Megvan az F-35C Achilles-sarka?

Komoly bonyodalmakat okozhat az eddig nagyobb probléma nélkül haladó alváltozat fejlesztésében az a tény, hogy a hajófedélzeti masina egyik legfontosabb elemével bajok vannak…

Egy hajófedélzeti üzemre optimalizált repülőgép esetében fontos a futómű megfelelő szilárdsága, de az sem utolsó, ha a gépet meg lehet állítani fékezőkötéllel, a fékezőhorog rendesen beleakad és közben nem szakad ki a helyéről…

Nos, a Lockheed Martin mérnökeinek szeme fénye, az F-35 Lightning II eddig sem volt problémamentes, folyamatos az F-35B anyagfáradási hibái miatti vajúdás, ezúttal azonban az eddig szépen csöndben meglapuló F-35C háza tájáról érkeztek aggasztó hírek, melyek ha tényleg igazak, komolyan visszavethetik a berepülési programot.

A Lakehurst haditengerészeti bázison 2011 augusztusa óta nyüstölik az ötödik generációs masina CF-1, CF-2 és CF-3 jelzésű prototípusait, végrehajtottak már a gőzkatapultos, elektromágnes katapultos indításokat, valamint próbálgatták a hajófedélzeti leszállásokat is. Nem véletlen a ‘próbálgatták’ kifejezés, ugyanis a nyolc leszállásból egyszer sem sikerült elkapni a szárazföldre telepített fékezőrendszer sodronyköteleit. A probléma nagyon komolynak tűnik, ugyanis egy érdekes dologra mutattak rá az angol szakértők: az F-35C főfutóművei és a fékezőhorog túl közel vannak egymáshoz.

A képen jól látszik a gépek eltérő fékezőhorog-bekötése ,

A fékezőhorog kialakítását a MIL-A-18717C és MIL-D-8708C katonai szabvány írja elő, egyelőre nem tudni, hogy hol véthettek a Lockheed Martin mérnökei, az azonban biztos, hogy komoly áttervezés szükséges, mert apróbb módosításokkal nem küszöbölhető ki, hogy rossz helyen van a fékezőhorog bekötési pontja. Ez azonban végleg rányomhatja a bélyegét az F-35C programra.

Ráadásul a felmerülő probléma miatt a típusra kerülő pilóták átképzésének 2011-re tervezett megkezdését is elhalasztották bizonytalan időre, az Eglin légibázison egyelőre csak az A és B variánsok kiképzése kezdődhet el az idén.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy az F-35 Lightning II változatai komoly mérnöki utómunka árán állhatnak csak szolgálatba. Kérdés, hogy a megrendelők meddig fogják tűrni a drága portéka árának folyamatos emelkedését és a határidők folytonos módosítását.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Elkészült az első belga F-35A

Elkészült az első belga F-35A

F-35-ösök Uluru-nál

F-35-ösök Uluru-nál