|

Protector

Robot gumicsónak? Nos, a nem is olyan távoli jövőben akár valósággá is válhat. legalábbis egy amerikai-izraeli védelmi csoport elképzelése szerint. A tervük nem is tűnik a valóságtól elrugaszkodottnak, hiszen a tengerészet és a parti őrség használ megerősített vázú gumicsónakokat. Például a Navy SEAL alakulatok mozgatására. Egy táviránytású egység jól használható lenne számos feladatkörben. Úgymint aknák és ellenséges tengeralattjárók felkutatása.

A United Defense Industries és a Haifa-i székhelyű Rafael Armament Development Authority igyekszik meggyőzni a US Navy-t, hogy a Protector robohajójuk a legideálisabb a feladatra. A 9-10 méter hosszú Protector akár 40 csomós (74 km/h) sebesség elérésére is képes. Ráadásnak könnyen manőverezhető és nehezen észrevehető. (Nahát, ki gondolta volna… :D)

A szenzorok mellett természetesen fegyverzettel is ellátható: az alapcsomagban éjjel-nappal látó kamera, lézeres távolságmérő, és egy 12,7mm-es géppuska található. Utóbbi a Rafael Typhoon nagy pontosságot biztosító, stabilizált fegyverplatformján foglal helyet. Helyére számos kis kaliberű fegyver is rögzíthető. A Rafael szóvívóje szerint az izraeli haditengerészet már tesztel egy példányt.

|

Pakisztán újabb sikeres rakétatesztet hajtott végre

Pakisztán csütörtökön sikeresen tesztelte egyik rövid hatósugarú, nukleáris töltet hordozására is alkalmas rakétáját. Nem is olyan rég – március 19 – került sor egyik nagy hatósugarú rakétájuk tesztjére. Azzal akár India szívébe is küldhetnek hagyományos, vagy atomtöltetet. A most tesztelt Hatf II (Abadili) rakéta hatósugara mindössze 180 km.

A két, nem éppen jó viszonyban álló szomszéd között 1999-ben hallgatólagosan elfogadott szerződés értelmében India értesítve lett a kilövésröl. A formális megegyezésre a mai napig nem került sor, mivel a két fél nem tud megegyezni bizonyos kérdésekben.

"Több információt akarnak, mint amennyit mi hajlandóak vagyunk megadni" – mondta Khurshid Kasuri pakisztáni külügyminiszter.

De ilyen kérdés az is, hogy az értesítés vonatkozzon-e a cirkálórakétákra is, avagy sem.

Könnyen belátjató, hogy szükség van erre a szerződésre, hiszen a két szomszéd Angliától való 1947-es függetlenedése óta 3 háborút is megvívott már. 1998 tavasza óta pedig mindketten rednelkeznek atomfegyverekkel is. A szerződés a tévedésből történő atomcsapás elkerülését hivatott szolgálni.

|

Gránátvetős harci robot

Talán feltételezhetem, hogy az a tény, hogy az amerikai hadsereg felfegyverzett távírányítású robotjai hamarosan megérkeznek Irakba, az ismert tény. (Az elsősorban a Stryker páncélozott járművek "hátát" védő Talon UGV fegyverzete egy M249 géppuska.)

Az ausztrál Metal Storm Limited, mely elsősorban a nagy tűzgyorsaságú, elektromos indítású ballisztikus rendszereiről ismert, most egy lépéssel tovább megy: a Talon platformot egy saját fejlesztésű 40mm-es gránátvetővel szerelte fel. A prototípus a napokban tudott le egy sor sikeres tesztet a US Army new jersey-i beli Picatinny Arsenal játszóterén.

Mint a mellékelt képecskén is látszik, 4 db vetőcső van elhelyezve egymás mellett, egyenként 4-4 lövedékkel. Ez összesen 16db ugyebár. A cég mindenesetre már dolgozik akár 48 lövedék egyszeri betöltésének módján. A platformra szerelt gránátvető a cég eredeti típusának módosított változata, fejlesztett utántöltő rendszerrel. Fejlesztve lett a visszarúgást kezelő rendszer is. A célzóoptika egy külön erre a célra kifejlesztett csatolófelületen kapott helyet. Ez kétirányú mozgást, illetve nagyobb stabilitást és pontosságot eredményez.

A pirotechnikai lövedékeket használó bemutatón számos célpontot támadtak az egységgel, úgymint szimulált célszemély, páncélozott szállító, bunker.

Az előzetes tervek szerint sor került volna a Metal Storm gránátvetőjével felszerelt Dragonfly DP4X UAV mini helikopter bemutatójára is, azonban a tesztkörzet nem rendelkezett a megfelelő engedélyekkel, így azt az engedélyek beszerzéséig elnapolták.

További képekVideók

|

Gotland vs. Los Angeles

A US Navy formálisan áldását adta arra, hogy a svédektöl lízingeljenek egy évre tengeralattjárót, amin gyakorlatozhatnak az atommeghajtású vadásztengeralíttjáróik.

A svédek egy Gotland-osztályú egységet küldenek majd San Diego-ba, ami ellen a amcsik egy éven át gyakorolhatják a dízel/elektromos meghajtású tengeralattjárók elleni harcmodort.

