Kezdjük meg a 2010-es Bulava szálat! Így az első hetekben, de főleg az elmúlt pár napban napvilágot láttak hírek a hányattatott sorsú SLBM-mel kapcsolatban amiket mi most szépen csokorba szedünk. Lesz benne egy ütős rész, előre szólunk…
Hogy 2009 sem a Bulava éve volt azt mindannyian tudjuk, elég ha csak a legutóbbi – különösen a korán kelő norvégoknak – emlékezetes tesztre gondolunk. Az igen látványos mutatványnak tudják be egyesek, hogy a Bulava leendő hordozóplatformjául szolgáló Borej-osztály negyedik egységének megkezdését elhalasztották az idei év első negyedére.

A pályafutását spirált rajzolva befejező Bulava húzta csík a felkelő Nap fényében valahol messze északon ,
Az idei év Bulava fronton olyan nem hivatalos híresztelésekkel indult, hogy az Orosz Haditengerészet idén mindössze 2 Bulava tesztet tervez. Az orosz sajtó vélhetően benézett valamit, ugyanis pár napja autentikusabb, immáron haditengerészeti forrásokra alapozva azt lehetett tudni, hogy a jelenlegi hordozóplatformról, az egyetlen bevethető Typhoon-ról, a Dimitrij Donszkoj-ról valóban 2 indítást terveznek – majd valamikor a nyár folyamán – és ha minden jól megy ősz magasságától már az első Borej-osztályú egység, a Jurij Dolgorukij eregeti a Bulavakat.
A RIA Novosztyi hírügynökség védelmi szektorból származó értesülései szerint kettőnél jóval több Bulava teszt várható idén, ám az első teszt nem várható május előtt. Mondjuk ez nem is meglepő a tesztek helyszínéül szolgáló Fehér-tenger nem nagyon szokott jégmentes lenni május előtt.
A Bulava hírek megkoronázása azonban még csak most következik, lévén a napokban olyan infó látott napvilágot, amire a Bulava kapcsán az orosz védelmi illetékesektől még nem volt példa. Szintén a RIA Novosztyi értesülései szerint a decemberi Bulava show okát vizsgáló csapat ugyanis arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy tervezési hibával állnak szemben.
Nos igen, eddig az összes Bulava teszt esetében gyártási, minőség-ellenőrzési problémákra hivatkoztak az oroszok, de azt hogy tervezési hiba miatt szenvedne a Bulava, azt szigorúan kizárták. Felmerülhet a kérdés, hogy akkor most tervezési és gyártási problémák is adódnak? Mert akkor pláne érthető a pocsék szereplés.
A rendelkezésre álló információk természetesen elég szűkszavúak, egyelőre annyit lehet tudni, hogy a harmadik rakétafokozat szeparálódását vezérlő megoldás körül véltek tervezési hibát felfedezni az illetékesek.