|

Kész az első francia MRTT

Az Airbus Defence and Space közleménye szerint szeptember 7-én végrehajtotta szűzfelszállását az első, Franciaország számára készült A330 MRTT légi-utántöltő repülőgép. A francia rendszerben Phénix névvel illetett, többfeladatú tankerből kilencet rendelt Párizs, további hármat pedig opcionálisan megrendelhet a következő években. Az első példányt egy sztenderd, Touluse-ban összeszerelt A330-asból alakították át a spanyolországi Getaféban. A csütörtöki első repülés 3 óra 25 percig tartott, és a személyzet beszámolója szerint minden a tervek szerint alakult, rendellenességet nem észleltek.

Az első francia A330 MRTT felszállása |Fotó: Airbus Defence and Space ,

Érdekesség, hogy a franciák első A330 MRTT-je a típus második olyan példánya, ami már az új, továbbfejlesztett konfigurációban készült. Ennek keretében strukturális módosításokat hajtottak végre a géptörzs több pontján, javítottak a repülőgép aerodinamikai jellemzőin (ezzel 1%-kal csökkentve az üzemanyag-fogyasztást), valamint modernizálták a fedélzeti elektronikát. A francia MRTT-k, azon túl, hogy képesek lesznek mind a merev csöves, mind pedig a hajlékony tömlős módszerrel légi-utántöltési feladatokat végrehajtani, átalakíthatók lesznek személy- vagy sebesültszállítóvá is. Előbbi konfigurációban 272 utas befogadására lesznek alkalmasak.

Az A330 MRTT-ből eddig 51 példányt rendelt nyolc ország, amelyek közül 28-at adott már át az Airbus Defence and Space. Franciaország várhatóan 2018-ban veheti át az első ilyen repülőgépét, a flotta pedig a 2020-as évek elejére válhat teljessé.

Fórum hozzászólások

  • rudi
    Bizonyára a jogászok valamit szépen megfogalmaztak a szerződésben, de amikor egy országban különleges jogrend lép életbe - azt hiszem még frissek az emlékek - az az első hogy megtiltják a stratégiai anyagok és erőforrások külföldre vitelét.
    Szerintem 100% hogy egy háborús helyzetben amikor a Német meg a Holland gépeket kell utántölteni, meg hordani kell az USA-ból az utánpótlást meg a csapatokat ezek a gépek NEM FOGNAK Csehek rendelkezésére állni.
    A pápai C-17-esek Magyarországon vannak és magyar jelzés van rajtuk... persze sokat értünk volna vele ha lefoglaljuk mert három fő a magyar személyzet és egyike sem pilóta... helyette lehetett volna szállításokat rendelni tőlük. De nem rendeltek, mert a Cargo city-t és a keleti nyitást tolták a gazdaság érdekében.
  • rudi
    Ugyebár lesz 8 db repülőgép. 5 db gép Eindhovenben fog állomásozni, 3 db Cologne-ban. Magyarán a Hollandok és és a Németek lesznek ténylegesen birtokában a gépeknek.
    Kíváncsi lennék hogy egy krízis helyzetben - nem is háborús csak pl. mint pl. a mostani sürgősségi eü. szállítások - hogyan játszák majd le hogy ki használhatja a repülőgépet és ki nem...
    A mostani Eü. válságnak szerintem az egyik leg fontosabb tanulsága hogy válsághelyzetben nincs barátság, az országok borzasztó önzőek tudnak lenni. (lsd. pl.: maszk szállítmányok lefoglalása)
    Abban bízni hogy majd a Csehek az 1.11% tulajdon részüket majd pont akkor hívhatják le amikor a Németeknek meg a Hollandoknak - meg az összes tulajdonosnak egyszerre - szüksége van a gépre több mint naívság...

    Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!

    (A KC390-re meg azért adtak le rendelést mert az Aero Vodochody részegységeket gyárt a géphez. A gyártó, fejlesztő országoknak ezt kb. kötelező megtenni, de nem azt jelenti hogy ténylegesen is kell nekik a gép)​
    Szerintem meg azt mutatta meg a koronavírus, hogy ha lett volna akár 3-4 db A400M-ünk és 40 teljesen kiképzett pilótánk az összes szállítógépre, akkor sem lettünk volna sokkal előrébb. Persze kell a saját gép és nagyon sok mindenre jó, csak csodát ne várjunk tőle...

    A pápai C-17-esek egész májusban nem csináltak semmit, csak gyakorló repüléseket. Áprilisban is szinte csak az a néhány segélyszállítmány volt a nagyobb feladat. A csehekhez, lengyelekhez annyi An-124-es ment, amennyit lehívtak a SALIS-on keresztül.
  • Azt azért ne felejtsük el, hogy a száznál több Wizzair járat és a Ferihegyre érkező civil szállítógépek mind "bérelt gépek" voltak. A menetrend szerinti cargo járatok pedig mind "közös gépek", mert a távol-keletről mennek Nyugat-Európába, Budapest érintésével. Pl. a járvány első napjaiban megérkező és nagyon reklámozott koreai szállítógép járatnyitás Ferihegyre az tulajdonképpen egy Szöul-Frankfurt-Szöul járat Budapesti kitérővel. Itt is azé a raktér nagyobb része aki hamarabb lefoglalja vagy többet fizet érte.
  • Terminator
    Szerintem meg azt mutatta meg a koronavírus, hogy ha lett volna akár 3-4 db A400M-ünk és 40 teljesen kiképzett pilótánk az összes szállítógépre, akkor sem lettünk volna sokkal előrébb. Persze kell a saját gép és nagyon sok mindenre jó, csak csodát ne várjunk tőle...

    A pápai C-17-esek egész májusban nem csináltak semmit, csak gyakorló repüléseket. Áprilisban is szinte csak az a néhány segélyszállítmány volt a nagyobb feladat. A csehekhez, lengyelekhez annyi An-124-es ment, amennyit lehívtak a SALIS-on keresztül.
    10-20t-s szállítmányokért kicsit borsos lenne C-17-et küldeni. Ha elfogadjuk (én nem tudom, de valaki ezt tette be múltkor a SAC-ra) a 35.000 USD/órás díjazást akkor azért sokkal viccesebb, ha nem 10-20 tonnákkal járatjuk ennyiért, hanem mondjuk 50t-val. Annyit meg ugye összeszedni....olyan környezetben...
    Ha jól emlékszem nekünk a C-17 Koreából szállított csak. Ott meg azért nincs olyan, hogy stipi-stopi.
  • pöcshuszár
    10-20t-s szállítmányokért kicsit borsos lenne C-17-et küldeni. Ha elfogadjuk (én nem tudom, de valaki ezt tette be múltkor a SAC-ra) a 35.000 USD/órás díjazást akkor azért sokkal viccesebb, ha nem 10-20 tonnákkal járatjuk ennyiért, hanem mondjuk 50t-val. Annyit meg ugye összeszedni....olyan környezetben...
    Ha jól emlékszem nekünk a C-17 Koreából szállított csak. Ott meg azért nincs olyan, hogy stipi-stopi.
    Ezt is kitárgyaltuk már több topikban is. Általában 3-5 Wizzair gép ment ki egyszerre váltószemélyzettel. Tehát volt egy C-17-es szállítmányra való védőeszköz egy időben egy helyen. Hogy a Wizzairnek mennyit fizettek ezért, azt nem tudjuk. A Wizzair támogatása és ezáltal hosszabb távon a turizmus megmentése volt a gazdasági cél. Ha még olcsóbb is volt, mint a C-17-est küldeni, akkor még jobban megérte. Azt se tudjuk, hogy 3 db C-17-essel hány utat tudtak volna teljesíteni, mielőtt közbe szól valamelyik hosszabb karbantartási ciklus. Egynél azért biztos többet. De nem illett volna bele a kommunikációba.
  • rudi
    Ugyebár lesz 8 db repülőgép. 5 db gép Eindhovenben fog állomásozni, 3 db Cologne-ban. Magyarán a Hollandok és és a Németek lesznek ténylegesen birtokában a gépeknek.
    Kíváncsi lennék hogy egy krízis helyzetben - nem is háborús csak pl. mint pl. a mostani sürgősségi eü. szállítások - hogyan játszák majd le hogy ki használhatja a repülőgépet és ki nem...
    A mostani Eü. válságnak szerintem az egyik leg fontosabb tanulsága hogy válsághelyzetben nincs barátság, az országok borzasztó önzőek tudnak lenni. (lsd. pl.: maszk szállítmányok lefoglalása)
    Abban bízni hogy majd a Csehek az 1.11% tulajdon részüket majd pont akkor hívhatják le amikor a Németeknek meg a Hollandoknak - meg az összes tulajdonosnak egyszerre - szüksége van a gépre több mint naívság...

    Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!

    (A KC390-re meg azért adtak le rendelést mert az Aero Vodochody részegységeket gyárt a géphez. A gyártó, fejlesztő országoknak ezt kb. kötelező megtenni, de nem azt jelenti hogy ténylegesen is kell nekik a gép)​

    Németország évi 5500 repülési órát, Hollandia 2000 óra, Belgiumban 1000, Luxemburgban 200, Norvégiában és a Cseh Köztársaság 100-100 repülési órája van évente. A várható felhasználás évente körülbelül 1100 repülési óra lesz repülõgépenként, azaz a nyolc gépes légi flotta teljes mértékben fedezi a hat ország igényeit.


    Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a németek vettek 5 gépet, a benelux államok pedig 3 gépet. A csehek és a norvégok pedig lecsaptak a maradék időre mint lehetőség és beszállnak a költségekbe.


    A csehek 24 milliárd forintból 30 évre megoldották a tanker problémájukat. Azaz kevesebből, mint egy 10 éves használt A319-es ára.
    Az évi 100 óra alapján ők nem számolnak azzal hogy 7nap-24órás folyamatos őrjáratozással kell majd biztosítania cseh légteret 14 Gripennel... Vagy jobban bíznak a szövetségeseikben. A németektől évi 300 óra A400M kapacitást fognak rendelni. Persze lehet hogy csak megvárják, amíg kiforrott és olcsóbb lesz a KC-390 és rendelnek ők is kettőt-hármat. Főleg ha a cseheknél gyártott alkatrészek ára fedezi a beszerzési költségeket. A szállítási feladatokra van nekik két A319, hat C-295.


    A Norvégok 100 óráját nem teljesen értem. 30-40 F-16/F-35 mellé elég lenne évi 100 óra? Valószínűleg csak beszálltak, hogy több lábon álljanak és van megállapodásuk az amerikaiakkal és az angolokkal is. 4-5 C-130J van még nekik szállításra. És évi 400 órájuk a pápai C-17-esekre.


    Luxemburg 200 órája az inkább hozzájárulás lehet a közös védelemhez, mert se légierő se túl sok katonája nincs, így a szállítási igény nem tudom mi lehet. Valószínűleg ezt az időt a többi ország fogja felhasználni. Ahogy az egyetlen A400M-jük kapacitását is.


    A belgák évi 1000 órát vettek 34 F-16/F-35 mellé. És most cserélik le az öreg C-130H-kat 6 db A400M-re, de azzal F-35öst nem lehet utántölteni, csak szállításra jó.


    A hollandok hamarosan kivonják az utolsó megmaradt KDC-10-esüket is. Nekik ezért kell a 2000 óra. Úgy tűnik nekik megfelel a közös flotta, nem lesz saját.
    És úgy gondolják hogy 46 F-16/F-35-ös mellé elég lesz az évi 2000 óra mindenre. A 4 öreg C-130H-t nem tudom, mivel fogják leváltani.


    A németek évi 5500 órát vettek 150-200 vadászgéphez. Emellett néhány évig még van nekik négy harminc év feletti A310MRTT, a Transallokat lassan lecserélik 53 A400M-re, amiből 32 már rendszerbe állt.


    Érdekes hogy az elején még Magyarország is támogatta a szándékot:

    "In November 2012, the Ministers of Defence of 10 EDA member states (the Netherlands, Belgium, France, Greece, Spain, Hungary, Luxembourg, Poland, Portugal and Norway) signed a letter of intent to jointly procure a multi-role tanker transport."

    A franciák végül saját gépeket vettek. 15 A330MRTT-t rendeltek.
    A görögöknek és a portugáloknak valószínűleg nem volt erre pénze.
    A spanyoloknak az átalakítás miatt akkor is üzlet ha nem szállnak be. Lesz nekik elég A400M.
    A lengyelek inkább KC-46-ot fognak venni.

    Ha a szlovák, román, bolgár, horvát F-16-osok is akarnak valahol rendszeresen gyakorolni és a görögök, portugálok meggondolják magukat, akkor talán összejön majd egyszer egy kilencedik gép is...
  • The United Kingdom has rolled out an Airbus A330 Voyager tanker-transport aircraft painted in a special VIP livery for use by senior government officials and members of the royal family.

    [​IMG]


  • Today, the second Multinational MRTT Fleet (MMF) aircraft was delivered to the Multinational MRTT Unit (MMU) during a delivery flight from Getafe in Spain, at the Main Operating Base in Eindhoven (The Netherlands).

  • Újabb lépés a RAAF Poseidon gépparkjának: a múlt hónapban első alkalommal vételezett üzemanyagot P-8A KC-30A-tól. Az esemény valahol Queensland partjai mentén:



    Szeptember 22 - október 1 között összesen 7 itatásra került sor.
  • The Spanish National Institute for Aerospace Technology (INTA) has granted the Voyager Air-to-Air Refuelling (AAR) clearance for the A400M using the centreline hose and drogue system, known as the Fuselage Refuelling Unit (FRU). The Royal Air Force (RAF) is the only MRTT customer to make use of this system, which is used to refuel large probe-equipped aircraft such as the A400M or C295.

Ugrás a fórum topichoz