|

MiG-29-klónt fejleszt Ukrajna

Petro Porosenko ukrán elnök a minap Zaporizzsja városában járt, látogatást tett a híres Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában is, ahol meglepő kijelentést tett: Ukrajna saját vadászrepülőgépet fejleszt.

Zaporizzsja a szovjet hajtóműfejlesztés és -gyártás egyik fellegvára volt, itt települt ugyanis a Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező iroda és a Motor-Sics hajóműgyár is. Szerencsére mindkét cég aktív napjainkban is, és az Oroszországgal szembeni viszony miatt fő szerep jut nekik az új ukrán harci repülőgép fejlesztésében: ők készítik az új típus hajtóművét, mely az AI-322F erőforráson alapul majd. Porosenko látogatásakor kiemelte, büszke, hogy Ukrajna egyike azon 5 nemzetnek, akik önerőből képesek sugárhajtóművek kifejlesztésére.

A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságra történő felkészülés jegyében nagyjavított ukrán MiG-29 ,

Az elnök által bejelentett és “Könnyű Harci Repülőgép” néven illetett program a MiG-29-esen alapul, legalábbis külsőre “nagy hasonlóságot mutat” az Ukrán Légierőben is hadrendben álló orosz típussal. A lényeget a csomagolás rejti, az avionika részben saját fejlesztésű lesz, részben nyugatról beszerzett, valamint szintén hazai gyártmány lesz az erőforrás is.

Hogy mikor lesz kézzel fogható vadászrepülőgépük az ukránoknak, azt egyelőre nem lehet tudni, ugyanis nem árultak el sokat a folyamat jelenlegi állásáról. Mindenesetre kíváncsian várjuk, hogy milyen lesz az ukrán MiG-29-es klón.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Ez és még más faktorok betettek a 29-esenek
    Gondolom ebbe az avionika is benne volt. Mig -29 légi győzelemről nem is halottam még sose
  • Roni
    https://sputniknews.com/russia/201708131056420876-russia-virtual-testing/

    Miről szólhat a cikk? Fordítóval nem tudom értelmezni
    Felporgetik a szamitogepes szimulaciokat. Valos ideju tesztekre alkalmas szimulatorokat keszitenek. Osszefognak egyetemekkel, a vedelmi a ipar szereploivel es a leendo vasarloikkal, hogy egy komolyabb kozpontot hozzanak letre. A (teljesen orosz) programok mar lenyegeben megvannak. Kepesek szimulalni mindenfele repulo targyat. Olcsobb es gyorsabb lesz a fejlesztes, blabla...
  • Roni
    Amúgy az a legérdekesebb az egészbe hogy míg a hidegháborúkor a Mig-29 volt midnenhol a menő irak szíria stb más szovjet utódállamokban addig szu-27-ről szinte semmit nem lehetett tudni.
    Most meg az egész felcserélődött a Szuhojokat nyomják a MIG meg le van maradva.
    Jé, ez idáig fel sem tűnt!:eek:
    Komolyan: van némi igazságod!
  • "Amúgy az a legérdekesebb az egészbe hogy míg a hidegháborúkor a Mig-29 volt midnenhol a menő irak szíria stb más szovjet utódállamokban addig szu-27-ről szinte semmit nem lehetett tudni.Most meg az egész felcserélődött a Szuhojokat nyomják a MIG meg le van maradva."

