3D nyomtatás a kínai repiparban

Nemrég érdekes cikk került fel az internetre. Ennek tartalma szerint Kína áttörést ért el titán részegységek 3D nyomtatása terén. Jelenleg nagyobb mint 5 méteres titán alkatrészeket képesek ezzel a technológiával előállítani.

A bejelentésre az idén május 21-26. között tartott Pekingi Nemzetközi Hi-Teh Expo keretei közt történt. A kivitelező cég az AVIC Laser, mely az AVIC Heavy Machinery leányvállalata. A kiállításon a cég bejelentette, hogy 7 különböző repülőgéptípushoz gyártanak alkatrészt a jelenlegi módszerrel, beleértve az Y-20 stratégiai teherszállító repülőgépet, J-15 repülőgép-hordozóra szánt vadászgépet, C919 utasszállítót, valamint az új generációs, „lopakodó” harci repülőgépeket.

Az AVIC Laser elnevezésű vállalatot elsősorban kormányzati támogatással alapították, és fő célja a hadiipari termelés modernizálása. A kezdeti hét évben rengeteg technológiai áttörést sikerült elérni például a semlegesgáz védőrendszer, hibakezelés és a fémrács-növesztés vezérlése terén. 2013-ban az elért teljesítményért külön kitüntetésben részesültek.

3D nyomtatással készített, némiképp bonyolult forma

3D nyomtatással készített, némiképp bonyolult forma ,

A 3D lézeres nyomtatás hatására a titánból készült alkatrészek bekerülési költsége 5 százaléka a hagyományos eljárással készültekéhez. Egy tonnányi titánból készült alkatrész megmunkálása 25 millió jüan (4 millió dollár) hagyományos technikákat alkalmazva. Az új eljárással ugyanaz a mennyiségű alkatrész megmunkálási költsége „csupán” 1,3 millió jüan (212 ezer dollár).

Az AVIC által kidolgozott technológia lehetővé teszi nagyméretű strukturális elemek nyomtatását titánötvözetből vagy más repiparban használatos fémekből (nagy szakítószilárdságú acélok, stb.). Összevetve a hagyományos eljárásokkal, majd 90 százalékos anyagmegtakarítás is elérhető. Az írás szerint, ha egy F-22 esetében 3D technológiát használtak volna, kb. 40 százalékos súlymegtakarítást értek volna el.

Jelen technológiára már le is csapott a civil repülőgépgyártás. A Kínai Észak-Nyugati Műszaki Egyetem ezt a technológiát használta a civil C919 utasszállító szárnyához készült több mint 5 méter hosszú titán tartóelem nyomtatásához, mely a tervek szerint 2016-ben kerül sorozatgyártásra.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Bemutatta új repülőgép-hordozóját Kína

Sárkányok egymás közt

Sárkányok egymás közt

Nyomtatott alkatrészeket tesztelnek a Gripenen

Nyomtatott alkatrészeket tesztelnek a Gripenen

Kína elfogórakétát tesztelt

Kína elfogórakétát tesztelt