A modern, 4+ és 5. generációs harci repülőgépeknél már szinte alapkövetelménynek számít a fejlett sisakcélzó megléte. Ilyen például az F-35 Lightning II HMD-je vagy a sok típuson alkalmazott JHMCS is. Ezen eszközök közös jellemzője, hogy jelentősen megkönnyítik a pilóták dolgát a navigációs és a harci feladatok közben, ugyanis a fontos adatok eléréséhez nem kell a műszerfalat vagy a HUD kijelzőjét figyelni, és még a fej elfordítása közben is minden elérhető és látható marad. A Eurofighter Typhoon számára a brit illetőségű BAE Systems készített sisakcélzót, melyet január 4-én mutattak be a nyilvánosság számára.
A cég sajtóközleménye szerint a Helmet Mounted Symbology System [továbbiakban: HMSS] néven bemutatott eszköz lehetővé teszi a pilóták számára, hogy ’átlássanak’ a repülőgép testén – ez annyit tesz, hogy a célokat és azok adatait akkor is láthatja a rendszert használó hajózó, ha azok mondjuk a repülőgép alatt vagy mögött vannak, és a radar ’látja’ őket. Tehát ha letekint a kabin padlójára, akkor is megjelennek előtte az ott tartózkodó célok, és ugyanez igaz akkor is, ha például hátranéz vagy oldalra.

A HMSS az egyik tesztrepülésen |Forrás: EADS ,
Június 4-i sajtótájékoztatóján a BAE kifejtette azt is, hogy a HMSS reakcióideje minden eddiginél jobb, ami hatalmas előnyt jelent a pilóták számára harchelyzetben, főleg légi harcban. A lokátorral szoros összeköttetésben lévő eszköz a másodperc tört része alatt célozza be a pilóta által kívánt célt, és amint megkapja a tűzparancsot a hajózótól, már el is indít rá egy rakétát. Vezérlése a gyorsaság növelésének érdekében hangutasításokkal történik, így még arra sincs szükség, hogy billentyűket kelljen megnyomni a botkormányon. Ezt a ’look and shot’ (’láss és lőj’) képességet minden időjárási körülmények között, és bármilyen repülési helyzetben érvényesítheti a használója.
A HMSS összetettségét jól mutatja, hogy több kisebb érzékelő is tartozik hozzá, melyeket a kabin több pontján helyeznek el. Ezek segítségével a pilóta bármerre is nézzen, mindig tudni fogja, hogy hol van, tehát nem veszíti el a térbeli tájékozódás képességét. Természetesen eközben az összes ellenséges cél, és az azok által indított rakéták is láthatók, valamint a legfontosabb repülési adatok is.
A Royal Air Force Typhoon vadászbombázói várhatóan 2011 közepére kaphatják meg a HMSS-t, és később bármelyik alkalmazó nemzet is rendszeresítheti azt.
’Jelentős előrelépést tettünk a harcképesség terén, és hatalmas fegyvert adtunk a Typhoon-pilóták kezébe a HMSS létrehozásával. Nem kétséges számomra, hogy a Eurofighter ezen a területen mostantól világelső, mivel egyedülálló fedélzeti rendszerrel szereltük fel. Ez pedig nem kis lélektani előnyt jelent minden alkalmazója számára, és büszkeséggel tölti el a fejlesztőit is.’ – mondta Mark Bowman, a BAE Systems vezető tesztpilótája a sajtótájékoztatón.