|

75 éve végzett a Memphis Belle

Ha azt mondjuk Boeing B-17 Flying Fortress, akkor biztosan sokaknak egyből a Memphis Belle ugrik be, mint a valószínűleg legismertebb Flying Fortress – ezen ismertségéhez persze hozzájárult az 1990-es Memphis Belle címen elkészült film is.

Mint ismert lehet 41-24485 sorozatszámú, a Boeing által összerakott B-17F egyike volt azon Flying Fortress-ek, melyek elsőként érték el a 25 bevetést úgy, hogy mindegyikről veszteség nélkül hozták haza legénységüket. De nem az 1942 novembere – 1943 májusa között Angliából bevetéseket repülő Memphis Belle volt az első ilyen gép, hanem a Hell’s Angels – 1 héttel a Belle előtt.

A Memphis Belle legénysége a 25. bevetéséről visszaérkezést követően. Az akkoriban még jó erőben lévő Luftwaffe-vel szemben brutális veszteségeket szenvedő amerikai bombázóerők számára komoly morálnövelő esemény volt ez, amire az USAAF persze le is csapott. U.S. Air Force photo,

Ugyanakkor a Memphis Belle-el a legtöbbet repült legénység volt az első, mely veszteség nélkül elérte a 25 bevetést: a Robert K. Morgan százados által vezetett legénység 21 bevetést repült a Memphis Belle fedélzetén és a Memphis Belle-el, de a Belle előtt 2 nappal érte el a hazaküldést jelentő 25-ös számot. A gép legénysége 1943 május 17-én, a Belle május 19-én húzhatta be a 25. strigulát – innen ennek a bejegyzésnek a későbbi dátum évfordulójára időzítése annak ellenére, hogy az USAF daytoni múzeumában 16-án leplezték le a Memphis városától cirka 6 évtized után átvett, majd több mint egy évtizedre szétosztott munkával restaurált Memphis Belle-t. Ezzel a múzeum restaurátorai elérték a kitűzött cél, a 75. évfordulóra, mintegy 5 500 munkaóra befektetéssel kiállításra kész állapotba hozták a legutóbb a 80-as években restaurált az öreg madarat.

A gép új / végső helyére kerülését a Memphis Belle legénységéből már senki nem láthatta meg, hiszen utolsóként, 2005 októberében a gép rádiósaként szolgált Robert Hanson hunyt el 85 éves korában. Margaret Polk, akiről a gépet Robert K. Morgan kapitány elnevezte (és akit végül nem vett feleségül) 1990-ben hunyt el.

Apropó helyrepofozgatás: az Angliában lehúzott 6 hónap alatt a Memphis Belle elfogyasztott 9 motort, cserélték mindkét szárnyát, mindkét főfutóját és két alkalommal a farokrészt – nem beszélve a Luftwaffe vadászok, illetve a légvédelmi tűzből származó repeszek ütötte lyukak foltozgatását. Azaz a gép úgymond hozzá van szokva a nagyobb kaliberű beavatkozásokhoz…

A Memphis Belle és a kapcsolódó kiállítás új lakhelye az Egyesült Államok Légierejének Dyatonban található hatalmas múzeumának a 2. Világháborúnak szentelt részében lett kialakítva. A gépet egyébként még márciusban vontatták át ide. U.S. Air Force photo by Wesley Farnsworth,

A Memphis Belle nagyközönség általi újbóli megtekinthetővé válását jelentő ünnepség részeként 3 repképes Flying Fortress-ből és kísérő vadászként 5 db P-51 Mustangokból álló kötelék is elrepült a múzeum felett:

Fórum hozzászólások

  • migfun
    @Schurrer:
    Azért volt még pilóta, 1000 körüli géphez csak kellett:
    https://katpol.blog.hu/2010/01/01/a_bodenplatte_hadmuvelet
    @ molnibalage, Panzerfaust:
    Az USAF igazi hatékonyságát a védővadászok hatótávolságának megnövekedésével kiteljesedett - pontossá/pontosabbá vált - nappali bombázások hozták meg, valóban csak 1943 után.
    El is olvastad azt a cikket amit linkeltél? Megjegyzem a bodenplatte hat hónappal a normandiai partraszállás után történt, én pedig a D-Day idejéről beszéltem. Itt akkor az idézet a cikkből:
    "Ennek eredményeképpen 1944 februárjában a Jagdwaffe elvesztette a rendelkezésre álló egymotoros gépeinek 33 százalékát, márciusban pedig 56,4 százalékát, februárban a pilóták 17,9, márciusban pedig 22 százalékát. A veszteségi ráta fenntarthatatlanná vált. Adolf Galland altábornagy, a Jagdwaffe parancsnoka megállapította, hogy 1944 első negyedévében ezer pilótát veszítettek, közöttük a legjobb parancsnokokat. Ez természetesen sokkal súlyosabban érintette a németeket, mint a könnyen pótolható vadászgépek elvesztése: Albert Speer és Erhard Milch erőfeszítéseinek köszönhetően a német hadiipar a szövetséges bombatámadások ellenére folyamatosan emelkedő termelési mutatókat produkált, és 1944 szeptemberében érte el teljesítményének csúcsát - több mint 3700 harci repülőgépet bocsátott ki."
  • imike
    Azt is vegyük figyelembe, hogy a háború előrehaladtával a szövetséges bombázók repülőterei is egyre közelebb kerültek hozzánk, vagyis rövidebb úton tudtak ide repülni (pl.: Olaszországból). Kevesebb repülés, több bomba.

    Közben a Luftwaffe is szépen felmorzsolódott, a benzin hiány is éreztette hatását (a D napon partra szálló szövetséges erőket két Bf-109 támadta?).
    Ez a legenda Cornelius Ryan, A Leghosszabb Nap című konyv óta el. Azota kiderult, hogy ez nem igaz. Otthonrol meg videot is tudok adni forrásokkal.
  • Panzerfaust
    41 december - hadüzenet, 44 április első bombázások. Ploestit már 43-ban szórták, miután közeledett a front és szorultak vissza, és került sor erre a térségre is. Kállay 42 márciusától a hátsó udvarban a fegyverszünetről
    42-ben miért nem bombáztak ? Vagy 43-ban ? Hadiállapot volt.
    Mert csak a 43 januári casablancai konferencián döntöttek a szövetségesek az É-Afrika és Olaszország felől Európa déli és középső területeinek bombázásáról, de még akkor is csak terv szintjén mert nem voltak ehhez elég közeli bázisaik.
    42-ben meg a szövik még a Kairó és Alexandria felé törő Rommellal voltak elfoglalva, El Alamein után csak 42 dec.-ben érték el Bengazi körnxékét, ahol a térség legészakibb területén légibázisokat tudtak építeni, ahonnan elérték D-Európát. Ploiesti kicsit délebbre van Magyarországnál, és így is épphogy elérték a nagyobb hatótávolságú Liberatorokkal 43 augusztusában, kísérővadászok nélkül és ezért hatalmas veszteségeket szenvedve (B-17 nem is vett részt a támadásban). Szicília inváziója 43 júl-aug., D-Olaszország elfoglalása 43 nov., ekkor értek olyan területre Bari és Foggia körzetében, ahol volt néhány repülőtér és olyan sík terep, ahol fél év alatt további bázisokat tudtak építeni. Innen már elérték Magyarországot és az ausztriai célpontokat, 44 tavaszától meg jöttek bombázni bennünket (is). Előtte egyszerűen nem értek el bennünket, hiába volt élő hadiállapot (mint ahogy mi üzentünk hadat 41 dec.-ben, de mi se értük el őket semmivel).
  • Schurrer
    El is olvastad azt a cikket amit linkeltél?
    Persze. Én is láttam a számokat a csökkenő létszámról, de a majdnem 1000 gép levegőbe emeléséhez csak kellett pilóta is...
  • migfun
    Persze. Én is láttam a számokat a csökkenő létszámról, de a majdnem 1000 gép levegőbe emeléséhez csak kellett pilóta is...
    Lehet én vagyok ennyire félreérthető. Szóval akkor annyit akartam csak írni egy hsz-hez, hogy a D-Day napján kevés volt már német oldalon a képzett pilóta. Ezzel remélem egyetértesz. Na! :)
  • Rengeteg vadászgép volt még a háború végén is, és baromi sokat repültek is kb. 45 április végéig, amikor az utolsó üzemanyag tartalékokat is felélték. Igazából a bombázóerők szívták meg, őket ősszel gyakorlatilag feloszlatták.

    Az emberi és gépi veszteségeket tudták pótolni, de a tapasztalt pilótákat nem, a helyükre kerülő újak pedig csak gyenge kiképzést kaptak, az átvezényelt bombázópilótákból sem lettek jó vadászpilóták. A háború végére egy német vadászegységnél volt 20-30% baromi tapasztalt veterán, a maradék meg csupa zöldfülő, akik sűrűn cserélődtek... ettől függetlenül a háború legvégéig repültek, de 45 január közepétől majdnem az összes vadászt átpakolták az orosz frontra, nyugaton kb. a sugaras gépek és egy két vadászosztály marad csak, ők is inkább csak alacsonytámadásokat csináltak és velük a szövik alig találkoztak. A szovjet légierőnek viszont nagyon durva veszteségei voltak, mert minden német vadász őket ütötte.
  • blitzkrieg
    Csak szólok, hogy Magyarországot azután kezdték el bombázni, miután már német megszállás alatt voltunk. Szóval a hadüzenetünk mit sem számított. Akkor is jöttek volna, ha nincs hadüzenet.
    A németek által megszállt országokat is bombázták, azokat, akik lényegében szövetségeseik voltak.
    Szerintem - ez 1 nagyméretű harccselekmény része volt, indult a normandiai partraszállás, gyengíteni kellett a német haderő kelet-nyugati haderő átcsoportosításának lehetőségét. Ls. Bagration hadművelet - bár késett picit, de ugyan azt a célt szolgálta és együtt működtek. MO beleesett - helyzeténél fogva - a fekete levesbe.
  • jani22
    "pocket battleship" Bismarck

    A Bismarck mint zsebcsatahajó???
    Akkor minek kellene nevezni az angol csatahajókat? Rombolóknak?
  • blitzkrieg
    "pocket battleship" Bismarck

    A Bismarck mint zsebcsatahajó???
    Akkor minek kellene nevezni az angol csatahajókat? Rombolóknak?
    Máshol is vannak "szagértők" ...:eek::D
  • emel
    Mert csak a 43 januári casablancai konferencián döntöttek a szövetségesek az É-Afrika és Olaszország felől Európa déli és középső területeinek bombázásáról, de még akkor is csak terv szintjén mert nem voltak ehhez elég közeli bázisaik.
    A Tidal Wave tervezése már márciusban megkezdődött.
    A következő 43-as művelet a "Juggler" (aug. 13.) angol részről a regensburgi Messerschmidt, amerikaiak Líbia területéről indulva bombázták a Wiener Neustadt-i Messer-gyárat. Elég sikeresen, mert a darabszám a felére esett vissza.
    Némi előzmény:
    Az USA-GB légierők hm bombázásainak összehangolása 1941. december 22-én Washingtonban angol-amerikai részvétellel lebonyolított „Arcádia” nevű tanácskozás keretében indult el. Az ott kidolgozott „Victory-program” fogadta el a hadászati légierők közös alkalmazását és határozta meg a támadások stratégiai céljait.
    Ezt követően az egyesített vk illetékes hadműveleti csoportja vette át a tervezést és a Németország elleni bombatámadások céljait az „AWPD–42” fedőnevű hadműveleti tervben rögzítették ebben a sorrendben:
    1. repülőgép-összeszerelő gyárak
    2. repülőgépmotor gyárak
    3. tengeralattjáró-támaszpontok és hajógyárak
    4. a vasúti, közlekedési hálózat
    5. kőolaj, alumínium és gumiipari létesítmények
    Ezek a háború végéig nem módosultak lényegesen, a hadászati bombázások nagyjából öt jelentősebb szakaszba sorolhatók.
    Az első 1942. decemberig, alakult meg és vonult fel a 8. AAF a Németország elleni bombázások fő irányába. (Anglia)
    A 2. szakasz 1942. decembertől (az első amcsi szórástól) 1943. júniusig a szigetekről kiindulva angol-amerikai kooprodukcióban végrehajtva.
    A 3. szakasz 1943. júliustól 1944. februárig a „Big Week” kezdetéig (egy hetes támadás közel 300 géppel német célpontok ellen),
    ill a második légi front megnyitását is innen, 43 nyarától datálhatjuk ez a 9. + 15. légi hadsereget jelenti. (Casablancai találkozó, februárban, "Trident")

