|

Halálos balesetek Spanyolországban

Egy héten belül már a második halálos áldozatot követelő balesetre került sor Spanyolországban.

A mai napon elvesztette egyik EF-18 Hornetjét a Spanyol Légierő. A gép a Madrid melletti Torrejon légibázison állomásozó 12. ezred állományába tartozott, és felszállás közben zuhant vissza a földre.  A spanyol védelmi minisztérium jelentése szerint a pilóta nem élte túl a balesetet.

Érdemes megemlíteni, hogy 2016. májusa óta ez volt a 12. gépvesztesége az F/A-18-as típuscsaládnak.

Alig 5 nappal korábban, október 12-én a légierő Eurofighter Typhoon flottája fogyatkozott meg egy géppel. A 14. ezred 4 példánnyal vett részt egy madridi nemzeti parádén, majd már hazaúton a Los Lanos légibázisra, az egyik gép a földnek csapódott Albacete közelében. A pilóta nem katapultált, a gép roncsai között lelte halálát.  Isten nyugosztalja mindkettőjüket!

Az elmúlt alig több mint 1 hónapban ez volt a 3. veszteséglistára került összeurópai “kacsa”, szeptember 13-án bevetés közben zuhant le egy szaúdi Typhoon, majd szeptember 24-én egy olasz példány csapódott a tengerbe miközben épp bemutatót tartott.

Fórum hozzászólások

  • beta
    "Lezuhant egy tűzoltó-repülőgép Ausztráliában, a személyzet meghalt"

    https://24.hu/kulfold/2020/01/23/ausztral-tuzvesz-lezuhant-tuzolto-repulogep/

    Amit szór a gép, az amúgy micsoda?
    Alapvetően kétféle megoldás van, vagy vízre is leszállni/átstartolni képes hidroplán/amfíbia gépek, vagy csak repülőtérre leszállni képes hagyományos gépekkel végzett tűzoltás. Az elsőnél sima vizet használnak, amit gyorsan tudnak pótolni ha van természetes vízfelület a tűz közelében: a tűzoltó-hidroplán egyszerű 10-15 másodperces, a vízfelületet érintő átstartolás közben fel tudja tölteni a több tonnányi tűzoltó-víz utánpótlását.
    A másik a hagyományos gépek használata, ekkor vízben oldott vegyszerekkel is tudnak tüzet oltani, "csak" a rengeteg vízről és a gyors utántöltésről kell gondoskodni a repülőtéren (ez sok tonnányi víz max 8-10 perces utántöltését jelenti). A piros víz vagy a vegyszert, vagy/és direkt festékanyag miatt van. Ez arra jó hogy a pilóták és a földi tűzoltó-egységek a következő rárepülésnél jól láthassák az előzőleg már oltóanyaggal befedett terület határát, hogy honnan kell tovább folytatni a "vízbombázást".
  • emel
    Alapvetően kétféle megoldás van, vagy vízre is leszállni/átstartolni képes hidroplán/amfíbia gépek, vagy csak repülőtérre leszállni képes hagyományos gépekkel végzett tűzoltás. Az elsőnél sima vizet használnak, amit gyorsan tudnak pótolni ha van természetes vízfelület a tűz közelében: a tűzoltó-hidroplán egyszerű 10-15 másodperces, a vízfelületet érintő átstartolás közben fel tudja tölteni a több tonnányi tűzoltó-víz utánpótlását.
    A másik a hagyományos gépek használata, ekkor vízben oldott vegyszerekkel is tudnak tüzet oltani, "csak" a rengeteg vízről és a gyors utántöltésről kell gondoskodni a repülőtéren (ez sok tonnányi víz max 8-10 perces utántöltését jelenti). A piros víz vagy a vegyszert, vagy/és direkt festékanyag miatt van. Ez arra jó hogy a pilóták és a földi tűzoltó-egységek a következő rárepülésnél jól láthassák az előzőleg már oltóanyaggal befedett terület határát, hogy honnan kell tovább folytatni a "vízbombázást".
    Ausztrália a legszárazabb kontinens, így ott természetes vízfelület hiányában 1 masszív felépítésű amfíbia nem lenne költséghatékony. - A mai balesetben egy C-130-as járt szerencsétlenül... :(
  • formosa1
    Ausztrália a legszárazabb kontinens, így ott természetes vízfelület hiányában 1 masszív felépítésű amfíbia nem lenne költséghatékony. - A mai balesetben egy C-130-as járt szerencsétlenül... :(
    Tudom, olvastam, csak a kérdés nem erről szólt. Egyébként ez már a második tűzoltó-Hercules ami sajnos katasztrófát szenvedett, jópár éve az USA-ban is lezuhant egy. :(:(
  • emel
    Tudom, olvastam, csak a kérdés nem erről szólt. Egyébként ez már a második tűzoltó-Hercules ami sajnos katasztrófát szenvedett, jópár éve az USA-ban is lezuhant egy. :(:(
    Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
  • beta
    Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
    Tűzoltáshoz alacsony magasságon jó manőverezhetőség szükséges, természetesen alacsony sebesség mellett - melyre szerintem alkalmas a Hercules. És rövid idő alatt több tonna víz kidobása pedig hasonló lehet utánpótlás vagy hadianyag deszantolásához...
  • beta
    Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
    Légi tűzoltásnál sajnos van egy olyan körülmény is, ami más esetekben nemigen fordul elő: a nagymértékű meleg feláramlás miatt olyan hirtelen feláramlások lehetnek, amik hirtelen, váratlan extra terhelést adnak a gépnek és hirtelen kormánymozdulatokat is igényelhetnek, ami szintén túlságosan terhelheti a sárkányszerkezetet, kormányszerveket. Ráadásul ezek a vad "termikek" a szél miatt nem is mindig kiszámíthatóak, az oldal- szél megdöntheti ezeket, így nehéz kiszámítani hogy pontosan mikor befolyásolják a gép repülési pályáját, és földközelben kis sebességnél ezek teremthetnek veszélyes helyzeteket. Az USA-ban lezuhant Herculesnek pl. szabályosan tőből leszakadtak a szárnyai ...
  • emel
    Légi tűzoltásnál sajnos van egy olyan körülmény is, ami más esetekben nemigen fordul elő: a nagymértékű meleg feláramlás miatt olyan hirtelen feláramlások lehetnek, amik hirtelen, váratlan extra terhelést adnak a gépnek és hirtelen kormánymozdulatokat is igényelhetnek, ami szintén túlságosan terhelheti a sárkányszerkezetet, kormányszerveket. Ráadásul ezek a vad "termikek" a szél miatt nem is mindig kiszámíthatóak, az oldal- szél megdöntheti ezeket, így nehéz kiszámítani hogy pontosan mikor befolyásolják a gép repülési pályáját, és földközelben kis sebességnél ezek teremthetnek veszélyes helyzeteket. Az USA-ban lezuhant Herculesnek pl. szabályosan tőből leszakadtak a szárnyai ...
    Mondjuk az tény, hogy a víz közegellenállására tervezett amfíbiákat nem lehet egyszerű a levegőben "összehajtogatni". De a Herkit sem "problémamentes helyekre" tervezték, szóval néhány hónap múlva én kíváncsi lennék az ausztrál baleset vizsgálati jelentésére. - Pláne, hogy már civil típusok tűzoltóvá alakításáról is hallhattunk, melyek szerkezeti szilárdsága valószínűleg elmarad a Herkiétől...
  • Lezuhant az amerikai légierő Bombardier E-11A felderítő gépe Afganisztánban. A Talibán több amerikait elfogott állítólag.

    [​IMG]

  • boki
    Lezuhant az amerikai légierő Bombardier E-11A felderítő gépe Afganisztánban. A Talibán több amerikait elfogott állítólag.

    [​IMG]

    Lezuhant vajon, vagy lelőtték? Irán adott esetleg a táliboknak valamit, ami leszedhette?
  • fonak9
    Lezuhant vajon, vagy lelőtték? Irán adott esetleg a táliboknak valamit, ami leszedhette?
    Taliban szokás szerint magára vállalta a gép lelövését. Kizárt mivel a Taliban szunita terrorista csoport.Irán siíta muzulmán ország. Másik dolog, hogy a terrorista csoportok szunita muzulmánok: Al-Kaida, Taliban, Iszlám Állam Tahrir as Sham, Boko Haram...stb. Nem siíták robbantgatnak, gyilkolnak Európában. Sok ember ezt elfelejti, mikor Iránt vádolja a terrorizmussal.
  • boki
    Taliban szokás szerint magára vállalta a gép lelövését. Kizárt mivel a Taliban szunita terrorista csoport.Irán siíta muzulmán ország. Másik dolog, hogy a terrorista csoportok szunita muzulmánok: Al-Kaida, Taliban, Iszlám Állam Tahrir as Sham, Boko Haram...stb. Nem siíták robbantgatnak, gyilkolnak Európában. Sok ember ezt elfelejti, mikor Iránt vádolja a terrorizmussal.
    Persze, ráadásul Irán kifejezetten ellensége volt a táliboknak eddig. Csak ment a tippelgetés a Szulejmáni-merénylet után, hogy hogyan vághat vissza Irán. A tálibok mikor lőttek le utoljára bármit MANPADS-szel? (magas hegy tetejéről esetleg elérhette a gépet, ahogy anno szovjet Il-76-ost is találtak el utazómagasságon Stingerrel).
  • fonak9
    Persze, ráadásul Irán kifejezetten ellensége volt a táliboknak eddig. Csak ment a tippelgetés a Szulejmáni-merénylet után, hogy hogyan vághat vissza Irán. A tálibok mikor lőttek le utoljára bármit MANPADS-szel? (magas hegy tetejéről esetleg elérhette a gépet, ahogy anno szovjet Il-76-ost is találtak el utazómagasságon Stingerrel).
    Amerikaik cáfolták, hogy a Taliban lőtte volna le a gépet.

Ugrás a fórum topichoz