Pár nappal ezelőtt arról számolhattunk be Olvasóinknak, hogy nem engedélyezik az F-35 Lightning II példányainak repülését. Örömmel jelentjük, hogy a tilalmat feloldották.
A Lockheed Martin hivatalos közleményben tudatta, vége a múltheti reptilalomnak, a hajtómű üzemanyag-szivattyúját is vezérlő fedélzeti számítógép szoftverét módosították.
„A hétvége folyamán a tesztgépekre feltöltöttük a módosított programot” – mondta John Kent, a vállalat szóvivője október 5-én. „Reggel megkaptuk az engedélyt két gép felszállására, így pár perccel ezelőtt az Edwards Légibázis betonjáról levegőbe emelkedhetett az AF-1 jelzésű példány.”

F-35C Lightning II felszállása forszázzsal | Fotó: Lockheed Martin ,
Míg az F-35A verziójú példányok már repülhetnek, addig a STOVL üzemelésre képes F-35B-k még mindig a földön rostokolnak. A helyből fel- és leszállás, illetve alacsony sebességtartományban a hajtómű levegőigényét a hagyományos beömlőnyílásokon kívül egy plusz légbeömlő alkalmazásával történik, ez az emelőlégcsavar mögött lett beépítve. A BF-1 gépen végrehajtott egyik repülés utáni, rutin átvizsgálás során kiderült, hogy a beömlőnyílást takaró ajtó zsanérjai nem bírják kellőképpen a repülés során rájuk ható légerőket.
„Várhatóan a napokban megkapjuk a STOVL tesztgépek repülési engedélyét és legkésőbb a hét vége előtt ők is bekapcsolódhatnak a berepülési programba.” – folytatta Kent. „Bár repülhetnek majd, csupán csak hagyományos fel- és leszállást és repülési profilt alkalmazhatnak, amíg ki nem javítjuk a légbeömlőt takaró ajtó problémáját.
A folyamatos problémák miatt a Lockheed Martin bejelentette, hogy az F-35B eddig (a másik két verzióhoz képest) meglehetősen jól haladó berepülési programja további késedelmet szenved majd, a fent említett okok miatt újra el kellett halasztani az első olyan tesztrepülést, mely a függőleges fel- és leszállást is magába foglalja.