|

Újabb sikeres teszten van túl a JSM

Norvégia a Joint Strike Fighter program egyik legfontosabb nemzetközi partnere, a típus iránti elkötelezettségükről már számtalanszor bizonyságot tettek. Az F-35A megrendelőiként a típus fejlesztésében is részt vesznek, valamint a Kongsberg hadiipari vállalat révén az alacsony észlelhetőségű vadászbombázó csapásmérő képességének kialakításán is munkálkodnak. A Joint Strike Missile néven ismert szárnyas rakéta kifejezetten a Norvég Királyi Légierő igényei alapján készült, stand-off csapásmérő eszköz, amit az F-35-ös a belső fegyverterében is hordozhat, megőrizve így a “lopakodó” képességét. A több változatban készülő, várhatóan 2018-ban szolgálatba álló fegyverhez nagy reményeket fűz a Kongsberg: szeretnék a JSF minél több megrendelőjének eladni, minél nagyobb darabszámban.

Joint Strike Missile tesztpéldánya egy F-16C szárnya alatt, valahol az Edwards AFB közelében, 2016. december közepén. Nem sokkal később a Fighting Falcon útjára bocsátotta a fegyvert |Forrás: Kongsberg ,

Ez utóbbira pedig reális esély van, hiszen a JSM eddig jól szerepel a teszteken. A napokban éppen egy amerikai F-16C szárnya alól indították el az egyik tesztpéldányt, ami végül a Utah Lő- és Gyakorlótér területén csapódott célba. Addig azonban hosszú utat tett meg, folyamatosan változtatva sebességét és magasságát – ami éles helyzetben az ellenséges légvédelem kicselezését szolgálja, és az ilyen típusú szárnyas rakéták jellemző bevetési profilja. Ezen túlmenően a hordozó-indító Fighting Falcon is végzett néhány nagyobb túlterhelésű manővert vele, bizonyítva, hogy biztonságosan hordozható külső függesztéssel is.

Fórum hozzászólások

  • altx
    amugy, minek svajcnak f35?

    nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

    sokal, sokal kevesebb penzert...
    Ahogy Molni is emlitette Svajc egy nagyon komoly hadsereget tart fenn. Ez gondolkodás beli kulonbseg, pl Ausztria es Svajc kozt. Ausztria leszerel, mert semleges, Svajc fegyverkezik, mert semleges, de o az is akar maradni
  • SilvioD
    Legyen meg itt is. Dinamikusan bővül a jelentkezők névsora. Aki kimarad, lemarad.
    Erdemes lenne megfontolni, hogy ha tenyleg mi is rendelunk F35-ot, akkor felvessuk katarnak a Magyarorszag Katar perszonaluniot. Aztan johetnenek a kozos beszerzesek, ugy olcsobb lenne. ;):D:D
  • Flexus
    Erdemes lenne megfontolni, hogy ha tenyleg mi is rendelunk F35-ot, akkor felvessuk katarnak a Magyarorszag Katar perszonaluniot. Aztan johetnenek a kozos beszerzesek, ugy olcsobb lenne. ;):D:D
    Előbb utóbb kell, mert nincs más. Ár/értékben meg verhetetlen. Mo.nak AA/AG képes gép kell főleg, ami a piacon igazából csak ez van nyugaton olyan, amiért érdemes egy új típust bevezetni bárkinek is. Mind az NGAD, mind az EU tervezet AA orientált gép akárhogy is nézem (ami logikus, mert AG van), másodlagos AG képességgel. A többi meg a nyomába sem ér, mert nincs akkora háttérbázisa.
    A kérdés csak az időzítés. Anyagi, gyártáskapacitási, kiképzési, ütemezési szempontok alapján majd eldöntik.

    Amúgy jó ezt a topikot látni, hogy alig pörög mostanában. Tekintve manapság csak a negatív hír a hír, azt jelzi a rendszeresítés jól halad és nincsenek gondok.
    Szar a "repülős sajtónak" na :D
  • Az F-35-ösök hajtóművének továbbfejlesztése közben három szálon fut párhuzamosan.
    Az első verzió egy moderált fogyasztás csökkentés, vagy opcionálisan 5% tolóerő növekedés minimális technológia váltás mellett. Ez úgy néz ki, 2024-től gyártásba is kerülhet, tehát már akár a lengyel gépekbe is ez kerülhet.

    A második verzió alapja viszont a prognosztizált új avionikai rendszerek és leendő fegyverzet miatti tömegnövekedés kompenzálása, mintegy 15% tolóerő növeléssel. Ehhez párosulna a 20%-os fajlagos fogyasztás csökkenés.
    Ezek nyilván “autóskártyás” fő számok, szóval nem tudni, hogy mely üzemmódokon jelentkezne a fogyasztás csökkenés és mely rezsimeken a tolóerő növekedése, hogyan alakul a kettő szorzata és miképp a hajtómű karakterisztikája a levegőben.
    Ide kapcsolódó hír, hogy ez a változás ugye magát az F135 core engine-t érinti, ami első körben az F-35A F135PW100 és F-35C F135PW400 hajtóművein realizálódhat. Az F-35B hajtómű rendszerén, tehát az F135PW600 és Rolls Royce LiftFan hajtóművön ugyanis egy külön teljesítménynövelő program fut. Itt a két másik alverzió teljesítménynövelő átalakításai mellett a LiftFan lapátozása, levegőátfutása, így a teljesítménye is módosulni fog, ahogy a hajtótengely és a tengelykapcsoló is.
    A kérdés, hogy mi ez a radikális teljesítményjavító technológia. Nos ez a P&W XA101 projekt, ami most már a teszt álláson üzemel. Egy változó ciklusú, azaz kétáramúsági fokú, háromáramú hajtómű.
    Ez már 2017 óta üzemel a tesztpadon.

    A harmadik szál az egyszer már kiebrudalt GE XA100 hajtóműve.
    Ez a hajtómű az ATF tendert elbukó YF120 változtatható kétáramúsági fokú hajtóművéből az F-35-ösök számára fejlesztett, de a programból kizárt fix kétáramúsági fokú F136-osából kifejlesztett, korábban ADVENT betűszóval illetett alternatív hajtóműve.
    A hagyománnyal ellentétesen, ezúttal a GE kapta a kisebbik számozást és a P&W a nagyobbikat (PW F100 vs GE F110, PW F119 vs GE F120, PW F135 vs GE F136).
    Nyílván azért, mert előbb kezdték a munkát.

    Az XA100 és/vagy XA101 leendő repülőgépe viszont már a hatodik generáció lesz és csak másodlagosan az F-35-ös, illetve szóba kerülhet még a B-21 Raider, ha nem is egyből, de egy későbbi szériától kezdve.

    Minden esetre a darabszámát tekintve a két szék közt a pad alá esett Raptor flotta után/mellé/helyett az USAF-nak szüksége lesz majd egy air dominance fighter-re is.
    Ahogy a külföldi F-35 vásárlóknak is.
    Azt sem tartom kizártnak, hogy idővel az F-35A bázisán meg fog jelenni egy “erősen felszteroidozott” F-35ADF is.
  • dudi
    Mi az a nagy doboz a futóaknában?
    Gondolom valamilyen nem nagyon érzékeny elektronikai, vagy elektromos berendezés doboza.
  • arbalest
    Gondolom valamilyen nem nagyon érzékeny elektronikai, vagy elektromos berendezés doboza.
    Vagy egy jó kis mélynyomó, vagy egy csempészrekesz! :D:D
  • Denmark’s first F-35 is headed to final assembly in Fort Worth, Texas F-35 production facility, where its control surfaces will be added, along with final systems and engine installation. Delivery of Forsvaret’s first F-35 is expected early 2021.

  • Terminator
    Szelektív matematikával rejtik el az F-35 folyamatosan növekvő költségeit?


    Selective Arithmetic to Hide the F-35’s True Costs...


    [​IMG]
    Köszönjük, a balfasz cikk most public figure és documented figure szavakkal hazudik.
    Mert public figure = flyaway cost.
    Majd van pofája kijelenteni, hogy elkendőzés az, hogy nem a procurment vagy program cost értéket adják meg.
    Ja, hogy akkor az F-22 így nézve 350 milla/gép?
    A Rafale és EF árát inkább meg sem kérdem...

    Ez a cikk úgy balfasz, ahogy van.
  • molnibalage
    Köszönjük, a balfasz cikk most public figure és documented figure szavakkal hazudik.
    Mert public figure = flyaway cost.
    Majd van pofája kijelenteni, hogy elkendőzés az, hogy nem a procurment vagy program cost értéket adják meg.
    Ja, hogy akkor az F-22 így nézve 350 milla/gép?
    A Rafale és EF árát inkább meg sem kérdem...

    Ez a cikk úgy balfasz, ahogy van.

    Össz kölcségben 376 millára jönne ki a az f35 is , igaz 2070-ig és ammo/fuelal együtt amit ha elosztunk azzal 50 évvel , akkor az f35 ára 7.5 millió , hmmmm
  • Koleszkaja
    Össz kölcségben 376 millára jönne ki a az f35 is , igaz 2070-ig és ammo/fuelal együtt amit ha elosztunk azzal 50 évvel , akkor az f35 ára 7.5 millió , hmmmm
    Azt még az F-22-nél se számoltam bele. Az F-22 fejlesztése volt kb. 42 mrd USD és még 23 mrd a gyártás.
    Ebből van kb. 122 M USD/gép flyway és kb. 347 M USD/gép program cost.

    A cikk ezen dolgokkal hazudik és címkézte át azt.
    Szívlapátot érdemelne.
  • molnibalage
    Köszönjük, a balfasz cikk most public figure és documented figure szavakkal hazudik.
    Mert public figure = flyaway cost.
    Majd van pofája kijelenteni, hogy elkendőzés az, hogy nem a procurment vagy program cost értéket adják meg.
    Ja, hogy akkor az F-22 így nézve 350 milla/gép?
    A Rafale és EF árát inkább meg sem kérdem...

