|

Elbúcsúzott a 80-0782-es lajstromszámú F-117A Nighthawk

A harmadik példányként még 1981. december 18-án szállt fel először, a Lockheed Martin Aero pilótájával, Tommy Morgenfelddel a kormánynál. A gép az Edwards Légibázis nyílt napján búcsúzott el október utolsó hétvégéjén. A gépet az ünnepi alkalomra speciális, csillagos-sávos festéssel látták el.
A 782-es gépet mindig tesztrepülőgépnek használták. Ez a gép a Nighthawk program eredeti avionikai tesztrepülőgépe – az is maradt mindvégig. A repülőgép már teljes elektronikai és avionikai rendszerrel készült, így a teljes fegyverzeti és repülési tesztprogram végrehajtására képes volt. Az első feladata is éppen ez volt: a felderítő, célzó és célravezető automatikus fegyverzeti rendszert tesztelték vele.
Az első öt F-117-est, köztük a 782-est is kézzel építették, a sorozatgyártás előtti prototípusként. A 782-es volt a legöregebb, még repülőképes F-117-es: a 780-as és a 781-es már régebben a „földhöz ragadt”. A 783-as és a 784-es még tovább repülhet.
A Nighthawk program során a gép később a fenntartási és karbantartási tesztek területére került, elektronikáját nem fejlesztették tovább.
A gép legemlékezetesebb repülése 1983-ban történt: az akkor még titkos, de sokat pletykált repülőgép, szintén csillagos-sávos „pocakfestéssel” repült át egy repülőszázad parancsnokságának átadására szervezett ünnepség fölött. Az alacsonya átsuhanó, ismeretlen típus szabályos őrületbe kergette a nézőket. Ne felejtsük el, a leghidegebb hidegháború idejében vagyunk…
A 782-est éppen ezen repülés felidézésére festették át újból, önkéntesek segítségével.
A meglehetősen keveset (10.14.-ig 1202 repülés során 1532 repült óra volt benne) gépet szombaton McAllum ezredes, míg vasárnap Dwayne Opella alezredes repülte. A gép ezután a Holloman Légitámazponton szállt le, immáron örökre…

traucsacska.blogspot.com

|

2008: a USS Kitty Hawk kivonása

A kilenc Nimitz-osztályú repülőgép-hordozó egyike fogja felváltani a CV 63 USS Kitty Hawk hordozót, mint a Yokosukában állomásozó, a Nyugat-Csendes óceánra előretolt egység.
Az új „bödön” várhatóan 2008-ban érkezik Japánba. A hordozó változása nem érinti a repülőgépeket: továbbra is a Carrier Air Wing Five fog a hajón állomásozni, a jelenleg alkalmazott típusokkal repülve.
A USS Kitty Hawk lassan kiöregedik a szolgálatból és 2008-ban tér vissza az Államokba, ahol kivonják a hadrendből.
Az Egyesült Államok Japán védelme érdekében és a távol-keleti helyzet ellenőrzése céljából egy repülőgép-hordozót mindig állomásoztat Yokosukában.

traucsacska.blogspot.com

|

Új feneket kapott az USAF egy Falconja

A hadtengerészeti donornak és a harci serülésekre specializálódott karbantartó századnak hála a 301. Vadászrepülő Század gépe ismét repülhet. A balsorsú gép a Carswell Egyesített Tartalék Légitámaszponton, egy 2002. márciusi üzemanyag-feltöltés közben kapott súlyos sebet: túlnyomás miatt kicsit szétesett a bal hátsó. A-1-es jelű üzemanyagtartály és a környező részek.
A Légierőben egyedül a 649. Harci Logisztikai Támogató Század képes a „normál” karbantartó századokon kifogó, komoly harci és baleseti sérüléseket a helyszínen javítani, köszönhetően a különleges kiképzésnek és eszközparknak. A 649-esek 2004, márciusában kapták meg a sérült Falcont. A vizsgálatok alapján az idő és a költségek figyelembe vételével célszerűnek látszott a teljes hátsó részt kicserélni az egyes sérül elemek helyett. A technikusok ezután egy, a Haditengerészet állományába tartozó, a Davis-Monthan Légitámaszponton konzervált F-16-os hátsó harmadát kapták le, majd illesztették a Légierő gépéhez.
A művelet 17 hónapig tartott, hiszen elsőként a „levágott”, korai Falcon-változatú fenékrészt kellett a megfelelő módosításokkal, erősítésekkel ellátni, a sérült elemeket kicserélni.
A század 120 tagja 1,5 millió dolláros költséggel végezte el a munkát – ez sokkal kedvezőbb, mint egy F-16C Block 30-as repülőgép 30 milliós csereára.
A régi-új Falcon augusztus 25-én szállt fel először, majd a felmerült kisebb hibák kijavítását követően október közepén kapott új festést a gép és tért vissza a 301. Század támaszpontjára.
A kibelezett haditengerészeti Falcon első része a Hill Légitámaszpont egyik F-16-osára került A gép orrfutója gurulás közben csukódott vissza, nem egészen szándékosan.

traucsacska.blogspot.com

|

Új bemutató kötelék

A Seymour Johnson Légitámaszpont lesz az otthona az Amerikai Légierő új, F-15E Strike Eagle bemutató csapatának. A Strike Eagle kötelék 2006-tól tart bemutatókat az Államok területén. A gyakorló repüléseket várhatóan már idén novemberben megkezdik. Ideje is, hiszen az első nyilvános bemutató már november 5-én meglesz, amikor a helyi légiparádé keretein belül szállnak fel.

traucsacska.blogspot.com

|

Elkészült az első dél-afrikai Gripen

Október 28-án adták át a JAS-39D-t a Légierő képviselőinek. A Dél-Afrikai Légierő még 1998. novemberében döntött a típus mellett, az első exportot is jelentve. A 28 repülőgép (19 együléses és 9 kétüléses) első harckész példánya viszont várhatóan csak 2008-ban lép szolgálatba, köszönhetően a Dél-Afrikai Légierő alapos átalakulásának.
Az első SAAF-Gripen még idén elvégzi az első felszállását, majd 2006. közepéig Svédországban végeznek tesztrepüléseket vele. Csak ezután kerül új otthonába, ahol az év hátra lévő részében és 2007-ben a SAAF alkalmazza majd, mint vezető tesztrepülőgépet.
Lesz mit próbálgatni: a gép fedélzetére új sisakcélzó, rádió, adatátviteli kommunikációs egység, navigációs rendszer és dél-afrikai fegyverek kerültek. A tesztrepüléseket a Bredasdorp melletti Kísérleti Repülő és Fejlesztő Központban végzik majd.
A második dél-afrikai Gripen gyártása már zajlik, a gép 2008. elejére készül el, majd csatlakozik majd a dél-afrikai tesztprogramhoz. A 28 gépet 2012-ig szállítja le a Saab.

traucsacska.blogspot.com

|

Lezuhant egy indiai MiG-21-es

Az első vizsgálatok szerint madárral ütközött az az indiai MiG-21-es, mely Bangalore-ban zuhant le október 23-án. A madár maradványait megtalálták a szélvédőn. A gép a felszállás után csupán néhány másodperccel „kapta be” a szárnyast a HAL repülőgépgyár kifutópályája végén. A gép pilótája, K.R. Murthy századparancsok életét veszítette, míg. K.D. Bhat századparancsnok, repülőmérnök és tesztpilóta katapultált és életben maradt.
A katasztrófa pontos okát alapos vizsgálat deríti majd ki. A gép „fekete doboza” megsérült a külsején, de olvasható maradt.
A gép roncsai és maradványai a kifutópályára és környékére potyogtak vissza, így két órán keresztül, a roncsok eltakarításáig minden repülést felfüggesztettek.
Az Indiai Légierőtől származó értesülések szerint a kétüléses gép az Aircraft Systems and Testing Establishment (ASTE) állományába tartozott és egy gyakorló repülésre szállt fel. A 69-es típus pilótája a tolóerő elvesztését észlelte, melyet egy ütközésszerű hang előzött meg. Murthy századparancsnok azonnal megindította a katapultálási folyamatot [Ez, kétüléses gépről lévén szó, kicsit hosszadalmasabb, mint az együléses gépeké].
A gép üzemanyagtartálya azonban felrobbant és a tűzgömbben ragadt pilóta „leégett” az ejtőernyőről [Szerencsétlen… Legyen neki könnyű az Égi Landolás!].
Szemtanúk beszámolója szerint a MiG-21-es lángokban állva, nagy zajt csapva repült felfelé, majd kettétört. A repülőtéri tűzoltók perceken belül eloltották a lángokat.

[center][/center]

traucsacska.blogspot.com

|

Sugárzásdetektorok Colorado Springs utcáin?

Colorado Springs útkereszteződéseinek jelzőlámpáin radioaktív sugárzást érzékelő berendezések jelenhetnek meg, ha a folyamatban lévő teszt sikeres eredménnyel zárul. A kanadai Mobile Detect cég érzékelői a város forgalomirányító központjába továbbítják a mért értékeket, s kamerákat kapcsolnak be, ha a sugárzás intenzitása meghalad egy bizonyos szintet.

"Úgy vélem ez megváltoztathatja a nemzetvédelmi startégiánkat" – nyilatkozta John Merrick a város vezető közlekedésügyi mérnöke.

A jelenlegi teszt 48000 Dollárjába kerül a város vezetésének. Ez négy érzékelőt foglal magába. Sikeres végeredmény esetén Merrick 100 kereszteződés lefedését fogja javasolni. Ez nagyjából 2,5 millió Dollárjába kerülne a Nemzetvédelmi Minisztériumnak. A kormányzat 7 milliárd Dollárt különített el a potenciális biológiai, kémiai és nukleáris terrortámadások kivédését segítő csúcstechnológiás berendezések számára. A Nemzetvédelmi Minisztérium 1 milliárd Dollárral rendelkezik a kutatások támogatására. A hosszú távú cél pedig nem más, mint egy nemzeti detektorhálózat kiépítése.

Merrick véleménye szerint a város 5 katonai támaszpontja miatt – melyek közül az egyik nem más, mint a nemzetvédelem idegközpontjának számító Északi Parancsnokság a Peterson Légibázison – fokozottan ki van téve terrorista támadásoknak.

|

Léghajók visszatérése – ahogy a legvadabb álmainkban sem képzeltük volna

Az eddigi legnagyobb léghajó, az Akron (USA), az 1930-as években repült. 184,000 köbméter volt a térfogata, 7 repülőgépet hordozott és 200 utast 17,000 kilóméter távolságba leszállás nélkül.

Az USA Kongresszusa léghajók építését hagyta jóvá a Walrus HULA (Hybrid Ultra Large Aircraft – Hibrid Ultra Nagy Légijármű) tervezet keretein belül. A terv célja: 500 – 1,000 tonna szállítókapacitás, 22,000 kilóméter hatótávolság, és egy hét megszakítatlan repülési képesség.

A tervezet egy levegőnél nehezebb járművet fog építeni, azaz a felhajtóerőt aerodinamikai alktrészek, motorok és a levegőnél könnyebb gázok együttesen fogják kitermelni. A Szovjetunióban is folyt egy hasonló projekt a 70-es években, de a vezető konstruktőr halála után a tervezetet leállították.

A Pentagon által megrendelt másik HAA (High Altitude Airship) léghajó a műholdak és a kémrepülők képességeit fogja ötvözni. Az Orosz Kozmonaitika Akadémikusa, Valentin Belokon szerint a tervezet célja a Kínai és az Iráni tengeralattjárók utáni kémkedés, és az USA dominanciájának megtartása a világon.

A tervezet mindenesetre komoly jogi és így politikai problémákat vet fel. A világűrrel ellentétben a Föld sztratoszférája az alatta fekvő állam szuverén légterének részét képezi.

Az USA kormányzat jelenleg a Walrus szállító léghajó tervezeten (HULA), és a HAA (High Altitude Airship – Nagy Magasságban működő) felderítő/relé léghajón dolgozik. A civilszféra fejleszt ráadásul egy megoldást, ahol léghajók szállítanak terhet a világűrbe (ATO program). A rendszer három léghajóból fog állni. Az első 40 kilóméteres magasságba szállítja a rakományt, a második egy szuborbitális átrakodó/építőplatform, (amolyan való világbeli "Felhőváros") a harmadikkal pedig már 60 kilóméter magasba jut a rakomány.

[size=7](PRAVDA.RU)[/size]

|

Fegyverkezési verseny, második felvonás

2005. november 1. Kazahsztán, Balkash. Alexander Vovk őrnagy, a stratégiai fegyvernem sajtószolgálat vezetőjének közleménye szerint az orosz stratégiai erők sikeres kísérleti indítást hajtottak végre egy RS-12M Topol (SS-27) típusú ICBM rakétával. A kísérlettel igazolták, hogy a fegyver képes a jelenlegi elhárítórendszerek ellenében is a robbanófej célbajuttatására. A kijelölt célpontot sikerült "megsemmisíteni". A felújított rendszer hatodik alkalommal tesztelték.

A rakéta 23 méter hosszú, átmérője 2 méter, hatótávolsága 10.000, kilóméter. A rakéta indításkori súlya 47 tonna. A típus a korábbiakhoz képest nagyobb gyorsulásra képes három rakétahajtóművével, és előre kiszámíthatatlan kitérőmanővereket végez a pályályán több mint tíz kisegítőhajtóművével. A mobil indítókomplexum immunis az EMP hullámokra.

Oroszország a fejlesztéseit akkor kezdte a gyakorlatba átültetni, amikor az USA 2001 december 13-án egyoldalúlag felmondta az 1972-es START megállapodást ABM rendszerének tesztjével.

A fegyvernem 4 egysége silókból indítható Topol-M (SS-X27) rakétákkal rendelkezik 1997 óta – egységenként tíz rakétával.

[size=7](PRAVDA.RU)[/size]