|

Levegőben a legújabb kínai harci helikopter

A kínai Xinhua hírügynökség jelentése szerint május 18-án, csütörtökön végrehajtotta első repülését az AVIC Harbin Aircraft Industry által kifejlesztett Z-19 harci helikopter új, Z-19E jelzésű változata. A Z-9 alapján létrehozott, 2012-ben bemutatkozó Z-19/WZ-19 a már régebb óta ismert és gyártásban lévő Z-10/WZ-10 kisebb és könnyebb alternatívája, és Kínán kívül hamarosan a világpiacon is megjelenhet. A Z-19E ugyanis kifejezetten exportváltozatnak minősül: az AVIC közleménye szerint a fejlesztés során elsődleges szempont volt, hogy nemzetközileg is eladható legyen a helikopter. Ez elsősorban a fedélzeti elektronikában mutatta meg a hatását, illetve a fegyverzet is tágabb keretek között bővíthető, mint a korábbi verziónál.

A Z-19 (vagy WZ-19) új, kifejezetten exportra készült változata a Z-19E ,

A 4250 kg-os maximális felszálló tömegű Z-19E ugyan nem rendelkezik beépített fegyverzettel, ám még így is igen potens harci helikopter. Két félszárnyán összesen négy felfüggesztési ponttal rendelkezik, amikre levegő-föld és levegő-levegő fegyverzet függeszthető, beleértve precíziós vezérlésű rakétákat is. A típus ideális lehet olyan, kevésbé jó anyagi helyzetben lévő országoknak, amelyek nem tudnának megfizetni egy orosz, amerikai vagy európai harci helikoptert.

A helikopternek nincs beépített gépágyúja, az orrban viszont helyet kapott egy integrált EO/IR torony ,

Fórum hozzászólások

  • Mackensen
    Ilyen, "mi lenne ha" dolgokon símán el lehet rágódni, bár szerintem egy ilyen üzlet realitásalapja a 0-hoz konvergál. Max. ha az Eurocopter visszavásárolja ennek a gépnek a licencét. De miért tenné?
    Ha az Eurocoptert bevonnák a bizniszbe az kb. hazavágná az egészet. A Z-19 egyetlen nagy előnye az alacsony ára lehetne. A nyugati techcégek bevonása szerintem megemelné a projekt árát, s így érdektelenné tenné a termèket.
  • ghostface
    Ha az Eurocoptert bevonnák a bizniszbe az kb. hazavágná az egészet. A Z-19 egyetlen nagy előnye az alacsony ára lehetne. A nyugati techcégek bevonása szerintem megemelné a projekt árát, s így érdektelenné tenné a termèket.
    Az Eurocopter bevonása a gép üzemeltetésére vonatkozna, elévre lényegében ez is egy Eurocopter. A Tiger szerintem túl későn született meg ahhoz, hogy igazán sikeres legyen. A Dauphint mind a mai napig gyártják egy rakás kis államnak akiknek dedikált harci heli kell, bőven elég lenne egy ilyen is.
  • dudi
    Jogos elvárásról beszéltem...
    Én meg jogos eljárásrol.Ha betartjuk a játékszabályokat,saját péénzünket költjük,nem fognak csinálni semmit,azon kivül,hogy bejelentkeznek kipróbálásra.
    Mackensen
    Ilyen, "mi lenne ha" dolgokon símán el lehet rágódni, bár szerintem egy ilyen üzlet realitásalapja a 0-hoz konvergál. Max. ha az Eurocopter visszavásárolja ennek a gépnek a licencét. De miért tenné?
    WZ10es rotorárbócradarral lenne inkább érdekes vétel.Márha van ilen.És minek vennék meg a licenszet?Tiger lényegében ugyanez a kategória.Manguszta szintén.ELTA fejlesztett a török változatra rotorárboc radart.De nem hallani róla,mióta összevesztek a türkisek meg a zsidók.
  • Mackensen
    Az Eurocopter bevonása a gép üzemeltetésére vonatkozna, elévre lényegében ez is egy Eurocopter. A Tiger szerintem túl későn született meg ahhoz, hogy igazán sikeres legyen. A Dauphint mind a mai napig gyártják egy rakás kis államnak akiknek dedikált harci heli kell, bőven elég lenne egy ilyen is.
    Azok az országok szerintem a Z-9WZ változattal is megelégszenek.Vagy a PPhanterral.
  • Lehet venni kínai helit, csak ha 20-at akarunk venni, akkor 21-et kell és egyet egyből postázni a Pentagonnak. Akkor nem szólnak semmit :)
  • Celebra
    Tiger lényegében ugyanez a kategória
    Ha a tömegadataikat nézzük akkor igen, viszont van egy tényező ami miatt a Tiger kicsit kilóg a sorból. Nincs szállítóheli megfelelője (vagy lenne?). Ha megfigyeled, úgy igazán azok a harcihelikopterek terjedtek el amelyeknek megvan a szállítóheli megfelelőjük. Úgy a fejlesztési mint az üzemeltetési költségeik drasztikusan lecsökkennek ezáltal. A Z-19 emiatt szerintem nagyságrendekkel olcsóbban üzemeltethető mint a Tiger.
  • Mackensen
    Ha a tömegadataikat nézzük akkor igen, viszont van egy tényező ami miatt a Tiger kicsit kilóg a sorból. Nincs szállítóheli megfelelője (vagy lenne?). Ha megfigyeled, úgy igazán azok a harcihelikopterek terjedtek el amelyeknek megvan a szállítóheli megfelelőjük. Úgy a fejlesztési mint az üzemeltetési költségeik drasztikusan lecsökkennek ezáltal. A Z-19 emiatt szerintem nagyságrendekkel olcsóbban üzemeltethető mint a Tiger.
    Csak az AH1nek és a Mihunak van szállitógépp édes testvére.AH-2 sok Puma alkatrészt használ,de már konstrukcióssan eltér,Ka-50 sem közeli testvére a szállitó Kamovoknak.Mi28nak nem készült el,AH64nek soha nem is tervezték a szállitó párját.Mangusztának sincs szállitó párja.Igazábol csak az AH1/UH1 modifikációk vannak teljessen azonos hajtásláncon,már a Mihu/Mi17 párosnál is vannak eltérések,pl rotorlapátok.
  • Celebra
    Manguszta az R-R Gem hajtóművel kezte,és a T800 belekerült.A rakétákat meg nem olyan nehéz integrálni.Lásd a román LanceReket,amik orosz,izraeli és francia AA rakétákat is tudják alkalmazni.És a nyilt és nem korrupt pályázaton az ár-értékarány a legfontossabb szempontok éllovasa.
    Ja ismét wikipédia, ismét program cost: 3,2 milliárd dollár ~800 milliárd forint (T129). Ez mondjuk letakarja a bármilyen rakéta alkalmazhatóságát, meg az új hajtóművet.
