|

Brit segítséggel készül a török lopakodó

Január végén hivatalosan is bejelentették, hogy a brit BAE Systems közreműködésével fejleszti a TAI (Turkish Aerospace Industries) vállalat Törökország ötödik generációs vadászbombázóját.

Temel Kotil, a TAI vezérigazgatója és Ian King, a BAE Systems első embere január 28-án szignózta azt a kontraktust, melynek értelmében a két vállalat együtt fejleszt alacsony észlelhetőségű harci repülőgépet a TF-X program keretében. (A stratégiai üzlet létrejöttét egy kormányközi megállapodás tette lehetővé, melyet a két államfő írt alá ugyanazon a napon.)

A britek természetesen nem ingyen segítenek, a 100 millió fontos egyezség keretében tervezési, gyártási és logisztikai támogatási tanácsokat adnak a törököknek, emellett segítenek menedzselni a komplex programot, de attól függően, hogy milyen mélységű lesz az együttműködés, akár több milliárd dolláros megrendelést is behúzhatnak. A szigetországi vállalat egyébként két vetélytársát, az európai Airbus Defence&Space (ADS) és a svéd Saab AB vállalatot győzte le a megmérettetésen.

A TAI által bemutatott TFX koncepciók ,

Egy másik szerződést is bejelentettek a közelmúltban, ez pedig a hajtómű-beszállítói egyezség, melynek értelmében az ötödik generációs típust levegőbe emelő erőforrásokat a Eurojet Turbo GmbH (Eurojet) közreműködésével fejleszti a török Aselsan Elektronik Sanayi ve Ticaret A.S (ASELSAN). A leendő sugárhajtómű a Eurofighter Typhoon vadászbombázót is hajtó Eurojet EJ200 típuson alapul majd, azt egyelőre nem tudni, hogy mennyire fejlesztik tovább a konstrukciót, de a hírek alapján a most üzemelő, 90 kN-os tolóerejű verzió licenszgyártása is megfelel a török félnek, bár terveztek belőle 103 és 120 kN-os variánst is, hovatovább az európai mérnökök tolóerő-vektoráló rendszerrel is ellátnák a hajtóművet.

Hogy pontosan mi valósul meg a prototípusokhoz és a szériagépekhez érve, azt majd meglátjuk, a tervek szerint az első példány 2023-ban repülhet először, szolgálatba állítása pedig a következő évtized vége előtt nem valószínű.

Fórum hozzászólások

  • Mock-up és koncepciót kezel kifejlesztett gépként. NSZK anno egy Tornado szintű gépet nem tudott önállóan kifejleszteni, nehogy alacsony észlelhetőségű gépet. Még a '70-es évek elején is is a röhejes F-104G-t gyártották talán, amihez kb. 0 komoly dolgot fejlesztett a német ipar.

    Az Arrow-os legenda meg tényleg a hab a tortán és a könyökömön jön már ki. Nem igaz, hogy annak a '90-es évek beli filmben ennyi ember bedől...

    A gép repteljesítménye közelében nem volt semmilyen mai 4. gen vadászgépnek, de még a jobb 3. gen gépek is sanszosan leverik ott, ahol kell, a légharcok jellemző magasságában.

    Igen, nagy elméleti csúcssebessége volt, de ezt minden '50-es évek végén és '60-as évek elején tervezett gép elmondhatja magáról, a MiG-21F is kb. rendelkezik az F-16 elméleti csúcssebességgével. Számít..? Hát már elnézést, de kurvára nem. Ezt hányszor kell még elmagyarázni és az FT féle zseniknek...?

    A spec. excess power értékei a vadászok légiharc tartományában meg röhejesek a mai gépekkel összevetve. Elég megnézni az F-104, F-4, F-5 és F-16 gépek Ps értékét az F-15 írás mellékletében. Az F-4 egy változata még az F-104-nél is jobb volt vagy 20%-kal, az F-15 meg hülyére verte a F-4-et is.

    Ehhez képest a szuperszonikus 500 km-es zárt körön repülés sebességi rekordját mai napig F-4 tartja. Miért? Mert erre a tartományra volt belőve, ott jobban működött. Ettől még a légiharcok jellemző sebesség tartományában alulmarad paraméterek terén minden későbbi elsővonalas vadásszal szemben. Az F-15 hülyére veri manőverező légiharcban low subsonictól low supersonic tartományban az Arrow-ot, de sanszosan még az F-4 későbbi változatai is. Az Arrow egy MiG-25 féle elfogó, honi légvédelmi vadász volt, csak belső térrel bírt, mert az akkori hajtóművel csak úgy volt elérhető a nagy sebessség. A MiG-25 már négy rakétával is képest volt M2,5+ sebességre, mert később készült.

    (Az egyik MAKSZ-on megpróbálták megdönteni az oroszok a rekordot, nem sikerült.)

    Az Arrow fegyverzete lényegében soha nem készült el, egy ígéret volt, ahogy az egész gép, és ha még elkészült volna, a kor általános színvonala determinálta volna, hogy mennyire alkalmas vadász-vadász harca. Kb. semennyire. Közpes magasságban dogfigtban egy F-5 is megette volna, ahogy tette ezt a MiG-25-tel Irak-Irán között.
  • TFX C100 tipust vagy a TFX C200 választják alapul vagyis kinézetre és a hajto müvet is ,és persze magyar fejlesztésü lopakoto bevonatot kapja ,akkor magyarországnak vagyis nekkünk erre ,a tipusra lesz e jogunk ,megvenni ha arra jutna a sor ?
  • Ezt egyébként annyiból én is kérdezném, hogy ilyenkor mi a helyzet? Mert gondolom ettől a bevonattól még nem vagyunk benne a fejlesztők között és kell pályázatot írni... Vagy mi kell hozzá, hogy azt mondjuk, hogy a fejlesztők országok között vagyunk, úgyhogy mi ebből veszünk és kész?
    Nem mintha ne lehet úgy megírni a pályázatot, hogy ne erre az egy gépre legyen kihegyezve... A kérdés, hogy lesz-e majd rá keret, meg akarat, amikor majd ott tartunk... Gondolom. :)
  • Az Arrow fegyverzete lényegében soha nem készült el, egy ígéret volt, ahogy az egész gép, és ha még elkészült volna, a kor általános színvonala determinálta volna, hogy mennyire alkalmas vadász-vadász harca. Kb. semennyire.
    Mi lett volna, ha...

    Az egész legendagyártás erre épül.
    Mi lett volna, ha ez elkészül, ha azt nem állítják le a politikusok. Ha, ha...
    Hahahaha.

    Csakhogy a történelem nem ismeri a ha fogalmát.

    Ha (sic!) ismerné, akkor már egy konstrukció megvalósulása, még inkább rendszerbeállítása is újabb ellenintézkedéseket/típusokat vont volna maga után, ami újabb ellenintézkedé...
    Szóval ellehet játszani a gondolattal, lehet nézegetni pl. ezt a honlapot, meg lehet szörfölgetni a "navigation"-jában.
    http://www.testpilot.ru/type/fighter_e.htm

    De ettől még meddő ábrándozás, vita és okoskodás ezen ötletek, tervek élet és harcképességén való filózás.

    Tényleg!
    Mi lett volna, ha a SAAB valósította volna meg az első lopakodót!? :)
  • Szerintem semmi. Az első digitális adatátviteli rendszer repcsik és földi cucc között is svéd volt a '60-as években, ettől még azért az F-35/F-22 szintű datalink mégis jenki...
  • http://htka.hu/2013/02/25/htka-hirhalom-2013-8-het/

    "A következő lépés a 3.2A szoftver, melyet az USAF reményei szerint 2014-től kezdődően kapnák meg a F-22 vadászbombázók. Ez kibővíti az elektronikai zavaró képességeket és magában foglalja a Link 16-os adatátviteli rendszer integrációját is. Utóbbit eddig nem kapta meg a flotta nagyobbik része, így a gépek csak a többi Raptorral voltak képesek titkosított adatátvitelre, más típusokkal nem."
  • TFX C100 tipust vagy a TFX C200 választják alapul vagyis kinézetre és a hajto müvet is ,és persze magyar fejlesztésü lopakoto bevonatot kapja ,akkor magyarországnak vagyis nekkünk erre ,a tipusra lesz e jogunk ,megvenni ha arra jutna a sor ?
    Hm, ha mondjuk az Uniriv kft gyártja a szegecseket meg csavarokat a Leopard II-höz akkor még nem hiszem hogy a fejlesztők között vagyunk.
  • http://htka.hu/2013/02/25/htka-hirhalom-2013-8-het/

    "A következő lépés a 3.2A szoftver...."
    Persze ez nem azt jelenti hogy nem volt fejlett adatátviteli rendszere, csak nem volt kompatibilis a többi géppel.
  • Szerintem semmi. Az első digitális adatátviteli rendszer repcsik és földi cucc között is svéd volt a '60-as években, ettől még azért az F-35/F-22 szintű datalink mégis jenki...
    A válaszodat köszönöm.
    A kérdésemet kicsit "kópésnak" szántam, de hangulatjelek nélkül néha nehéz átadni a mögöttest.
    /Érdekes, a diyaudio.hu-n lehet hangulatjelekkel operálni, pedig az sem egy bulvároldal/

    Lehet, hogy félreérthető voltam; "...De ettől még meddő ábrándozás, vita és okoskodás ezen ötletek, tervek élet és harcképességén való filózás..."

    "...Mock-up és koncepciót kezel kifejlesztett gépként..." kezdetű encikli...akarom mondani hozzászólásod nagyon profi!
  • <blockquote rel="Terminator">http://htka.hu/2013/02/25/htka-hirhalom-2013-8-het/

    "A következő lépés a 3.2A szoftver...."
    Persze ez nem azt jelenti hogy nem volt fejlett adatátviteli rendszere, csak nem volt kompatibilis a többi géppel.</blockquote>

    Ahogy a Gripené sem, csak a magyar Griffek képesek tudommal Link 16 alapú hálózatra csatlakozni, senki más.
  • " Ha azonban egy ügyes hipnotizőr megszabadítaná a németeket a beléjük szuggerált "schuldkult"-tól, akkor a BMW, Daimler és más hasonló német cégek hónapok alatt képesek lesznek olyan
    aerospace technológiákat gyártásba venni, amiket eddig csak Zs-kategóriás scifi-kben láthattunk."

    A németek már elsorvadtak haditechnika terén kivéve tank fejlesztésben .
    És itt nem a jelenről van szó hanem a jövőről is.
    A jenkiknek ott van a f-135 hajtómű az oroszok is gőzerővel fejlesztik a pakfa új hajtóművét 2030 közepén ez a két ország 6 gen gépe már guruló próbákat fog végezni szintén egy hajtóművel.
    És sajnos már kína is lehagyta őket és a távolság még tovább nő.
  • Ez az elsorvadás kicsit erős kifejezés. Mostanában igaz, hogy nem fejlesztettek a németek pl 5. gen gépet sem, de ha van rá igény és a politikai légkör is megfelelő, akkor össze tudnak szedni annyi és olyan mérnököt akik képesek rá. Pénzük mint a tenger, ingyen hitelezik őket vagy negatív kamatra és hatalmas gazdaságuk van fejlett iparágakkal.
  • Én is így látom. A németek gyakorlatialg semmiből összeraktak elvben egy csúcskategóriás HOBS képességű TVC hajtóműves légiharcrakétát úgy, hogy nem jut eszembe semmiféle német légiharcrakéta fejlesztés a hidegháborúból. (Légvédelmi rendszert azt csináltak, de az radaros volt.)

    Persze egy légiharcrakéta nem egy repülőgép, de azért nem kell őket félteni. Egyszerűen igény nincs és pénz sincs erre.
  • A németek gyakorlatialg semmiből összeraktak elvben egy csúcskategóriás HOBS képességű TVC hajtóműves légiharcrakétát úgy, hogy nem jut eszembe semmiféle német légiharcrakéta fejlesztés a hidegháborúból.

    Oké tehát ha 2030 környékén a németek bejelentik hogy fejlesztenek 6 gen gépet akkor azt hogy oldanák meg ?
  • Ez a 6. generációzás kezd az agyamra menni. Mi a tököm az...? Mik a főbb jellemzői...? És ha az meg van, akkor ki mondta, hogy arra szükségük is van...?
  • 6. generációs levehető-ajtós lopakodó turmixgép. CSAK ITT, CSAK MOST! VEGYE ÉS VIGYE. 10 ex-hadügyminiszterből 9 ezt ajánlja.
  • Amit a jenkik mutogatnak az egy nagyon lapos pilóta vezette és nélküli gép lesz.
    Jobb lopakodó képességekkel és 3-4 mach sebességű is lehet.
    Na meg persze jobb elektronika ennyi bőven elég egy generációs ugráshoz .
  • Szerintem az a 30 milliárd kevés 1 lopakodó fejlesztésére. De 30 milliárdból már több, mint 200 F-35-öst vehetnének, annyira meg nincs szüksége Törökországnak - de a japcsiknak sem. /Ja, és a 30 milliárdban nincsenek benne a gyártási költségek /anyagár, munkadíj etc./!/
    Igaz ugyan, hogy lehet exportálni is, ám az annyira bizonytalan, mint a kóbor kutya vacsorája...!

    3 ország /USA, Oroszország és Kína/ persze kénytelen - akár kisebb-nagyobb ráfizetéssel is - fejleszteni, mert légierejük több gépet igényel. Minden más fejlesztő ország azonban milliárdok kidobásával számolhat...!
  • De jó hogy ezt mindenki bekajálja hogy a japóktól kezdve a törökig 5-6 év alatt a prot felszállása után kész a "hazai" 5 gen repcsit tud csinálni csak a hülye oroz nem.

Ugrás a fórum topichoz