    Ez a cikk úgy balfasz, ahogy van.
    https://www.pogo.org/about/people/dan-grazier/

    Az a kérdés hogy ez a POGO nevű szervezet ez micsoda és mit akar...
  • Terminator
    Lehet hogy csak a választások miatt érezték úgy hogy most írni kell egy ilyet is...
    Politikai megrendelés lehet, de azért vicces, mert terminusa elején Trump azzal hencegett, hogy az ő sikere az olcsóbb F-35...
  • Lehetne az ilyen primitiv kommenteket mellozni es talan konkret kifogasokkal probalkozni helyettuk?

    molnibalage
    Köszönjük, a balfasz cikk most public figure és documented figure szavakkal hazudik.
    Mert public figure = flyaway cost.
    Majd van pofája kijelenteni, hogy elkendőzés az, hogy nem a procurment vagy program cost értéket adják meg.
    Ja, hogy akkor az F-22 így nézve 350 milla/gép?
    A Rafale és EF árát inkább meg sem kérdem...

    Ez a cikk úgy balfasz, ahogy van.
    molnibalage
    Azt még az F-22-nél se számoltam bele. Az F-22 fejlesztése volt kb. 42 mrd USD és még 23 mrd a gyártás.
    Ebből van kb. 122 M USD/gép flyway és kb. 347 M USD/gép program cost.

    A cikk ezen dolgokkal hazudik és címkézte át azt.
    Szívlapátot érdemelne.
    molnibalage
    Politikai megrendelés lehet, de azért vicces, mert terminusa elején Trump azzal hencegett, hogy az ő sikere az olcsóbb F-35...
    Az F-35 semmivel nem lett olcsobb igazan.
    A cikk valos szamokat idez es nevetseges azzal vedekezni, hogy "nem jol adja oket elo", mikozben a szamok nem hazudnak.

    Attol, hogy a Rafale is ektelen ktgbol epult, attol nem lesz kevesbe aljas es hazug az amerikai military-industrial complex, amely gyakorlatilag az egesz torvenyhozast behalozta es a hatterbol felelos a legtobb amerikai fegyveres beavatkozasert.

    En ugyan nem kedvelem az itteni extreme-left/feminaci/PC-warrior hatalomatvetelt (pl NY State), viszont eszement pazarlas folyik itt evtizedek ota es ma mar nem lehet gusztustalan kamu-patriota szovegekkel takarozni tobbe.
    A rakoltott hajmereszto osszeg, kb 1.3 trillion azaz 1300 milliard (evi 700 milliard Pentagon direkt plusz masik 400-500 milliard dollar mas miniszteriumok budgetjeben elrejtve) tkreben az amerikai hadigepezet R&D hatasfoka egyenesen szanalmas es ez 40-50 eve igy van, sot, romlik.
  • kamm
    Lehetne az ilyen primitiv kommenteket mellozni es talan konkret kifogasokkal probalkozni helyettuk?
    Köszönjük a vastag személyeskedést. Bár tartalomgyártásban lennél olyan feketeöves, mint ebben...

    But taxpayers pay far more than that for an F-35. This number, like the others trotted out to prove the plane’s affordability, hardly provides the full picture not just of the price per aircraft, but the program as a whole.

    The services’ publicly available budget documents provide a more comprehensive picture of these costs. According to the Air Force’s aircraft procurement justification book for fiscal year 2021, the $77.9 million sticker price for the 2020 model F-35A jumps to $110.3 million per aircraft when all aspects of the program are added together. And this figure will rise in the coming years as aircraft purchased now receive significant upgrades.

    When people quote the $77.9 million figure, they are talking about the unit recurring flyaway cost, which is only the cost of the parts of the aircraft and the labor to put them together
    Csókolom ezt senki nem tagadta. De nézzed már meg, hogy a flyaway cost is honnan indult.

    Lot 6 prices are $100.8 million for the F-35A
    A Lot 14-é 78 misi. Tehát hol nem lett olcsóbb a gép? A fejlesztési költségeket, nem tudod utólag csökkenteni.

    [​IMG]


    Az F-35 semmivel nem lett olcsobb igazan.
    Ez egész egyszerűen nem igaz. De hát az A400 kapcsán előadott performanszod során megszoktuk már azt, hogy szelektív az optikád és tojsz a valóságra.

    Cikk itt ismeri be, hogy hazudik.

    That price does not include the money spent in previous budgets to purchase parts for that lot of F-35s
    Tééééééééééééééééényleg? Mert az utólag nem lehet csökkenteni. De ezért is mondták mindig is, hogy a FLYAWAY cost lett alacsonyabb.
    A fejlesztési költség tényleg elszáll, ha a program menedzselése volt balfasz a kötbér miatt az olcsó lopakodó F-16 koncepció helyett megalkották a világ legfejlettebb gépét, ami a Raptort is lenyomja több téren, amit nem is engedtek exportálni. Az F-35-öt meg igen.

    Szóval bocs, a cikk játszik a szavakkal. Az F-35-ösök GYÁRTÁSI költsége igenis csökken. Ő meg hozzáadja a fejlesztésit és kb. azt próbálja behazudni, hogy eltitkolják az árat. Nem. Soha nem is szólt másról a történet, hogy a FLYAWAY ára megy le.

Ugrás a fórum topichoz