|

Halálos balesetek Spanyolországban

Egy héten belül már a második halálos áldozatot követelő balesetre került sor Spanyolországban.

A mai napon elvesztette egyik EF-18 Hornetjét a Spanyol Légierő. A gép a Madrid melletti Torrejon légibázison állomásozó 12. ezred állományába tartozott, és felszállás közben zuhant vissza a földre.  A spanyol védelmi minisztérium jelentése szerint a pilóta nem élte túl a balesetet.

Érdemes megemlíteni, hogy 2016. májusa óta ez volt a 12. gépvesztesége az F/A-18-as típuscsaládnak.

Alig 5 nappal korábban, október 12-én a légierő Eurofighter Typhoon flottája fogyatkozott meg egy géppel. A 14. ezred 4 példánnyal vett részt egy madridi nemzeti parádén, majd már hazaúton a Los Lanos légibázisra, az egyik gép a földnek csapódott Albacete közelében. A pilóta nem katapultált, a gép roncsai között lelte halálát.  Isten nyugosztalja mindkettőjüket!

Az elmúlt alig több mint 1 hónapban ez volt a 3. veszteséglistára került összeurópai “kacsa”, szeptember 13-án bevetés közben zuhant le egy szaúdi Typhoon, majd szeptember 24-én egy olasz példány csapódott a tengerbe miközben épp bemutatót tartott.

Fórum hozzászólások

  • Első és ez ideig egyetlen alkalommal, orosz légitársasággal, az Aeroflottal repültem, még 2005-ben, Bp - Moszkva - Bp vonalon. Tu-154M, őszes halántékú gépparancsnok, mi baj lehet. Persze az ember nem választja, hanem kapja a személyzetet, de ha így nézzük, egész biztos, hogy ezek a körülmények együttesen a típust jól ismerő, tapasztalt személyzetet jelenthettek. Vagy mégsem? Lásd a 2006-os Anapa - Szentpétervár járat Tu-154M gépét, ami azért zuhant le, mert a tapasztalt személyzet egy zivatar felhőt felülről akart kikerülni. Tu-154B2-eshez voltak szokva, meg is célozták a 13000 métert, ami azzal lehetséges is, de Tu-154M-el repültek, az meg 11 ezer méteren átesett és ledugózott. Dupla személyzet plusz egy műrepülőbajnok is volt a kabinban, együttesen, közös erővel nem vették észre, hogy dugóban vannak, földig húzták a botot.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pulkovo_Aviation_Enterprise_Flight_612

  • rudi
    De nem Oroszországban...sajnos.:(
    Hosszú évek óta köztudott hogy súlyos gondok vannak az Orosz közforgalmi pilóta képzéssel.
    A Kazan Air 2013-as baleseténél döbbent rá a világ hogy komoly gond van.
    Sajnos még mindig sok olyan Orosz pilóta van aki pénzért vette a szakszóját és konkrétan semmiféle képzésben nem részesült.

    Ezek rendszer problémák és ezért nem is nagyon várható hogy egyhamar megoldják.
    Addig egy megoldás van...nem szabad Orosz légitársaság gépével repülni..
    Bakker.

    Allesmor Obranna
    Első és ez ideig egyetlen alkalommal, orosz légitársasággal, az Aeroflottal repültem, még 2005-ben, Bp - Moszkva - Bp vonalon. Tu-154M, őszes halántékú gépparancsnok, mi baj lehet. Persze az ember nem választja, hanem kapja a személyzetet, de ha így nézzük, egész biztos, hogy ezek a körülmények együttesen a típust jól ismerő, tapasztalt személyzetet jelenthettek. Vagy mégsem? Lásd a 2006-os Anapa - Szentpétervár járat Tu-154M gépét, ami azért zuhant le, mert a tapasztalt személyzet egy zivatar felhőt felülről akart kikerülni. Tu-154B2-eshez voltak szokva, meg is célozták a 13000 métert, ami azzal lehetséges is, de Tu-154M-el repültek, az meg 11 ezer méteren átesett és ledugózott. Dupla személyzet plusz egy műrepülőbajnok is volt a kabinban, együttesen, közös erővel nem vették észre, hogy dugóban vannak, földig húzták a botot.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pulkovo_Aviation_Enterprise_Flight_612

    Bakker.
  • rudi
    De nem Oroszországban...sajnos.:(
    Hosszú évek óta köztudott hogy súlyos gondok vannak az Orosz közforgalmi pilóta képzéssel.
    A Kazan Air 2013-as baleseténél döbbent rá a világ hogy komoly gond van.
    Sajnos még mindig sok olyan Orosz pilóta van aki pénzért vette a szakszóját és konkrétan semmiféle képzésben nem részesült.

    Ezek rendszer problémák és ezért nem is nagyon várható hogy egyhamar megoldják.
    Addig egy megoldás van...nem szabad Orosz légitársaság gépével repülni..
    Na ezt nem igazán kommentelném több okból sem, ráadásul, a law részébe sem folyok bele - de ha így van, az felveti az EASA felelősségét. Mert Oo. ICAO tagállam, és az Aeroflot gépei járnak EASA tagállamokba (Mo.ra is) - vagyis valahogy elérték, hogy az ottani szakszók jók ide is. Vagyis nem auditáltak megfelelően. Az egy dolog, ha az oroszok csalnak, de ha ezt nem derítik fel és beengedik a gépeiket európai légtérbe, az már az EASA sara is.

    Amúgy az biztos, hogy nyugaton airlinehez vehetsz te akármilyen szakszót - ATPL elmélet és szimulátor assesment minden felvételin van és ott hamar elválik, mit tudsz és mit nem...
  • Rotten878
    Nagyon kíváncsi vagyok hogy melyik "nyugati" gépfestést tudod felhozni példaként :)
    Hát pont ilyet nem, de a piros-fehér-kék színösszeállítással elég sok demo csapat repül (jó, nem csak nyugati, orosz is).
  • Allesmor Obranna
    Most félre ne értsd, nem kritika, vagy ilyesmi, csak a kérdéseid alapján érdekel, hogy milyen sűrűn jársz ki repterekre, vagy mennyit találkozol ezekkel az emberekkel?
    Sajnos nem eleget!
    Ezért is írtam hogy laikus vagyok csak kissé fáradtan félreértelmeztem a sztorit.
    Lehet nem hajnali fél kettőkor kéne értelmeznem egy ilyen olvasmányt.
    Bevállalom, hogy hibáztam!

    Allesmor Obranna
    Amúgy, hogy értsük a dolgot jól:
    • Veres Zoltán műrepülő bajnok, hatósági berepülőpilóta, kb 50 különféle típusra van szakszója
    • Jak-52-esre nincs, de a sztorihoz neki nem is kellett, mert ott ült vele a gépen az is, akinek meg volt
    • Az 50 különféles típus között olyanok vannak, mint Szu-26, Extra 300 és a többi gyors és direkt repülőgép
    • Ezekhez képest a Jak-52 nagyon nem ilyen
    • Nem kiszínezte, nem kimagyarázta a dolgot, hanem lényegében bevallja, hogy letegezte a repülőgépet, amit sose szabad megtenni
    • Bizony a levegőben, vészhelyzetben is tudnak igen oda nem illő gondolatai lenni az embernek
    Kisebb kaliberű, de önérzetesebb aviatikusok el se büszkélkedtek volna ilyen blamázsokkal, pedig ezekből tanul mindenki.
    A legtöbb vérprofi a repülésben, aki lezuhant, általában valami nagyon nem profi dologba halt bele.
    Ez a rész volt nekem a vörös posztó:
    "Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
    – Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra."

    (A hivatalos verzió ezek szerint hogy ők nem hibáztak, a gép nem volt műszakilag alkalmas a repülésre?)
    Elfogadom amit írtál, nem kérdés hogy te értesz ehhez velem ellentétben; lehet hogy már előítéletes vagyok, de annyi önszínezéssel és önmosdatással találkozok a napi munkámban hogy ez a sztori így ebben a formában akkor nekem teljesen hihetetlen volt.
  • Rotten878
    Sajnos nem eleget!
    Ezért is írtam hogy laikus vagyok csak kissé fáradtan félreértelmeztem a sztorit.
    Lehet nem hajnali fél kettőkor kéne értelmeznem egy ilyen olvasmányt.
    Bevállalom, hogy hibáztam!



    Ez a rész volt nekem a vörös posztó:
    "Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
    – Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra."

    (A hivatalos verzió ezek szerint hogy ők nem hibáztak, a gép nem volt műszakilag alkalmas a repülésre?)
    Elfogadom amit írtál, nem kérdés hogy te értesz ehhez velem ellentétben; lehet hogy már előítéletes vagyok, de annyi önszínezéssel és önmosdatással találkozok a napi munkámban hogy ez a sztori így ebben a formában akkor nekem teljesen hihetetlen volt.
    Világos, meg igazából ez nem arról szól, hogy te a gép előtt ülve hibáztál-e. Abban valóban van valami, hogy a hosszasan és alaposan leírt légi szituációból nem jön ki, hogy itt a gép aktuális műszaki állapotának ehhez bármi köze lett volna.
  • Allesmor Obranna
    Világos, meg igazából ez nem arról szól, hogy te a gép előtt ülve hibáztál-e. Abban valóban van valami, hogy a hosszasan és alaposan leírt légi szituációból nem jön ki, hogy itt a gép aktuális műszaki állapotának ehhez bármi köze lett volna.
    Nekem sem jött le ez, valószínűleg ezért csapta ki a már laza biztosítékot.
    Bár a gép lusta reagálását a kormánymozdulatokra talán annak lehet tekinteni.

    Az orosz légiközlekedés biztonsága kapcsán engem az alábbi már nem friss eset is sokkolt:
    https://www.origo.hu/sport/csapat/2...sz-hokicsapat-gep-harminchatan-meghaltak.html

    Példaértékű volt utána az orosz jégkorongszövetség és a csapatok összefogása, de az már más téma.
  • Rotten878
    Nekem sem jött le ez, valószínűleg ezért csapta ki a már laza biztosítékot.
    Bár a gép lusta reagálását a kormánymozdulatokra talán annak lehet tekinteni.

    Az orosz légiközlekedés biztonsága kapcsán engem az alábbi már nem friss eset is sokkolt:
    https://www.origo.hu/sport/csapat/2...sz-hokicsapat-gep-harminchatan-meghaltak.html

    Példaértékű volt utána az orosz jégkorongszövetség és a csapatok összefogása, de az már más téma.
    A vizsgálat kiderítette hogy pilotahiba okozta a katasztrófát.
    A gép másodpilótája a kis légitársaság vezetője volt, így az a fura helyzet állt elő, hogy a kapitány a tulajdonost a főnökét utasítgatja. Ráadásul a másodpilotának volt egy neurológiai betegsége (néha nagyon zsibbadt a lába) és ezt sikeresen eltitkolta az alkalmasságin. Erre a tipusra nem volt szakszója, csak Jak-40-esre. A balesetet végsősoron az okozta, hogy a tudtán és akaratán kívűl a szerencsétlen masodpilóta vegig nyomta a lábával a féket, amit a zsibbadt lábai miatt nem érzett.
  • szuvorov
    A vizsgálat kiderítette hogy pilotahiba okozta a katasztrófát.
    A gép másodpilótája a kis légitársaság vezetője volt, így az a fura helyzet állt elő, hogy a kapitány a tulajdonost a főnökét utasítgatja. Ráadásul a másodpilotának volt egy neurológiai betegsége (néha nagyon zsibbadt a lába) és ezt sikeresen eltitkolta az alkalmasságin. Erre a tipusra nem volt szakszója, csak Jak-40-esre. A balesetet végsősoron az okozta, hogy a tudtán és akaratán kívűl a szerencsétlen masodpilóta vegig nyomta a lábával a féket, amit a zsibbadt lábai miatt nem érzett.
    Hát finoman szólva is megdöbbentő...
  • Lezuhant két német vadászgép
    Az MTI szerint összeütközött a német légierő, a Luftwaffe két Eurofighter típusú vadászgépe.

    A baleset Észak-Németországban történt, Rostocktól nem messze, a Fleesen-tó környékén. Az N-Tv információi szerint a pilóták tudtak katapultálni, de jelenlegi tartózkodási helyük ismeretlen.[​IMG]

    A Luftwaffe előzetes közlése szerint a két gép egymástól elég messze, kilométerekre zuhant erdős részekre. Mindkét gép a Luftwaffee 73. vadászszázadához tartozott. Egyelőre nem tudni, miért ütköztek össze a repülőgéped, de az idősjárás felhős, borús volt a baleset időpontjában.[​IMG]

    Egy videót is feltöltöttek a lezuhanás utáni percekről:


    [​IMG]

    [​IMG]
    https://mandiner.hu/cikk/20190624_lezuhant_ket_nemet_vadaszgep
  • A DPA szerint emberi maradványokat találtak az egyik becsapódási hely közelében, de még nem nyilatkoztak, hogy a pilótához tartozik-e.

    Forrás:

    BREAKING: Body parts have been found near one of the crash sites after two Eurofighter jets collided mid-air and crashed in north-eastern Germany, a police spokeswoman says, adding that it has not yet been determined whether they belong to the pilot - @dpa_intl
  • yrkon
    A DPA szerint emberi maradványokat találtak az egyik becsapódási hely közelében, de még nem nyilatkoztak, hogy a pilótához tartozik-e.

    Forrás:

    BREAKING: Body parts have been found near one of the crash sites after two Eurofighter jets collided mid-air and crashed in north-eastern Germany, a police spokeswoman says, adding that it has not yet been determined whether they belong to the pilot - @dpa_intl
    Valahol olvastam, hogy a másik pilóta maradványai. Sajnos úgy néz ki egy pilóta halott.
  • Allesmor Obranna
    Úgy érted, hogy kattintottak. Kattintás a pilóta szlengben a katapultálás szinonímája.
    Úgy, de volt egy öreg 21-es pilóta haverom, aki bizony "pattintott" :D
  • Allesmor Obranna
    Úgy érted, hogy kattintottak. Kattintás a pilóta szlengben a katapultálás szinonímája.
    Igazából azért használják, mivel egy jól képzett repülősből az "eject" azonnali reakciót vált ki (flow training), így jobb ezt a szinonimát megszokni beszélgetés/képzés során.
  • angelsoul
    Igazából azért használják, mivel egy jól képzett repülősből az "eject" azonnali reakciót vált ki (flow training), így jobb ezt a szinonimát megszokni beszélgetés/képzés során.
    ? Ez most hogy jön ide? :)
    Ki használ a magyar pilóta szakzsargonban "eject" kifejezést vészhelyzet esetén?
  • Szóval a távol lezuhant két gépből, illetve az amatőr felvételekből azt lehet már sejteni, hogy ez a két gép nagyobb magasságon ütközhetett össze.
  • Allesmor Obranna
    ? Ez most hogy jön ide? :)
    Ki használ a magyar pilóta szakzsargonban "eject" kifejezést vészhelyzet esetén?
    Ez látod egy jó kérdés - mert a környezetedhez idomul az agyad, pl. ha egy másik országban élsz, idővel az adott ország nyelvén jutnak eszedbe gondolatok. Jelen esetben pedig a fülke ez a környezet. Az pedig angol, a gép angolul kommunikál veled(FMA/ECAM), angol rajta minden felirat/kijelzés, angolul viszel be infókat.
    És adott esetben azt fogja kiírni/vinnyogni, hogy "eject"
    Na mármost neked arra kell trainingelned, amit a gép mond neked.

    Én a saját Type ratingemen "emergency descend", "climb","retard" és hasonló parancsokra trainingeztem az agyam, mert a gép ezt visítozta nekem ékes angolsággal. Az ATC is angolul fog beszélni és utasításokat adni.
    Repülésben angolt használunk, a használt gép (gripen meg az új heli) angolul kommunikál, így én azt feltételezem, hogy a hajózóállomány angolra reagál Pavlovi reflexekkel :D
  • De ennek semmi köze ahhoz, amit én írtam.
    Panzerfaust azt írta a katapultálásra, hogy "pattintott", én meg erre azt írtam, hogy az nem úgyvan ám, mert a pilóták a katapultálást úgy becézik: "kattintás".
    Az, hogy te, illetve a többi pilóta angol szakzsargont is használ, az rendben van, de ehhez most nincs sok köze.

Ugrás a fórum topichoz