|

Pórul járt egy amerikai F-16-os

Túlfutott a pályán és komolyan megrongálódott egy amerikai Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon típusú vadászbombázó.

A Luke támaszponton települő 59. Repülő Ezred kötelékébe tartozó Block 42J verziójú Sólyom pilótája április 24-én gyakorlórepülés során rendellenességet észlelt, majd az irányító kitérő repülőtérre irányította, és kényszerleszállást hajtott végre Havasu-tavi Városi Repülőtéren. A 90-0760 oldalszámú gép leszállás során lefutott a pályáról és a pilóta katapultált, majd kórházba szállították.

Forrás USAF ,

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Úgy érted, hogy kattintottak. Kattintás a pilóta szlengben a katapultálás szinonímája.
    Úgy, de volt egy öreg 21-es pilóta haverom, aki bizony "pattintott" :D
  • Allesmor Obranna
    Úgy érted, hogy kattintottak. Kattintás a pilóta szlengben a katapultálás szinonímája.
    Igazából azért használják, mivel egy jól képzett repülősből az "eject" azonnali reakciót vált ki (flow training), így jobb ezt a szinonimát megszokni beszélgetés/képzés során.
  • angelsoul
    Igazából azért használják, mivel egy jól képzett repülősből az "eject" azonnali reakciót vált ki (flow training), így jobb ezt a szinonimát megszokni beszélgetés/képzés során.
    ? Ez most hogy jön ide? :)
    Ki használ a magyar pilóta szakzsargonban "eject" kifejezést vészhelyzet esetén?
  • Szóval a távol lezuhant két gépből, illetve az amatőr felvételekből azt lehet már sejteni, hogy ez a két gép nagyobb magasságon ütközhetett össze.
  • Allesmor Obranna
    ? Ez most hogy jön ide? :)
    Ki használ a magyar pilóta szakzsargonban "eject" kifejezést vészhelyzet esetén?
    Ez látod egy jó kérdés - mert a környezetedhez idomul az agyad, pl. ha egy másik országban élsz, idővel az adott ország nyelvén jutnak eszedbe gondolatok. Jelen esetben pedig a fülke ez a környezet. Az pedig angol, a gép angolul kommunikál veled(FMA/ECAM), angol rajta minden felirat/kijelzés, angolul viszel be infókat.
    És adott esetben azt fogja kiírni/vinnyogni, hogy "eject"
    Na mármost neked arra kell trainingelned, amit a gép mond neked.

    Én a saját Type ratingemen "emergency descend", "climb","retard" és hasonló parancsokra trainingeztem az agyam, mert a gép ezt visítozta nekem ékes angolsággal. Az ATC is angolul fog beszélni és utasításokat adni.
    Repülésben angolt használunk, a használt gép (gripen meg az új heli) angolul kommunikál, így én azt feltételezem, hogy a hajózóállomány angolra reagál Pavlovi reflexekkel :D
  • De ennek semmi köze ahhoz, amit én írtam.
    Panzerfaust azt írta a katapultálásra, hogy "pattintott", én meg erre azt írtam, hogy az nem úgyvan ám, mert a pilóták a katapultálást úgy becézik: "kattintás".
    Az, hogy te, illetve a többi pilóta angol szakzsargont is használ, az rendben van, de ehhez most nincs sok köze.
  • emel
    A B-737-800 MAX katasztrófákról
    Töprengtem erről a visszakapcsolásról sokat.
    Alapvetően, ha nincs ECAM (vagyis ami azon van) kijelzésed, megpróbálhatsz visszakapcsolni egy lekapcsolt rendszert, ha a körülmények lehetővé teszik, nincs rá OM kritérium... csakhogy...
    Ha a flight controllal volt valami, azt már kétszer is meggondolom, ráadásul a magasság miatt semmi esetre sem kellett volna esélyt sem adni. Viszont utólag könnyű okosnak lenni.
    Másik fura, hogy a PF nem figyelte a sebességet - elvileg neki csak parancsokat kéne adnia és bámulni a PFD/FMAt, az elhárítás a PM (FO) feladata. Szóval nem tudom...
  • angelsoul
    Töprengtem erről a visszakapcsolásról sokat.
    Alapvetően, ha nincs ECAM (vagyis ami azon van) kijelzésed, megpróbálhatsz visszakapcsolni egy lekapcsolt rendszert, ha a körülmények lehetővé teszik, nincs rá OM kritérium... csakhogy...
    Ha a flight controllal volt valami, azt már kétszer is meggondolom, ráadásul a magasság miatt semmi esetre sem kellett volna esélyt sem adni. Viszont utólag könnyű okosnak lenni.
    Másik fura, hogy a PF nem figyelte a sebességet - elvileg neki csak parancsokat kéne adnia és bámulni a PFD/FMAt, az elhárítás a PM (FO) feladata. Szóval nem tudom...
    Szerintem itt alapvető probléma volt hogy az első bebólintásnál már elérték a 630km/ó sebességet, kis magasságban ez talán rohadt nagy erőt gerjeszt a stabilizer-en (az egész repülés alatt állítólag csak 2100m volt a max magasságuk!). Mivel a trimmkereket már az NG-ken kisebbre méretezték, talán ezért nem bírta tekerni a F/O a nagy sebesség miatti nagy légerő ellen. Talán az segíthetett volna, ha lejjebb veszik a hajtómű-teljesítményt (állítólag végig a start-teljesítményen mentek, ezért is gyorsulhattak olyan hirtelen orra nyomott helyzetben). Nekem ezzel együtt teljesen logikus tevékenységnek tűnik, hogy ha váratlanul bólint egy nagyot a gép alattam és elindul lefelé - ráadásul kis magasságon - akkor először a magasságihoz kapok és próbálom belehúzva legalább tartani a magasságot, minden más csak ez után jöhet szerintem.
  • emel
    A B-737-800 MAX katasztrófákról