A 61 méter hosszú, 1490 tonnás svéd tengeralattjáró gyakran lesz a hozzá képest monstrum Los Angeles hajóosztályú vadászok (110 m, 7147 tonna) prédája. Mivel a US Navy már jó ideje nem rendelkezik dízel meghajtású egységekkel, így szeretne friss tapasztalatokhoz jutni a dízel meghajtás zajosságáról/csendességéröl.

|

Amerika F-16-os gépeket ajánl Pakisztánnak

Az USA a minap bejelentette, hogy szándékában áll F-16-os vadászgépek eladása Pakisztánnak. A lehetőség Indiának is fel lett kínálva amúgy Condoleezza Rice látogatása során.

George W. Bush ma értesítette az indiai minisztert a fejleményekröl. A miniszter természetesen csalódottságának adott hangot, és megjegyezte, hogy ennek negatív következményei lehetnek India biztonságára nézve. Az amerikai illetékesek szerint azonban ez semmilyen hatással nem lesz az erőegyensúlyra nézve. Állításuk szerint az ajánlat Pakisztán biztonságérzetét hivatott növelni. "India, Pakisztán és az Egyesült Államoknak egyaránt érdeke, hogy Pakisztán biztonságban érezze magát"

Pakisztán, aki 2001 szeptember 11. óta az USA szövetségese a terror elleni harcban jelezte, hogy vásárolna a legújabb változatból. Ugyan az ajánlat csak egy relatíve kis mennyíségre szól, az USA nem limitálja a vásárlandó gépek számát. Islamabad 25 gép beszerzésével bővítené meglévő F-16-osainak számát. Erre a lehetőségre az 1990-es évek óta vár, mikor is a nukleáris fejlesztéseik miatt meghiusult egy 40 darabos megrendelés.

India állítja, hogy ezen lépés árnyékot fog vetni a két szomszéd lassan javuló viszonyára. A Bush adminisztráció ugyanakkor nyitott India hasonló igényeinek kielégítésére is, (a nagyobbik szomszéd is keresi a megfelelő multifunkciós típust légierejének erősítésére) továbbá az egyéb területeken történő együttműködést is kilátásba helyezte.

Update: Pakisztán most arra a még 1989-ben megrendelt F-16-osaira teheti rá a kezét, melyeket a nukleáris fegyverprogramja miatt nem vehetett át anno. Ez összesen 24db gépet jelent.

|

Az utolsó F-16

Március 18-án leszállításra került az amerikai légierő számára készült 2231. F-16-os vadászgép. Mostantól a Lockheed Martin már csak a nemzetközi piacra gyártja a típust. Az első gépek 1978-ban érkeztek meg bázisaikra.

A több mint 1300 db aktív szolgálatban álló gép fejlesztése természetesen nem áll le, hiszen az F-16 Systems Group várhatóan 2025-ig folyamatosan fejleszti még a típus rendszereit.

A Lockheed Martin forth worth-i üzeméböl a gépet az a Jeff Riemer tábornok repülte a dél karolinai bázisára, aki annak idején az Edwards bázison töltött szolgálata alatt a legeslegelső leszállított F-16-ost repülte. Hát igen, ennek így kellett történnie :)

Az F-16, napjaink egyik legsikeresebb harcigépe sok-sok évvel ezelött egy "pehelysulyú" nappali elfogóvadászként kezdte pályafutását. Az elmúlt több mint 20 év alatt azonban egy rendkívül sikeres multifunkciós, minden időjárási körülmény között bevethető vadászgéppé illetve vadászbombázóvá nőtte ki magát. Végleges nyugalmazása várhatóan még legalább 2 évtizednyire van.

|

Geostacionárius léghajó

Az indianai Purdue egyetem kutatói olyan léghajón dolgoznak, mely akár egy évig is képes nagy magasságban, egy adott pont felett lebegni. Az energiaellátásról napelemek gondoskodnak. A koncepció szerves részét képzi egy olyan aerodinamikai kialakítás illetve vezérlőrendszer, mely lehetővé teszi, hogy a ballon erős szélben is tartani tudja pozicióját.

"Az elképzelés egy olyan léghajó, mely 20+ km magasságban állomásozik, és geostacionárius, azaz mindig a Föld egy adott pontja felett található" – mondja Oleg Wasynczuk professzor.

A léghajó ennélfogva jóval az utasszállító repülőgépek csúcsmagassága (~12km) felett lebegne. (A hagyományos léghajók cirka 2km magasságig emelkednek). A kutatók szerint léghajójuk jobb felderítő képességekkel rendelkezik a műholdaknál, lévén közelebb állomásozik a földfelszínhez, ráadásul a Föld bármely pontján geostacionárius módon viselkedik, míg a műholdak csak az Egyenlítő felett. A felderíés/megfigyelés mellett felhasználható lesz persze egyéb célokra is, úgymint rakétavédelem, vagy időjárás előrejelzés.

