év végéig, Putin elnök még május 10-én körvonalazott nagy szabású modernizácis programjának keretén belül. Mik is lesznek ezek?

[list]Páncélosok: 30 új T-90, 180 T-72 és T-80 modernizálása[/list]
[list]Csapatszállítók: 40 BMP-3, 100 BTR-80 és BTR-90, régebbi járművek modernizálása[/list]
[list]Légierő: 50 frontvonalbeli gép – Su-24, Su-25, Su-27, MiG-29 – modernozálására kerül sor.[/list]
[list]Légvédelem: 20 föld-levegő komplexum modernizálása, új rakétákkal történő felszerelése[/list]
[list]10 Mi-28 és Ka-50 harcihelikopter is rendszeresítésre kerül az ígéretek szerint.[/list]
[list]Végül a Stratégiai Rakétaerő eszköztára 10 siló telepítésű Topol-M interkontinentális ballisztikus rakétával bővül.[/list]


Topol-M siló
|

Külpolitikai mix…

Trau kollega elkészítette a legújabb külpolitikai mixét. Kávé, kifli elő, bele egy kényelmes bőrfotelbe, és máris előtted a világ!

Jó szórakozást hozzá!

|

A tamil tigrisek a körmüket élezik… avagy az úgy kezdődött hogy visszaütöttünk…

A sri lankai szakadárok megtámadták a kormány haditengerészetének hajóit. A tengeri csatában 17 tengerész és 30 tamil lázadó vesztette életét. Több hajó is elsüllyedt. 15 kis TT hajó támadott meg egy katonai konvojt, ami egy csapatszállítót kísért. A kormány nyilatkozata szerint 5 lázadó hajót süllyesztettek el és egy kísérőhajót vesztettek.

2002 óta fegyverszünet volt érvényben, amit a nemzetközi megfigyelők most veszélyeztetve látnak azáltal, hogy a nemzetközi jog szerint a nem állam harcoló fél nem ellenőrizheti a nyílt vizeket/tengereket, így ez az öngyilkos támadás egy komoly fegyverszünet-sértés volt.

A Tamil Tigrisek vezetője visszautasítja ezt, és azzal érvel, hogy nekik a tengeren műveletek végrehajtására joguk van, és egyébként is a hajók fedélzetéről vették tűz alá őket a saját szárazföldi területükön, ezt követte az ellentámadásuk. A tengerészet elfogó tengeri műveleteket korábban is végrehajtott, ezért figyelmeztették korábban az SLMM megfigyelőket, hogy ne szálljanak fel a kormány hajóira, mert meg fogják védeni magukat. Ennek ellenére egy megfigyelő a hajókon volt a TT vezetője nyilatkozata alapján "emberi pajzs"ként.

De lássuk csak milyen is volt ez a tűzszünet:

– 2004 júliusa: sikertelen öngyilkos merénylet a külügyminiszter ellen.
– 2004 augusztusa sikeres öngyilkos merénylet Lakshman Kadirgamar külügyminiszter ellen. A TTek nem vállalták a felelősséget egyikért sem, de őket hibáztatják.
– 2005 december eleje óta az északi és keleti régiókban bekövetkezett támadássorozatokkal vádolják a TTeket, de ők azt nem vállalták egyszer sem. Sokan a hadsereget, mások egyéb lázadó csoportokat vádolnak a cselekményekkel.
– 2006 áprilisban egy öngyilkos merénylet következtében számos katona halt meg és sérült meg súlyosabban, köztük a hadsereg főparancsnoka a Colombói főhadiszálláson. A merénylettel a TTeket vádolják, de ők nem vállalták el ezt sem.
Válaszul a hadsereg 2 napig légicsapásokat mért a TT állásokra.

A TTek egyébként független államot, de legalább egy erős autonómiát szeretnének kivívni maguknak. A feszültség akkor kezdett ismét fokozódni amikor a választási kampány során a kormány novemberben az autonómia megtagadását és a békefolyamat felülvizsgálatát ígérte.

|

Iskolapadból Gripenbe

2006. április 26-27-én, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi épületében immár 22. alkalommal került megrendezésre Európa harmadik legnagyobb integrált felsőoktatási állásbörzéje, a Műegyetemi Állásbörze. A rendezvény célja volt, hogy a műszaki, valamint informatikai, gazdasági, pénzügyi és természettudományi diplomát szerző hallgatók, illetve néhány éve végzett szakemberek, továbbá a kiállító, állásajánlatokkal érkező vállalatok számára közvetlen találkozási lehetőséget teremtsen. Ez a környezet a legjobb lehetőséget kínálta az MH Légierő Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztály és a Fővárosi Toborzóiroda számára, hogy a Magyar Honvédség részére katonai pilótákat toborozzon. Az érdeklődők regisztrálhatták magukat a képzésre, amennyiben megfeleltek a minimális követelményeknek; ezek a 26 év alatti életkor, kizárólagos magyar állampolgárság, egyetemi (főiskolai) diploma, vagy annak a jelentkezés évében való megszerzése, angol nyelv középfokú ismerete és büntetlen előélet.

