|

75 éve végzett a Memphis Belle

Ha azt mondjuk Boeing B-17 Flying Fortress, akkor biztosan sokaknak egyből a Memphis Belle ugrik be, mint a valószínűleg legismertebb Flying Fortress – ezen ismertségéhez persze hozzájárult az 1990-es Memphis Belle címen elkészült film is.

Mint ismert lehet 41-24485 sorozatszámú, a Boeing által összerakott B-17F egyike volt azon Flying Fortress-ek, melyek elsőként érték el a 25 bevetést úgy, hogy mindegyikről veszteség nélkül hozták haza legénységüket. De nem az 1942 novembere – 1943 májusa között Angliából bevetéseket repülő Memphis Belle volt az első ilyen gép, hanem a Hell’s Angels – 1 héttel a Belle előtt.

A Memphis Belle legénysége a 25. bevetéséről visszaérkezést követően. Az akkoriban még jó erőben lévő Luftwaffe-vel szemben brutális veszteségeket szenvedő amerikai bombázóerők számára komoly morálnövelő esemény volt ez, amire az USAAF persze le is csapott. U.S. Air Force photo,

Ugyanakkor a Memphis Belle-el a legtöbbet repült legénység volt az első, mely veszteség nélkül elérte a 25 bevetést: a Robert K. Morgan százados által vezetett legénység 21 bevetést repült a Memphis Belle fedélzetén és a Memphis Belle-el, de a Belle előtt 2 nappal érte el a hazaküldést jelentő 25-ös számot. A gép legénysége 1943 május 17-én, a Belle május 19-én húzhatta be a 25. strigulát – innen ennek a bejegyzésnek a későbbi dátum évfordulójára időzítése annak ellenére, hogy az USAF daytoni múzeumában 16-án leplezték le a Memphis városától cirka 6 évtized után átvett, majd több mint egy évtizedre szétosztott munkával restaurált Memphis Belle-t. Ezzel a múzeum restaurátorai elérték a kitűzött cél, a 75. évfordulóra, mintegy 5 500 munkaóra befektetéssel kiállításra kész állapotba hozták a legutóbb a 80-as években restaurált az öreg madarat.

A gép új / végső helyére kerülését a Memphis Belle legénységéből már senki nem láthatta meg, hiszen utolsóként, 2005 októberében a gép rádiósaként szolgált Robert Hanson hunyt el 85 éves korában. Margaret Polk, akiről a gépet Robert K. Morgan kapitány elnevezte (és akit végül nem vett feleségül) 1990-ben hunyt el.

Apropó helyrepofozgatás: az Angliában lehúzott 6 hónap alatt a Memphis Belle elfogyasztott 9 motort, cserélték mindkét szárnyát, mindkét főfutóját és két alkalommal a farokrészt – nem beszélve a Luftwaffe vadászok, illetve a légvédelmi tűzből származó repeszek ütötte lyukak foltozgatását. Azaz a gép úgymond hozzá van szokva a nagyobb kaliberű beavatkozásokhoz…

A Memphis Belle és a kapcsolódó kiállítás új lakhelye az Egyesült Államok Légierejének Dyatonban található hatalmas múzeumának a 2. Világháborúnak szentelt részében lett kialakítva. A gépet egyébként még márciusban vontatták át ide. U.S. Air Force photo by Wesley Farnsworth,

A Memphis Belle nagyközönség általi újbóli megtekinthetővé válását jelentő ünnepség részeként 3 repképes Flying Fortress-ből és kísérő vadászként 5 db P-51 Mustangokból álló kötelék is elrepült a múzeum felett:

Fórum hozzászólások

  • arcas
    Csak engem zavar?
    [​IMG]
    Egy ünnepi alkalomra miért nem lehet annak megfelelően öltözködni?
    Ez alapján egy mardosó kérdés ugrott be.

    Háborús filmeken és II. vh arhív felvételeken is látni azt, hogy pl. B-17 bombázó pilóták tányérsapkában mentek bevetésre. Ennek mi értelme volt? Mert a Flak miatt mindenki más testpáncélt viselt és védősisakot, de ők közben (legalábbis a Memphis Belle filmben) tányérsapkán viseltek. A pilóta sanszosan (?) nem tudta viselni a fejhallgatója miatt. De ettől még miért nem más meleg fejfedőt viseltek?

    Beugrik pl. Patton chicekshit jelleme is, amikor egyszer egy futárt megbüntetett és nem engedte tovább a dolgára, amíg nem kötött nyakkendőt és borotválkozott meg.

    Szóval igazából azon lamentálok, hogy most akkor hol és mennyire volt szigorú a "dress code"?
    Mert egy vicc szerint egyetlen szemlekész egység sem állja meg a helyét harctéren és egyetlen harctéren alkalmas egység sem állja meg a helyét egy szemlén...
  • Valóság. Persze ez propaganda film, de akkor is látni, hogy beszálláskor már valakin bőrsapka van, valakin meg "csákó" vagy tányérsapka.


    (Az is durva, hogy mekkora a kontraszt. Csúcstechnika, 4 motoros bombázó és olyan tanyát fúj meg a légcsavarszél, ami XIX. századi hangulatot ébreszt. A videó elején)

    Itt látható a filmben.
  • molnibalage
    Ez alapján egy mardosó kérdés ugrott be.

    Háborús filmeken és II. vh arhív felvételeken is látni azt, hogy pl. B-17 bombázó pilóták tányérsapkában mentek bevetésre. Ennek mi értelme volt? Mert a Flak miatt mindenki más testpáncélt viselt és védősisakot, de ők közben (legalábbis a Memphis Belle filmben) tányérsapkán viseltek. A pilóta sanszosan (?) nem tudta viselni a fejhallgatója miatt. De ettől még miért nem más meleg fejfedőt viseltek?

