Február 14. és 18. között zajlik India legnagyobb repülőipari szakkiállítása, az Aero India 2017. Az átlagpolgároknak szóló látványosságok (légi és földi bemutatók) mellett szakmai konferenciáknak is helyt ad a rendezvény, valamint hagyományosan ekkorra időzítenek több sajtótájékoztatót és nagyobb bejelentést is. Sőt, a helyi hadiipari cégek előszeretettel mutatják be új termékeiket ezekben a napokban. Az Aero India tehát mindig kiváló forrását jelenti a haditechnikai témájú híreknek – lássuk, az első „hullámban” mikből csemegézhetünk!
Ugyan a legfrissebb hírek csak ma kezdenek el csordogálni, de már előzetesen is felmerült egy-két érdekesség. Ezek közül kiemelnénk azt a február 12-én napvilágot látott pletykát, miszerint India hat darab A330 típusú utasszállítót vásárolna az Airbustól, abból a célból, hogy légtérellenőrzővé alakítsa azokat. Mindezt a DRDO (Defence Research and Developments Organisation – a fegyverfejlesztésekért felelős indiai állami szervezet) elnöke, Dr. S. Christopher nyilatkozta, tehát nem feltétlenül légből kapott gondolat.
Ráadásul Christopher volt korábban a projektfelelőse India saját AEW&C programjának, amelynek során az Embraer EMB-145 platformján hoztak létre korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgépet. Az Aero India 2017 alatt munkájuk egyik eredménye be is mutatkozik: az első napon – azaz ma – adják át az Indiai Légierőnek azt a példányt, amit korlátozottan bevethetőnek nyilvánítottak. Ezen kívül még egy ilyen repülőgép létezik, egy harmadik pedig átalakítás alatt áll.
Ha pedig lehet hinni a fenti hírnek, akkor az EMB-145-ösök bázisán létrejött AEW&C-k csak réskitöltők lesznek a nagyobb Airbusok érkezéséig. A DRDO vezetője szeretné, ha hat hónapon belül meg tudnának egyezni a gyártóval, és 84 hónappal később átvehetnék az első repülőgépet. Ezeket valószínűleg ők maguk látnák el – részben külföldi eredetű – felderítő rendszerekkel, hasonlóan az EMB-145-ösökhöz.