|

Lezuhant egy fehérorosz MiG-29

Felszállás közben lezuhant és megsemmisült a Fehérorosz Légierő egyik MiG-29 Fulcrum típusú vadászbombázója.

Február 23-án odaveszett az egyik fehérorosz MiG-29-es, miután Babrujszk város melletti támaszpontról felszállva kigyulladt az egyik hajtóműve, melynek következtében magasságot vesztett és a repülőtér területén kívül a földnek csapódott. A gép pilótája sikeresen katapultált és élve megúszta a kalandot.

Fehérorosz MiG-29 | Forrás: RussianPlanes – Bravo ,

Fórum hozzászólások

  • Phoenix
    Meg ott van az öreg/tapasztalt kapitányok arcvesztéstől való félelme, ami miatt sokszor mennek bele olyanba, hogy csakazértis leszállunk, nem megyünk kitérőre / nem hagyjuk veszni az ép gépet (értsd nem lángoló/zuhanó/leszállásra alkalmatlan gépből kattintani bizonyos egó felett cinkes) hozzáállása.
    A sokszor emlegetett Stephen Barlay könyven két ilyen eset is volt.

    • Fiatal első tiszt, a légitársaság egyik ikon veteránja. A checklistnél is csak morgott minden sorra a foga alatt, a fiatal tiszt nem merte szóvá tenni ezt a lazaságot. Leszállásnál érezte, hogy valami gáz van, de nem szólt. Palacsinta. A katasztrófában az volt a mázli, hogy asszem túlélte az első tiszt és utólag közölték vele, hogy a pilóta infarktust kapott és a lezuhanáskor már halott volt. Talán kicsit erélyesebb fellépés esetén kiderült volna...

    • Másik példa, szintén öreg szekálja az első tisztet, hogy így szar, úgy szar, átveszi és a VCR utolsó rögzített felvétele a pilótától emlékeim szerint az volt, hogy "miért pont ez történik velünk".

    • Vagy az sokszor felhozott B-52-es palacsinta, ahol a biztonságért felelős tiszt sorozatos szabályszegései miatt fellazult a fegyelem, de senki nem mert szólni.
    Szóval itt is benne lehetett az, hogy az egyik lehet, hogy jobban tudta, hogy mit és hogyan köll aztán reccs.

    Basszus én idézek fejből három esetet, ahol a "rangkórság" és kordifi és tapasztalat difi miatt lett palacsinta. Mennyi ilyen lehet még, amit nem is ismerek...
  • molnibalage
    A sokszor emlegetett Stephen Barlay könyven két ilyen eset is volt.

    • Fiatal első tiszt, a légitársaság egyik ikon veteránja. A checklistnél is csak morgott minden sorra a foga alatt, a fiatal tiszt nem merte szóvá tenni ezt a lazaságot. Leszállásnál érezte, hogy valami gáz van, de nem szólt. Palacsinta. A katasztrófában az volt a mázli, hogy asszem túlélte az első tiszt és utólag közölték vele, hogy a pilóta infarktust kapott és a lezuhanáskor már halott volt. Talán kicsit erélyesebb fellépés esetén kiderült volna...

    • Másik példa, szintén öreg szekálja az első tisztet, hogy így szar, úgy szar, átveszi és a VCR utolsó rögzített felvétele a pilótától emlékeim szerint az volt, hogy "miért pont ez történik velünk".

    • Vagy az sokszor felhozott B-52-es palacsinta, ahol a biztonságért felelős tiszt sorozatos szabályszegései miatt fellazult a fegyelem, de senki nem mert szólni.
    Szóval itt is benne lehetett az, hogy az egyik lehet, hogy jobban tudta, hogy mit és hogyan köll aztán reccs.

    Basszus én idézek fejből három esetet, ahol a "rangkórság" és kordifi és tapasztalat difi miatt lett palacsinta. Mennyi ilyen lehet még, amit nem is ismerek...

    Hozhatnánk az ukrán Szu-27-es radomi balesetét is, amikor az öregek mondták, hogy majd mi megmutatjuk, mi repüljük a bemutatót...

    Számos ilyen van/volt és sajnos lesz is a világtörténelemben. Polgári repülésben nem véletlenül vezették be az MCC képzést, de az sem véd meg mindentől.
  • Phoenix
    Hozhatnánk az ukrán Szu-27-es radomi balesetét is, amikor az öregek mondták, hogy majd mi megmutatjuk, mi repüljük a bemutatót...

    Számos ilyen van/volt és sajnos lesz is a világtörténelemben. Polgári repülésben nem véletlenül vezették be az MCC képzést, de az sem véd meg mindentől.
    Belorusz volt, nem ukrán.

    De van itt mégvalami.
    Három faktor játszhatott igazán közre.
    • Hirtelen(?) repülésre alkalmatlan szint alá zuhan az időjárás a fogadó reptéren
    • A gépben kitérérésre már nincs(?) elegendő tüzelőanyag
    • Jól láthatóan szabályos lenne a süllyedés, csak nem ezen a magasságon - valószínűsíthető műszerhiba. Vagy pánik a stresszháttér miatt.
    A kérdőjelek tőlem. A gépparancsnok őrnagy volt a gépen a legfiatalabb, rajta kívül a fedélzeten volt még az ezred egyik ellenőrzői jogkörökkel is rendelkező előljárója, az eseményt egyelőre, (reméljük, így is marad) egyedül túlélő ezred légilövész (illetve ennek megfelelő státuszú) személy.
    Beavatkozásra érdemben nem alkalmas üléspozícióban. Ezért én most kételkednék a klasszikus hierarchikus hibafaktor felbukkanásában.

    Namost. A gép a becsapódást követően kigyullad, de elég hamar el is alszik a tűz. Kétlem, hogy a havazástól. Úgy fest, hogy közel vészmaradékkal szálltak le, ami felveti a feladattervezéssel kapcsolatos kérdéseket.
    Nem tudom, hogy mennyi időt töltöttek a levegőben és ott mit csináltak. Nem tudom, hogy a Kola-félszigeten hány kitérő repülőtér jöhet szóba a Tu-22M3-as számára, azok mennyire voltak elérhető távolságban és milyen volt azokon az időjárási helyzet.

    Lehet, hogy a levegőben megkapták, hogy a hazai bázison reptérzár van, de közben másutt, mégmesszebb szintén, a keró meg fogyóban, az időjárás meg csak romlik jóval a minimum alá.
    Kialakul a stresszháttér, közben meg a jóég tudja, hogy a gépen az ILS megfelelően volt-e felszállás előtt kalibrálva. Egyátalán korrektül működött-e? A reptéren jó volt-e az ILS adója? HUD nincs, totál műszerrepülés, kabinba meredés, vagy a magassági adat folyamatos diktálása.
    Mi alapján? A másodpilóta diktálja a magasságot, míg a fiatal gépparancsnok mereszti kifelé a szemét a nulla látástávolságot adó hóviharban? Közben meg folyamatosan szajkózza a rendszer a vészmaradékot? Kellemes.
    És mi van, ha az az egyikőjük a barometrikus magasságmérőt kezdi diktálni, de az nem volt felszállás előtt nullázva?
    Lehet, hogy meghibásodott a rádiómagasságmérő, melyik műszer mutatja a korrekt értéket?
    Könnyen összejön a totális zavar.

    Kérdezem: senki se látta időben előre a hóvihart?
  • A Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) topikból:

    FilcTroll
    Nagyon furán törik ketté a gép, ezt hogy sikerült összehozni?
    Allesmor Obranna
    Ez így törik ketté. A súlypont és a struktúra ilyen.
    Olyan ismerősnek tűnt a törés jellege, aztán beugrott honnan:
    A Tu-128 topikból.
    https://forum.htka.hu/threads/tu-128-fiddler.1379/
    Ahogy megkerestem azokat a képeket, amiket tavaly illesztettem be egy orosz oldalról -
    https://aviaforum.ru/threads/tu-128-fotoalbom.23025/
    - rögtön rájöttem, hogy csak annyi a hasonlóság, hogy - úgy tűnik - a főfutóművek itt is kibírták a tortúrát.
    Viszont a törzs - a Tu-22M3-al ellentétben - a szárny mögött tört meg.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • misinator
    A Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) topikból:





    Olyan ismerősnek tűnt a törés jellege, aztán beugrott honnan:
    A Tu-128 topikból.
    https://forum.htka.hu/threads/tu-128-fiddler.1379/
    Ahogy megkerestem azokat a képeket, amiket tavaly illesztettem be egy orosz oldalról -
    https://aviaforum.ru/threads/tu-128-fotoalbom.23025/
    - rögtön rájöttem, hogy csak annyi a hasonlóság, hogy - úgy tűnik - a főfutóművek itt is kibírták a tortúrát.
    Viszont a törzs - a Tu-22M3-al ellentétben - a szárny mögött tört meg.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
  • FilcTroll
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
    Úgy hogy a törzs végén meg ott van két k.nehéz és massziv hajtómű amik egy ilyen sok G-s becsapódásnál lefele nyomják a gép farát.
    Variaszárnyas gépeknél középen ott van egy masszív kovácsolt titán főborda ahová a szárnyak forgáspontjai és a futók is be vannak kötve,. Az nem fog elrörni, de az előtt a törzs csak egy cső ahol az üza tartályok vannak meg a fegyvertér. Na az törik..
    Az ilyen méretű gépek megengedett túlterhelése 2-3 G ami azt jelenti hogy 5-6 G-nél ténylegesen eltörnek.
    Ez a gép 5-6 G- nél többet kapott...
  • FilcTroll
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
    Mikor a főfutók földet érnek és megroppan a törzs az orrfutók még a levegőben vannak. Ezért is tud az orr letörni szó szerint, nincs alátámasztása. A törés után is az orrkúp ami először földet ér.
  • FilcTroll
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
    Az orrfutó az első leérkezésnél nem is érintette a földet, a főfutók viszont ilyen süllyedési sebességnél ütközésig, koppanásig berugóztak, ez így már nem csillapított berugózás volt, és az egész sárkány azzal kapott egy hatalmas ütést. Mivel a főfutóművek (mint megtámasztási pont) mögött van beépítve a két nehéz hajtómű, ezek nem engedték lebólintani az egész gépet, így a hatalmas ütésszerű terhelés hatására tört le az egész orr-rész, az orrfutó már csak ezután, a leszakadt orr-rész bukfencezése közben találkozhatott valahogy a földdel.
  • emel
    Az orrfutó az első leérkezésnél nem is érintette a földet, a főfutók viszont ilyen süllyedési sebességnél ütközésig, koppanásig berugóztak, ez így már nem csillapított berugózás volt, és az egész sárkány azzal kapott egy hatalmas ütést. Mivel a főfutóművek (mint megtámasztási pont) mögött van beépítve a két nehéz hajtómű, ezek nem engedték lebólintani az egész gépet, így a hatalmas ütésszerű terhelés hatására tört le az egész orr-rész, az orrfutó már csak ezután, a leszakadt orr-rész bukfencezése közben találkozhatott valahogy a földdel.
    Így már érthető, köszi mindkettőtöknek.
  • FilcTroll
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
    Nézd meg jobban (nagyobb felbontásban, nagyobb képernyőről), az orrfutó nem ér le, csak a főfutók.
    Korábban már volt róla szó, hogy a szárny-törzs bekötés (centroplán) és a bombakamra egy megerősített egységet alkot, előtte gyengébb a törzs szerkezete, nem kell olyan légerőket kibírnia, így logikus, hogy ott roppan el. Repülésben a biztonsági tényező 1,5-1,8. Ha mindent ilyen brutális becsapódásra méreteznének, sokkal nagyobb lenne a gépek üres tömege.
  • Phoenix
    Nézd meg jobban (nagyobb felbontásban, nagyobb képernyőről), az orrfutó nem ér le, csak a főfutók.
    Korábban már volt róla szó, hogy a szárny-törzs bekötés (centroplán) és a bombakamra egy megerősített egységet alkot, előtte gyengébb a törzs szerkezete, nem kell olyan légerőket kibírnia, így logikus, hogy ott roppan el. Repülésben a biztonsági tényező 1,5-1,8. Ha mindent ilyen brutális becsapódásra méreteznének, sokkal nagyobb lenne a gépek üres tömege.
    Igen, ez így már teljesen világos, közben néztem pár szerkezeti rajzot is. :)
  • Khurbai (Komszomolszk na Amure) szpotterek információi szerint a 2019. 1. 18.-ai katasztrófában megsemmisült egyik gép a piros 33-as oldalszámú, RF-81253 lajstromú Szu-34-es volt.
    [​IMG]
  • Isztambul külvárosában lezuhant ma a török hadsereg egyik helikoptere. A gépen tartózkodó 4 katona életét vesztette.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Tegnap lezuhant az indiai légierő egyik MiG-27 gépe Rádzsasztán államban. A pilóta katapultált.A katasztrófa okait vizsgálják. Ez volt a 3. légi katasztrófa Indiában az elmúlt 15 nap alatt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
  • boki
    Tegnap lezuhant az indiai légierő egyik MiG-27 gépe Rádzsasztán államban. A pilóta katapultált.A katasztrófa okait vizsgálják. Ez volt a 3. légi katasztrófa Indiában az elmúlt 15 nap alatt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Ez jól szétszakadt szegény, külön az orrész, külön a közép/hátsórész a szárnyakkal és külön a kiszakadt hajtómű is. Még az a szerencse hogy a pilóta is külön, de remélhetőleg egy darabban jött le.
  • És megint repülőszerencsétlenség Indiában.

    A crash occured at 11:46 hrs local time today (19 February 2019) at Yelahanka Air Force Station (India) during the practice of Team Surya Kiran for Aero India 2019.

    It is reported that two Hawk Mk127s (serial A3671 and A3679) crashed. Two pilots managed to eject, the fate of one other pilot is unknown. The crash happened just after the two Hawks passed parallel to the crowd line in the mirror position, which is the final maneuver before ending the display.


    [​IMG]

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    És megint repülőszerencsétlenség Indiában.

    A crash occured at 11:46 hrs local time today (19 February 2019) at Yelahanka Air Force Station (India) during the practice of Team Surya Kiran for Aero India 2019.

    It is reported that two Hawk Mk127s (serial A3671 and A3679) crashed. Two pilots managed to eject, the fate of one other pilot is unknown. The crash happened just after the two Hawks passed parallel to the crowd line in the mirror position, which is the final maneuver before ending the display.


    [​IMG]

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    És megint repülőszerencsétlenség Indiában.

    A crash occured at 11:46 hrs local time today (19 February 2019) at Yelahanka Air Force Station (India) during the practice of Team Surya Kiran for Aero India 2019.

    It is reported that two Hawk Mk127s (serial A3671 and A3679) crashed. Two pilots managed to eject, the fate of one other pilot is unknown. The crash happened just after the two Hawks passed parallel to the crowd line in the mirror position, which is the final maneuver before ending the display.


    [​IMG]

    [​IMG]
    Először egy hónapot kellene valahogy kihúzni gép/pilóta vesztés nélkül, nem bemutatót repülni.
  • Gyakorló repülés közben a tengerbe zuhant a japán légierő egyik F-2 vadászbombázója. A pilótáknak sikerült katapultálnia.

    [​IMG]
  • beta
    Az indiai baleset némi videóval:

    https://index.hu/kulfold/2019/02/19/gyakorlatozas_kozben_utkozott_ket_indiai_vadaszgep/

    Csak engem zavar, hogy lakóterületnél gyakorlatoznak és épületek közé zuhant a gép? Mert innét kezdve közel csak szerencse, hogy nem esett rá civilre.

    Ezek a jóemberek a hamarosan (a hétvégén?) kezdődő AeroIndia-2019-re gyakoroltak. A más helyen - normális népeknél lakatlan területek felett - begyakorolt programot a bemutató helyszínén is el kell próbálni, hogy rögzüljön pl. a földi tájékozódási pontok helyzete, láthatósága. Hová jön ki egy - egy figura, stb. E közben jött össze a koccanás.
    A repülőtér meg nem a puszta közepén van. Mondjuk Kecskemét, Fairford, meg még egy csomó másik sem, ahol kötelék műrepülnek a repülőnapokon. Egyébként tényleg csak szerencse volt, hogy nem estek rá valakire. Bár Indiában nem lehet könnyű lakatlan területet találni a gyakorláshoz. Már a hóhatár alatt.;)
  • hurci10
    Vagy, hogy ne menjünk olyan messzire, Taszáron is volt véletlen lövés földön, Szuhojból (de lőttek már el orrfutót is 21-esen). Szerencsére nem lett baj belőle. Levonták a tanúságot, és elkezdték alkalmazni az előírásokat, amit addig mellőztek. Nem is volt gond többet. De mint tudjuk, csak az hibázik a dolgozik, szóval nem ítélem el azokat, akik a rutin áldozatai lesznek. Ahogy az orosz mondja: Сефти форст! :):)
    A Jekatyerinburgot amikor felgyújtották, benne voltak a rakéták. Félig le volt bontva.

Ugrás a fórum topichoz