Ha a szükség úgy hozza a harckocsik képesek saját magasságuknál mélyebb folyó vizeken, a meder alján haladva átkelni. Ehhez alapvetően 2 dolog kell: rendelkezésre álljon a típushoz fejlesztett snorkel kit, melyen keresztül a friss levegő beáramlása biztosított, illetve hogy legyen egy megfelelő átkelőhely.
A hidegháború alatt fejlesztett harckocsik – azaz lényegében napjaink bármelyik típusa – rendelkezik ilyen képességgel jelentős részben abból kifolyólag, hogy az európai hadszíntéren erre szükség lett volna. A NATO és az orosz megközelítés itt (is) némiképp eltért. A nyugati fél esetében a levegő utánpótlást biztosító, gyakran gyűrűkből összeállított cső kellően nagy átmérőjű, hogy azon a személyzet elhagyhassa a harckocsi küzdőterét, ha az átkelés folyamán a harckocsi elakadna. Ezzel szemben a szovjeteknél használt kisebb átmérőjű cső erre alkalmatlan, így a beragadt harckocsizóknak a kiképzés részeként elsajátított menekülési folyamat idejére elegendő oxigén áll rendelkezésükre. Ezen időtartam kitolását segíti extra személyi felszerelés is.
Mindezek ellenére vélhetően kevéssé népszerűek az orosz technikával dolgozó harckocsizók körében ezen átkelési manőverek. Tény, hogy van az oroszoknak is olyan méretű csöve, mint a NATO-nak, de mi úgy tudjuk, hogy harci helyzetben a vékony cső lett volna az alkalmazott, mert az könnyebben, akár a harkocsi által szállítható, felszerelése is gyorsabb.
Snorkellel szerelve jellemzően 3-5 méteres gázlómélységet lehet bevállalni. Lentebb ilyen gyakorlatokon készült videókat válogattunk össze.
Dél-Korea csúcs harckocsija a K2 Black Panther előadásában. A típus gázlómélysége snorkellel maximálisan 4,1 méter, ha minden igaz.
T-90-es találkozása egy békésen folydogáló orosz folyóval:
Lengyel Leopard 2A4-esek küzdelme az Oderával:
Német Leopard 2A5-ösök által bemutatva:
Végül egy látványos folyami átkelési gyakorlat Oroszországban – az előkészített harckocsi 6:50 környékén indulnak meg.