[center][/center]

A regisztrációt követően a toborzóiroda az MH Légierő Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztály közreműködésével lefolytatja a felvételi eljárást, amely egy igen részletes orvosi alkalmassági vizsgálatot is tartalmaz. Ezen csak az igazán egészséges, repülő orvosi szempontból alkalmas jelentkező kap szabad utat a képzés további lépcsői felé. A továbbiakban megkezdődhet a jelölt katonai, illetve szakmai felkészítése Szolnokon (10 hónap), amely során tiszti kinevezést, és hadnagyi rendfokozatot kap. Ezt követően Kanadában (24 hónap) folytatódik a felkészítés. A képzés során a pilótajelölt a mindenkori beosztásának és rendfokozatának megfelelő illetményben részesül. A képzést lezáró sikeres vizsgákat követően az immáron kiképzett katonai vadászrepülő pilóta a Magyar Honvédség repülő alakulatainál teljesít majd szolgálatot, mint a haza szuverén légterének védelmezője.

[center][/center]
[center]Háttérben egy Hawk kiképzőrepülőgép, amelyen a "jetekre"-re való átképzés folyik…[/center]

Az állásbörze két napja alatt a közel 10 000 látogató ismerhette meg e speciális képzési, munka és szolgálati lehetőséget. Közülük kétszáznegyvenhárman regisztráltatták magukat a hazai, illetve Kanadában folyó katonai vadászrepülő képzésre.

Felhívás:

A képzésre várjuk azoknak a katonatársaknak a jelentkezését (rendfokozattól függetlenül), akik megfelelnek a fent említett követelményeknek.
Bővebb információt kaphat:
Fővárosi Toborzóiroda
Budapest XII. ker. Alkotás út 23-25.
Tel: 225-8778; 225-8779; 06-30-627-1731
e-mail: [email protected]

MH Légierő Parancsnokság
Repülőfelkészítési Osztály
5008 Szolnok Pf: 5/L
Tel: 06-56-505-155
Honlap: www.rfo.hu, megyei toborzó irodák

|

Újabb nagy kihívás : Grand Challange 3

A napokban jelentette be a DARPA, hogy 2007 novemberében újból, immár harmadszorra kerül megrendezésre a Grand Challange. A tavaly októberi futamhoz képest – erről szóló írásunk itt olvasható – emelkedik a nehézségi szint: a versenyzőknek ezúttal egy utánpótlási konvoj feladatot kell szimulálniuk.

A járműveknek ezúttal ugyan "csak" 60 mérföldet kell autonóm módon megtenniük, de… de már nem sivatagban, hanem egy modellezett városban. Teljes mértékben betartva a közlekedési szabályokat, beolvadva a forgalomba, leparkolást/újraindulást végrehajtva. Mindezt kevesebb, mint 6 óra leforgása alatt.

Természetesen a tavalyi nyertes a Stanford és legnagyobb riválusuk a Carneige Mellon egyetem ezúttal is indul az első díjért. Ami ezúttal is 2 millió USD lesz. A tavalyi versennyel ellentétben ezúttal lesz díjazva a 2. és 3. hely is 500 000 ill. 250 000 USD formájában. A DARPA a döntő elött két konstrukció alapján biztosít támogatást a csapatok számára:

– a csapatok részletes technológiai javaslatokat nyújthatnak be, támogatást igényelve 1 millió USD értékig. Az így kifejlesztett technikákra a kormánynak limitált licence jogai lesznek. A kiválasztott csapatok továbbjutnak a National Qualification Event (~ Nemzeti Kvalifikációs Esemény) nevezetű középdöntőbe.

– a csapatok több egymást követő válogatón vehetnek részt, ugyanúgy ahogy ez 2004 és 2005 során is történt. A National Qualification Event-re bejutó csapatok 50 000 Dolláros pénzjutalomban részesülnek, amit 100 000 Dollárral fejelnek meg, ha ott is sikersen szerepelnek. Ez egyben persze helyet is biztosít számukra a 2007-es döntőkben.

Mindkét korábban említett egyetemi csapat vezetője meg van győződve róla, hogy ezen futam ugyan sokkal keményebb lesz, de lényegesen több hasznos eredményt is fog szolgáltatni. Véleményük szerint a sivatagi terepen elbolduguló gépeik egyáltalán nem biztos megbírkóznának a városi viszonyokkal. Márcsak azért sem, mert a GPS jelek nem feltétlenül érnek le a városi "kanyonok" aljára. Meg kell oldani, hogy értelmezni tudják az út szabályait, felismerják a terelővonalakat, esetleg az útra festett jeleket. Másik nagy feladata a forgalommal történő megbírkózás lesz.

Osztják azt a véleményt is, hogy ezen versenynek nem csak a hadsereg lesz haszonélvezője, – ahol egyébként 2015-ig szállító géppark 1/3-át akarják autonóm rendszerrel felváltani – hanem a civil közlekedésben is forradalmat indíthat be idővel.