    Egy ilyen beruházással ebből a talicskából is lehet univerzálisan felfegyverezhető helikoptert csinálni, csak az a potenciálisan eladható 50-60, esetleg 100 db-ra leosztva nem fogja hozni a kívánt ár-érték arányt.
    Ez a „nem olyan nehéz” szöveg, meg olyanok szájából hangzik el a legkönnyebben, akik nem fordultak még meg géptervezés, vagy mókásabb esetben áttervezés közelében (kissé primitívebb kivitelben (mármint a berendezések egyszerűbbek a fent vázoltnál) szokott hozzá szerencsém lenni, hogy milyen dolgok tudnak kibaszni az emberrel ilyen esetben). Persze mindent meg lehet csinálni, csak lóvét kell tolni a rendszerbe. lásd: ár-érték arány. A lancernél meg szerintem azért férhetett bele, mert egyszerű célbefogású / irányításmódú, másodvonalas rakétákat használtak a kilencvenes évek költségszintjén.
  • vilmoci
    Ja ismét wikipédia, ismét program cost: 3,2 milliárd dollár ~800 milliárd forint (T129). Ez mondjuk letakarja a bármilyen rakéta alkalmazhatóságát, meg az új hajtóművet.
    Egy ilyen beruházással ebből a talicskából is lehet univerzálisan felfegyverezhető helikoptert csinálni, csak az a potenciálisan eladható 50-60, esetleg 100 db-ra leosztva nem fogja hozni a kívánt ár-érték arányt.
    Ez a „nem olyan nehéz” szöveg, meg olyanok szájából hangzik el a legkönnyebben, akik nem fordultak még meg géptervezés, vagy mókásabb esetben áttervezés közelében (kissé primitívebb kivitelben (mármint a berendezések egyszerűbbek a fent vázoltnál) szokott hozzá szerencsém lenni, hogy milyen dolgok tudnak kibaszni az emberrel ilyen esetben). Persze mindent meg lehet csinálni, csak lóvét kell tolni a rendszerbe. lásd: ár-érték arány. A lancernél meg szerintem azért férhetett bele, mert egyszerű célbefogású / irányításmódú, másodvonalas rakétákat használtak a kilencvenes évek költségszintjén.
    Hát az áthajtóművezés alighanem megdobná az árát,de a harcértékét is.Viszont a rakéta integrálás nemhiszem,hogy annyira megdobná.Ha az Atakárol lenne szó,amihez egy külön rávezető rendszert kell kiépiteni,az drága lenne.De egy félaktiv lézeresnél "csak" összehangolás kéne.(az idézőjel azért ellég hamgsúlyos).Hipotetikus az egész.És ha majd harcba vetik,kiderül,megéri e az árát.
  • DINAMO
    Tudtommal a DAUPHIN leglisan kerult a kinaiakhoz igy teljesen tisztan johetne az EU ba.
    Csak akkor, ha kaptak rá exportjogot is, amit eléggé kizártnak tartok európai területre.
  • Mackensen
    Iden, de legalább a hajtóműve benne van a Black Hawkban.
    Meg a Szu-80,Saab-340,C235,EH101,AW149/189 tippusokban.Különben lahurrogot álláspontom a helitiusváltás kapcsán,hogy nekünk az AH60/S92 ppárositás lenne a legjobb,kiegészitve egy felderitő-páncélvadász tipussal.Mert a Blackhawk-Suerhawk ugyanúgy testvértippus mint a Mihu-Minyo páros.Logisztikailag előnys lenne,és élettartam költségre meg szerintem nem lenne drágább az orosz gépeknél.Z19 meg egy könnyű csataheli-felderitő,Z9el párban ugyanezt a ppárost alkotják.De szerintem csatagpnek alulmotorizált,felderitőnek meg drága.Főleg,hogy ezt a feladatkört lassan átveszik a drónok.
  • Celebra
    Meg a Szu-80,Saab-340,C235,EH101,AW149/189 tippusokban.Különben lahurrogot álláspontom a helitiusváltás kapcsán,hogy nekünk az AH60/S92 ppárositás lenne a legjobb,kiegészitve egy felderitő-páncélvadász tipussal.Mert a Blackhawk-Suerhawk ugyanúgy testvértippus mint a Mihu-Minyo páros.Logisztikailag előnys lenne,és élettartam költségre meg szerintem nem lenne drágább az orosz gépeknél.Z19 meg egy könnyű csataheli-felderitő,Z9el párban ugyanezt a ppárost alkotják.De szerintem csatagpnek alulmotorizált,felderitőnek meg drága.Főleg,hogy ezt a feladatkört lassan átveszik a drónok.
    Ezzel egyetértek én is. A kínaiaknál vegyesen használják a Z-10-esekkel. Ennek van árbóca milliméteres radarra és gondolom ez világítja meg a célokat a Z-10-eseknek.
    Itt egy rövid dokufilm, a képanyag miatt érdemes végigpörgetni
  • Mackensen
    Úgy néz ki, hogy már hadrendben van a radaros változat
    És még finomítottak is a széria példányokon

    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz