|

Levegőben a második Textron AirLand Scorpion

Napjaink egyik legérdekesebb, még fejlesztés alatt álló katonai repülőgépe a Textron AirLand vállalat Scorpion névre hallgató típusa. A cégcsoport, amelyhez többek között a Bell Helicopter és a Cessna is tartozik, nagy kockázatot vállalt a projekttel, ugyanis a Scorpiont megrendelés vagy állami támogatás nélkül, saját költségen hozták létre. A 2013-ban bemutatott repülőgép prototípusa még abban az évben teljesítette első repülését, azóta pedig már több mint 800 órát töltött a levegőben, valamint 10 országban járt demonstrációs célzattal.

A második Textron AirLand Scorpion |Fotó: Textron AirLand ,

A lassan három éve tartó berepülési programhoz most csatlakozott a második példány is. A Textron AirLand közleménye szerint a legújabb Scorpion már megfelel a valódi, sorozatgyártásra érett változatnak, azaz szériapéldánynak tekinthető. A december 22-én végrehajtott, 1 óra 42 perces, alapvetően eseménytelen első repülés során a pilótafülkében Don Parker és Dave Sitz céges tesztpilóták foglaltak helyet, akik az alapvető repülési tulajdonságokat, valamint a főbb fedélzeti rendszereket tesztelték. A két hajtóműves, polgári lajstromot viselő repülőgép a kansasi McConnell AFB futópályájáról szállt fel, majd ugyanide tért vissza.

A gyártó mindemellett nyilvánosságra hozta, hogy a prototípussal október végén újfent sikeres éleslövészetet hajtottak végre, amivel ismét igazolttá vált, hogy a Scorpion alkalmas fegyverzet célba juttatására. Igazság szerint a Textron AirLand eddig mindent megtett annak érdekében, hogy termékét eladja, így már csak egy hazai vagy külföldi megrendelés hiányzik ahhoz, hogy valóban sikerként könyvelhessék ez a fejlesztést. Érdeklődők márpedig vannak: néhány kevésbé tehetős, de könnyű csapásmérő képességre igényt tartó afrikai és távol-keleti ország szívesen látná a Scorpiont légierejében. A Textron szerint a tárgyalások folyamatosak, eredményekről azonban még nem nyilatkozhatnak.