|

Lezuhant egy orosz Jak-130

Elvesztette egyik korszerű sugárhajtású kiképzőgépét az Orosz Légierő.

Szeptember 16-án szombaton földhöz csapódott és megsemmisült a voronyezsi oktatóközponthoz tartozó 49-es oldalszámú Jakovlev Jak-130 típusú kéthajtóműves sugárhajtású kiképzőgép Boriszoglebszk közelében. A település melletti légibázisról felszálló, gyakorlórepülésen lévő személyzet kivezette a gépet a lakott terület fölül, majd sikeresen katapultált. A gépelhagyást követően mindkét pilóta felvette a kapcsolatot a parancsnoksággal, tudatva, mi történt, hogy hogy jól vannak, és hogy merre keressék őket a kutató-mentő csapatok.

A baleset az első hírek szerint hajtóműhiba okozta az esetet, melyet szakértők bevonásával vizsgálnak.

Jakovlev Jak-130 kiképzőgép ,

Fórum hozzászólások

  • Hangja alapján ez a srác is úgy fest, túltolta az antidepresszánsokat. A fentanilfüggés mellett ez a másik legsúlyosabb ügy az USA-ban, mármint a sok öngyilkosság. A rendkívül felszínes világban, ahol kifelé mindenki 32 foggal vigyorog, mert "látszódj sikeresnek, hogy sikeres legyél", a biztosítók által erősen támogatott antidepresszánsok kontrol nélküli zabálása üt vissza ezekkel az elharapózó öngyilkossági hullámokkal. A terapeuta drága és kényes téma, főleg, ha kitúdódik, még az állását is elveszítheti az ember. Még egy repülőgépszerelő is inkább bedob pár ilyen isten tudja miféle következményekkel járó szert, a gyógyszergyárak legnagyobb örömére, aztán szépen hozzászokik, ami miatt a szar kedv egyre súlyosabb lesz, a gyógyszeradag meg egyre magasabb. Aztán jönnek a valóságtól elrugaszkodott lépések, lásd, repülőgép elkötése és a hisztérikus rádióforgalmazás... majd halál.
  • rudi
    Érdekes új magyarázat.
    Forrás?
    A TV szerint rövidzár volt.
    emel
    A forrás az a hosszú emlékezetem, és vagy Flight International vagy Air International úgy legalább 20-25 éve (akkoriban ezekhez jutottam hozzá). Szóval szerintem sem 100% hogy pont ez a ZUNI-eset volt, de nekem csak a rakéta típusa és a váratlan beindulás oka ragadt meg. Egyébként rövidzárlat nehezebben képzelhető el ha a személyzet bent sem ül a kabinban, mert akkor mire föl van áram alatt a gazdátlan gép, ez szerintem nem nagyon szokás (legalábbis mifelénk nem nagyon szabad úgy kiszállni a kabinból hogy áram alatt hagyom a gépet - hacsak nincs ott a váltás, aki azonnal beül a helyemre, akár másik műszaki akár pilóta).
    Mert keveritek az eseteket, mivel több is volt. Három nagy tűzeset volt hordozókon.

    USS Oriskany 1966
    https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Oriskany_fire

    USS Forrestal 1967, ez volt a rövidzárlatos eset.
    https://en.wikipedia.org/wiki/1967_USS_Forrestal_fire

    USS Enterprise 1969, ez meg az "felmelegítős"
    https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Enterprise_fire
  • molnibalage
    Mert keveritek az eseteket,
    Én nem kevertem semmit.
    Hivatkozott topicban konkrétan a Forrestalról volt szó...
  • rudi
    Én nem kevertem semmit.
    Hivatkozott topicban konkrétan a Forrestalról volt szó...
    Ezek szerint én kevertem az eseményeket, úgy tünik homályosodik a hosszútávú múltbalátásom. :(
  • angelsoul
    Mikor még szerelő voltam, mindig mennyit flasheltünk a rámpán álló gépben, hogy de könnyű is lenne ellopni most (üzemanyag van, földi táp fenn, all greens, stb...), de valahogy egyikünknek sem fordult meg a fejében komolyan a gondolat - ott volt a "hamarosan" érzés :D

    Viszont nem értem, mikor tudta elkötni. Ha nem a műszaki területen volt, akkor jó eséllyel vontatóval mozog egy gép, vagyis kellett gurulnia nem keveset, hogy a pályáig elérjen (nem ismerem a repteret, de kizárt nem a pályáról szállt fel), azt viszont a -gurító vagy a -tower simán látnia kellett volna és visítania a biztonságiaknak. (Mondjuk S. elég nagy reptér). A toronyból azért feltűnik, ha a gurulón olyan van, aki nem oda való.
    Már maga az engedély nélküli hajtóműindítást is észlelniük kellett volna (ha csak nem hajtóműpróbán volt, de akkor meg be van tuskózva a gép, több személy végzi, stb... szal lehetetlen), ami pedig ennél sem rövid procedúra, szóval nem igazán értem, a dolog hogy nem szúrt szemet. Talán a hangár előtt indított és ezért nem figyeltek fel?

    Itt egypár fej le fog hullani a földi személyzet tagjai közül az biztos (+ előre várom, ezután milyen csodás szigorítások jönnek... :S)

    Nem szerelő lopta el az utasszállítót. Miért fontos, hogy nem szerelő volt az elkövető?

    https://legikozlekedes.com/2018/08/...allitot-ha-mar-ijeszgetunk-ertsuk-meg-a-bajt/
  • Allesmor Obranna
    Natessék. És tényleg. Ezek után már nem volna szép kötnöm az ebet a karóhoz, de ítélje meg mindenki maga, hogy ez vajon elégséges-e a helyes használathoz.

    Legyen elég annyi, hogy azt érdekesmód rudi se tagadta, hogy milyen körülmények közt tárolódnak az ernyők, azt meg főleg, hogy egyesek milyen módon viselték. Igaz, az általa kiszámolt 50%-os sikeres alkalmazási arány mellett idáig lehet, hogy csupa olyan ember ugrott, aki helyesen tudta felvenni. Akiket anno én láttam, azok közül nem egy bizony jobb, ha inkább nem ugrott volna.
    Sziasztok!

    Kicsit késve, de elolvastam Allesmor és Rudi diskurzusát.

    Sok tekintetben Allesmort kell megerősítenem.

    Én a MÁV-nál kezdtem repülni 1992-ben, majd 1993-tól a MALÉV-nál folytattam. Az ejtőernyős előkészítést a MÁV-nál komolyabban, a MALÉV-nál könnyedebben vették, ez utóbbinál a hétközbeni tantermi elméleti oktatások és vizsga után volt egy reptéri hétvégére eső típusismereti oktatás és vizsga, valamint és ejtőernyő használatról tájékoztatás, ez utóbbinak elvégzését a Repülés Napló "Hivatalos Bejegyzések" rovatába beírt "1/E EJE Földi előkészítésen részt vett" sor tanúsította, legalábbis az én repülési naplómba ez lett bejegyezve. Az ejtőernyő használatát is oktatták elméleti oktatáson, így kitértek a gépelhagyásra, illetve a háztetőre, fára, erdőbe, mezőre, helyes földetérésre, stb. való landolásra - legalábbis nekem ezek maradtak meg. MALÉVNÁL aki a reptéri oktatáson nem vett részt, annak volt egy pár héttel későbbre kitűzött időpontban pótolnia kellett, anno.

    Az ejtőernyők tényleg anno sokszor homokzsák helyett voltak, legalábbis D vizsga szintjéig mindenképpen. Én arra emlékszem, hogy az ejtőernyőknek a szavatossága egy évre szült, utána át kellett vizsgáltatni az ejésekkel és újra kellett hajtogattatni velük, hogy megint használni lehessen, ennek ellenére sokszor repültünk lejárt szavatosságú ejtőernyőkkel, Allesmor által említett szöveg miatt (ép ember, ép gépből...). Az ejtőernyő felvételét is oktatták (nálunk Tetzl Gyuri bácsi, ha jól emlékszem), és volt olyan oktató, aki a laza hevederrel való gépbe szállást szóvá tette a starton ("tökvágás"), ha észrevette (ezért a gépben bekötve lazítottuk meg a hevedert).

    MÁV-nál az eje képzést komolyabban vették, aki az ejtőernyős bekötött ugrást ki akarta próbálni, az mehetett egyet ugorni, igaz, nem volt kötelező.
  • Faboo78
    Sziasztok!

    Kicsit késve, de elolvastam Allesmor és Rudi diskurzusát.

    Sok tekintetben Allesmort kell megerősítenem.

    Én a MÁV-nál kezdtem repülni 1992-ben, majd 1993-tól a MALÉV-nál folytattam. Az ejtőernyős előkészítést a MÁV-nál komolyabban, a MALÉV-nál könnyedebben vették, ez utóbbinál a hétközbeni tantermi elméleti oktatások és vizsga után volt egy reptéri hétvégére eső típusismereti oktatás és vizsga, valamint és ejtőernyő használatról tájékoztatás, ez utóbbinak elvégzését a Repülés Napló "Hivatalos Bejegyzések" rovatába beírt "1/E EJE Földi előkészítésen részt vett" sor tanúsította, legalábbis az én repülési naplómba ez lett bejegyezve. Az ejtőernyő használatát is oktatták elméleti oktatáson, így kitértek a gépelhagyásra, illetve a háztetőre, fára, erdőbe, mezőre, helyes földetérésre, stb. való landolásra - legalábbis nekem ezek maradtak meg. MALÉVNÁL aki a reptéri oktatáson nem vett részt, annak volt egy pár héttel későbbre kitűzött időpontban pótolnia kellett, anno.

    Az ejtőernyők tényleg anno sokszor homokzsák helyett voltak, legalábbis D vizsga szintjéig mindenképpen. Én arra emlékszem, hogy az ejtőernyőknek a szavatossága egy évre szült, utána át kellett vizsgáltatni az ejésekkel és újra kellett hajtogattatni velük, hogy megint használni lehessen, ennek ellenére sokszor repültünk lejárt szavatosságú ejtőernyőkkel, Allesmor által említett szöveg miatt (ép ember, ép gépből...). Az ejtőernyő felvételét is oktatták (nálunk Tetzl Gyuri bácsi, ha jól emlékszem), és volt olyan oktató, aki a laza hevederrel való gépbe szállást szóvá tette a starton ("tökvágás"), ha észrevette (ezért a gépben bekötve lazítottuk meg a hevedert).

    MÁV-nál az eje képzést komolyabban vették, aki az ejtőernyős bekötött ugrást ki akarta próbálni, az mehetett egyet ugorni, igaz, nem volt kötelező.
    Akkor mi találkoztunk.
  • antigonosz
    Már ezeket is raszedtek az afgán kiruccanásra? Moldavia Afganisztánban, hogy kerülnek oda?
    Moldávia is belebúj a NATO seggébe. Helikoptereket biztosítanak , de ukrán személyzettel. A most lezuhant gépen is 3 fős ukrán személyzet volt.
  • boki
    Moldávia is belebúj a NATO seggébe. Helikoptereket biztosítanak , de ukrán személyzettel. A most lezuhant gépen is 3 fős ukrán személyzet volt.
    Ajaj, akkor értem miért zuhant le... Sok volt a vodka. :)
    Ez egy nagyon nyereséges üzlet akkor ott kint Afganisztánban a moldáv véderőnek meg az adófizetőknek. Gazdag ország na, Európa egyik üzleti fellegvára. Emlékszem a 2-ik öböl háború idején azzal agitáltak minket hogy a részvételért cserébe részesülünk az iraki újjáépítésből. Már akkor levágtam hogy ez átbaxás. Hát mit ad isten a legnagyobb bizniszünk valami mobil budi takarítás volt. Megérte na.
    Afganisztánban már ilyenről szó sincs. Kimész , lelősz pár őslakót, aztán azok egy hét múlva titeket, aztán mehet az újabb váltás immár 17 éve (!). Hát ez is csuda nagy biznisz na. Itt már szó sincs kompenzációról csak hűbéri engedelmességről. 30 év múlva is ott leszünk? Amíg lelősz egyet addig az 5 utódot csinál, a kalát meg kézzel kovácsolják és legyőzhetetlenek mint a huszik.
  • rudi
    Vagy az is lehet hogy ennek is széthullott a reduktora mint az Airbus Helicopter Super Pumának.
    Nos úgy tűnik a d.koreai Surion balest is az Airbus Helicopters (pontosabban az AH egyik kulcs beszállítójának) a sara.
    A főrotor tengely ment szét.
    Remélem a H145M reduktoraiat es fôrotor tengelyeit más beszállító gyártja...

Ugrás a fórum topichoz