A Hadihajók a Panama-csatornában című bejegyzésünk után következzék egy igen hasonló összeállítás az ugyanolyan szerepkörű másik nagy csatornáról, a Szuezi-csatornáról.
A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő és így Afrika megkerülését szükségtelenné tevő Szuezi csatorna az 1888-as Konstantinápolyi egyezmény értelmében mind békeidőben, mind háborúban nyitva áll minden hajó előtt – hajózzék bármilyen zászló alatt, legyen az civil, vagy éppen hadihajó.
Az 1869-ben átadott csatorna történelmének nagyobb részében ez valóban így is volt, eltekintve az 1956-1975 közti időszakot, mikor is először a csatornát felügyelő szervezet államosítása miatt 1956 őszén kipattant Szuezi-válság kavart be rövidebb időre a csatorna hajózhatóságába, majd az egyiptomi – izraeli konfliktusok miatt esett ki a nemzetközi hajóforgalom számára 1967-től. Itt az 1967-es hatnapos és az 1973-as Jom kippuri háborúkra kell gondolni.
Az 1967-es lezáráskor egyébként 15 hajó rekedt a Szuezi-csatorna Nagy-Keserű-tó szakaszán – az évek alatt rájuk rakódott homok miatt a történelemkönyvekbe Sárga Flottaként bevonult hajók számára 1975 elején nyílt meg a lehetőség a csatorna elhagyására. Ha jól tudjuk ekkorra csak 2 német hajó volt olyan gépészeti állapotban, hogy önerőből útnak tudjon indulni.
Az 1973 októberében lezajlott csatározásokat követően 1974 az Egyesült Államok vezette rendbetételről, aknamentesítés zajlott, a nemzetközi hajóforgalom előtt pedig 1975-ben nyílt meg ismét a Szuezi-csatorna.
A 1975 márciusi újranyitása óta zavartalan a hajóforgalom a Sinai-félsziget nyugati részén haladó csatornán. A csatorna legutóbbi nagy bővítése 2014-2015 között zajlott, mikor is az egyébként 193 km hosszú csatorna 35 km-es szakaszán hoztak létre egy, az eredeti szakasszal páthuzamos ágat a kétirányú hajóforgalom megteremtése és így a csatorna áteresztő képességének fokozása érdekében. Az új ág mellett a régi csatorna egy részének mélyítését is magába foglaló 8,5 milliárd Dolláros beruházástól Egyiptom a bevételek növekedését várja és reméli, hogy a csatorna versenyben marad a szintén bővítésen átesett Panama-csatornával az Ázsiából Észak-Amerikába irányuló hajóforgalom kapcsán.
A Szuezi-csatorna hajóméret szempontjából kevésbé korlátozó, mint mondjuk a Panama-csatorna. Nem kis részben azért, mert az elhelyezkedéséből adódóan nem volt szükség zsilipek kialakítására. A Suezmax, azaz a csatornán áthaladni képes hajók kategóriájából leginkább a legnagyobb tankerhajók szorulnak ki, bár a legutóbbi fejlesztések eredményeként ezek egy része előtt is megnyílt ezen útvonal. Akárcsak Panamában, a vízfelszín feletti magasság terén Egyiptomban is egy híd a korlátozó tényező: a 2001-ben átadott, jelentős részben japán anyagi támogatással és japán főkivitelezővel megépült híd 68 méterben limitálja zz áthaladni képes hajók magasságát
A Panamax méretkategóriával szemben a Suezmax kellően nagy ahhoz, hogy napjaink bármely hadihajója, beleértve az Egyesült Államok repülőgép-hordozói beleférjenek és így át tudjanak kelni a csatornán.
A Suezmax aktuális értékei:
- hajótest szélessége: 77,5 m
- magasság: 68 m
- merülés: 20,1 m
Zárásként pedig néhány videó.
A csatorna bővítése a korábbi, kényszerű várakozások miatt átkelési időt jópár órával csökkentette. Az alábbi videón a dán Maersk egyik nagy konténerszállító hajója: