|

Átlépte a 100 000 repült órát az F-35 program

A Lockheed Martin által a napokban kiadott sajtóanyagban olvashatóak szerint az F-35 program nemrégiben átlépte a 100 000 repült órát.

A Lockheed Martin ügyvezető alelnöke által elmondottak szerint tesztelési vonalon jelenleg olyan dolgok vannak terítéken, mint például a 3F verziójú software végleges változatának ellenőrzése, illetve az F-35B sísáncos és szükségrepteres tesztelése.

Fórum hozzászólások

  • Roni
    http://www.aerotech.hu/newsdetail.php?tdate=2017-12-08&ttitle=Bevethetőek_az_izraeli_F-35-ösök

    Amir Eshel vezérőrnagy így számolt be az F-35 Adirral odahaza szerzett első tapasztalatairól: "A Nevatim légibázisról felszállva, mire elérem az 1500 méteres magasságot, megjelenik a pilótafülkém hatalmas méretű kijelzőjén szinte az egész Közel-Kelet légi és földfelszíni katonai helyzetképe. El sem hiszem, amit látok. Ilyet az Amerikában lezavart típusátképzésen, az Arizonai sivatag fölött repülve bizony nem tapasztalhattam. Ott ugyanis béke volt, ez itt viszont egy háborús övezet. Gépem minden külön utasítás nélkül, automatikusan tárja elém a közel s távol elhelyezkedő ellenséges légvédelmi rakétaütegeket, radarokat, a levegőben mozgó idegen repülőgépeket, de természetesen a saját eszközök elhelyezkedését is."
    Ha haditech-bolond csaj lennék bármilyen logika nélkül, biztos benedvesednék ettől a mesétől. Mégis mekkora kijelzője van, hogy szinte az egész közel-kelet minden ellenséges és baráti pontját meg tudja egyszerre jeleníteni? Ha még lehetséges is lenne, mert mondjuk beraknak egy 30x30 méteres kijelzőt a pilótafülkébe (kicsit másképp nézne ki a gép, és 1.6 mach helyett 1.6m/s lenne a csúcssebessége, de ez részletkérdés) ez akkoris csak egy kijelző, az összes információ a felderítéstől jön (esetleg saját radarról valamennyi), ami ha hiányos vagy pontatlan akkor nem lesz (jól) megjelenítve. Na meg elég mindenre kell figyelnie, gondolom nem kiváncsi minden szarságra közel s távol, de legalább akkoris automatikusan a képébe nyomja a rendszer. Ha belegondolsz nagyon hülyén hangzik, ha nem gondolsz bele akkor meg marketing szöveg parasztvakításnak.
  • joker
    Ha haditech-bolond csaj lennék bármilyen logika nélkül, biztos benedvesednék ettől a mesétől. Mégis mekkora kijelzője van, hogy szinte az egész közel-kelet minden ellenséges és baráti pontját meg tudja egyszerre jeleníteni? Ha még lehetséges is lenne, mert mondjuk beraknak egy 30x30 méteres kijelzőt a pilótafülkébe (kicsit másképp nézne ki a gép, és 1.6 mach helyett 1.6m/s lenne a csúcssebessége, de ez részletkérdés) ez akkoris csak egy kijelző, az összes információ a felderítéstől jön (esetleg saját radarról valamennyi), ami ha hiányos vagy pontatlan akkor nem lesz (jól) megjelenítve. Na meg elég mindenre kell figyelnie, gondolom nem kiváncsi minden szarságra közel s távol, de legalább akkoris automatikusan a képébe nyomja a rendszer. Ha belegondolsz nagyon hülyén hangzik, ha nem gondolsz bele akkor meg marketing szöveg parasztvakításnak.
    Csak simán nem érted meg, hogy miről beszél és azt, hogy az F-35 HSD + nagyobb kijelző és totálisan más szofveres háttere mennyivel másabb, mint az F-16-os bármely válgtozatáé... Meg azt, hogy nem szutyok Link 16 van...
  • molnibalage
    Csak simán nem érted meg, hogy miről beszél és azt, hogy az F-35 HSD + nagyobb kijelző és totálisan más szofveres háttere mennyivel másabb, mint az F-16-os bármely válgtozatáé... Meg azt, hogy nem szutyok Link 16 van...
    Én csak simán elolvastam amit leírt, hogy látja szinte az egész közel-kelet minden katonailag érdekes pontját megjelenítve azon az egy akármekkora kijelzőn. Ami hülyeség.
  • Lehet szűrni. De ha akarod igen eléd rakja.

    Olyan sok újdonság amúgy nincs a dologban. Ezt mondták mint cél 10éve most meg itt van. Na bumm.
    Sisakkal meg nagyobb kikelződ van, mindha körbe raktak volna 10db 40"os monitorral. 10db 40"es monitorra meg azért kifér egysmás.

    Erről jó video az nem lesz, itt egy korábba amin még csak DAS adatok vannak. Tehát APG-81+EOTS+datalink+egyébb adatok nem. Kijelző méret demozásra talán jó, vagy be kell meni hülyeboltba és ki kell probálni egy leggagyibb, überpixeles GearVrt. Talán lesik.

    Amúgy ja itt is elmondja amit 101* linkeltem, hogy DAS jelez ha indítanak rád, megmondja, ha te vagy a cél, követi a rakétát, mehet csali, irányváltás, vagy jelezheti az optimális pillanatot az adott elkerülő manőver megkezdésére....
    Eközben pedig ugye EOTS/APG81 már rá is nézett indítás helyére és mehet egy SDB. Még ha mozog is telar APG81/EOTS/DAS/egyébb szépen követi.
  • joker
    Én csak simán elolvastam amit leírt, hogy látja szinte az egész közel-kelet minden katonailag érdekes pontját megjelenítve azon az egy akármekkora kijelzőn. Ami hülyeség.
    Látom a szövegértelmezés nem erősséged... Nyilvánvalóan nem arról van szó, hogy tetszőleges zoom mellett... Ha ennyire nem megy a dolog, akkor neked sajnos írhat az ember bármit...
  • Csak a szövegböl kiindulva, szerintem ez a rendszer szinte könyörög a hekkelésért, de legalàbb a zavaràsért. Tévedek?
    Ezt minek kockàztatjàk meg? Akkor mi marad? A tèrkép?
    ( Különösen, hogy az oroszok az us vàlasztasokat is ugyebàr mehekkelték? :) Irony off)
  • molnibalage
    Látom a szövegértelmezés nem erősséged... Nyilvánvalóan nem arról van szó, hogy tetszőleges zoom mellett... Ha ennyire nem megy a dolog, akkor neked sajnos írhat az ember bármit...
    Neked meg az olvasás nem megy. Nézd meg mit írt oda és azután okoskodj. "megjelenik a pilótafülkém hatalmas méretű kijelzőjén szinte az egész Közel-Kelet légi és földfelszíni katonai helyzetképe"
  • aquarell
    Csak a szövegböl kiindulva, szerintem ez a rendszer szinte könyörög a hekkelésért, de legalàbb a zavaràsért. Tévedek?
    Ezt minek kockàztatjàk meg? Akkor mi marad? A tèrkép?
    ( Különösen, hogy az oroszok az us vàlasztasokat is ugyebàr mehekkelték? :) Irony off)
    Minden rendszer könyörög a "hekkelésért". Az F-15/Patrioté uugy ahogy a Mig-31/S400é. De a zárt direkt adatkapcsolatos rendszerek valós idejú feltörése nagyon nehéz dolog. Igen nem elképzelhetetlen Buserbe is bement pendriveon stuxnet. Igazából már az APG81/MADL jammelése is nagyon nagy eredmény lenne, hoyg DASról ne szóljak.

    Az US választások hekkelését meg könyörgöm már ne keverjük ide. Egy Facebook, twitterre mindenki azt ír amit akar. Ha fizetsz 10.000 embernek, hogy poszoltja azt úgy amit írsz hát fogja. Ha ez hekkelés akkor 0 tudással bárki lehet hekker. De ettől még nem törtek be a facebookhoz, twitterhez, pedig az baromira egy nyilt hálózaton leledzik.
  • joker
    Neked meg az olvasás nem megy. Nézd meg mit írt oda és azután okoskodj. "megjelenik a pilótafülkém hatalmas méretű kijelzőjén szinte az egész Közel-Kelet légi és földfelszíni katonai helyzetképe" Ezt írja baszdmeg. Tudsz-e olvasni?! Na ha nem akkor tanulj meg! Hogy te mit képzelsz ezután bele, az olyan mint 5-8 osztályban a verselemzés, de itt konkrétan ezt írja. És ez hülyeség, marketing duma, de a hülyéknek s a rajongóknak ez kell.
    Az a baj, hogy én is kb így fogalmaznám meg. A rendszer pont ezt tudja.

    F-35 meg még sok rajongást imo nem érdemelt ki. Az olyannak szólhat mint az F-15/F-16.... amik ugye ilyen csodák nélkül agyon mészárolják megjelenésük óta a Szu/orosz vadászgépeket.
    igen nem úgy van mert 1gnnel le vannak maradva, jahát igen 10+évet késéssel lett Su27 F-15 után. Most, hogy is állunk? Lesz 30db Su-57 2027ig? kucc kucc.
  • joker
    Neked meg az olvasás nem megy. Nézd meg mit írt oda és azután okoskodj. "megjelenik a pilótafülkém hatalmas méretű kijelzőjén szinte az egész Közel-Kelet légi és földfelszíni katonai helyzetképe"
    IGen, megjelenik, a zoom-tol függő részletességgel. Meddig tolod még fullba jó szokásod szerint?
  • Fade
    Minden rendszer könyörög a "hekkelésért". Az F-15/Patrioté uugy ahogy a Mig-31/S400é. De a zárt direkt adatkapcsolatos rendszerek valós idejú feltörése nagyon nehéz dolog. Igen nem elképzelhetetlen Buserbe is bement pendriveon stuxnet. Igazából már az APG81/MADL jammelése is nagyon nagy eredmény lenne, hoyg DASról ne szóljak.

    Az US választások hekkelését meg könyörgöm már ne keverjük ide. Egy Facebook, twitterre mindenki azt ír amit akar. Ha fizetsz 10.000 embernek, hogy poszoltja azt úgy amit írsz hát fogja. Ha ez hekkelés akkor 0 tudással bárki lehet hekker. De ettől még nem törtek be a facebookhoz, twitterhez, pedig az baromira egy nyilt hálózaton leledzik.
    Irony off- irtam!!
  • Olvastam, hogy a Rafale a korábbi DDM helyett megkapja a DDM NG infravörös MAWS-ot, ami már szintén képalkotós. elképzelhető, hogy akkor a Rafale-nek is lesz hasonló képessége, mint az F35-nek a DAS-al? Plusz ott van még ugye az OSF is
  • speziale
    Olvastam, hogy a Rafale a korábbi DDM helyett megkapja a DDM NG infravörös MAWS-ot, ami már szintén képalkotós. elképzelhető, hogy akkor a Rafale-nek is lesz hasonló képessége, mint az F35-nek a DAS-al? Plusz ott van még ugye az OSF is
    A DAS szintű képességhez min. 6 db érzékelő kell. Ha csak egy db van, akkor legfeljebb PIRATE szintről van szó.
  • molnibalage
    A DAS szintű képességhez min. 6 db érzékelő kell. Ha csak egy db van, akkor legfeljebb PIRATE szintről van szó.
    Nem tudom, hány szenzor alkotja a rendszert. De ez a korábbi DDM MAWS-ot váltotta, ami 360 fokos lefedést biztosított, szóval biztosan több érzékelőből áll. Én az EF alapján 3-ra tippelnék.
  • speziale
    Nem tudom, hány szenzor alkotja a rendszert. De ez a korábbi DDM MAWS-ot váltotta, ami 360 fokos lefedést biztosított, szóval biztosan több érzékelőből áll. Én az EF alapján 3-ra tippelnék.
    Kéne tudni az érzékelők számát. Kettő van ugye itt http://www.mbda-systems.com/wp-content/uploads/2015/07/ddm-ng-1.375-900x500.jpg ha beömlő elött/felettiek is ilyesmik akkor 4de ez a kettő elég szar helyen van. Ha van még egy vhol lent az 5. Ezzel már elég jó lefedést adhat.

    F-35nél viszont a DAS+APG81+EOTS+DataLink+egyébb szenzor fuziója dobja meg a gép harcértékét. DAS bármit érzékel lentről EOTS/APG81 ránéz. Ha nem fontos kuka, ha fontos rárakja térképre.
    Annyira nem lepne meg ha Franciák hasonló irányba mentek volna el, DDM NG adott, Aesa adott, köv targeting pod (EOTS) 2020+ra kész. A sárkány ettől még 4genes marad de harcértékét tekintve dimenziót lépne rafi.
  • dudi
    Nyilván szenzorfúzió a Rafaleon is van meg minden modern gépen.
    És min alapszik egy a nyilván? Mert az F-16 CIIP akkor szerinted nem korszerű vagy az orosz gépek? Mert ilyen szintű automatizáltság nincs a ma hadrednben levő gépek többségét, totál mauálisan kell egy rakás dolgot csinálni a szenzorokkal, kapott GPS koordonátákkal, stb.

    Az F-35 azért késik olyan sokat, mert agép rendszerei annyi mindent csinálnak a pilóta helyett, mintha 3 db WSO ülne mögötte, akik soha nem fáradnak el. A kapott adatok alapján a radarral automatikusan SAR képet készít, beszúr a DAS kontaktokra, frissíti az HSD, tehát a gép fő érzékelőit időosztásos módon hálózatba kötve is használhatja. Szó nincs erről egyetlen mai repcsinél sem, ott ezek manuális dolgok.

    A baj az, hogy egy iszonyatosan komplex szoftert jelent, időkésés, szinkron problémáka, stb. Emiatt volt az egy ideig, hogy a kontaktusokat nem tudta összefésülni a rendszer és egy kontaktus 5 db volt, ha 5 db forrásból érkezett, stb.

    Ehhez számítástechnikai kapacitás sem lenne a régebbi gépeken, megfelelő nagyságú kijelző sem, hogy ábrázold és customizálds a felülete. Az F-35 esetén a két nagy felületet úgy méretezed az ablakokat, ahogy a PC-den. Ehhez képest az 4++ gépeknél is fix MFD képernyők vannak, vagy max. minimálisan lehet belenyúlni.

    Az F-35 és 4++ gépek között nagyobb a szakadék sok szempontból, mint ami volt a 3 és 4. gen között. A 3. és 4. gen gépek között a repteljesítmény és brutálisabb és jobb radar + számítógép volt a fő difif és presze már jobb kabinelredezése a kor szintjén, de kb. ennyi. MFD még nem volt, csak a F-18A-n volt először igazi MFD. Ehhez képest az F-35 nem csak brutálisabb érzékelőkkel gép, de úgy össze van hangolva, hogy ahhoz képest ma minden 4++ gép (haa automatizáltságot akarod leírni) retardált, süket és vak.
  • molnibalage
    Ehhez számítástechnikai kapacitás sem lenne a régebbi gépeken, megfelelő nagyságú kijelző sem, hogy ábrázold és customizálds a felülete. Az F-35 esetén a két nagy felületet úgy méretezed az ablakokat, ahogy a PC-den. Ehhez képest az 4++ gépeknél is fix MFD képernyők vannak, vagy max. minimálisan lehet belenyúlni.

    Úgy látszik kína is követi ezt .
    https://www.bilibili.com/video/av7462019/

    1:7n-él ez is belenyúl :D

    Meg egy friss kép róla [​IMG]
  • molnibalage
    És min alapszik egy a nyilván? Mert az F-16 CIIP akkor szerinted nem korszerű vagy az orosz gépek? Mert ilyen szintű automatizáltság nincs a ma hadrednben levő gépek többségét, totál mauálisan kell egy rakás dolgot csinálni a szenzorokkal, kapott GPS koordonátákkal, stb.

    Az F-35 azért késik olyan sokat, mert agép rendszerei annyi mindent csinálnak a pilóta helyett, mintha 3 db WSO ülne mögötte, akik soha nem fáradnak el. A kapott adatok alapján a radarral automatikusan SAR képet készít, beszúr a DAS kontaktokra, frissíti az HSD, tehát a gép fő érzékelőit időosztásos módon hálózatba kötve is használhatja. Szó nincs erről egyetlen mai repcsinél sem, ott ezek manuális dolgok.

    A baj az, hogy egy iszonyatosan komplex szoftert jelent, időkésés, szinkron problémáka, stb. Emiatt volt az egy ideig, hogy a kontaktusokat nem tudta összefésülni a rendszer és egy kontaktus 5 db volt, ha 5 db forrásból érkezett, stb.

    Ehhez számítástechnikai kapacitás sem lenne a régebbi gépeken, megfelelő nagyságú kijelző sem, hogy ábrázold és customizálds a felülete. Az F-35 esetén a két nagy felületet úgy méretezed az ablakokat, ahogy a PC-den. Ehhez képest az 4++ gépeknél is fix MFD képernyők vannak, vagy max. minimálisan lehet belenyúlni.

    Az F-35 és 4++ gépek között nagyobb a szakadék sok szempontból, mint ami volt a 3 és 4. gen között. A 3. és 4. gen gépek között a repteljesítmény és brutálisabb és jobb radar + számítógép volt a fő difif és presze már jobb kabinelredezése a kor szintjén, de kb. ennyi. MFD még nem volt, csak a F-18A-n volt először igazi MFD. Ehhez képest az F-35 nem csak brutálisabb érzékelőkkel gép, de úgy össze van hangolva, hogy ahhoz képest ma minden 4++ gép (haa automatizáltságot akarod leírni) retardált, süket és vak.
    Az szenzorfúfió azt jelenti,hogy a gépben lévő szenzorok egy rendszerbe vannak integrálva és össze tudnak dolgozni.Az nem kérdés,hogy pl a MAWS meg a besugárzásjelző képes együttműködésre mi t ahogy az inra optika és a radar is.Tehát nem az a kérdés,hogy van-e 4.gen+++++++ gépeken szenzorfúzió hanem az,hogy milyen mélységű az integráció.
  • A szenzorfúzió az a része az 5.gen.gépeknek ami a "legkönnyebben"megvalósítható egy 4.gen++++ gépen hisz "csak"programot kell írni.Tehát marha sok idő kell hozzá és egy halom jó programozó.

Ugrás a fórum topichoz