Ötödik típusú találkozások

Mind India, mind Oroszország nagyon pedálozik, hogy tető alá hozzák a PAK-FA, vagy T-50 elnevezéssel illetett ötödik generációs vadászbombázó közös fejlesztéséről szóló szerződéseket.

Mindkét félnek érdeke a megállapodás, az indiaiak egy potens (?) repülőgépet, az oroszok pedig kockázatviselő partnert szeretnének, így minél mélyebb megállapodást kívánnak elérni. Bár az oroszok tájékoztatása szerint a PAK-FA hamarosan a levegőbe emelkedik (ez várhatóan 2010-re tolódik, bár nagyon ígérgették, hogy még idén sor kerül rá), a rendszerek fejlesztésének még koránt sincs vége.

PAK-FA

A kiszivárgott információk alapján a PAK-FA az amerikai riválisához hasonló kialakítással készül és ugyanúgy képes lesz a szupercirkálásra, valamint rendelkezni fog belső fegyvertérrel is. Fedélzeti radarrendszerének a gép körüli légtér 360 fokos pásztázását két radarberendezéssel fogják tudni csak megoldani a faroknyúlványban elhelyezett kiegészítőradarral. A gép meghajtására az NPO Szaturn által fejlesztett 117S/AL-41F1A típusú hajtóművel a hírek szerint nincs minden rendben, de reményeik szerint a berepülés megkezdéséig befejezik a munkálatokat, különben egy korábbi erőforrással, az új hajtómű alapjául szolgáló AL-31F kell a légi teszteket megkezdeni.

Korábban arról szóltak a hírek, hogy az indiaiak eltérő aerodinamikai kialakítású gépet kívánnak szolgálatba állítani, most úgy látszik, beletörődtek abba, hogy a program előrehaladott állapota miatt az oroszok nem kívánják átdizájnolni a típust, így az indiai verzió nagyrészt abban fog különbözni Ivánékétól, hogy kétszemélyes pilótafülkével építik (úgy látszik az indiaiak látják a Szu-30MKI kétszemélyes voltából adódó előnyeit), és „természetesen” francia, izraeli és hazai elektronikai rendszerek kerülnek majd a gépbe (itt megint lehetne a Szu-30MKI-re hivatkozni…).

PAK-FA

„A közös vállalkozás egész jól halad. Bár nem tudtunk minden részletben dűlőre jutni, mindkét fél nagyon elégedett az eredménnyel.” – mondta Alexander Klementyev, a Szuhoj Vállalat alelnöke.
„Heteken belül újabb és újabb szerződéseket írunk alá, hogy pontosítsuk és minél jobban elmélyítsük a mindkét fél számára előnyös kapcsolatot. Oroszország minden területen fontos partnerséget ajánl Indiának. Bár még vannak területek, melyeknél késik a megegyezés, joggal mondhatjuk, hogy ez egy kiváló kapcsolat, mely évek múltán is fennmarad.”

Arról egyik fél sem mert jóslatokba bocsátkozni, hogy mikor készül el az indiai variáns prototípusa, azt azonban elhintették, hogy 2016-17 környékén már nem ártana szolgálatba állnia, megelőzvén a vetélytársat, Kínát. Majd meglátjuk…

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya