|

75 éve végzett a Memphis Belle

Ha azt mondjuk Boeing B-17 Flying Fortress, akkor biztosan sokaknak egyből a Memphis Belle ugrik be, mint a valószínűleg legismertebb Flying Fortress – ezen ismertségéhez persze hozzájárult az 1990-es Memphis Belle címen elkészült film is.

Mint ismert lehet 41-24485 sorozatszámú, a Boeing által összerakott B-17F egyike volt azon Flying Fortress-ek, melyek elsőként érték el a 25 bevetést úgy, hogy mindegyikről veszteség nélkül hozták haza legénységüket. De nem az 1942 novembere – 1943 májusa között Angliából bevetéseket repülő Memphis Belle volt az első ilyen gép, hanem a Hell’s Angels – 1 héttel a Belle előtt.

A Memphis Belle legénysége a 25. bevetéséről visszaérkezést követően. Az akkoriban még jó erőben lévő Luftwaffe-vel szemben brutális veszteségeket szenvedő amerikai bombázóerők számára komoly morálnövelő esemény volt ez, amire az USAAF persze le is csapott. U.S. Air Force photo,

Ugyanakkor a Memphis Belle-el a legtöbbet repült legénység volt az első, mely veszteség nélkül elérte a 25 bevetést: a Robert K. Morgan százados által vezetett legénység 21 bevetést repült a Memphis Belle fedélzetén és a Memphis Belle-el, de a Belle előtt 2 nappal érte el a hazaküldést jelentő 25-ös számot. A gép legénysége 1943 május 17-én, a Belle május 19-én húzhatta be a 25. strigulát – innen ennek a bejegyzésnek a későbbi dátum évfordulójára időzítése annak ellenére, hogy az USAF daytoni múzeumában 16-án leplezték le a Memphis városától cirka 6 évtized után átvett, majd több mint egy évtizedre szétosztott munkával restaurált Memphis Belle-t. Ezzel a múzeum restaurátorai elérték a kitűzött cél, a 75. évfordulóra, mintegy 5 500 munkaóra befektetéssel kiállításra kész állapotba hozták a legutóbb a 80-as években restaurált az öreg madarat.

A gép új / végső helyére kerülését a Memphis Belle legénységéből már senki nem láthatta meg, hiszen utolsóként, 2005 októberében a gép rádiósaként szolgált Robert Hanson hunyt el 85 éves korában. Margaret Polk, akiről a gépet Robert K. Morgan kapitány elnevezte (és akit végül nem vett feleségül) 1990-ben hunyt el.

Apropó helyrepofozgatás: az Angliában lehúzott 6 hónap alatt a Memphis Belle elfogyasztott 9 motort, cserélték mindkét szárnyát, mindkét főfutóját és két alkalommal a farokrészt – nem beszélve a Luftwaffe vadászok, illetve a légvédelmi tűzből származó repeszek ütötte lyukak foltozgatását. Azaz a gép úgymond hozzá van szokva a nagyobb kaliberű beavatkozásokhoz…

A Memphis Belle és a kapcsolódó kiállítás új lakhelye az Egyesült Államok Légierejének Dyatonban található hatalmas múzeumának a 2. Világháborúnak szentelt részében lett kialakítva. A gépet egyébként még márciusban vontatták át ide. U.S. Air Force photo by Wesley Farnsworth,

A Memphis Belle nagyközönség általi újbóli megtekinthetővé válását jelentő ünnepség részeként 3 repképes Flying Fortress-ből és kísérő vadászként 5 db P-51 Mustangokból álló kötelék is elrepült a múzeum felett: