|

Pörög az F-35 gyártása

Persze, nyilván a fenti videó egy kis Lockheed Martin önfényezés, ám a számok magukért beszélnek.

Egyre jobban kezd felpörögni az F-35 gyártása. Az idei évre előirányzott 66 gép gond nélkül elkészült, ám a tempó csak fokozódni fog: 2023-ra évi 160 gépre kúszik majd fel az átadott mennyiség és a Lockheed Martin számításai szerint ezzel párhuzamosan az F-35A egységára 2020-ra 80 millió USD-re mérséklődik.

Nem mellesleg ezidáig már 265 gép került átadásra, több mint 530 pilóta és közel 5000 főnyi földi kiszolgáló személyzet képzése történt meg a típusra. A teljes flotta összesített repült óraszáma pedig átlépte a 115 000 órát.

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    Az amerikai kongresszus jóváhagyta a finn tenderen induló típusokat is:

    WASHINGTON, October 9, 2020 -

    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Finland of F-35 Joint Strike Fighter aircraft with air-to-air missiles and air-to-ground precision guided munitions and related equipment for an estimated cost of $12.5 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.


    The Government of Finland has requested to buy sixty-four (64) F-35 Joint Strike Fighter CTOL aircraft; sixty-six (66) Pratt & Whitney F-135 engines (64 installed and 2 spares);

    five hundred (500) GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II) All-Up Round (AUR); twelve (12) GBU-53/B SDB II Guided Test Vehicles (GTV); twelve (12) GBU-53/B SDB II Captive Carry Vehicles (CCV);

    one hundred fifty (150) Sidewinder AIM-9X Block II+ (Plus) Tactical Missiles; thirty-two (32) Sidewinder AIM-9X Block II+ (Plus) Captive Air Training Missiles (CATMs); thirty (30) AIM-9X Block II+ (Plus) Sidewinder Tactical Guidance Units; eight (8) AIM-9X Block II Sidewinder CATM Guidance Units;

    one hundred (100) AGM-154C-1 Joint Stand Off Weapon (JSOW-C1) Tactical Missiles; two hundred (200) Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range (JASSM-ER) AGM-158B-2 Missiles; two (2) AGM-158B-2 JASSM-ER Separation Test Vehicles; two (2) AGM-158B-2 JASSM-ER Instrumented Test Vehicles; two (2) AGM-158B-2 JASSM-ER Jettison Test Vehicles; two (2) AGM-158B-2 Inert JASSM w/Intelligent Telemetry Instrumentation Kits; two (2) AGM-158 Dummy Air Training Missiles;

    one hundred twenty (120) KMU-556 JDAM Guidance Kits for GBU-31; three hundred (300) FMU-139D/B Fuzes; two (2) KMU-556(D-2)/B Trainer JDAM Guidance Kits for GBU-31; thirty (30) KMU-557 JDAM Guidance Kits for GBU-31; one hundred fifty (150) KMU-572 JDAM Guidance Kits for GBU-38/54; one hundred twenty (120) BLU-117, General Purpose Bombs; thirty-two (32) BLU-109, General Purpose Bomb; one hundred fifty (150) BLU-111, General Purpose Bomb; six (6) MK-82, Inert Bomb; one (1) FMU-139D/B (D-1) Inert Fuze.

    Also included are Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computer and Intelligence/Communications, Navigational, and Identification (C4I/CNI); Autonomic Logistics Global Support System (ALGS); Operational Data Integrated Network (ODIN); Air System Training Devices; Weapons Employment Capability and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; reprogramming center access; F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; aircraft ferry and tanker support; Detector Laser DSU-38A/B, Detector Laser DSU-38A(D-2)/B, KMU-572(D-2)/B Trainer (JDAM), 40 inch Wing Release Lanyard; GBU-53/B SDB II Weapon Load Crew Trainers (WLCT); GBU-53/B SDB II Practical Explosive Ordnance Disposal System Trainers (PEST); AGM-154C-1 JSOW Captive Flight Vehicles; AGM-154C-1 JSOW Dummy Air Training Missiles; AGM-154C-1 JSOW mission planning, integration support and testing, munitions storage security and training, weapon operational flight program software development; integration of the Joint Strike Missile; weapons containers; aircraft and munitions support and test equipment; communications equipment; provisioning, spares and repair parts; weapons repair and return support; personnel training and training equipment; weapon systems software, publications and technical documents; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistical and program support.

    The total estimated cost is $12.5 billion.

    The prime contractors will be Lockheed Martin Aeronautics Company, Fort Worth, TX; Pratt & Whitney Military Engines, East Hartford, CT; The Boeing Company, St. Charles, MO; and Raytheon Missiles and Defense, Tucson, AZ. This proposal is being offered in the context of a competition. If the proposal is accepted, it is expected that offset agreements will be required. Any offset agreement will be defined in negotiations between the purchaser and the contractor(s).


    Implementation of this proposed sale will require multiple trips to Finland involving U.S. Government and contractor representatives for technical reviews/support, program management and training over the life of the program. U.S. contractor representatives will be required in Finland to conduct Contractor Engineering Technical Services (CETS) and Autonomic Logistics and Global Support (ALGS) for after-aircraft delivery.


    This notice of a potential sale is required by law. The description and dollar value is for the highest estimated quantity and dollar value based on initial requirements. Actual dollar value is expected to be lower depending on final requirements, budget authority, and signed sales agreement(s), if and when concluded.

  • molnibalage
    A semleges Svájc esetén érdemes lesz azt figyelni, hogy az egyesek szerint szuverenitás veszélyessége miatt melyiket választja...
    Szerinted ez egy tisztességes ajánlat?
  • ghostface
    Szerinted ez egy tisztességes ajánlat?
    Árban annak tűnik. Az, hogy az egész ALIS vagy a másik és a mögött elevő dolog mennyire póráz azt itt egyesek máshová teszik, mint mások. Ennyi.
  • molnibalage
    Árban annak tűnik. Az, hogy az egész ALIS vagy a másik és a mögött elevő dolog mennyire póráz azt itt egyesek máshová teszik, mint mások. Ennyi.
    Lehet, hogy valami felett elsiklottam, de számomra(és úgy tűnik HPASP számára is) eléggé különös, hogy 40db F/A-18E/F 1 milliárddal magasabb áron ajánlanak, mint 40db F-35-t. A gépek képességeit figyelembe véve picit sántít ez az árképzés, még akkor is, ha esetleg a hornetekhez több fegyvert adnának(nem olvastam végig a listákat).
  • ghostface
    Lehet, hogy valami felett elsiklottam, de számomra(és úgy tűnik HPASP számára is) eléggé különös, hogy 40db F/A-18E/F 1 milliárddal magasabb áron ajánlanak, mint 40db F-35-t. A gépek képességeit figyelembe véve picit sántít ez az árképzés, még akkor is, ha esetleg a hornetekhez több fegyvert adnának(nem olvastam végig a listákat).
    Ugyan ez látható a finn HX tenderre engedélyezett keretből is.
    Az amerikaiak nagyon rá akarják vezetni az F-35-re mindkét felet. Szerintem minimum az egyik szóban forgó tenderen a 2 szék közé fognak esni.
  • ghostface
    Lehet, hogy valami felett elsiklottam, de számomra(és úgy tűnik HPASP számára is) eléggé különös, hogy 40db F/A-18E/F 1 milliárddal magasabb áron ajánlanak, mint 40db F-35-t. A gépek képességeit figyelembe véve picit sántít ez az árképzés, még akkor is, ha esetleg a hornetekhez több fegyvert adnának(nem olvastam végig a listákat).
    NÉn se olvastam végig, de néhány dolgot azért vegyünk figyelembe:
    - nem tudjuk ( és szerintem más se nagyon), mennyire lesz degradálva egy NATO-n kívüli, közvetlen orosz szomszédságban lévő országnak szállított F-35 (lévén hogy jelenleg ez az USA csúcs-technológiája valamennyire biztos hogy lesz, a Super Hornet-nél a "lefokozás" biztos hogy alacsonyabb szintű lehet)
    - az F-35 egyhajtóműves, míg a SH kéthajtóműves; tekintve hogy egy harcigép árának 25-35%-a hajtómű ára, az árképzésben ez nem mindegy, kéthajtóműves géphez tartalék hajtómű is több kell
    - lehet hogy inkább olcsóbban adják az F-35-öt, aztán majd a magasabb üzemeltetési költség alkatrész-árain akarnak igazán keresni
  • emel
    - az F-35 egyhajtóműves, míg a SH kéthajtóműves; tekintve hogy egy harcigép árának 25-35%-a hajtómű ára, az árképzésben ez nem mindegy, kéthajtóműves
    Ez az arány már nagyon, nagyon, nagyon régen nem igaz. Sokkal kisebb az arány. Az egyhajtóműves, kompakt és BVR képesség nélküli F-16A esetén sem volt 25% emlékeim szerint az F-15A-nál sem, ahogy az F-14A-nál végképp.

    15 éve amikor 15 misi táján voltak az AESA radarok meg aztán tutira.
  • emel
    - lehet hogy inkább olcsóbban adják az F-35-öt, aztán majd a magasabb üzemeltetési költség alkatrész-árain akarnak igazán keresni
    nekem ez jutott eloszor az eszembe..
  • amugy, minek svajcnak f35?

    nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

    sokal, sokal kevesebb penzert...
  • altx
    amugy, minek svajcnak f35?

    nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

    sokal, sokal kevesebb penzert...
    Mert Svájc szerint a semlegesség záloga a valódi honvédelmi erő. Nem air policy ra kell.
  • altx
    amugy, minek svajcnak f35?

    nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

    sokal, sokal kevesebb penzert...
    Ahogy Molni is emlitette Svajc egy nagyon komoly hadsereget tart fenn. Ez gondolkodás beli kulonbseg, pl Ausztria es Svajc kozt. Ausztria leszerel, mert semleges, Svajc fegyverkezik, mert semleges, de o az is akar maradni
  • SilvioD
    Legyen meg itt is. Dinamikusan bővül a jelentkezők névsora. Aki kimarad, lemarad.
    Erdemes lenne megfontolni, hogy ha tenyleg mi is rendelunk F35-ot, akkor felvessuk katarnak a Magyarorszag Katar perszonaluniot. Aztan johetnenek a kozos beszerzesek, ugy olcsobb lenne. ;):D:D
  • Flexus
    Erdemes lenne megfontolni, hogy ha tenyleg mi is rendelunk F35-ot, akkor felvessuk katarnak a Magyarorszag Katar perszonaluniot. Aztan johetnenek a kozos beszerzesek, ugy olcsobb lenne. ;):D:D
    Előbb utóbb kell, mert nincs más. Ár/értékben meg verhetetlen. Mo.nak AA/AG képes gép kell főleg, ami a piacon igazából csak ez van nyugaton olyan, amiért érdemes egy új típust bevezetni bárkinek is. Mind az NGAD, mind az EU tervezet AA orientált gép akárhogy is nézem (ami logikus, mert AG van), másodlagos AG képességgel. A többi meg a nyomába sem ér, mert nincs akkora háttérbázisa.
    A kérdés csak az időzítés. Anyagi, gyártáskapacitási, kiképzési, ütemezési szempontok alapján majd eldöntik.

    Amúgy jó ezt a topikot látni, hogy alig pörög mostanában. Tekintve manapság csak a negatív hír a hír, azt jelzi a rendszeresítés jól halad és nincsenek gondok.
    Szar a "repülős sajtónak" na :D
  • Az F-35-ösök hajtóművének továbbfejlesztése közben három szálon fut párhuzamosan.
    Az első verzió egy moderált fogyasztás csökkentés, vagy opcionálisan 5% tolóerő növekedés minimális technológia váltás mellett. Ez úgy néz ki, 2024-től gyártásba is kerülhet, tehát már akár a lengyel gépekbe is ez kerülhet.

    A második verzió alapja viszont a prognosztizált új avionikai rendszerek és leendő fegyverzet miatti tömegnövekedés kompenzálása, mintegy 15% tolóerő növeléssel. Ehhez párosulna a 20%-os fajlagos fogyasztás csökkenés.
    Ezek nyilván “autóskártyás” fő számok, szóval nem tudni, hogy mely üzemmódokon jelentkezne a fogyasztás csökkenés és mely rezsimeken a tolóerő növekedése, hogyan alakul a kettő szorzata és miképp a hajtómű karakterisztikája a levegőben.
    Ide kapcsolódó hír, hogy ez a változás ugye magát az F135 core engine-t érinti, ami első körben az F-35A F135PW100 és F-35C F135PW400 hajtóművein realizálódhat. Az F-35B hajtómű rendszerén, tehát az F135PW600 és Rolls Royce LiftFan hajtóművön ugyanis egy külön teljesítménynövelő program fut. Itt a két másik alverzió teljesítménynövelő átalakításai mellett a LiftFan lapátozása, levegőátfutása, így a teljesítménye is módosulni fog, ahogy a hajtótengely és a tengelykapcsoló is.
    A kérdés, hogy mi ez a radikális teljesítményjavító technológia. Nos ez a P&W XA101 projekt, ami most már a teszt álláson üzemel. Egy változó ciklusú, azaz kétáramúsági fokú, háromáramú hajtómű.
    Ez már 2017 óta üzemel a tesztpadon.

    A harmadik szál az egyszer már kiebrudalt GE XA100 hajtóműve.
    Ez a hajtómű az ATF tendert elbukó YF120 változtatható kétáramúsági fokú hajtóművéből az F-35-ösök számára fejlesztett, de a programból kizárt fix kétáramúsági fokú F136-osából kifejlesztett, korábban ADVENT betűszóval illetett alternatív hajtóműve.
    A hagyománnyal ellentétesen, ezúttal a GE kapta a kisebbik számozást és a P&W a nagyobbikat (PW F100 vs GE F110, PW F119 vs GE F120, PW F135 vs GE F136).
    Nyílván azért, mert előbb kezdték a munkát.

    Az XA100 és/vagy XA101 leendő repülőgépe viszont már a hatodik generáció lesz és csak másodlagosan az F-35-ös, illetve szóba kerülhet még a B-21 Raider, ha nem is egyből, de egy későbbi szériától kezdve.

    Minden esetre a darabszámát tekintve a két szék közt a pad alá esett Raptor flotta után/mellé/helyett az USAF-nak szüksége lesz majd egy air dominance fighter-re is.
    Ahogy a külföldi F-35 vásárlóknak is.
    Azt sem tartom kizártnak, hogy idővel az F-35A bázisán meg fog jelenni egy “erősen felszteroidozott” F-35ADF is.
  • dudi
    Mi az a nagy doboz a futóaknában?
    Gondolom valamilyen nem nagyon érzékeny elektronikai, vagy elektromos berendezés doboza.
  • arbalest
    Gondolom valamilyen nem nagyon érzékeny elektronikai, vagy elektromos berendezés doboza.
    Vagy egy jó kis mélynyomó, vagy egy csempészrekesz! :D:D

Ugrás a fórum topichoz