Következzék egy haditengerészetes híregyveleg, melyben a címben megnevezett francia és orosz csökkentett észlelhetőségű hadihajók kerülnek terítékre.
Haladjunk a címben szereplő sorrendben, így következzék egy kis FREMM update. A francia-olasz kooperációban megszülető és a kifejlesztők mellett Marokkó által is megrendelt fregattokkal kapcsolatban legutóbb szűk másfél hónappal ezelőtt jelentkeztünk hírrel, melyben arról számoltunk be, hogy a francia DCNS vadul készül az első FREMM, a D650 Aquitaine tengeri tesztjeinek idén tavaszra ütemezett megkezdésére.
Nos a munkálatok úgy tűnik igen jó ütemben haladtak, lévén a DCNS által április 18-án kiadott sajtóanyagban az szerepel, hogy az Aquitaine a tervezettnél 1 hónappal korábban futhatott ki első útjára. A híranyag tanúsága szerint az első pár napot a hajóval történő összecsiszolódással tölti a DCNS alkalmazottaiból és a Francia Haditengerészet tagjaiból összeálló legénység, mely szakaszban alapvetően a hajó biztonsági rendszerei és berendezései kerülnek ellenőrzésre.
A következő szakasz a hajó meghajtására fog koncentrálni, melyet a halk, kis sebességű haladástól a csúcsra járatásig számos felállásban fognak nyúzni. A FREMM-ek meghajtásáról egyébként CODLOG (COmbined Diesel eLectric Or Gas) kiépítésű rendszer gondoskodik: kis(ebb) sebességű haladásnál a dízel motorok által táplált villanymotorok hajtják a hajót, míg a nagy sebességű vágtákban a gázturbina veszi át a szerepet.
Az elkövetkező hetekben mindezek mellett terítékre kerül a navigációs és egyéb alapvető rendszerek próbája is. A hajón ezen idő alatt mintegy 200 fő fog megfordulni – ebből 60 a haditengerészettől – akiknek egy részét a kikötőbe történő vissza-visszatérés elkerülése érdekében külön szállítanak majd a tengeren tartózkodó fregatt fedélzetére.
Ezen hírcsokor orosz vonatkozását a legutóbbi hírhalomból kifelejtettük, így most pótoljuk annak megírását, hogy a napokban, konkrétan április 15-én, pénteken, a szentpétervári Szevernaja Verf vízre bocsátotta a szintén csökkentett észlelhetőséggel büszkélkedő Sztereguscsij-osztályú korvettek harmadik tagját, a Boiky-t.
A Boiky és „bátyja” a cirka 1 évvel ezelőtt vízre került Soobrazitelny egyaránt a Project 20380 Sztereguscsij-osztály némiképp módosított tagjai, mely miatt a Project 20381 megjelölést viselik. A módosítás alapvetően az önvédelmi fegyverzetet érintette, lévén a hajóosztály második tagjától kezdve a hajóágyú és a felépítmény között helyet foglaló Kashtan CIWS leköszönt, helyét a Redut-K rendszer vette át 12 VLS cellával. A Furke radarral párosított rendszer az Sz-400 rakétaarzenáljának legkisebb, 40 kilométeres hatótávolságú változatát (9M96E1), vagy a 10 kilométer hatótávolságú 9M100-ast tudja majd rosszakarói felé útnak indítani. Javadalmazás tekintetében 12 db 9M96E1, vagy 48 db 9M100, netán ezek keveréke lesz elvileg megtalálható a légvédelmi vonalon immáron igen jól eleresztett korvettek eszköztárában.