Jelenleg a Purdue egyetem 10 kutatója dolgozik együtt az amerikai légierővel. Az aerodinamikai vizsgálatokhoz egyenlőre egy 5,8m hosszú modellt használnak.

|

UAV Killer

Ugyan jelenleg az USA használja, fejleszti legintenzívebben az UAV-okat, azért számos ország rendelkezik ilyen eszközökkel. Természetesen a fejlesztések sem csak az USA-ra korlátozódnak. Oroszország, Kína, Irán fegyverarzenáljában szintén megtalálhatóak ezen eszközök. Ha hinni lehet a DARPA-nak, akkor összesen 32 ország használ, fejleszt mintegy 250 modellt. A kisebb, egyszerű UAV-ok előállításai költsége ma már annyira alacsony, hogy számos kisméretű gép, GPS navigációs rendszerrel már-már a hobbi piac számára is kezd elérhetővé vállni. Ennélfogva tulajdonképpen nem meglepő, hogy felmerült az igény egy olcsó anti-UAV rendszerre.

Az elhárítás főleg a nagy magasságba felemelkedni képes típusok esetében költséges, lévén ilyen esetekben föld-levegő rakétarendszerre, vagy elfogó vadászok kiküldésére van szükség. Mind2 költséges.

A DARPA az elkövetkező 3 évben 11 millió dollárt tervez költeni a Peregrine UAV Killer programra, mely során kifejlesztésre kerül egy nagy sebesség elérésére képes kicsi, olcsó UAV, mely képes lesz levadászni a legtöbb ellenséges típust. Sokat még nem lehet tudni, de az bizonyosnak tűnik, hogy a nagy sebesség és a hosszú rendelkezésre állást 2 hajtómű fogja biztosítani. A program célkitűzései a prtotípus megtervezése, legyártása, valamint a képességek demonstrálása.

(A mellékelt kép ne tévesszen meg senkit. Az egy Sukhoi (orosz) prototípus) ;)

|

CyberScout fejlemények

A Proxity alvállalata a Cyber Defense Systems a napokban jelentette be, hogy már dolgozik a még fejlesztés alatt álló CyberScout továbbfejlesztésén. Az új modellt 3 mikroturbina hajtaná. Ezeknek tesztelése folyik éppen. Az üres összsúly ~10kg-ra növekszik várhatóan, míg a hasznos teher max 1,3kg-ra emelkedik. Az új modell várhatóan 150000 dollár/db áron lesz beszerezhető.

A jelenlegi CyberScout horizontális és vertikális mozgásra éppúgy képes, mint egy helyben történő lebegésre. A cég állítja, hogy nem tudnak még egy ilyen képességű gépröl a kategóriában. Mindenesetre a lebegés és a vertikális fel/leszállás képessége igen kapóssá teheti mind a rendfenntartó szervek, mind pedig a katonaság szemében. A CyberScout vízszintesen haladva képes elérni a 160km/h sebességet, míg energiatartalékai maximálisan 4 óra lebegési időtartamot biztosítanak. Végszónak meg álljon itt egy rövidke CyberScout videó.

|

Bővül a Predator flotta

Az amerikai légierő úgy döntött, hogy jelentősen bővíti a Predator flottáját. Az elkövetkező 5 év során 5,7 milliárd dollár ráfordítással nagyjából 144db beszerzését tervezik. Ez nagyjából 12 új század felállítását jelenti a meglévő 3 mellé. Ezek egy része Irak, Afganisztán illetve a közel keleti régióban tevékenykedne, míg egy részét a hazai területeken hasznosítanák. Az új századok egy része várhatóan Texas (2006) és Arizona (2007) után New York (2009) államokban kerülne felállításra. A többi század bázisáról még az idei évben döntés születik.

A Sand Diego székhelyű General Atomics Aeronautical Systems az elmúlt több mint tíz év alatt 126 Predator-t gyártott le, így látható, hogy igen jelentős beruházásról van szó. Az eleddig legyártott 126 egységböl 6db került az olaszokhoz, továbbá 6db a továbbfejlesztett, nagyobb Preadtor B típus volt. A légierő által átvett 114 egységböl 2002 ősze óta 26 db került veszteséglistára. Így összesen 46 darabbal, avagy cikra harmadával csökkent a flotta az elmúlt évek során.

Egy Predátor általában 4-5 millió dollárjába kerül az adófizetőknek. A cég elmondása szerint a légierő általában 4 Predátorból és a hozzá kapcsolódó műszerekböl álló csomagot rendel, így egy-egy csomag ára – a felszereltségtől függően – elérheti a 40 millió dollárt is.

Zárszónak 1-2 mondat azoknak, akik nem tudják mi az a Predátor. Nos, ez egy pilóta nélküli robotfelderítő. Az első generációs Predátorok akár 7,5 km magasságra is fel tudnak emelkedni. Üzemidejük cirka 40 óra, ami alatt a megfigyelt területröl többek közt élő videóadást tudnak sugározni. Ráadásként képesek 2db Hellfire anti-tank rakéta hordozására is. A nagyobb és erősebb Predator B típus 16 rakéta szállítására alkalmas, ami megegyezik az Apache csatahelikopter kapacitásával.