    Habár a szövetséges vezetés sikeresnek minősítette támadást utána néhány hónappal az olajfinomítók csaknem eredeti kapacitásuknak megfelelően termeltek, az amerikai légierő a 1944 április 5-ig nem is bombázta Ploeştit.
    A 4. szakasz a "nagyhéttől" 1944. júniusig tartott, a befejező, ötödik felvonás a kapitulációig, cél a német (és magyar) üzemanyaggyártás, valamint vasúti, közúti közlekedés rombolása volt. Minket csak 44 április 3-tól, amikor is Budapesten a DR-t és Ferencvárost szórták, pályaudvarokat, de legalább a fele civileket érte.
  • molnibalage
    Az elso frantic joe bevetes is Debrecen koruli celok támadása volt.
    A magyarországi bombázások 1944. április 3-án indultak, mikor az amerikai légierő 15. légi hadseregének 450 B–17 és B–24-ese 137 vadásszal egyetemben megérkezett Budapest fölé. Legfőbb célpontjaik ekkor a ferencvárosi pályaudvar és a fővárosi repülőgépgyárak voltak, konkrétan a Dunai Repülőgépgyár.
    Magyar vadászpilóták először 44 március közepén harcoltak az amerikaiakkal, amikor azok még német célokra repültek, a Balaton északi partja fölött találkoztak, két gépet vesztettünk.
    A következő jelentős támadás 1944. ápr. 13-án volt, szintén a budapesti repülőgyárak (DR, WM-Művek Repülőgépgyár), valamint a győri MW és Gépgyár volt a célpont, összesen 535 amerikai repülőgép által.
    Ezután jön csak jún. 2, 14, 27, 30.
    A németekkel kapcsolatban érdemes megnézni az 1943 augusztusában történt bevetést a schweinfurti csapágygyár ellen, 230 amerikai bombázó által, amelyet ez év októberében 300 géppel megismételtek.
    Vagyis nem mondhatnók azt, hogy hozzá se szóltak a német területen feltalált célokhoz.
  • Panzerfaust
    Vagyis nem mondhatnók azt, hogy hozzá se szóltak a német területen feltalált célokhoz.
    És ilyet én hol állítottam? Sehol.

    A gondolatmenet arról szólt, hogy 1944 tavaszáig azért nem bombázták Mo-t, mert nem volt effektíve mivel és ok sem volt rá nagyon. A Németország és időnként más kiemelt célok ellen is úgy kaparták össze az erőket és ráadásul úgy, hogy vadászkíséret sem volt. A prioritás a UK-ben levő USAAF erőkön volt, nem a délen levőkön. Ennyi.

    Ez meg az említett Francit támadások.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Frantic
  • Magyarország a szovjet zónához tartozott, de ők semmilyen szinten nem voltak felkészülve stratégiai bombázásra, kínjukban már dízelmotoros bombázókat gyártottak, mert attól várták, hogy kellő hatótávja lesz.
    De még a rendelkezésre álló technikához se volt megfelelő személyzet, volt, hogy összetévesztették Debrecent Budapesttel.
  • Ooorky
    Magyarország a szovjet zónához tartozott, de ők semmilyen szinten nem voltak felkészülve stratégiai bombázásra, kínjukban már dízelmotoros bombázókat gyártottak, mert attól várták, hogy kellő hatótávja lesz.
    De még a rendelkezésre álló technikához se volt megfelelő személyzet, volt, hogy összetévesztették Debrecent Budapesttel.
    A dízelmotorok min buktak el a repülőgépeknél?
  • beta
    A dízelmotorok min buktak el a repülőgépeknél?
    Nehezek meg csak nagy magasságon hatékonyak valamiért.
  • molnibalage
    Ez a legenda Cornelius Ryan, A Leghosszabb Nap című konyv óta el. Azota kiderult, hogy ez nem igaz. Otthonrol meg videot is tudok adni forrásokkal.
  • jani22
    Megemlíteném:
    http://iho.hu/hir/oshkosh-olajozottan-140729
    Aha..ez a Safran dílesel emlékezetes bukás volt a Cessnánál.
    Egy èv után villámgyorsan felhagytak vele mert rengeteg gond volt a motorral.
    Most újra próbáljoznak a hazai diesel Continental motorral.
    Nagy a piaci igény egy megbízható tartós repülő diesel motorra.
  • dudi
    Nehezek meg csak nagy magasságon hatékonyak valamiért.
    Kurfürst
    Magas a kompresszióviszony.
    Az adagoló benyomja a trutyit, mert őt [mármint az adagolót] nem érdekli a külső nyomás, meg a levegő nyavalyáskodása, sőt jól le is ...@ja. :D
    Levegőt kell neki adni. :)
  • Nem kell a keletiekkel példálózni, voltak bőven nyugaton is idióták, hogy más szavakat ne használjak.

    El sem hiszem, hogy kezet is fogtak.

    "Ha Mothy segítséget/anyagot/hadtápot ad, akkor "Úgy zúgunk át a vonalaikon, mint fos a libán"

Ugrás a fórum topichoz