|

NATO: következménye lesz a török Sz-400 beszerzésnek

A NATO részéről nem első alkalommal érkezik utalás Ankara irányába, hogy mindenki azt csinál, amit akar, de azért az mégsem lesz jó, ha nem NATO kompatibilis légvédelmi rendszerrel kacérkodnak. Ilyen kommunikáció zajlott, mikor kínai rendszerrel szemeztek, de ugyanez fennáll az orosz Sz-400 miatt is, melynek beszerzéséről cirka 3 hónappal ezelőtt, júliusban állapodtak meg Moszkvával – és ami kapcsán most ismét jelzett a NATO.

Fotó: Vitalij Kuzminy ,

Petr Pavel tábornok, korábbi cseh vezérkari főnök, jelenleg a NATO katonai bizottságának elnöke nemrégiben úgy nyilatkozott szakújságíróknak, hogy bár természetesen minden nemzet szabadon gondoskodhat saját védelmének módjairól, vállalnia is kell a döntései következményét. A tábornok hozzátette, hogy álláspontjuk szerint szövetségesek között szükségszerűk az ilyen egyeztetések, ellenérvek és a lehetséges nehézségek megtárgyalása.

A nem NATO kompatibilis légvédelmi rendszer beszerzése kapcsán a NATO részéről korábban is volt kommunikálva a sajtóban, hogy ezáltal Törökország elzárja magát a NATO integrált légvédelmi rendszerébe kapcsolódás elől, mely nekik, de a szövetségeseiknek is nehézségeket okozhat.

Az orosz rendszer Ankara általi hadrendbe állítása kapcsán vannak olyan hangok is, melyek felvetik, hogy az F-35 programban partner Törökország kapcsán ez milyen jellegű biztonsági kockázatokat jelent, szivároghat-e az Sz-400 rendszeren keresztül érzékeny adat nem megfelelő helyekre az 5. generációs vadászbombázó képességeiről.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Embertelenül sok az a 6000 db rakéta. Kb. 1000 db lenne reális mennyiség 5 osztályhoz
    Nem lehetséges, hogy előre bevásárolnak a rakétákból az esetleges későbbi Sz-400 osztályokhoz? Vagy licenszhez?
  • arbalest
    Nem lehetséges, hogy előre bevásárolnak a rakétákból az esetleges későbbi Sz-400 osztályokhoz? Vagy licenszhez?
    Licenszhez nem kell vásároln, az orosz kezéből ki nem engedi az Sz-400 család bármilyen terjesztési lehetőségét (lásd ára). Későbbi osztályokhoz lehet, de nincs értelme. Ezeket a megrendeléseket is idő lesz feldolgozni főleg, ha jön a 40N6, mert annak cuccait is le kell gyártani. Jelenleg 8 indítósok emiatt csak az Sz-400 osztályok, mert az 40N6-hoz nagyobb indító jármű tartozik az új rakéta miatt. Bár a rakétáról nem láttam képet és nem tudni emiatt, hogy ez is a "48"-as család egy új iterációja vagy a rakéta alaptechnika is új-e. Kinematikailag az M6.5 égésvégi sebességgel kijön tudommal a 380 km-es HMZ.
  • arbalest

    Osztom a véleményed. Lehet hosszú távon nem 5 hanem mondjuk 20 osztállyal számolnak. Ezzel kb. a teljes nagy hatótávolságú SAM légvédelmük meg lenne oldva.
    6000:20-al meg "csak" 300 rakéta/osztály. Az már közel sem irreális. Meg gondolom ez a sok rakéta is hosszú évek alatt lesz leszállítva, mondjuk 10 év alatt.
  • Ha 5 osztály ennyibe kerűl, akkor +15 - még ha kevés rakétával is vagy rakéták nélkül - bele fog kerűlni még minimum ennyibe. Van erre pénzük az indiaiaknak? Mondjuk Romániának sincs pénze ilyen szarokra, mégis bevásárolnak a túlárazott termékekből. Csak mert a PAK-FA programból is kiszálltak, valószínűleg pénzhiány miatt, mert a fejlesztéseket az oroszok is valószínűleg tudták volna gyorsítani, ha nem egyedűl kell állják az összes fejlesztést.
  • joker
    Csak mert a PAK-FA programból is kiszálltak, valószínűleg pénzhiány miatt, mert a fejlesztéseket az oroszok is valószínűleg tudták volna gyorsítani, ha nem egyedűl kell állják az összes fejlesztést.
    Az FGFA esetében azért szálltak ki az Indiaiak, mert csaknem 11 év alatt sem sikerült semmi konkrétumot letenni az asztalra.
    India az elejétől fogva elvárásokat támasztott a technológia megosztása és az fejlesztés költségarányok, illetve majdan a fejlesztés és a gyártás arányai között. Az oroszok az elvárt fejlesztési költségekhez képest viszont szerény indiai részvételt ajánlottak a fejlesztésben, és noha az elején úgy volt, hogy az avionika egy részét a HAL fogja fejleszteni, menet közben ez sem valósult meg. Hasonlóan nagy volt a szakadék az elvárt képességek terén, és bár e téren vitásak a napra került adatok, de úgy tűnik, hogy az IAF nagyon magas elvásárokat tett (pl. az FGFA prototípusának is alapból AL-41F1 hajtóművel kellett volna érkeznie), míg az oroszok sok, az indiaiak által elvárt technikai információt nem kívántak megosztani (például a fedélzeti számítógép nyers programkódját sem - hasonló vita, mint az F-35 esetén volt ugye a briteknél).

    Tehát igazából egy háromszöget ír le a történet. Az IAF jobb képességeket vár, mint amit a Szuhoj ajánl, a HAL több részt kér a fejleszétsből és a gyártásból, a Szuhoj meg azt akarja, hogy az Indiaiak fizessenek többet. Ez a tánc eltartott bő 11 évig, és effektíve nem sok minden történt, leszámítva, hogy a Szu-57 fejlesztése relatíve szépen halad. Az indiai törvényhozás erre kinyilvánította, hogy akkor köszönjük, ebből nem kérünk, mellesleg pedig a HAL "saját" közepes lopakodó vadászbombázója, az AMCA program a jelek szerint folyik tovább....
  • Cifu
    (pl. az FGFA prototípusának is alapból AL-41F1 hajtóművel kellett volna érkeznie)
    Nem azzal érkezett...?A 117-es hajótmű az nem AL-41 leszármazott? Nem az volt az indiai kifogás, hogy az új hajtómű a 30-as gyártmány éveket késett? (Vagy lassan évtizedet?)
  • molnibalage
    Nem azzal érkezett...?A 117-es hajótmű az nem AL-41 leszármazott? Nem az volt az indiai kifogás, hogy az új hajtómű a 30-as gyártmány éveket késett? (Vagy lassan évtizedet?)
    Igen, az indiaiak a 30-as hajtómüvel szerették volna...
  • molnibalage
    Nem azzal érkezett...?A 117-es hajótmű az nem AL-41 leszármazott? Nem az volt az indiai kifogás, hogy az új hajtómű a 30-as gyártmány éveket késett? (Vagy lassan évtizedet?)
    Sorry, rosszul írtam, természetesen a izdeliye 30-ra gondoltam.
  • Cifu
    Az FGFA esetében azért szálltak ki az Indiaiak, mert csaknem 11 év alatt sem sikerült semmi konkrétumot letenni az asztalra.
    India az elejétől fogva elvárásokat támasztott a technológia megosztása és az fejlesztés költségarányok, illetve majdan a fejlesztés és a gyártás arányai között. Az oroszok az elvárt fejlesztési költségekhez képest viszont szerény indiai részvételt ajánlottak a fejlesztésben, és noha az elején úgy volt, hogy az avionika egy részét a HAL fogja fejleszteni, menet közben ez sem valósult meg. Hasonlóan nagy volt a szakadék az elvárt képességek terén, és bár e téren vitásak a napra került adatok, de úgy tűnik, hogy az IAF nagyon magas elvásárokat tett (pl. az FGFA prototípusának is alapból AL-41F1 hajtóművel kellett volna érkeznie), míg az oroszok sok, az indiaiak által elvárt technikai információt nem kívántak megosztani (például a fedélzeti számítógép nyers programkódját sem - hasonló vita, mint az F-35 esetén volt ugye a briteknél).

    Tehát igazából egy háromszöget ír le a történet. Az IAF jobb képességeket vár, mint amit a Szuhoj ajánl, a HAL több részt kér a fejleszétsből és a gyártásból, a Szuhoj meg azt akarja, hogy az Indiaiak fizessenek többet. Ez a tánc eltartott bő 11 évig, és effektíve nem sok minden történt, leszámítva, hogy a Szu-57 fejlesztése relatíve szépen halad. Az indiai törvényhozás erre kinyilvánította, hogy akkor köszönjük, ebből nem kérünk, mellesleg pedig a HAL "saját" közepes lopakodó vadászbombázója, az AMCA program a jelek szerint folyik tovább....
    Lehet ha több pénzt beleraktak volna, akkor többet kapnak, mondjuk a forráskód az máshol is érzékeny terület. Az általuk befizetett összeg az orosz felesztési pénzekhez képest kerekítési hiba. Na mi jár ezért? Lófasz. Azt meg is kapták. Az meg szép, hogy a HAL akarja fejleszteni az FGFA-t, én is akarhatnám fejleszteni, csak épp nem tudom. Régebbi orosz gépeket nem tudnak rendesen legyártani meg üzemben tartani, más gyártók sikítva rohantak el, mikor az indiai minőségbíztosítás mellé ők kellett volna adják a garanciát. Mégis ezek mit akarnak egy 5. gen gépen fejleszteni, ami még náluk sokkal tapasztaltabb országoknak is elég nagy falat? Ha nagyon be akarnak szállni a fejlesztésbe, akkor kezdjék valami kisebbel, mint az avionika, pl az otthoni minőségellenőrzés, üzemeltetési kultúra, stb. Ezeken is van mit fejleszteni, nem kell egyből a nagy dolgoknak nekiszökni, mert úgysem fog menni nekik.
  • dudi
    Az oroszok a lég harc rakétákat elvileg kettesével indítják egy célra de pl a szerbek sem egyesével indítottak az AF alatt.Ezekből gondolom,hogy az Sz400-nál sincs másként.A magyar adatokból nem jó kiindulni nálunk a legfontosabb szempont akkor is az ár volt.Pl vehettünk volna BMP-2-t hisz azt is felajánlották az oroszok csak nem vettünk mert a BMP-1 olcsóbb volt.
    Úgy tudom, nem tartották magukat ehez az aranyszabályhoz. Az Adria felett párban távozó B1esek mögül lelőtték a vontatott csalit. Ha duplán indítottak volna, hat mp különbséggel, most lenne két B1esük (a tenger alatt).
  • A vontatott csali az valami aktívan sugárzó kütyü vagy csak egy sima szögvisszaverő? Egy modern élgvédelmi rakéta miért nem tudja megkülönböztetni a gépet a csalitól ugyanúgy, ahogy egy modern IR rakéta is látja, hogy mi a gép és mi a fáklya?
  • joker
    A vontatott csali az valami aktívan sugárzó kütyü vagy csak egy sima szögvisszaverő? Egy modern élgvédelmi rakéta miért nem tudja megkülönböztetni a gépet a csalitól ugyanúgy, ahogy egy modern IR rakéta is látja, hogy mi a gép és mi a fáklya?
    HT összefoglaló...
  • Almaz-Antyej konszern prezentációjából az Armija-2018 fórumon.

    40N6E irányított légvédelmi rakéta: taktikai-müszaki jellemzők

    [​IMG]
  • Roni
    Amerika szankciókkal fenyegeti Indiát ha megveszi az sz-400.

    És mégis milyen jogon? Az erő jogán? India tudtommal egy "független" hatalmas ország (földrész).Elvileg azt vásárol ami a számára kedvező. Ha az oroszt akkor azt. Ha a kínai akkor meg amazt. Ja nehogy már piaci szemlélettel játszunk a geo politikai táblán.
  • tonyo
    És mégis milyen jogon? Az erő jogán? India tudtommal egy "független" hatalmas ország (földrész).Elvileg azt vásárol ami a számára kedvező. Ha az oroszt akkor azt. Ha a kínai akkor meg amazt. Ja nehogy már piaci szemlélettel játszunk a geo politikai táblán.
    Jelenlegi Trump kományzat ciklus, szinte mindent a gazdasági előfolény, és szankciós fenyegetéséssel próbál elérni. Lásd: Mexico, Kanada, EU, Kína, Törökország... Még az sem érdekli őket, hogy nekik is fáj (kárt okoz) mert kisebb mértékeben fáj, mint a másik félnek ... A indusok meg basz*ják, hogy az orosz, francia tenhika helyett elkezdtek beszerezni amcsi cuccokat. Ha beváltja Trump kormányzat a fenyegetéseit, akkor hogy repülnek majd a C17-esl, Poseidonnal, Apache-al.. Intő jel az F-16-os gyártósor és beszerzés előtt. Ezért kell inkább Rafale, vagy Gripen-t venniük (bár utóbbinál kiváncsi lennék, mert az eddigi Griff közösségben lévő országok ellen nem volt embargós fenyegetés).
  • tonyo
    És mégis milyen jogon? Az erő jogán? India tudtommal egy "független" hatalmas ország (földrész).Elvileg azt vásárol ami a számára kedvező. Ha az oroszt akkor azt. Ha a kínai akkor meg amazt. Ja nehogy már piaci szemlélettel játszunk a geo politikai táblán.
    És még van egy-egy hülye, aki az amerikaiakat szövetségesnek nézi.
  • kelepisti
    Jelenlegi Trump kományzat ciklus, szinte mindent a gazdasági előfolény, és szankciós fenyegetéséssel próbál elérni. Lásd: Mexico, Kanada, EU, Kína, Törökország... Még az sem érdekli őket, hogy nekik is fáj (kárt okoz) mert kisebb mértékeben fáj, mint a másik félnek ... A indusok meg basz*ják, hogy az orosz, francia tenhika helyett elkezdtek beszerezni amcsi cuccokat. Ha beváltja Trump kormányzat a fenyegetéseit, akkor hogy repülnek majd a C17-esl, Poseidonnal, Apache-al.. Intő jel az F-16-os gyártósor és beszerzés előtt. Ezért kell inkább Rafale, vagy Gripen-t venniük (bár utóbbinál kiváncsi lennék, mert az eddigi Griff közösségben lévő országok ellen nem volt embargós fenyegetés).
    Már pedig a Griff-ben amcsi alapú a hajtómű, s ha jól tudom még ennek a tovább értékesítése is amcsi köteles (az embargó előtt is az volt az eladásoknál)....
  • Nincs ebben semmi extra.Amik azorosszal most éppen fesirtban vannak.Igyekeznek gazdaságilg megfojtani az oroszt.Különben az orosz sem szálitott alkatrészt indonéziának,miután átált ami oldalra a 60as években.Nagyhatalmi viselkedési dinamika.Irritáló-föleg mert mi is az igazodni kénytelenek táborába tartozunk,nem azokhoz,akikhez igazodni kell.
  • Celebra
    Nincs ebben semmi extra.Amik azorosszal most éppen fesirtban vannak.Igyekeznek gazdaságilg megfojtani az oroszt.Különben az orosz sem szálitott alkatrészt indonéziának,miután átált ami oldalra a 60as években.Nagyhatalmi viselkedési dinamika.Irritáló-föleg mert mi is az igazodni kénytelenek táborába tartozunk,nem azokhoz,akikhez igazodni kell.
    Így kerül pl. Dvina amerikai kézbe 1966-ban (?).
  • Nagy Csaba
    Már pedig a Griff-ben amcsi alapú a hajtómű, s ha jól tudom még ennek a tovább értékesítése is amcsi köteles (az embargó előtt is az volt az eladásoknál)....
    Amerikai licenc alapján gyártott, továbbfejlesztett hajtómű van emlékeim szerint. Tegnap olvastam, hogy az IAF főnöke kiakadt a kormányzati pöcsölésen, hogy nem vették meg a tervezett mennyiségű Rafale-t, csak 36-ot.

Ugrás a fórum topichoz