|

Elfogyott a bolgár MiG pilóták türelme?

Bolgár lapértesülések szerint október 24-én a Graf Ignatievo légibázison a MiG-29 pilóták kollektíven megtagadták a gyakorló repülésre menetelt. A védelmi minisztérium és a bázis vezetése cáfolta az értesüléseket, a hivatalos álláspont szerint a kedvezőtlen időjárás miatt maradtak el aznap a repülések.

Bolgár MiG-29 géppár | Sgt. Michael R. Holzworth, U.S. Air Force ,

A sajtó forrásai szerint a gyakorló repülés állítólagos megtagadása mögött a MiG-29-esek műszaki állapota miatti aggodalom és a típus szintén régóta húzódó cseréje miatti alacsony morál húzódik meg. A készültségi szolgálatot adó gépeket nem érintette a dolog.

Mi is többször írtunk, hogy már csak a hajtóművek állapota miatt is a repülésre alkalmatlanság közelébe sodródott bolgár MiG-29-esek körüli kálváriáról – utóbbi  Ataas Zapryanov védelmi miniszter helyettes tegnapi nyilatkozata alapján 6 új és 4 felújított hajtómű Oroszországtól történő beszerzésével oldódott meg. Bár a felújított hajtóművek papírjai állítólag még nem érkeztek meg.

Zapryanov elmondása szerint a jelenleg bevethető MiG-29-esek darabszáma így növekedhet annyira, mely a légierő szerint már elegendő ahhoz, hogy növelhessék a pilóták repült óraszámát. A miniszter szerint jelenleg egyébként 7 bevethető Fulcrummal bír a légierő.

A sajtóban kipattant hírekre a minisztérium és a légierő is reagált: a védelmi miniszter helyettes a fentieken felül azt is nyilatkozta, hogy nem igazak a lapértesülések, a bázisparancsnok egy TV interjúban arról beszélt, hogy időjáráshoz kötődő okai voltak a repülések elmaradásának, míg a védelmi miniszter úgy vélekedett, hogy valakik mesterségesen szítják a feszültséget a pilóták körében, amit ki fog vizsgálni.

A miniszter elmondása szerint nem is érti hogyan gondolhatják a pilóták, hogy nem lesz utódtípus. Elmondta, hogy viszont ez nem olyan – idézzük – “mint egy porszívó”, amiért bemegy az ember a boltba és megveszi. Elmondta, hogy ha kell kész ismét ellátogatni a légibázisra és sokadjára elmagyarázni a prioritásokat a pilótáknak, akik úgy tűnik nem hallották meg amit eddig kommunikált feléjük. Elmondása alapján első a meglévő eszközök karbantartása és modernizálása, majd ezt követheti új eszközök beszerzéséről tárgyalás, végül azok beszerzése.

Krassimir Karakachanov védelmi miniszter hozzátette, hogy a bolgár haderőnemek mindegyike igényli az eszközállomány megújítását, ami komoly terheket ró majd a bolgár államkincstárra, így nem áll szándékában  nem kellően átgondolt lépésekkel haladni és emiatt akár túlárazott, vagy nem megfelelő beszerzéseket útnak indítani.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Erről nem tudok, de lehet. 9.12-esen a szárny alatti tartály csak utólagos módosítással volt lehetséges. A szlovák továbbszolgáló ( mostanság meg már inkább kimúló) MiG-29AS 9.12-esekre van szárny alatti tartály, az 1120 literes, a 9.13-asokról. A Luftwaffe a DASA-val közösen saját maga oldotta ezt meg, egyedi tartályokkal. Most nem ugrik be, hogy a lengyelek ezeket is átvették-e a gépekkel együtt.
    Tudnál ezekről az egyedi tartályokról képet mutatni?
  • MiG-29SzMT és UBM gépek "akcióban". Éleslövészet gépágyúval és B-13L (Sz-13) blokkal.
    Érdemes figyelni, hogy a hátsó ülés egyik kijelzőjén egy kamera képe jeleníthető meg:

  • boki
    Első MiG-35UB

    Ritka gagyi lett az új betűtípus és szám az oldalán. Már láttam ezt néhány újabban átadott Jak-130 és Su-30 gépen is. Hogy nem lehet már egy szabványt használni?
  • Serbian Air Force deployed 3 MiG-29’s to Bulgaria today. They will participate in a live fire exercise over the Shabla range. R-73E and R-60MK rockets expected to be fired during the exercise.
  • Sajnos pont ennél a videónál csesződött el Konsztantyin Khmelik videójának hangja, de azért látványos ez az amúgy ritkán látható MiG-29KR felszállás:

  • A szovjet haditengerészet(?) MiG-29-ese, 9.12-es változat. Az előterében arcra mintha Timu Apakidze álldogálna, aki később a Kuznyecovra települt 279 KIAP, hajófedélzeti alakulat Szu-33-as hajózóinak parancsnoka volt és egy ilyen típussal lelte halálát egy repülőnapon.

    [​IMG]

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    A szovjet haditengerészet(?) MiG-29-ese, 9.12-es változat. Az előterében arcra mintha Timu Apakidze álldogálna, aki később a Kuznyecovra települt 279 KIAP, hajófedélzeti alakulat Szu-33-as hajózóinak parancsnoka volt és egy ilyen típussal lelte halálát egy repülőnapon.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Lehet haditengerészeti.

    Amúgy a második képen meg L-39 van.
  • Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
    Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.
  • Allesmor Obranna
    Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
    Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.
    Pedig voltak itt is képek már. Pl., ha jól emlékszem, a 120. ezred is tengerészeti volt, sima 9.12-es gépekkel.
  • Allesmor Obranna
    Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
    Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.

    Sziasztok!

    Kis szovjet haditengerészeti MiG-29-es történelem, akit érdekel: a hetvenes, nyolcvanas években, a Szovjet Haditengerészet Északi, Fekete és Csendes óceáni flottája rendelkezett csak egy-egy hajfedélzeti, merevszárnyas repülőezreddel, ami az ottani Kijev osztályú hordozóra települhetett ki, Jak-38-as helyből felszálló, szubszonikus vadászbombázó repülőgéppel. Mivel ezek repülési ideje nem biztosította a pilóták minimális repülési gyakorlatát, ezért az ezredek egy-egy MiG-21PFM/UM típussal felszerelt századot is használtak, amin a pilóták gyakorolhattak a Jak-38-as mellett. Ezen kívül a Balti és a Csendes óceáni flotta állományában volt egy-egy Szu-17M típussal feltöltött ezred a nyolcvanas években, ami a helyi „tengerészgyalogságot” támogatta. A Szu-17M változtatható szárnyú bombázókat, a Szovjet Frontlégierő selejtezte ki korában.

    Ebben az időszakban más Szuhoj vagy MiG típus nem volt a Haditengerészet állományában, egészen míg el nem kezdődött a síugrósáncos Riga/Leonyid Brezsnyev (most Kuznyecov) repülőgéphordozó és a fedélzetére szánt MiG-29K, Szu-27K és Szu-25UTG fejlesztése. A személyzet kiképzésére és harceljárások kidolgozására a nyolcvanas években felállítottak egy kiképző/tesztelő ezredet a Krímben egy-egy századnyi Szu-27, MiG-29 9.12 és L-39C repülőgéppel. Később a harmadik század Albatrossait lecserélték Szu-25UTG típusra. A fenti fotó ennél a 100. ezrednél készült!

    Majd a nyolcvanas évek legvégén, a nagy fegyverzetcsökkentések időszakában, több szovjet légihadsereg is úgy próbálta az alakulatait megtartani, hogy papíron átszervezte azokat a flotta állományába. Így kapott a Fekete-tengeri flotta két MiG-29 9.12/9.13 ezredet. De ez nem volt több, mint papír átszervezés.

    Egyébként 1992-ben mind a 100. ezredet, mint az előbb említett papíron átszervezett MiG-29-es ezredeket megörökölte Ukrajna és Moldova, ahol pár éven belül felszámolásra kerültek.
  • Sziasztok!


    Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

    Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

    Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
    [​IMG]


    Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
    [​IMG]


    Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
    [​IMG]


    Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

    A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

    Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
    [​IMG]







    Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

    Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

    A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
    [​IMG]


    A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

    Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
    [​IMG]


    Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
    [​IMG]






    És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


    Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



    Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
  • Galcom
    Sziasztok!


    Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

    Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

    Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
    [​IMG]


    Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
    [​IMG]


    Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
    [​IMG]


    Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

    A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

    Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
    [​IMG]







    Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

    Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

    A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
    [​IMG]


    A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

    Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
    [​IMG]


    Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
    [​IMG]






    És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


    Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



    Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.

    Engem ez személy szerint nagyon elszomorít; a kedvenc szovjet/orosz típusom a 29-es.
    Mindazonáltal megértem azt is miért alakult így a helyzet ahogy; vegyes politikai, pénzügyi és műszaki okokra is visszavezethető.

    Valamint azt is látom, hogy a 35-ösnek sincs jövője. Egyszerűen semmit nem tud kínálni amit a Szuhoj Flanker verziói ne tudnának; egyedül a Szuhojok AESA rendszerű radarral való felszereléséről nem hallottam és olvastam még semmit, de ez valójában a 35-ösben is csak kísérleti jelleggel van benne mint opció.
  • Galcom
    Sziasztok!


    Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

    Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

    Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
    [​IMG]


    Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
    [​IMG]


    Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
    [​IMG]


    Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

    A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

    Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
    [​IMG]







    Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

    Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

    A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
    [​IMG]


    A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

    Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
    [​IMG]


    Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
    [​IMG]






    És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


    Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



    Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
    Sic Transit Gloria Mundi.
    Ehhez képest a '80-as években is, fikcionális konfliktusokban, ha arról volt szó, hogy ellenséges vadász jön, akkor az MiG volt. Egy fogalom volt ez a név a hidegháború alatt. Mára meg ide jutott.
  • Galcom
    Sziasztok!


    Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

    Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

    Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
    [​IMG]


    Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
    [​IMG]


    Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
    [​IMG]


    Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

    A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

    Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
    [​IMG]







    Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

    Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

    A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
    [​IMG]


    A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

    Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
    [​IMG]


    Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
    [​IMG]






    És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


    Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



    Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
    Nagyon jó összefoglaló. Nemrég pont azon gondolkodtam, hogy hova kerülnének a MiG-35-ösök. Így elég egyértelmű a válasz. Ha jól emlékszem volt hír arról is hogy az örmény 29-esek helyét is Szu-30 veszi majd át és ezzel valóban kifutnak.
  • 6 MiG-35 -re van megrendelés , amiből 1 UB már elkészült . További megrendelést én nem zárnék ki annak függvényében, hogyan szerepel a gép az állami teszteken. Két századnyi van tervben az orosz VM-nél.
  • boki
    6 MiG-35 -re van megrendelés , amiből 1 UB már elkészült . További megrendelést én nem zárnék ki annak függvényében, hogyan szerepel a gép az állami teszteken. Két századnyi van tervben az orosz VM-nél.
    A bemutató köteléken kívül melyik alakulat kaphatná? Főleg úgy, hogy az SzMT-k is lógnak a levegőben. Esetleg a néhány régi Szu-27-es helyett? Mert azokat váltja ugye a Szu-27SzM3 és a Szu-35Sz, a MiG-29-eseket a Szu-30SzM váltotta, a Szu-24-esek helyett részben a Szu-34 lett. A MiG-31 és Szu-25 váltására nem alkalmas.
  • therob
    A bemutató köteléken kívül melyik alakulat kaphatná? Főleg úgy, hogy az SzMT-k is lógnak a levegőben. Esetleg a néhány régi Szu-27-es helyett? Mert azokat váltja ugye a Szu-27SzM3 és a Szu-35Sz, a MiG-29-eseket a Szu-30SzM váltotta, a Szu-24-esek helyett részben a Szu-34 lett. A MiG-31 és Szu-25 váltására nem alkalmas.
    Korai kérdés ez még. Szergyukov sok légi bázist bezárt. Most több régi reptér modernizáció alatt. Szerintem üzembe helyezik valamelyiket.

Ugrás a fórum topichoz