|

Type 076 partraszállító dokkhajó

Aki, nyomon követi a kínai haderő fejlesztéseit, tudhatja, mekkora léptékű modernizációs programot hajt végre az ország. Ennek egyik kiemelt fegyverneme a haditengerészet. A hidegháború éveiben a kínai haditengerészet beérte egy, a partmenti vizeire szabott flottával. Jelenleg viszont minden jel szerint teljes értékű kékvízi flottát szeretnének kiépíteni, repülőgép-hordozókkal, nagyméretű ellátó hajókkal, stb.

A globális erőprojekció egyik fontos elemét képezi a tengerészgyalogság és azok az eszközök, amelyek a partraszállásukat segítik – elsősorban a helikopterhordozó dokkhajók.

Ahogy a kínai haderő fejlesztése terén más projecteknél, ezen a téren is a fokozatosság elve figyelhető meg. Első körben csak egyre nagyobb LST (landing ship tank) kategóriájú hajók kerültek hadrendbe. Az első komolyabb minőségbeli ugrást a Type 071 partraszállító dokkhajó jelentette. Ez már képes nagyméretű helikoptereket és légpárnásokat üzemeltetni. Ezt követi a Type 075 helikopterhordozó dokkhajó.

A történet azonban nem áll meg ezen a szinten. Az elmúlt hetekben egy nagyon érdekes követelménylista került napvilágra, melyben egy, a következő időszakban kifejlesztésre kerülő partraszálló hajó főbb egységeire vonatkozó elvárásokat közlik. Ennek a listának a legérdekesebb pontja, hogy EMALS (elektromágneses katapultot) is tartalmaz. Röviden el kell mondani, hogy egy partraszállás közben létfontosságú a közeli légi-támogatás. A harci-helikopterek is jók, de sem a sebességük, sem a terhelhetőségük nem érik el egy teljes értékű merevszárnyú repülőgépét. Az amerikai tengerészgyalogság (jelenleg a világon a legfejlettebb) STVOL repülőgépekkel oldja meg ezt a feladatot (Harrier és F-35B). Azonban ezek a repülőgépek több kompromisszumra is kényszerítik a fejlesztőket, ami a teljesítményüket korlátozhatja. Az utóbbi években megjelent F-35B-nek a fejlesztési költségei is horrorisztikusan elszálltak. A kínaiak minden jel szerint a másik oldalról közelítik meg a problémát. Nem új gépet fejlesztenek a partraszálló hajóhoz, hanem új hajót a haditengerészeti gépekhez. Előnye lehet ennek a megközelítésnek, hogy lényegében az összes rendszeresítésre kerülő hordozófedélzeti gépet képesek lesznek majd fogadni és indítani. Hátránya az lehet, hogy a hajó lesz bonyolultabb és drágább, de gyanítható, hogy még mindig jobban járnak, mintha nulláról fognának bele egy STVOL gép fejlesztésébe.

A teljesség igénye nélkül a listából néhány érdekesebb pont:

  • nagy teherbírású (30 tonnás) belső teherlift,
  • hangárfedélzetet UCAV részére (lehetséges, hogy elsősorban harci drónokkal képzelik el elsősorban a légi támogatás megvalósítását)
  • 21 MW teljesítmény gázturbina által
  • 6 MW teljesítmény dízelmotor által

Ahogy ez már csak lenni szokott, a hír napvilágra kerülését követően rengetegen nekiálltak megrajzolni a jövőbeni hajót.

Egyesek dupla külön felszálló és külön leszálló fedélzettel képzelik el. Ebben az esetben a repülőgépet gyakorlatilag a hangárból indítanák és a felső fedélzetet kizárólag leszállásra használnák.

2 fedélzetes Type 076 koncepció

Mások szögfedélzettel, lényegében klasszikus repülőgép-hordozó formában képzelték el. Elméletileg ez a legéletképesebb megoldás, mivel így biztosítható, hogy a hajó egyszerre tudjon indítani és fogadni repülőgépeket. Hátránya, hogy a hajó hossza megnő. Nem elég csak szögfedélzetet építeni, az egésznek elég szélesnek kell lennie, úgy, hogy a leszálló gép szárnya ne érhessen össze a felszállásra készülővel. Ilyen problémával küszködik a francia Charles de Gaulle hordozó.

Szögfedélzettel elképzelt Type 076 látványterv.

Megint mások nem gondolkodtak szögfedélzetben. Ebben az esetben a hajó nem képes egyszerre indítani és fogadni repülőket. Persze a helyzet az, hogy nem valószínű, hogy túl sok gép lenne a fedélzeten, tehát ez is egy lehetséges opció.

Fórum hozzászólások

  • Ebből a képből is látszik, hogy mekkora anyagi erőfeszítést is igényel egy inváziós flotta felállítása. Ok, hogy megcsinálod a hajót, de kell hozzá még ezer más dolog is.
    Mind, mind egy rakás pénz.
  • Mackensen
    Ebből a képből is látszik, hogy mekkora anyagi erőfeszítést is igényel egy inváziós flotta felállítása. Ok, hogy megcsinálod a hajót, de kell hozzá még ezer más dolog is.
    Mind, mind egy rakás pénz.
    Nem véletlenül a haditengerészet a legköltségesebb fegyvernem. Mindig az volt, mindig az is lesz. (maximum az űrflotta lesz drágább majd... :D)
  • Máshova nem lehetett rakni, másrészt szerintem a kiszolgáló legénység az ideje komoly részét a felépítmény körül tölti,
    Mackensen
    Mintha második világháborús amerikai hordozókon láttam volan?
    Szerintem csatahajókra gondolsz, de azoknál nem időmérésre szolgált. :D
  • kamm
    Nem tudom, hova tartozik, de rettento vicces... :D

    Ennek az eredeti változatát már nagyon rég megosztottam. Most szivárgott csak be a fősodrú médiába.
  • Mackensen
    Ennek az eredeti változatát már nagyon rég megosztottam. Most szivárgott csak be a fősodrú médiába.
    Nem lattam meg, sorry. Mi ennek a hattersztorija?
  • kamm
    Nem lattam meg, sorry. Mi ennek a hattersztorija?
    Nem találom, de ha meglesz kiposztolom megint. Röviden, Kína is kifejlesztett egy expediciós járművet a tengerészgalogsága számára és annó az egyik prototípus egy folyami gyakorlat alkalmával elsüllyedt. Ezt a jelenetet az erről szóló dokumentumfilmben mutatják be. Szerencsére senkinek sem lett semmi baja. A járművet is kihalászták utólag, annak sem lett semmi baja. Ha jól megnézed a jármű elején van egy hatalmas hullámtörő lap, amit normál esetben kihajtanak, ez most be volt csukva. Alacson sebességnél nagy baj nem lett volna a dologból de a vezető rákapcsol, a víz meg befoly a búvónyíláson és pillanatok alatt elöntötte a járművet.
  • Mackensen
    Nem találom, de ha meglesz kiposztolom megint. Röviden, Kína is kifejlesztett egy expediciós járművet a tengerészgalogsága számára és annó az egyik prototípus egy folyami gyakorlat alkalmával elsüllyedt. Ezt a jelenetet az erről szóló dokumentumfilmben mutatják be. Szerencsére senkinek sem lett semmi baja. A járművet is kihalászták utólag, annak sem lett semmi baja. Ha jól megnézed a jármű elején van egy hatalmas hullámtörő lap, amit normál esetben kihajtanak, ez most be volt csukva. Alacson sebességnél nagy baj nem lett volna a dologból de a vezető rákapcsol, a víz meg befoly a búvónyíláson és pillanatok alatt elöntötte a járművet.
    Igen, azt en is neztem, hogy vajon annak a lapnak nem nyitva kellett volna lennie...? Mondjuk nyitva vagy nem, a viz nem folyhatna be, ez egyertelmu. Kinai QC, roviden. :)
  • kamm
    Igen, azt en is neztem, hogy vajon annak a lapnak nem nyitva kellett volna lennie...? Mondjuk nyitva vagy nem, a viz nem folyhatna be, ez egyertelmu. Kinai QC, roviden. :)
    Ok, de ha nyitott búvónyílással vezeted, ott befolyik.

Ugrás a fórum topichoz