    Beugrik pl. Patton chicekshit jelleme is, amikor egyszer egy futárt megbüntetett és nem engedte tovább a dolgára, amíg nem kötött nyakkendőt és borotválkozott meg.

    Szóval igazából azon lamentálok, hogy most akkor hol és mennyire volt szigorú a "dress code"?
    Mert egy vicc szerint egyetlen szemlekész egység sem állja meg a helyét harctéren és egyetlen harctéren alkalmas egység sem állja meg a helyét egy szemlén...
    Az öltözködési utasítás háborúban eléggé tágan értelmezett dolog(a parancsnokok is tudják,hogy nem ez a legfontosabb).
    Persze vannak kivételek mint Patton de hát mindenkinek meg vannaka a hülyeségei.
    Mint már említettem a pilóták a leglinkebb állatfaj így az is benne lehet a pakliban,hogy volt rendes fejvédő csak kényelmetlennek találták és nem hordták.De az is simán elképzelhető,hogy ugyan az volt a háttérben mint Vietnamban a doorgunnereknél akiknek bár volt mellényük még sem hordták kivagyiságból.
  • molnibalage
    B-17 bombázó pilóták tányérsapkában mentek bevetésre. Ennek mi értelme volt? Mert a Flak miatt mindenki más testpáncélt viselt és védősisakot, de ők közben (legalábbis a Memphis Belle filmben) tányérsapkán viseltek. A pilóta sanszosan (?) nem tudta viselni a fejhallgatója miatt. De ettől még miért nem más meleg fejfedőt viseltek?
    Szerintem ez egyéni habitus kérdése volt.
    A vagányabbja tányérsapkát viselt
    [​IMG]

    A kevésbé vagány repesz álló sisakot
    [​IMG]

    Elöl a plexi alatt a pilcsik feje v.színű kevésbé fázhatott mint hátul a törzsben a lövészeké...Őket kizárólag a B6-os prémes sapkában láttam eddig.
  • dudi
    Mint már említettem a pilóták a leglinkebb állatfaj
    Ez kb. olyan szintű kollektív sértegetés, mintha azt mondanám, hogy mindig bokorugró ostoba suttyó, azért egyszerű lövész...
  • Nem tudom mennyire volt vagányság kérdése, 8-10 órás bevetést egy megkérdőjelezhető hasznosságú acélbiliben végigülni elég mazo. Lehet hogy aki nagyon tutira akart menni, a flakkal fertőzött területek felett felvette. Valszeg úgy voltak vele hogy az a repesz, amit a törzs nem fog meg, a bili sem állítja meg..
  • molnibalage
    Ez kb. olyan szintű kollektív sértegetés, mintha azt mondanám, hogy mindig bokorugró ostoba suttyó, azért egyszerű lövész...
    hozzáteszem még,...a mindenkori pilóták talán a "legdrágább" és igy legértékesebb "állatfajai" voltak az "állatkertnek"...én azt is elnézem nekik, ha ezért ők voltak a "leglinkebbek" ;)
  • molnibalage
    Valóság. Persze ez propaganda film, de akkor is látni, hogy beszálláskor már valakin bőrsapka van, valakin meg "csákó" vagy tányérsapka.


    (Az is durva, hogy mekkora a kontraszt. Csúcstechnika, 4 motoros bombázó és olyan tanyát fúj meg a légcsavarszél, ami XIX. századi hangulatot ébreszt. A videó elején)

    Itt látható a filmben.
    Hm... mikor öreganyám látott ilyeneket potyogni az égből...
    Meg kéne keresnem azt a roncsot amit gyerekkoromban láttam...
  • molnibalage
    Ez kb. olyan szintű kollektív sértegetés, mintha azt mondanám, hogy mindig bokorugró ostoba suttyó, azért egyszerű lövész...
    Lehet,hogy te megsértődsz rajta de eszed nem eszed saját bevallásuk szerint is kb annyira katonásak mint egy fakanál.Ők nem azért katonák mert katonák akarnak lenni hanem szeretnek repülni és már egyszer leírtam,hogy attól még lehetnek a szakmájuknak a mesterei,hogy nem katonásak.
  • szuvorov
    [​IMG]
    Amit megtudtam a képről:

    A képen Hans Meyer a Luftwaffe Jagdgeschwader 54 századjának vadászpilótája ( öt igazolt légigyőzelem a keleti fronton) látható a Virginia állambeli Military Aviation Museum- ban 2017-ben.
  • Ez megvan?


    Amikor a szervezők összeállították a normandiai partraszállás 75. évfordulójának ünnepségsorozatát, az a megtiszteltetés érte a magyar Goldtimer Alapítványt, hogy őket is meghívták a rendezvényre. Együtt repült kötelékben az amerikai gépekkel a Li-2-es típusú repülőgép, amelyet az alapítvány újított fel, és amelyből ez az egyetlen létezik a világon. „Óriási megtiszteltetés volt, hogy mi is repülhettünk a kötelékben azon az ünnepségen, amelyet az Amerikai Egyesült Államok elnöke, Donald Trump is végignézett"

    https://m.origo.hu/itthon/20190703-...stS5g9BW_On_Y6faZXobY55-ABKoTTpLzAnnhNL0Cl8JA

    https://videa.hu/videok/origo/emberek-vlogok/normandia-75-vjj8yaxSmUertTTF

    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz