|

75 éve végzett a Memphis Belle

Ha azt mondjuk Boeing B-17 Flying Fortress, akkor biztosan sokaknak egyből a Memphis Belle ugrik be, mint a valószínűleg legismertebb Flying Fortress – ezen ismertségéhez persze hozzájárult az 1990-es Memphis Belle címen elkészült film is.

Mint ismert lehet 41-24485 sorozatszámú, a Boeing által összerakott B-17F egyike volt azon Flying Fortress-ek, melyek elsőként érték el a 25 bevetést úgy, hogy mindegyikről veszteség nélkül hozták haza legénységüket. De nem az 1942 novembere – 1943 májusa között Angliából bevetéseket repülő Memphis Belle volt az első ilyen gép, hanem a Hell’s Angels – 1 héttel a Belle előtt.

A Memphis Belle legénysége a 25. bevetéséről visszaérkezést követően. Az akkoriban még jó erőben lévő Luftwaffe-vel szemben brutális veszteségeket szenvedő amerikai bombázóerők számára komoly morálnövelő esemény volt ez, amire az USAAF persze le is csapott. U.S. Air Force photo,

Ugyanakkor a Memphis Belle-el a legtöbbet repült legénység volt az első, mely veszteség nélkül elérte a 25 bevetést: a Robert K. Morgan százados által vezetett legénység 21 bevetést repült a Memphis Belle fedélzetén és a Memphis Belle-el, de a Belle előtt 2 nappal érte el a hazaküldést jelentő 25-ös számot. A gép legénysége 1943 május 17-én, a Belle május 19-én húzhatta be a 25. strigulát – innen ennek a bejegyzésnek a későbbi dátum évfordulójára időzítése annak ellenére, hogy az USAF daytoni múzeumában 16-án leplezték le a Memphis városától cirka 6 évtized után átvett, majd több mint egy évtizedre szétosztott munkával restaurált Memphis Belle-t. Ezzel a múzeum restaurátorai elérték a kitűzött cél, a 75. évfordulóra, mintegy 5 500 munkaóra befektetéssel kiállításra kész állapotba hozták a legutóbb a 80-as években restaurált az öreg madarat.

A gép új / végső helyére kerülését a Memphis Belle legénységéből már senki nem láthatta meg, hiszen utolsóként, 2005 októberében a gép rádiósaként szolgált Robert Hanson hunyt el 85 éves korában. Margaret Polk, akiről a gépet Robert K. Morgan kapitány elnevezte (és akit végül nem vett feleségül) 1990-ben hunyt el.

Apropó helyrepofozgatás: az Angliában lehúzott 6 hónap alatt a Memphis Belle elfogyasztott 9 motort, cserélték mindkét szárnyát, mindkét főfutóját és két alkalommal a farokrészt – nem beszélve a Luftwaffe vadászok, illetve a légvédelmi tűzből származó repeszek ütötte lyukak foltozgatását. Azaz a gép úgymond hozzá van szokva a nagyobb kaliberű beavatkozásokhoz…

A Memphis Belle és a kapcsolódó kiállítás új lakhelye az Egyesült Államok Légierejének Dyatonban található hatalmas múzeumának a 2. Világháborúnak szentelt részében lett kialakítva. A gépet egyébként még márciusban vontatták át ide. U.S. Air Force photo by Wesley Farnsworth,

A Memphis Belle nagyközönség általi újbóli megtekinthetővé válását jelentő ünnepség részeként 3 repképes Flying Fortress-ből és kísérő vadászként 5 db P-51 Mustangokból álló kötelék is elrepült a múzeum felett:

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Inkább az Afrika és az Indiai-óceán környéki megdöbbentően sok, mert azok Japántól és Németországtól is távol voltak. Főleg az a két nagyon déli úgy a 40-50 szélességi kör táján. A kutya nem jár arra még ma sem.
    A kietlenebb helyek valószínűleg nagyrészt tengeralattjárók, és áldozataik.
  • jani22
    Igen számomra is meglepő volt. Ugye ez a térkép nem közöl háttérinfót. Nem lehet, hogy nyersanyag szállítás van a háttérben?
    Japánnál meg az USA tengói voltak nagyon hatékonyak, mert az ottaniak nem ismerték a konvoj rendszert.
    Ismerték, csak nem használták. Talán a japán hadvezetés legnagyobb baklövése.
  • arbalest
    Ismerték, csak nem használták. Talán a japán hadvezetés legnagyobb baklövése.
    Igen, így pontosabb, hogy ismerték. Fő volt a szamuráj szelem.

    Valahol a radarral is nem voltak kompatibilisek. :)
  • Rosszul lehúzott vécé küldte hullámsírba a német tengeralattjárót

    A második világháború talán legfélelmetesebb hadigépezetei a németek tengeralattjárói voltak, amikkel váratlanul, halálos precizitással tudták elsüllyeszteni a szövetségesek hajóit. Ezek a járművek valódi csúcstechnikával voltak ellátva, nem minden forradalminak gondolt fejlesztés bizonyult ugyanakkor sikeresnek. A mérnökök közül valószínűleg senki sem számított arra, hogy a fedélzet akkoriban modernnek számító vécéje lesz az egyik legfélelmetesebb búvárhajó végzete.


    Az U-1206 egy VIIC típusú tengeralattjáró volt. 1943. december 30-án állították szolgálatba, első éles bevetésére azonban csak a háború vége felé, 1945. április 6-án került sor. A jármű – 50 emberrel a fedélzetén – azt a megbízást kapta, hogy a norvégiai Kristiansandból indulva járőrözzön az Északi-tengeren.

    Az ehhez hasonló küldetések nem 1-2 nap alatt letudható missziók, így az emberre alkalomadtán rájön a szükség. A legtöbb tengeralattjáró esetében a szennyvizet és a vécékbe kerülő salakanyagokat egy tartályban gyűjtötték össze. Ennek ürítéséhez viszont a felszínre kellett emelkedni, ami háborús helyzetben cseppet sem veszélytelen manőver. Mindemellett a tároló értékes helyet foglalt el, ráadásul a súlya is igen nagy volt. A német mérnökök ezért másfajta módszert találtak ki a szennyvíz eltávolítására: közvetlenül a tengerbe engedték azt.

    A cél kivitelezéséhez viszont le kellett győzni a tengervíz irdatlan nyomását.

    [​IMG]
    Egy VIIC típusú tengeralattjáróFORRÁS: WIKIMEDIA COMMONS
    Röviden és tömören ezt úgy oldották meg, hogy az ürüléket több nagynyomású kamrán keresztül egy légzsiliphez továbbították, majd onnan sűrített levegővel – akár egy torpedót - kilőtték a tengerbe. Első olvasatra ez egyszerűen hangzik, de a rendszer működése bonyolult volt, nem mindegy, hogyan, milyen sorrendben nyitották-zárták a szelepeket. A feladatra külön „vécékezelő" személyt képeztek ki.

    Végzetesnek bizonyuló hiba a vécé lehúzásánál
    Küldetésének nyolcadik napján, 1945. április 14-én a tengeralattjáró a skót partoktól nem messze járőrözött 70 méteres mélységben. Hogy végül mi vezetett a tragédiához, arról két verzió is létezik. Az egyik magának a kapitánynak a beszámolója, aki szerint a vécével összeköttetésben álló rendszer már eleve hibás volt, és ez vezetett katasztrófához. A szélesebb körben elfogadott változat ugyanakkor azt állítja, emberi hiba ítélte pusztulásra a búvárhajót. Eszerint az alig 27 esztendős kapitányra, Karl-Adolf Schlittre rájött a szükség, és ahogyan az az előírásban szerepel, dolga végeztével szólt is a vécé kezelésére kijelölt személynek. Szakszerű kiképzés ide vagy oda, a legénység tagja a szelepek nyitása és zárása során fatális hibát vétett, amelynek az lett a vége, hogy a tengervíz a vécén keresztül beáramlott a fedélzetre.

    Ha ez nem lett volna elég baj, a mosdó közvetlen közelében nagyteljesítményű akkumulátorok működtek. A tengervíz hamar ellepte ezeket, aminek hatására nagy mennyiségű klórgáz képződött. Más választása nem lévén, Schlitt parancsot adott az emelkedésre. Abban reménykedett, a felszínre érve talán megszabadulhat a mérgező gáztól.

    [​IMG]
    Fénykép az U-1206-rólFORRÁS: IMGUR
    A legénység pechére a vízből előbukkanó tengeralattjárót brit harci gépek szúrták ki, amik azonnal támadni kezdték a bajba jutott búvárhajót. A kapitány és a legénység végül belátta, a helyzet kilátástalan, és életüket mentve, mentőcsónakok segítségével próbálták elérni a szárazföldet. Végül négy ember kivételével mindenki épségben eljutott a partig.

    A túlélők hadifogságba estek, ám nem kellett sokáig raboskodniuk, néhány héttel később a háború véget ért. Az U-1206 mai napig az Északi-tenger fenekén nyugszik.

    https://www.origo.hu/tudomany/20190...engeralattjarot-a-masodik-vilaghaboruban.html
  • " 95 éves korában elhunyt Santo Pelliccia olasz ejtőernyős veterán, El Alamein hőse, az 5000 fős Folgore divízió 300 túlélőjének egyike. Az eredeti egyenruhája másolatában mindig részt vett minden megemlékezésen, veterán találkozón. 17 évesen önklntesen lépett be a hadseregbe. "
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Itt éppen Susanna Ceccardival az Északi Liga Európa parlamenti képviselőjével.

    Bónusz kép: MC 205 Veltro
    [​IMG]
  • molnibalage
    Inkább az Afrika és az Indiai-óceán környéki megdöbbentően sok, mert azok Japántól és Németországtól is távol voltak. Főleg az a két nagyon déli úgy a 40-50 szélességi kör táján. A kutya nem jár arra még ma sem.
    Ha jól veszem ki a hajótöréseket mutatja, amelyek nem biztos hogy mind katonai akció miatt történtek. A 40 és az 50 szélességi kör legendás a hajósok körében " az üvöltő negyvenesek, tomboló ötvenesek", itt az időjárás miatt van sok hajótörés

    https://m.origo.hu/idojaras/20091118-veszelyes-deliocean.html

    A kereskedelmi útvonalak egy része még mindig erre halad, gondolom a II. VH alatt Szuez kiesett....
  • anonim999
    Rosszul lehúzott vécé küldte hullámsírba a német tengeralattjárót

    A második világháború talán legfélelmetesebb hadigépezetei a németek tengeralattjárói voltak, amikkel váratlanul, halálos precizitással tudták elsüllyeszteni a szövetségesek hajóit. Ezek a járművek valódi csúcstechnikával voltak ellátva, nem minden forradalminak gondolt fejlesztés bizonyult ugyanakkor sikeresnek. A mérnökök közül valószínűleg senki sem számított arra, hogy a fedélzet akkoriban modernnek számító vécéje lesz az egyik legfélelmetesebb búvárhajó végzete.


    Az U-1206 egy VIIC típusú tengeralattjáró volt. 1943. december 30-án állították szolgálatba, első éles bevetésére azonban csak a háború vége felé, 1945. április 6-án került sor. A jármű – 50 emberrel a fedélzetén – azt a megbízást kapta, hogy a norvégiai Kristiansandból indulva járőrözzön az Északi-tengeren.

    Az ehhez hasonló küldetések nem 1-2 nap alatt letudható missziók, így az emberre alkalomadtán rájön a szükség. A legtöbb tengeralattjáró esetében a szennyvizet és a vécékbe kerülő salakanyagokat egy tartályban gyűjtötték össze. Ennek ürítéséhez viszont a felszínre kellett emelkedni, ami háborús helyzetben cseppet sem veszélytelen manőver. Mindemellett a tároló értékes helyet foglalt el, ráadásul a súlya is igen nagy volt. A német mérnökök ezért másfajta módszert találtak ki a szennyvíz eltávolítására: közvetlenül a tengerbe engedték azt.

    A cél kivitelezéséhez viszont le kellett győzni a tengervíz irdatlan nyomását.

    [​IMG]
    Egy VIIC típusú tengeralattjáróFORRÁS: WIKIMEDIA COMMONS
    Röviden és tömören ezt úgy oldották meg, hogy az ürüléket több nagynyomású kamrán keresztül egy légzsiliphez továbbították, majd onnan sűrített levegővel – akár egy torpedót - kilőtték a tengerbe. Első olvasatra ez egyszerűen hangzik, de a rendszer működése bonyolult volt, nem mindegy, hogyan, milyen sorrendben nyitották-zárták a szelepeket. A feladatra külön „vécékezelő" személyt képeztek ki.

    Végzetesnek bizonyuló hiba a vécé lehúzásánál
    Küldetésének nyolcadik napján, 1945. április 14-én a tengeralattjáró a skót partoktól nem messze járőrözött 70 méteres mélységben. Hogy végül mi vezetett a tragédiához, arról két verzió is létezik. Az egyik magának a kapitánynak a beszámolója, aki szerint a vécével összeköttetésben álló rendszer már eleve hibás volt, és ez vezetett katasztrófához. A szélesebb körben elfogadott változat ugyanakkor azt állítja, emberi hiba ítélte pusztulásra a búvárhajót. Eszerint az alig 27 esztendős kapitányra, Karl-Adolf Schlittre rájött a szükség, és ahogyan az az előírásban szerepel, dolga végeztével szólt is a vécé kezelésére kijelölt személynek. Szakszerű kiképzés ide vagy oda, a legénység tagja a szelepek nyitása és zárása során fatális hibát vétett, amelynek az lett a vége, hogy a tengervíz a vécén keresztül beáramlott a fedélzetre.

    Ha ez nem lett volna elég baj, a mosdó közvetlen közelében nagyteljesítményű akkumulátorok működtek. A tengervíz hamar ellepte ezeket, aminek hatására nagy mennyiségű klórgáz képződött. Más választása nem lévén, Schlitt parancsot adott az emelkedésre. Abban reménykedett, a felszínre érve talán megszabadulhat a mérgező gáztól.

    [​IMG]
    Fénykép az U-1206-rólFORRÁS: IMGUR
    A legénység pechére a vízből előbukkanó tengeralattjárót brit harci gépek szúrták ki, amik azonnal támadni kezdték a bajba jutott búvárhajót. A kapitány és a legénység végül belátta, a helyzet kilátástalan, és életüket mentve, mentőcsónakok segítségével próbálták elérni a szárazföldet. Végül négy ember kivételével mindenki épségben eljutott a partig.

    A túlélők hadifogságba estek, ám nem kellett sokáig raboskodniuk, néhány héttel később a háború véget ért. Az U-1206 mai napig az Északi-tenger fenekén nyugszik.

    https://www.origo.hu/tudomany/20190...engeralattjarot-a-masodik-vilaghaboruban.html


    Ez van amikor a kapitány elsz@rja a bevetést...:D:D
  • Nemerson
    Szövetség Berlin és Varsó között? Az új dokumentumok feltárják, mi kényszeritette a Szovjetuniót a Molotov – Ribbentrop Paktum felé
    https://www.rt.com/news/468756-ussr-germany-non-aggression-poland/
    Végre megtudtam hogy a béke nagy harcosa Sztálin,miért támadta hátba a németekkel harcoló Lengyelországot,miért szállta meg az ország felét.

    És hogy kizárólag önvédelemből,kellet kivégezniük Katyinban, 22 000 lengyelt,és csakis a lengyel dolgozók iránti szolidaritás miatt nézték végig a varsói felkelés leverését,kb kétszázezer civil halálát,és Varsó elpusztítását.

    Remélem a titkos magyar-román szövetségről is kerülnek elő dokumentumok.az orosz propagandagyárakból.


    Iróna kikapcs.
  • Bleroka
    Végre megtudtam hogy a béke nagy harcosa Sztálin,miért támadta hátba a németekkel harcoló Lengyelországot,miért szállta meg az ország felét.
    Lengyelek 20 évvel korábbi viselkedését figyelembe véve logikus döntés volt (német alakulatok lengyelnek álcázása, románokkal szövetségben Ukrajna és a Magyarország területeinek elorzása, később szövetség a Kisantant-tal a Szovjetunió és Magyarország ellen...).
  • Bleroka
    Végre megtudtam hogy a béke nagy harcosa Sztálin,miért támadta hátba a németekkel harcoló Lengyelországot,miért szállta meg az ország felét.

    És hogy kizárólag önvédelemből,kellet kivégezniük Katyinban, 22 000 lengyelt,és csakis a lengyel dolgozók iránti szolidaritás miatt nézték végig a varsói felkelés leverését,kb kétszázezer civil halálát,és Varsó elpusztítását.

    Remélem a titkos magyar-román szövetségről is kerülnek elő dokumentumok.az orosz propagandagyárakból.


    Iróna kikapcs.
    Sztalin 1937-38 között a tisztogatások során több ezer szovjet katonatisztet nyuvasztott ki, majd pont a lengyeleket fogja meghagyni magnak.
    A varsói felkelést meg azért nem segitette Sztálin mert azt a Honi Hadsereg szervezte és nem a kommunisták.
  • jani22
    Csöppet meglepett!

    Ez a francia Chalais-Meudon teljes méretű szélcsatornában végzett kísérlet a V24 teszt gépen amelyben az alacsony sebességű repülést tesztelték valamikor 1940-ben.

    Maga a szélcsatorna 1935-ben épült (talán a második volt a világon amelyik teljes méretű gépet és nem csak makettet is tudott tesztelni), ilyen a németeknek nem volt ha jól tudom. Más fajta igen, az Aeon Flux filmben meg is lehet csodálni ;).

Ugrás a fórum topichoz