    A botrány tovább dagad, miután az USA légi közlekedési felügyelete (FAA) a vizsgálatok közben, egy pilóták által is megerősített szimulációs teszt során arra jutott, hogy a Boeing 737 MAX 8 számítógépes rendszerében egy újabb súlyos hiba található. A szűkszavú, részletekre nem kitérő közlemény szerint nem tudni, hogy ez összefügg-e a katasztrófát okozó MCAS-hibával, viszont olyan komoly, hogy a repülőgépet másodpercek alatt visszavonhatatlanul küldheti egy olyan helyzetbe, ahonnan nincs visszatérés.
    Egyre súlyosabbá válik a Boeing-botrány
  • emel
    Szerintem itt alapvető probléma volt hogy az első bebólintásnál már elérték a 630km/ó sebességet, kis magasságban ez talán rohadt nagy erőt gerjeszt a stabilizer-en (az egész repülés alatt állítólag csak 2100m volt a max magasságuk!). Mivel a trimmkereket már az NG-ken kisebbre méretezték, talán ezért nem bírta tekerni a F/O a nagy sebesség miatti nagy légerő ellen. Talán az segíthetett volna, ha lejjebb veszik a hajtómű-teljesítményt (állítólag végig a start-teljesítményen mentek, ezért is gyorsulhattak olyan hirtelen orra nyomott helyzetben). Nekem ezzel együtt teljesen logikus tevékenységnek tűnik, hogy ha váratlanul bólint egy nagyot a gép alattam és elindul lefelé - ráadásul kis magasságon - akkor először a magasságihoz kapok és próbálom belehúzva legalább tartani a magasságot, minden más csak ez után jöhet szerintem.
    Airbusosként az NG/Max nekem nem ismert, de a trim ott is motoros gondolom, nincs feedback. Szóval azt tekerni lehet, max Q-feel lehet, ha arra rá van kötve.
    Az automatika a sebesség alapján számolja a differenciált kitérítést, szóval annak aránya nem lehetett más, a hidraulika pedig hibátlan volt, szóval nem manuálisan kellett húznia, plusz erő nem keltett, amit ne győzött volna le a pilóta izomereje.
    Egyetértek, ráhúzol, ha leadja az orrát, egyértelmű, hiszen az egyben sebességet is elkoptatja, de a bajom azzal van, hogy ilyen magasságon megfordult a fejükben egy flight control/ critical surface hiba esetén játszani a hibás rendszerrel.
  • Pluszként a 631. hsz-hez: nemcsak a 630km/ó-t érték el, hanem azt írják hogy TOVÁBB GYORSULTAK ... a kapitány közben próbálta húzni a magasságit de nem eléggé bírt vele, segített neki a F/O is - de közben neki tekerni is kellett volna a trimmet az egyre nagyobb légerő ellenében!! Az etiópusok meg elég ritkán díjbirkózó-alkatúak ... szerintem ezért döntöttek a visszakapcsolás mellett, dehát ez olyan sakk-matt helyzetnek tűnik nekem :(:(
  • angelsoul
    Airbusosként az NG/Max nekem nem ismert, de a trim ott is motoros gondolom, nincs feedback. Szóval azt tekerni lehet, max Q-feel lehet, ha arra rá van kötve.
    Az automatika a sebesség alapján számolja a differenciált kitérítést, szóval annak aránya nem lehetett más, a hidraulika pedig hibátlan volt, szóval nem manuálisan kellett húznia, plusz erő nem keltett, amit ne győzött volna le a pilóta izomereje.
    Egyetértek, ráhúzol, ha leadja az orrát, egyértelmű, hiszen az egyben sebességet is elkoptatja, de a bajom azzal van, hogy ilyen magasságon megfordult a fejükben egy flight control/ critical surface hiba esetén játszani a hibás rendszerrel.
    Volt egy videó egy 737 pilótától, ahol szimulátorban kipróbálták a szituációt. Ő azt mondta, hogy a 737-esen a trimmkerék még mindig mechanikusan, sodronnyal kapcsolódik a mozgató csavarorsóhoz a vízszintes vezérsíknál (arra az esetre ha a motoros mozgatás hibás lenne) és valószínűleg emberileg lehetetlen volt eltekerni abban a szituációban.

    Itt van, közben megtaláltam Redditen.
  • fulcrum11
    Volt egy videó egy 737 pilótától, ahol szimulátorban kipróbálták a szituációt. Ő azt mondta, hogy a 737-esen a trimmkerék még mindig mechanikusan, sodronnyal kapcsolódik a mozgató csavarorsóhoz a vízszintes vezérsíknál (arra az esetre ha a motoros mozgatás hibás lenne) és valószínűleg emberileg lehetetlen volt eltekerni abban a szituációban.

    Itt van, közben megtaláltam Redditen.
    Bocsánat a dupla posztért, de érdekes lehet még, hogy a fenti reddit beszélgetés szerint az NG-n még külön lehetett lekapcsolni az automata trimmet és a manuális elektromos trimmet, de az MAX-on már csak egyszerre, úgyhogy a kézi tekerés maradt az egyedüli opció...
  • Ukraine L-39 crash

    Today, 2 July 2019, the Военно-воздушные силы Украины (Ukrainian Air Force) lost an L-39ZA in an accident near Starovirivka, Kharkiv region, around 16:00 hours local time.

    It appears the L-39 Albatros got caught in the wake turbulence of another aircraft flying nearby, which caused the trainer aircraft to violently roll and the pilot eventually losing control all together. He managed to eject safely.

    Given the location/region it is likely the Albatros belonged to
    203rd Training Aviation Brigade (203 TrAB) of Kharkiv Air Force University. A serial is yet to become known.


    https://mil.in.ua/u-chuguyevi-vpav-navchalnyj-litak-l-39/

Ugrás a fórum topichoz