|

MiG-29-klónt fejleszt Ukrajna

Petro Porosenko ukrán elnök a minap Zaporizzsja városában járt, látogatást tett a híres Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában is, ahol meglepő kijelentést tett: Ukrajna saját vadászrepülőgépet fejleszt.

Zaporizzsja a szovjet hajtóműfejlesztés és -gyártás egyik fellegvára volt, itt települt ugyanis a Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező iroda és a Motor-Sics hajóműgyár is. Szerencsére mindkét cég aktív napjainkban is, és az Oroszországgal szembeni viszony miatt fő szerep jut nekik az új ukrán harci repülőgép fejlesztésében: ők készítik az új típus hajtóművét, mely az AI-322F erőforráson alapul majd. Porosenko látogatásakor kiemelte, büszke, hogy Ukrajna egyike azon 5 nemzetnek, akik önerőből képesek sugárhajtóművek kifejlesztésére.

A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságra történő felkészülés jegyében nagyjavított ukrán MiG-29 ,

Az elnök által bejelentett és “Könnyű Harci Repülőgép” néven illetett program a MiG-29-esen alapul, legalábbis külsőre “nagy hasonlóságot mutat” az Ukrán Légierőben is hadrendben álló orosz típussal. A lényeget a csomagolás rejti, az avionika részben saját fejlesztésű lesz, részben nyugatról beszerzett, valamint szintén hazai gyártmány lesz az erőforrás is.

Hogy mikor lesz kézzel fogható vadászrepülőgépük az ukránoknak, azt egyelőre nem lehet tudni, ugyanis nem árultak el sokat a folyamat jelenlegi állásáról. Mindenesetre kíváncsian várjuk, hogy milyen lesz az ukrán MiG-29-es klón.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Mert ilyen sablonjuk volt. De érdekes a Tornado oldalán a R-23-as és H-23-as sziluettek is :)
    A legalsó sorban baloldalt 3 db ALARAM van, de felette levő 8 db R-23 (???) tényleg érdekes.
  • molnibalage
    Ez egy nagyon jó videó volt, és valóban van még sok nagyon jó ezen a csatornán.

    Érdekes azért a volt Nyugat-Német top pilótától hallani, hogy mennyire nagy tisztelettel beszélt a Mig-29-ről, ahogy kikéri magának hogy a típus primitív lett volna, elmondta hogy egyáltalán nem volt gyenge az elektronika, talán egy picit gyengébb mint a nyugati, de ott sem az abszolút paraméterek miatt mondta hogy gyengébb volt, hanem azért mert nem annyira felhasználó-barát módon tárta eléd az infótömeget, illetve a sisakcélzót+R-73-at, és a flare kivetésének megoldását zseniálisnak tartotta abban az időben.

    Azt gondolom, magáért beszélt ez az interjú, sehol nem volt olyan vélemény itt hogy szuperszónikus sportrepülő, a fegyverzet meg áramlásrontó tényező...
  • zsolti
    Ez egy nagyon jó videó volt, és valóban van még sok nagyon jó ezen a csatornán.

    Érdekes azért a volt Nyugat-Német top pilótától hallani, hogy mennyire nagy tisztelettel beszélt a Mig-29-ről, ahogy kikéri magának hogy a típus primitív lett volna, elmondta hogy egyáltalán nem volt gyenge az elektronika, talán egy picit gyengébb mint a nyugati, de ott sem az abszolút paraméterek miatt mondta hogy gyengébb volt, hanem azért mert nem annyira felhasználó-barát módon tárta eléd az infótömeget, illetve a sisakcélzót+R-73-at, és a flare kivetésének megoldását zseniálisnak tartotta abban az időben.

    Azt gondolom, magáért beszélt ez az interjú, sehol nem volt olyan vélemény itt hogy szuperszónikus sportrepülő, a fegyverzet meg áramlásrontó tényező...
    Azért a videót óvatosan megfelelően értelmezve szükséges hallgatni.
    • F-4F-fel repült, ami akárhogyan nézem egy '60-as évek végi F-4E modifikáció. Na ahhoz méri a 29-es kicsit lesztisztultabb kabinját, így kell nézni a dolgot. A kettő között 15 év van a szovjet gép javára. Egy '80-as évek közepi F-16 Block 25-höz képest a 9.12 kabinja azért picit megmosolyogtató pedig echte kortárs a két gép.
    • A radar teljesítményét jónak értékeli, de a kijelzést - azt hogy a HUD-ra rakja fel - kb, igen gyengének tartja ő is, általánosan a ember-gép kapcsolatot.
    • A gép repteljesítmény és sisakcélzó + R-73 az, ami miatt respektje volt.
    • A gépek a KWS/ICE előtti állapotban veti össze emlékeim szerint, ahol nem volt még BVR fegyverzet sem.
    • A gép hatótávolsága olyan kicsi, ez többször is visszatérő téma volt. Harcásztailag és a Red Flag áttelepüléshez a gépeket át kellett alakítani, hogy a két belső pont nedves függesztési pnot legyen.
    • Az is igen beszédes, hogy a VSz felfogás szerint kb. "robotok" ültek a pilótafülkében - szó szerint ezt mondta - amikr az AVR nem automatizálható funkcióit hajtottág végre a gépben, nevezetesen vezették azt és kezelték a rendszereket, de a gép képességei ellenére nagyon sokszor csak úgy használták, mint egy őskori 21-est. A lejobb keletnémet pilóták is évi 80 órát ha repültek.
    • A videó egyik legérdekesebb pontja a vége, hogy 57 évesen ő legöregebb EF pilóta.
  • molnibalage
    Az is igen beszédes, hogy a VSz felfogás szerint kb. "robotok" ültek a pilótafülkében - szó szerint ezt mondta - amikr az AVR nem automatizálható funkcióit hajtottág végre a gépben, nevezetesen vezették azt és kezelték a rendszereket, de a gép képességei ellenére nagyon sokszor csak úgy használták, mint egy őskori 21-est. A lejobb keletnémet pilóták is évi 80 órát ha repültek.
    Arra lennék kíváncsi, hogy mennyire terjedt el és később hogyan evolválódott a szovjet- orosz Front Légierőnél az az 1988-89 körül megindult trend, miszerint elkezdték elhagyni a földi rávezetést és különféle géppár-raj-század kötelékekben az önálló célleküzdésre álltak rá. Idehaza a lacházi 9.13-asokkal ekkor már csak ez ment. Nem is véletlen, hogy 89-ben kétszer is jött az A-50-es.
  • molnibalage
    Azért a videót óvatosan megfelelően értelmezve szükséges hallgatni.
    • F-4F-fel repült, ami akárhogyan nézem egy '60-as évek végi F-4E modifikáció. Na ahhoz méri a 29-es kicsit lesztisztultabb kabinját, így kell nézni a dolgot. A kettő között 15 év van a szovjet gép javára. Egy '80-as évek közepi F-16 Block 25-höz képest a 9.12 kabinja azért picit megmosolyogtató pedig echte kortárs a két gép.
    • A radar teljesítményét jónak értékeli, de a kijelzést - azt hogy a HUD-ra rakja fel - kb, igen gyengének tartja ő is, általánosan a ember-gép kapcsolatot.
    • A gép repteljesítmény és sisakcélzó + R-73 az, ami miatt respektje volt.
    • A gépek a KWS/ICE előtti állapotban veti össze emlékeim szerint, ahol nem volt még BVR fegyverzet sem.
    • A gép hatótávolsága olyan kicsi, ez többször is visszatérő téma volt. Harcásztailag és a Red Flag áttelepüléshez a gépeket át kellett alakítani, hogy a két belső pont nedves függesztési pnot legyen.
    • Az is igen beszédes, hogy a VSz felfogás szerint kb. "robotok" ültek a pilótafülkében - szó szerint ezt mondta - amikr az AVR nem automatizálható funkcióit hajtottág végre a gépben, nevezetesen vezették azt és kezelték a rendszereket, de a gép képességei ellenére nagyon sokszor csak úgy használták, mint egy őskori 21-est. A lejobb keletnémet pilóták is évi 80 órát ha repültek.
    • A videó egyik legérdekesebb pontja a vége, hogy 57 évesen ő legöregebb EF pilóta.
    Nyilván így néztem a videót én is, és el is mondta hogy ahogy Ő fogalmaz, a 3. gen gépekhez képest a Mig-29 egy más dimenzió, volt olyan rész ahol leírta hogy Tornado/F-4 ellen olyan volt lőhelyzetbe kerülni mint kb. egy rutin csatlakozás a saját kötelékedhez. Azért én arra is emlékszem, hogy hasonlította F-16/18/15 el is, és azokra mondta hogy már komoly ellenfelek voltak, de ÍGY nézd amikor dícséri az egekbe a Miget, hogy ilyenek ellen is repült, nem keveset, ez volt kb. a dolguk fő állásban, és a világ legjobb légierejei a legjobb tesztpilótáikat küldték ellenük.

    Irak előtt az amik is rengeteget tanultak tőlük, ezt konkrétan így elmondta, többször is.

    Az ember repült EF-el is, és mikor megkérdezték a legvégén, hogy mindent egybe véve mi nőtt a legjobban a szívéhez, elmondta hogy az F-4 azért mert az volt az első gépe, amit repült és megcsókolta a fekete orrkúpot, meg a Mig-29 azért ahogy repült. A többivel persze egyet értek, a Flare-re mondta hogy nagyon okos volt hogy felfelé dobálta a csalit, a SZU csali ellen nem igen volt védett az ami sidewinder, és állítólag vica - versa. Az elektronikára meg azt mondta, hogy korrekt volt, csak a szituációs figyelem szintjén valóban ahogy írod, ember-gép viszony/ergonómia elmaradt a nyugati normáktól, de főleg a más ideológia miatt volt ez, valóban a földi rávezetés dominált még.

    Összeségében akkor nekem más a kicsengése még ennek a videónak is, mint neked.
    Na ilyenekből vannak aztán a félreértések közöttunk többek közt...
  • zsolti
    Nyilván így néztem a videót én is, és el is mondta hogy ahogy Ő fogalmaz, a 3. gen gépekhez képest a Mig-29 egy más dimenzió, volt olyan rész ahol leírta hogy Tornado/F-4 ellen olyan volt lőhelyzetbe kerülni mint kb. egy rutin csatlakozás a saját kötelékedhez. Azért én arra is emlékszem, hogy hasonlította F-16/18/15 el is, és azokra mondta hogy már komoly ellenfelek voltak, de ÍGY nézd amikor dícséri az egekbe a Miget, hogy ilyenek ellen is repült, nem keveset, ez volt kb. a dolguk fő állásban, és a világ legjobb légierejei a legjobb tesztpilótáikat küldték ellenük.

    Irak előtt az amik is rengeteget tanultak tőlük, ezt konkrétan így elmondta, többször is.

    Az ember repült EF-el is, és mikor megkérdezték a legvégén, hogy mindent egybe véve mi nőtt a legjobban a szívéhez, elmondta hogy az F-4 azért mert az volt az első gépe, amit repült és megcsókolta a fekete orrkúpot, meg a Mig-29 azért ahogy repült. A többivel persze egyet értek, a Flare-re mondta hogy nagyon okos volt hogy felfelé dobálta a csalit, a SZU csali ellen nem igen volt védett az ami sidewinder, és állítólag vica - versa. Az elektronikára meg azt mondta, hogy korrekt volt, csak a szituációs figyelem szintjén valóban ahogy írod, ember-gép viszony/ergonómia elmaradt a nyugati normáktól, de főleg a más ideológia miatt volt ez, valóban a földi rávezetés dominált még.

    Összeségében akkor nekem más a kicsengése még ennek a videónak is, mint neked.
    Na ilyenekből vannak aztán a félreértések közöttunk többek közt...
    Az Irak előtt tanulást nem vágtam. 1990 októberéig meg sem történt az áttelepülés. Érdemi idő semmit nem volt tenni a Sivatagi Viharig.
  • beta
    Infracsali felfele dobása az miért jó?
    HT összefoglalóban ott a válasz az IR részletesebb kifejtésénél és generáls résznél. Tovább van a rakéta látózmezejében a csali és a szűrést is nehezíti, hogy kétféle sebességvektora is lehet a csalink úgy, hogy a gép egyenesen repülve szórja ki.

    Palástorsóval persze lehet minden irányba szórni...
  • weasel007
    [​IMG]
    A háttér és heat blur tetszik, de a szétHDR-ezett képeket sose értettem, teljesen természetellenes. Meg pont a legrandább 29-es változat van rajta, ennél még az UB is szebb pedig az sem szerettem. :)
  • molnibalage
    A háttér és heat blur tetszik, de a szétHDR-ezett képeket sose értettem, teljesen természetellenes. Meg pont a legrandább 29-es változat van rajta, ennél még az UB is szebb pedig az sem szerettem. :)
    Nana, van/volt még ennél is rondább, még púposabb, még nagyobb gerinctartállyal!!
  • emel
    Nana, van/volt még ennél is rondább, még púposabb, még nagyobb gerinctartállyal!!
    A képen nem SzMT van? Nekem annak tűnik.
  • molnibalage
    A képen nem SzMT van? Nekem annak tűnik.
    De nem az "ős" SzMT hanem az új,ennek kisebb a gerinctartálya.

Ugrás a fórum topichoz