    A MIG-29-el nem lett volna semmi baj. A Szovjetunió és a VSZ felbomlása után, Oroszországnak nem volt elég pénze semmire. Igy katonai repülőgépek tervezésére és gyártására is kevés jutott. Ez azt jelentette, hogy pld. amíg az F-16 folyamatos korszerűsítéseken, upgradeken ment keresztül, a tervezett MIG-29 korszerűsítések elmaradtak illetve megmaradtak prototípus szinten, és azok is csak félig-meddig készültek el. Utána viszont a Szuhoj iroda mindenhatója Pogoszjan került olyan helyzetbe, hogy az orosz állam mindenkor a Szuhoj protokat fogadta el. (A szuhoj is hasonló nehéz helyzetben volt, sok esetben nyugati, sőt amerikai haknikból fedezték a tervezési költségeket - lásd pld. Kvocsur repüléseit a gyári gépekkel klf. repnapokon). Olyan esetben is nyert a szuhoj amikor a MIG-29-es értelmesebb kompromiszum lett volna, Lásd. Orosz flotta Szu-33-as rendszersítése a Kuznyán. Aztán a MIG iroda és gyártósok lassan elavult. A gyártósora pld összehasonlíthatatlanul rosszabb körülmények között működött, (valszeg szakembere is kevesebb volt, mint a Szuhojnak) A Szuhoj 27-est is felajánlották egy csomó országnak már a HH végén (pld. nekünk is). Elviselhetetlenül drága lett volna az üzemeltetése abban az időben. A régebbi modikiációjú MIG-29-esek gyászos harci eredményei - aminek nagy részében támogatás nélkül repültek, mennyiségi és minőségileg is fölényben lévő ellenség ellen, (pld. Jugo vs NATO) vagy 2 évtizednyi lemaradással rendelkező erők oldalán repültek a világ legnagyobb koalíciója ellen (Irak - ENSZ csapatok, III. Iraki (öböl) háború -arra ösztökélték a még orosz fegyvert vásárolókat, hogy a Szu-27-est vegyék. Erre a magasabb harcérték, a nagyobb hatótáv, illetve járőrőzési képesség, nagyobb üzemanyagtartalék - és a modernizálások + az orosz állam tevékenysége is kellett amely a Pogoszjan féle Szuhojt támogatta. Nézzük meg, hogy a Szuhoj mikor kapott PESA lokátort pld.. Hány változatot alakítottak és és mennyi nyugati müszerintegrációja volt. A 29-eseknél csak a Maláj gépeknél oldották meg, de ott is csak részben ezeket.. Szinte minden más 29-es üzemeltető, csak a 29UPG-t kaphatta és kapta volna meg, de hány évre is a rendszeresítések után. Ez az egyetlen értelmes modernizáció,de azóta pld. hova fejlődött az F-16-os. Másik vegyük észre, hogy már nincs F-16 (bár van F-16V, de az utodtípus F-35 az USA és a külföldi váltótípus is, tehát a 29/35 moderizálással, új változattal sem szabadna vergődni. Új sárkány, hajtómű egyszóval XXI századi MIG kéne a tervezirodának.

    A MIG mára már teljesen beolvadt s másodhegedüsként bár még mindig brand a név, de a 29-est már Bangladesh sem veszi.. Az potenciális 29-es vásárlóknak utolsó lehetősége lesz ha az oroszok tényleg rendszeresítik a 35-öst, de Ők is csak akkor, ha az AESA, MAWAS, ECM megfelelő lesz. Nos ez elég távol van. Oroszországnak sincs már szüksége a 29/35-re, de talán még lenne potenciális 29-es vásárló amely a 35-öst megvenné. Intő jel az indiai naval változat, ahol már látszik, hogy a szárazföldi üzemeltetési kultúrájú gépeket gyártó, a tengerészeti igénybevételt nem tudta rendesen tervezni és minőséget gyártani.

    Én talán egy könyebb repülőgépet várnék már a MIG-től, 5 generációs-t, de az az igazság, hogy a Szu-57, amely kisebb a bazi nagy Szu-30/35 sorozatnál éppen optimális méretű. Viszont szélnek nem akarják ereszetni a MIG tervezőit, gyártósorát stb. ezért még fennmarad a MIG brand. Talán a MIG-nek az UCAV frontra kéne inkább tervezni, miként a Grumann tette amerikában. (bár az más projektekben is részt vesz.
  • molnibalage
    Érdekes a sapka is az egyik fickón.
    Ő maga Takhtar Aubakirov. Későbbi kazah elnöki főtanácsadó és mellesleg űrhajós is. A 29K fedélzeti teszteket (melyek nem voltak veszélytelenek) úgy csinálta meg, hogy már javában zajlott a kozmonauta kiképzése. Később a Kazah Repülésügyi Intézet vezetője és parlamenti képviselő is volt, no meg a Szovjetúnió Hőse is. Jelenleg nyugdíjas.
  • kelepisti
    "Amúgy az a legérdekesebb az egészbe hogy míg a hidegháborúkor a Mig-29 volt midnenhol a menő irak szíria stb más szovjet utódállamokban addig szu-27-ről szinte semmit nem lehetett tudni.Most meg az egész felcserélődött a Szuhojokat nyomják a MIG meg le van maradva."

