|

F-22 és F-35 harca Norvégia felett

Augusztus 8-ai kezdettel Európában turnézik az amúgy a floridai Tyndall légibázison tanyázó F-22 Raptor gépek egy része: a rövidebb időre áttelepült gépek a kontinens több pontján felbukkantak már, így Görögországban, vagy egy 4 gépes kötelék részeként Lengyelországban.

A németországi Spangdahlem légibázisról az Egyesült Államok Légierejének 325. Vadászezredéhez tartozó amerikai pilóták a napokban Norvégiában is tiszteletüket tették, ahol 2 amerikai pilóta küzdött meg norvég kollégákkal, akik a Norvég Királyi Légierő legújabb, bevezetés alatt álló típusával, az F-35-össel érkeztek a szimulált légiharcra.

Norvég F-35 és amerikai F-22 géppárok kötelékben valahol a norvég légtérben. U.S. Air Force photo by Senior Airman Preston Cherry,

És hogy ki nyerte az augusztus 15-i meccset? Nos, arról nem szól a fáma… :) U.S. Air Force photo by Senior Airman Preston Cherry,

A gyakorló légiharcot követően a rövid, 1 napos látogatás az Ørland légibázison folytatódott. Torbjørn Kjosvold / Forsvaret,

 

Fórum hozzászólások

  • Szóval anno eljátszottam a gondolattal, hogy le-e siklóbombát szuperszonikus sebesség mellett oldani-e, hogy egy ideig szuperszonikusan repül akár emelkedés közben elhajítva és csak lassulás után nyit szárnyat a bomba.

    Nos...
    Ez 130 km körüli HMZ...

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Jönnek a korlátozások az F-22-esekre. A szupercirkálás megette az üzemidőt, a hajtóművet meg már nem gyártják.
    Nem vásároltak be belőle?Meg ez kb megkérdőjelezi az egész gépet meg úgy a programot is.
  • dudi
    Nem vásároltak be belőle?Meg ez kb megkérdőjelezi az egész gépet meg úgy a programot is.
    Békeidőben.. meg aztán a szupercírkálás nem jelenti a szuperszónikus repülés végét, csak az utánégető nélküli hangsebesség nélküli repülést. "békeidőben, gyakorlaton".. Attól még a Raptor, Raptor...
  • kelepisti
    Békeidőben.. meg aztán a szupercírkálás nem jelenti a szuperszónikus repülés végét, csak az utánégető nélküli hangsebesség nélküli repülést. "békeidőben, gyakorlaton".. Attól még a Raptor, Raptor...
    Mennyire hat negatívan a gyakorlás hiánya?
  • kelepisti
    Békeidőben.. meg aztán a szupercírkálás nem jelenti a szuperszónikus repülés végét, csak az utánégető nélküli hangsebesség nélküli repülést. "békeidőben, gyakorlaton".. Attól még a Raptor, Raptor...
    Így ok,hogy csak békeidőben.
  • Allesmor Obranna
    A 180+ darab Raptorhoz kb 750 darab hajtóművet gyártottak csak le.
    Ezek ezerint kevés lett.Mennyire lehet opció a szögletes keresztmetszetű GSF-et lecserelni?
    Amennyire tudom azzal van a baj,hogy ahol a kör keresztmetszet szögletesre vált ott nagyon nagy az igénybevétel és ott "adja mev magát a vas".
  • Allesmor Obranna
    A 180+ darab Raptorhoz kb 750 darab hajtóművet gyártottak csak le.
    Miert nem birnak gyartani ujakat?

    Vagy ott is "elveszett" par dolog, mint a rapi lekonzervalt gyartosoran?
  • altx
    Miert nem birnak gyartani ujakat?

    Vagy ott is "elveszett" par dolog, mint a rapi lekonzervalt gyartosoran?

    Látom a komplex gyártási technológiákról és üzemekről nem sok elképzelésed van ! Az nem úgy működik , hogy ha vége egy szériának akkor lekapcs és ha megint kel belőle akkor felkapcs és minden ott folytatódik ahol befejeződött . Ha nagy szükség lesz rá már akkor se valószínű , hogy pont azt a hajtóművet fogják gyártani hanem már egy a kornak jobban megfelelő fejlesztett változatot ami csere szavatos lesz ! Mondjuk az árképzésnél nem lesznek szégyenlősek az tuti !
  • altx
    Miert nem birnak gyartani ujakat?

    Vagy ott is "elveszett" par dolog, mint a rapi lekonzervalt gyartosoran?
    Mert úgy döntöttek ennyit gyártanak. Ezzel kell most már együtt élni...
    Emiatt olyan vad dolgok is felmerültek, hogy a gépek szupercirkáló üzemmódját korlátozzák vagy tiltják, ami nettó faszság lenne, mert a gép egyik igazi aduász képessége menne le vele a lefolyón.
  • ogretankHU
    Látom a komplex gyártási technológiákról és üzemekről nem sok elképzelésed van ! Az nem úgy működik , hogy ha vége egy szériának akkor lekapcs és ha megint kel belőle akkor felkapcs és minden ott folytatódik ahol befejeződött . Ha nagy szükség lesz rá már akkor se valószínű , hogy pont azt a hajtóművet fogják gyártani hanem már egy a kornak jobban megfelelő fejlesztett változatot ami csere szavatos lesz ! Mondjuk az árképzésnél nem lesznek szégyenlősek az tuti !
    Szerintem ez a probléma megoldható egy sima nagyjavítás alkalmával fődarabok cseréjével. Azok legyártása azért nem akkora érvégás.
    Vol szó az újraindításról, de egyrészt drága lett volna (bár az F-15EXet elnézve nem is annyira), másrészt ez a gép a 80'-as, 90'-es éveket képviseli, akkoriban rakták össze - az egész bélését ki kéne szedni és újraalkotni.
    Szóval úgy döntöttek azt a pénzt, amit ebbe ölnének inkább berakják a PCA programba. Az ugyanis vadi új gép és szintén tisztán amerikai, az ipar és az R&D tapsikol is. Asszem 22-ben indul a tender.

    molnibalage
    Mert úgy döntöttek ennyit gyártanak. Ezzel kell most már együtt élni...
    Emiatt olyan vad dolgok is felmerültek, hogy a gépek szupercirkáló üzemmódját korlátozzák vagy tiltják, ami nettó faszság lenne, mert a gép egyik igazi aduász képessége menne le vele a lefolyón.
    Kizárt ezt engednék, egyszerűen csak pénzt kell ölni a dologba.
    Mivel sem DAS, sem JHMCS, a gép teljesen BVR-re van gyúrva, annak meg elvenni az élét - a gép harcértéke harmadolódna.
  • angelsoul
    Kizárt ezt engednék, egyszerűen csak pénzt kell ölni a dologba.
    Mivel sem DAS, sem JHMCS, a gép teljesen BVR-re van gyúrva, annak meg elvenni az élét - a gép harcértéke harmadolódna.
    Annak az országról a védelmi iparáról beszélsz, ahol komplett szarra sem jó hajóosztályokba öltek dollármilliárdokat...
    Zumwalt, és a két szutyok fregatt...
  • Az F-119 10+éve ismert, hogy a szupercirkálás ami = 1.6mach+ kb felezi az élettartalmát. F-22nél 30évre terveztek ehez megfelelő mennyiségű F-119et rendeltek majd leállt a gyártása. USAF viszont már 40évig szeretné az F-22 reptetni. Innen vagy kevesebbet szupercirkál vagy kap új hajtóművet. USAF első körben így döntött.
    Ettől még bármi éles szituban uúgy fog szupercirkálni.
  • molnibalage
    Annak az országról a védelmi iparáról beszélsz, ahol komplett szarra sem jó hajóosztályokba öltek dollármilliárdokat...
    Zumwalt, és a két szutyok fregatt...
    Na ja...
    Bár ha úgy nézzük, azok a programok az abszolút katonai dominancia idején futottak (egyszerűen nem volt komolyan vehető hagyományos ellenfél, ez ölte meg az F-22-est is), ma meg hááát... hogy úgy mondjam annyira nem lehet hanyatt dőlniük. Mindenesetre kíváncsi vagyok, de az F-22 már csak életben tartásról szól - meg míg a B-21 nem repül, a vadásztender nincs napirenden...
  • angelsoul
    Asszem 22-ben indul a tender.
    Hát abból 2035-40 előtt nem lesz repülő. Ami viszont a hadseregre költött pénzt és egyéb erőforrásokat illeti: az USA máshogy működik, mint bármely más ország. Ha tényleg élesbe fordulna a helyzet - OK fordulóban van... - akkor lesz rá minden. Viszont ezt előbb valakinek el kell tudnia adni a két háznak, ami gyakorlatilag automatikusan azt is jelenti, hogy el kell tudni adnia az egyes államok polgárainak is. OK, nem ilyen egyszerű, de nagyon sarkítva ez a helyzet. Ehhez adódnak hozzá a hivatalos és nem hivatalos lobbi csoportok. Na ezeknek az eredője szokott lenni valamilyen Irak, Al Kaida, vagy egyéb jól kommunikálható fenyegetés... nagyjából függetlenül attól, hogy valódi e?

    Az F-22 ilyen értelemben tényleg nagyon rosszkor született meg. Mire meglett, addigra a fenyegetést nem érezték. Így viszont nehéz volt "eladni" a megfelelő köröknek. Nem csak őt, gyakorlatilag a teljes védelmi költségvetést megkérdőjelezték, csak pici szeletekben. Egy szenátornak fontosabb a saját állama, illetve az oda jól eladható projektek, mint a szövetségi szintű problémák.
  • Flexus
    Hát abból 2035-40 előtt nem lesz repülő. Ami viszont a hadseregre költött pénzt és egyéb erőforrásokat illeti: az USA máshogy működik, mint bármely más ország. Ha tényleg élesbe fordulna a helyzet - OK fordulóban van... - akkor lesz rá minden. Viszont ezt előbb valakinek el kell tudnia adni a két háznak, ami gyakorlatilag automatikusan azt is jelenti, hogy el kell tudni adnia az egyes államok polgárainak is. OK, nem ilyen egyszerű, de nagyon sarkítva ez a helyzet. Ehhez adódnak hozzá a hivatalos és nem hivatalos lobbi csoportok. Na ezeknek az eredője szokott lenni valamilyen Irak, Al Kaida, vagy egyéb jól kommunikálható fenyegetés... nagyjából függetlenül attól, hogy valódi e?

    Az F-22 ilyen értelemben tényleg nagyon rosszkor született meg. Mire meglett, addigra a fenyegetést nem érezték. Így viszont nehéz volt "eladni" a megfelelő köröknek. Nem csak őt, gyakorlatilag a teljes védelmi költségvetést megkérdőjelezték, csak pici szeletekben. Egy szenátornak fontosabb a saját állama, illetve az oda jól eladható projektek, mint a szövetségi szintű problémák.
    Teljesen igazad van.

Ugrás a fórum topichoz