|

BRÉKING: Megvan a legújabb A400M vásárló!

Több, egymástól független helyi kormányzati és katonai forrásra hivatkozva az IHS Jane’s indonéz kirendeltsége közölte: Indonézia vezetése jóváhagyta öt darab Airbus A400M Atlas katonai teherszállító beszerzését. A repülőgépeken kívül minden más járulékos költséget is számba véve közel 2 milliárd dollár értékűre becsült üzletet azzal a feltétellel hagyta jóvá a kormány, hogy az ötből három gépet Indonéziában kell összeszerelni a PT Dirgantara vállalat üzemében. Amennyiben az Airbus részéről is elfogadják ezt, úgy az ázsiai ország lehet a típus 9. rendszeresítője.

Az összeszerelő csarnok létesítésén túl az Airbusnak vállalnia kell, hogy hozzáférést biztosít az indonéz mérnökök számára az A400M teljes műszaki dokumentációjához, és engedélyezi számukra, hogy tanulmányozzák a gyártási folyamatot a sevillai végszerelő üzemben. Ezzel lényegében technológiai transzfer történik majd, előkészítve a gyártás beindítását a PT Dirgantara-nál, amely cég egyébként állami tulajdonban van.

Az első francia Atlas | Fotó: Airbus Military ,

Indonézia A400M-jei a típus teljes képességpalettáját megkapják majd, tehát a hagyományos szállító mellett légi-utántöltő konfigurációban is alkalmazhatja majd őket legújabb vásárlójuk. A helyi légierőre egyébként rá is fér a modernizáció: a több szigetből álló, hatalmas kiterjedésű ország szállítókapacitásának gerincét jelenleg a korosodó Lockheed C-130B/H Herculesek adják, amikből 17 példány áll szolgálatban. Ezeket a közepes szállító kategóriában C-295-ösök egészítik ki.

Az indonéz miniszterelnök még tavaly májusban jelentette be, hogy országa fontolgatja az A400M beszerzését, de csak kis darabszámban, mert a pénzügyi források nem engednek többet. A 2 milliárdos összeg öt gépre számítva valóban soknak tűnhet, de nem szabad elfelejteni, hogy ez a teljes programra vonatkoztatott költség, amibe a már említett technológiai transzfer és helyi összeszerelés is beleszámít. Mindemellett a pontos árat csak akkor tudhatjuk meg, amikor a felek lefolytatták az ártárgyalásokat, és megkötötték a szerződést. Erre optimális esetben még a nyáron sor kerülhet, Indonézia pedig 2020 után veheti át első A400M-jeit.