    A MIG-29-el nem lett volna semmi baj. A Szovjetunió és a VSZ felbomlása után, Oroszországnak nem volt elég pénze semmire. Igy katonai repülőgépek tervezésére és gyártására is kevés jutott. Ez azt jelentette, hogy pld. amíg az F-16 folyamatos korszerűsítéseken, upgradeken ment keresztül, a tervezett MIG-29 korszerűsítések elmaradtak illetve megmaradtak prototípus szinten, és azok is csak félig-meddig készültek el. Utána viszont a Szuhoj iroda mindenhatója Pogoszjan került olyan helyzetbe, hogy az orosz állam mindenkor a Szuhoj protokat fogadta el. (A szuhoj is hasonló nehéz helyzetben volt, sok esetben nyugati, sőt amerikai haknikból fedezték a tervezési költségeket - lásd pld. Kvocsur repüléseit a gyári gépekkel klf. repnapokon). Olyan esetben is nyert a szuhoj amikor a MIG-29-es értelmesebb kompromiszum lett volna, Lásd. Orosz flotta Szu-33-as rendszersítése a Kuznyán. Aztán a MIG iroda és gyártósok lassan elavult. A gyártósora pld összehasonlíthatatlanul rosszabb körülmények között működött, (valszeg szakembere is kevesebb volt, mint a Szuhojnak) A Szuhoj 27-est is felajánlották egy csomó országnak már a HH végén (pld. nekünk is). Elviselhetetlenül drága lett volna az üzemeltetése abban az időben. A régebbi modikiációjú MIG-29-esek gyászos harci eredményei - aminek nagy részében támogatás nélkül repültek, mennyiségi és minőségileg is fölényben lévő ellenség ellen, (pld. Jugo vs NATO) vagy 2 évtizednyi lemaradással rendelkező erők oldalán repültek a világ legnagyobb koalíciója ellen (Irak - ENSZ csapatok, III. Iraki (öböl) háború -arra ösztökélték a még orosz fegyvert vásárolókat, hogy a Szu-27-est vegyék. Erre a magasabb harcérték, a nagyobb hatótáv, illetve járőrőzési képesség, nagyobb üzemanyagtartalék - és a modernizálások + az orosz állam tevékenysége is kellett amely a Pogoszjan féle Szuhojt támogatta. Nézzük meg, hogy a Szuhoj mikor kapott PESA lokátort pld.. Hány változatot alakítottak és és mennyi nyugati müszerintegrációja volt. A 29-eseknél csak a Maláj gépeknél oldották meg, de ott is csak részben ezeket.. Szinte minden más 29-es üzemeltető, csak a 29UPG-t kaphatta és kapta volna meg, de hány évre is a rendszeresítések után. Ez az egyetlen értelmes modernizáció,de azóta pld. hova fejlődött az F-16-os. Másik vegyük észre, hogy már nincs F-16 (bár van F-16V, de az utodtípus F-35 az USA és a külföldi váltótípus is, tehát a 29/35 moderizálással, új változattal sem szabadna vergődni. Új sárkány, hajtómű egyszóval XXI századi MIG kéne a tervezirodának.

    A MIG mára már teljesen beolvadt s másodhegedüsként bár még mindig brand a név, de a 29-est már Bangladesh sem veszi.. Az potenciális 29-es vásárlóknak utolsó lehetősége lesz ha az oroszok tényleg rendszeresítik a 35-öst, de Ők is csak akkor, ha az AESA, MAWAS, ECM megfelelő lesz. Nos ez elég távol van. Oroszországnak sincs már szüksége a 29/35-re, de talán még lenne potenciális 29-es vásárló amely a 35-öst megvenné. Intő jel az indiai naval változat, ahol már látszik, hogy a szárazföldi üzemeltetési kultúrájú gépeket gyártó, a tengerészeti igénybevételt nem tudta rendesen tervezni és minőséget gyártani.

    Én talán egy könyebb repülőgépet várnék már a MIG-től, 5 generációs-t, de az az igazság, hogy a Szu-57, amely kisebb a bazi nagy Szu-30/35 sorozatnál éppen optimális méretű. Viszont szélnek nem akarják ereszetni a MIG tervezőit, gyártósorát stb. ezért még fennmarad a MIG brand. Talán a MIG-nek az UCAV frontra kéne inkább tervezni, miként a Grumann tette amerikában. (bár az más projektekben is részt vesz.
    Szep-szep, meg igaz is, csak nem Pogoszjan, hanem Szimonov. Amirol/akirol te beszelsz, az Mihail Szimonov volt. Ekkortajt Pogoszjan meg kardiganos ormeny szobatudoskent szogletes fuvocsoves Szu-27-es, meg az Sz-32 Berkut projekteket iranyitotta.
  • Ha már tőlem okosabb... Az orosz számmisztika jegyében.. Értem én, hogy Szu-7, Szu-17, Szu-27, Szu-37 és Szu-57, de ebbe hogy illeszkedik bele, pld. a Szu-30 vagy Szu-35 (A Szu-25-ről nem is beszélve..).. OK gyártanak még sportgépeket, múrepülőgépeket is.. Hogyan is van ez???
  • kelepisti
    Ha már tőlem okosabb... Az orosz számmisztika jegyében.. Értem én, hogy Szu-7, Szu-17, Szu-27, Szu-37 és Szu-57, de ebbe hogy illeszkedik bele, pld. a Szu-30 vagy Szu-35 (A Szu-25-ről nem is beszélve..).. OK gyártanak még sportgépeket, múrepülőgépeket is.. Hogyan is van ez???
    47 is foglalt volt :)
  • kelepisti
    Ha már tőlem okosabb... Az orosz számmisztika jegyében.. Értem én, hogy Szu-7, Szu-17, Szu-27, Szu-37 és Szu-57, de ebbe hogy illeszkedik bele, pld. a Szu-30 vagy Szu-35 (A Szu-25-ről nem is beszélve..).. OK gyártanak még sportgépeket, múrepülőgépeket is.. Hogyan is van ez???
    Számtalan teóriát lehetne erről gyártani. A Szu-17 expotrja pl. páros számú lett, 20/22. A csapásmérő Szu-24 is páros. Aztán jött a Szu-25, ami kakukktojás. A Szu-27-ből lett Szu-30 exporta készült először, tehát érthető a páros szám, csak azóta már Oo. is használja. (Monjuk a Szu-30 evolúcós vonala nem egyszerű...) A Szu-33 meg megint páratlan. A Szu-32 csapásmérő páros, amiből végül Szu-34 lett. A Szu-35 páratlan sorszámú multirole, kb. illeszekdik a sorba.
  • Ahogy Én Balázs által leírtakat olvasom az magyarul katyvaszt jelent.. Igen a hazai felhasználásuak páratlan az export páros lett volna. De aztán ez teljesen nem igaz. A csapásmérők párosak, a vadász-multirole meg páratlan, de ez sem teljesen igaz. Ráadásul a műrepülő gépek meg fel is borítják a katonai sorrendet :) A Szu-47, meg az Sz-47 nevet is viselte/viseli. A T-50 milyen proto szám, honnan jött? A PAK-FA OK, azt tudjuk. A T sorozat hogyan épül fel a Szuhojnál?? .. bocs ez egy MIG topic..
  • No a T- gyári sorozatszámak legalább sikerült annyira utánanézni, hogy az másdik világháborús Szuhoj felderítők stb. még nem kaptak T-s jelet. A jet-ek S-jellel kezdődő gyári tipusjelet kaptak, pld.
    Szu-7 (még S-1, S-2, stb. gyári jellel repült), aztán Szu-17 már S-32 lett,

    A Sz-24 már T-6-ként repült. A Szu-11 viszont T-44/T-47 -ként..A Szu-15-os elfogó T-54 volt a modernizált Szu-21-esnek nem láttam kódot. A Szu-25 T-8 as volt, A Szu-27 T-10-es de ezt mindenki tudja, A sportgépeknél viszont nem láttam sem S sem T előjelű gyári kódot.
  • kelepisti
    No a T- gyári sorozatszámak legalább sikerült annyira utánanézni, hogy az másdik világháborús Szuhoj felderítők stb. még nem kaptak T-s jelet. A jet-ek S-jellel kezdődő gyári tipusjelet kaptak, pld.
    Szu-7 (még S-1, S-2, stb. gyári jellel repült), aztán Szu-17 már S-32 lett,

    A Sz-24 már T-6-ként repült. A Szu-11 viszont T-44/T-47 -ként..A Szu-15-os elfogó T-54 volt a modernizált Szu-21-esnek nem láttam kódot. A Szu-25 T-8 as volt, A Szu-27 T-10-es de ezt mindenki tudja, A sportgépeknél viszont nem láttam sem S sem T előjelű gyári kódot.
    A Szuhojok proto-jelzéseiben kezdetben az Sz (eredeti orosz/cirillben "C") "sztrelovidnüj" = nyilazott (szárnyú), a T "treugolnüj" = háromszögetű/delta (szárnyú) kivitelt jelentette. Aztán később valószínűleg rájöttek, hogy a nagy titkosságban ez egy oroszul beszélő nyugati "érdeklődő"-nek túl nyilvánvaló, így aztán később már a Szu-25 meg a Szu-27 proto is T-betűt kapott, nyilván az ellenség megtévesztésére (akkoriban a rekord-repüléseket is mindenféle kitalált típusjelzésekkel jelentették be a FAI-nál).

Ugrás a fórum topichoz