|

Hadihajók a Szuezi-csatornában

A Hadihajók a Panama-csatornában című bejegyzésünk után következzék egy igen hasonló összeállítás az ugyanolyan szerepkörű másik nagy csatornáról, a Szuezi-csatornáról.

A Nagy Péter csatacirkáló a Szuezi-csatornán ,

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő és így Afrika megkerülését szükségtelenné tevő Szuezi csatorna az 1888-as Konstantinápolyi egyezmény értelmében mind békeidőben, mind háborúban nyitva áll minden hajó előtt – hajózzék bármilyen zászló alatt, legyen az civil, vagy éppen hadihajó.

Az 1869-ben átadott csatorna történelmének nagyobb részében ez valóban így is volt, eltekintve az 1956-1975 közti időszakot, mikor is először a csatornát felügyelő szervezet államosítása miatt 1956 őszén kipattant Szuezi-válság kavart be rövidebb időre a csatorna hajózhatóságába, majd az egyiptomi – izraeli konfliktusok miatt esett ki a nemzetközi hajóforgalom számára 1967-től. Itt az 1967-es hatnapos és az 1973-as Jom kippuri háborúkra kell gondolni.

Az 1967-es lezáráskor egyébként 15 hajó rekedt a Szuezi-csatorna Nagy-Keserű-tó szakaszán – az évek alatt rájuk rakódott homok miatt a történelemkönyvekbe Sárga Flottaként bevonult hajók számára 1975 elején nyílt meg a lehetőség a csatorna elhagyására. Ha jól tudjuk ekkorra csak 2 német hajó volt olyan gépészeti állapotban, hogy önerőből útnak tudjon indulni.

1973 októberi műveletek a Szuezi-csatorna mentén. ,

Izraeli harckocsi a Szuezi-csatornán átkelés közben ,

Az 1973 októberében lezajlott csatározásokat követően 1974 az Egyesült Államok vezette rendbetételről, aknamentesítés zajlott, a nemzetközi hajóforgalom előtt pedig 1975-ben nyílt meg ismét a Szuezi-csatorna.

Sikorsky RH-53D Sea Stallion helikopterek aknamentesítő munka közben valahol a Szuezi-csatorna felett 1974-ben. A mentesítést végzők a munkálatok alatt közel 10 000 db ilyen-olyan robbanótöltet emeltek ki a csatorna mentén. U.S. Navy,

A 1975 márciusi újranyitása óta zavartalan a hajóforgalom a Sinai-félsziget nyugati részén haladó csatornán. A csatorna legutóbbi nagy bővítése 2014-2015 között zajlott, mikor is az egyébként 193 km hosszú csatorna 35 km-es szakaszán hoztak létre egy, az eredeti szakasszal páthuzamos ágat a kétirányú hajóforgalom megteremtése és így a csatorna áteresztő képességének fokozása érdekében. Az új ág mellett a régi csatorna egy részének mélyítését is magába foglaló 8,5 milliárd Dolláros beruházástól Egyiptom a bevételek növekedését várja és reméli, hogy a csatorna versenyben marad a szintén bővítésen átesett Panama-csatornával az Ázsiából Észak-Amerikába irányuló hajóforgalom kapcsán.

Szuezi-csatorna bővítés eredménye műholdfelvételen

A baloldali, 2014-es műholdfelvételen az eredeti csatorna, a jobboldalin 2016-os képen pedig már a kibővített, a Nagy-Keserű-tótól az Al Salam hídig futó pérhuzamos szakasz egy része is látszik. NASA,

Ahogy ezen műholdfelvételen a hajók farvizéből is látszik, az új ágon északi irányba haladnak a hajók. NASA,

A Szuezi-csatorna hajóméret szempontjából kevésbé korlátozó, mint mondjuk a Panama-csatorna. Nem kis részben azért, mert az elhelyezkedéséből adódóan nem volt szükség zsilipek kialakítására. A Suezmax, azaz a csatornán áthaladni képes hajók kategóriájából leginkább a legnagyobb tankerhajók szorulnak ki, bár a legutóbbi fejlesztések eredményeként ezek egy része előtt is megnyílt ezen útvonal. Akárcsak Panamában, a vízfelszín feletti magasság terén Egyiptomban is egy híd a korlátozó tényező: a 2001-ben átadott, jelentős részben japán anyagi támogatással és japán főkivitelezővel megépült híd 68 méterben limitálja zz áthaladni képes hajók magasságát

A Panamax méretkategóriával szemben a Suezmax kellően nagy ahhoz, hogy napjaink bármely hadihajója, beleértve az Egyesült Államok repülőgép-hordozói beleférjenek és így át tudjanak kelni a csatornán.

A Suezmax aktuális értékei:

  • hajótest szélessége: 77,5 m
  • magasság: 68 m
  • merülés: 20,1 m
Repülőgép-hordozó közeledik a Suez Canal Bridge felé

Ezen a 2017 márciusi fotón a USS George H.W. Bush (CVN 77) repülőgép hordozó közeledik az Egyiptomi – Japán Barátság néven is ismert hídhoz. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Daniel Gaither,

A csatornát gyakran használó Nimitz osztályú hordozók, mint a fotón látható Dwight D. Eisenhower tekintélyes vízfelszín feletti magassággal bírnak, de azért átférnek az Afrikát Eurázsiával összekötő híd alatt. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Nathanael Miller,

Francia repülőgép-hordozó ugyanott. Official French navy photo,

Az El Ferdan vasúti híd kinyitott állapotban.

Az El Ferdan vasúti híd nem jelent akadályt, lévén kinyitható. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Daniel Meshel,

Például a Panama-csatornával ellentétben ellentétes irányba haladó forgalom 2015 előtt csak a csatorna egyes szakaszain volt lehetséges. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Deven B. King,

Hajókaravánok találkozása tilos. Na nem mintha szembe eresztették volna a hajókat, megvan az ütemezése a csatornán való átkelésnek. ,

Repülőgép-hordozó és atom-tengeralattjáró találkozása a Szuezi-csatornában. U.S. Navy photo by Photographer’s Mate Airman Crystal Vigil,

Homokviharba került hadihajó

A Szuezi-csatornán átkelés közben homokviharba került, horgonyon álló romboló ,

A Szuezi-csatornán áthaladó USS Forrestalról készült légifotó.

Egy 1988-as fotó az első szuper hordozóról, az akkor még hadrendben áll Forrestalról. , U.S. Navy photo by PH2 BUCKNER

Zárásként pedig néhány videó.

A csatorna bővítése a korábbi, kényszerű várakozások  miatt átkelési időt jópár órával csökkentette. Az alábbi videón a dán Maersk egyik nagy konténerszállító hajója: