|

Vadászbombázót karácsonyra – csak oroszosan (?)

Az orosz TASS hírügynökség egyik névtelenül nyilatkozó, és külföldi katonai kapcsolatokkal foglalkozó forrására hivatkozva megírta, hogy Kína várhatóan már idén decemberben megkaphatja első Szuhoj Szu-35Sz vadászbombázóit. Mint ismeretes, Peking 2015 novemberében kötött szerződést Moszkvával 24 darab Szu-35-ös megvételéről. A közel kétmilliárd USD értékű megállapodás a két ország közötti eddigi legnagyobb, repülőgép-ipari szerződés. A feltételek szerint az összes Szuhoj a KnAAPO-nál készül majd Oroszországban.

Az eredeti tervek szerint a szállításoknak csak 2017-ben kellene elkezdődniük, a 24 gépet pedig három év lefolyása alatt adnák át. A TASS említett forrása viszont tudni véli, hogy az első négy, kínai felségjelzésű Szu-35Sz még idén december 25-e előtt megérkezik a megrendelőhöz. Ezt megerősíti Vlagyimir Drozshov, az állami fegyverexport helyettes felügyelőjének azon novemberi kijelentése, miszerint Oroszország elkezdte előkészíteni a Szuhojok szállítását Kínába.

Szuhoj Szu-35 Flanker-E | Forrás: RIAN ,

Ráadásul Kabarovszk Terület kormányzója (itt található a KnAAPO gyára, ami a kínai Szu-35Sz-eket állítja elő) is azt nyilatkozta nemrég, hogy az első négy Szuhojt leszállítják még idén. Nem sokkal ez után viszont Szergej Csemezov, a Rostec elnöke rácáfolt a hírekre, és állította: követik az eredeti tervet, és csak 2017-ben kezdik meg a rendelés teljesítését. Mindenesetre bárhogy is legyen, Kína hamarosan elkezdheti rendszerbe állítani a típust, ami légierejének egyik legpotensebb vadászbombázója lesz. Ez még annak ellenére is igaz, hogy folyamatban van 5. generációs repülőgépek fejlesztése, hiszen még jó néhány évbe beletelik, amíg azok bevethetőek lesznek.

Fórum hozzászólások

  • imike
    Azért 3 éve Egyiptom is rendelt 50 db-ot:
    https://htka.hu/2016/02/06/egyiptom-50-darab-mig-29mm2-vadaszgepet-rendelt/

    Meg még van 135 Mig-31-es Orosz szolgáltatban, amiket folyamatosan fejlesztenek. Szóval azért, ha akadozva és döcögve, de még mindig van munka a MiG-nél.
    .
    .
    A Mig-31 is egy jo kerdes, öreg gep a BM tuning ellenere is. Mondjuk ez a Kinhzal project egy kisebb reszuknek ad eselyt a tovabbelesre, de amugy szerintem a Szu-34 atvehetne a szerepköret mint hosszutavu örjaratozo gep ket ulessel.
  • dudi
    Azt azért látni kell,hogy az amerikai haderő jelenleg nagy volumenű fejlesztésből kettőt futtat:F-35 és az új hotdozó. Az oroszok fejlesztenek,SZU-57-et,T-14-et,Lídert,SSN-t és SLBM-et.
    .
    .
    Az oroszok mentsegere legyen mondva, annyiban azert kenyszerhelyzetben vannak, hogy 90 es kb 2010 között semmifele fejlödest nem mutattak, meg szintentartasrol is nehez beszelni, igy mostanra böven lett minden teren behoznivalojuk.
  • weasel007
    Vagy egy újabb Szu-27 változat, mondjuk Szu-41 néven :)
    .
    .
    Szerintem a Szu-34 jo alap lehetne. Ketuleses, a pilotak kenyelmet WC es minimalis "konyha" is szolgalja, hosszutavu bevetesre a legalkalmasabb vadaszgep. Gepagyu, legiharcfegyverzetre jelenleg is van lehetöseg, pluszban el kene latni az R-37M-mel, kicsit atszabni az elektronikat a feladathoz, es akar mehetne is.
  • molnibalage
    Aki megy egyhajtóműves gépet akar, az választhat a JF-17, az F-16, F-35, Gripen NG, T-50 Golden Eagle, vagy talán használt Mirage-2000 változat és egy ember kedvence a Kfir Block 60 közül aszerint, hogy mi a prefernciája, hogy mi a környezet és mi kell. Ezekkel kéne felvenni a versenyt nulláról. Reménytelen.
    Csak most veszem észre, hogy a J-10 kimaradt.
    molnibalage
    A legcsekélyebb jelét sem láttam annak az elmúlt 15 évben, hogy ne kéthajtóművest akarnának.
    Hát mert a legcsekélyebb jel sem mutatkozott arra, hogy mást is képesek lennének kifejleszteni és rendszeresíteni, mint amit a hidegháborúban kifejlesztettek. A múlt terveit reszelgetik mind a mai napig. Ok, van már Szu-57.
  • Mackensen
    Hát mert a legcsekélyebb jel sem mutatkozott arra, hogy mást is képesek lennének kifejleszteni és rendszeresíteni, mint amit a hidegháborúban kifejlesztettek. A múlt terveit reszelgetik mind a mai napig. Ok, van már Szu-57
    Igazából mindenből fejlesztik a vadiújat (Szu-57, T-14, T-15, Bumeráng, új dzsipek, az új korvettek, fregattot, Líder, a Kamov új heli projektje), viszont szembejött a pofonvagon, amit pénznek hívnak. A legtöbb projekt belassult, de haladnak jónéhánnyal.
  • arbalest
    Igazából mindenből fejlesztik a vadiújat (Szu-57, T-14, T-15, Bumeráng, új dzsipek, az új korvettek, fregattot, Líder, a Kamov új heli projektje), viszont szembejött a pofonvagon, amit pénznek hívnak. A legtöbb projekt belassult, de haladnak jónéhánnyal.
    Egyhajtóművesből is volt egy elkaszált fejlesztés (a Mig irodáével kettő), de a hh lezárta után a Szuhoijnak volt egy terve.
  • Mackensen
    Egyhajtóművesből is volt egy elkaszált fejlesztés (a Mig irodáével kettő), de a hh lezárta után a Szuhoijnak volt egy terve.
    Nem terv volt csak egy koncepció amit el is vetettek.
  • MMPP Szaljut jól látom, hogy végül része lett a MMPP Szaljut United Engine Corporation., ahogy 2016-ban megjósolta Allesmor?
  • molnibalage
    MMPP Szaljut jól látom, hogy végül része lett a MMPP Szaljut United Engine Corporation., ahogy 2016-ban megjósolta Allesmor?
    Mi a különbség?
  • molnibalage
    MMPP Szaljut jól látom, hogy végül része lett a MMPP Szaljut United Engine Corporation., ahogy 2016-ban megjósolta Allesmor?
    ?
    MMPP Szaljut már régen nem létezik. АО НПЦ газотурбостроения „Салют“ (AO NPC gazoturbosztrojenyija "Szaljut") a neve . Már 2015-től része az UEC-nek.
  • Capslock27
    .
    .
    A Mig-31 is egy jo kerdes, öreg gep a BM tuning ellenere is. Mondjuk ez a Kinhzal project egy kisebb reszuknek ad eselyt a tovabbelesre, de amugy szerintem a Szu-34 atvehetne a szerepköret mint hosszutavu örjaratozo gep ket ulessel.
    Nem hiszem, hogy bírná azt a tempót.
  • Mackensen
    Csak most veszem észre, hogy a J-10 kimaradt.

    Hát mert a legcsekélyebb jel sem mutatkozott arra, hogy mást is képesek lennének kifejleszteni és rendszeresíteni, mint amit a hidegháborúban kifejlesztettek. A múlt terveit reszelgetik mind a mai napig. Ok, van már Szu-57.
    .
    .
    De ha megnezzuk, az amerikaiak se mutattak sok teljesen ujat. F-15, F-16, F-18 valtozatai, Abrams tank, Arleigh Burke osztaly, AMRAAM raketa, Trident ICBM, stb. Az F-22 es F-35 se uj, csak sokaig tartott a fejlesztesuk, ezert tunnek ujnak.
  • Mackensen
    Csak most veszem észre, hogy a J-10 kimaradt.
    Mert azt nem exportálják senkinek, ergo nem elérhető. Nem választható.
    Capslock27
    .
    .
    De ha megnezzuk, az amerikaiak se mutattak sok teljesen ujat. F-15, F-16, F-18 valtozatai, Abrams tank, Arleigh Burke osztaly, AMRAAM raketa, Trident ICBM, stb. Az F-22 es F-35 se uj, csak sokaig tartott a fejlesztesuk, ezert tunnek ujnak.
    Ez nem igaz. Az F-35 a hidegháború végén nyomokban sem létezett. A Super Hornet legalább annyira új gép, mint a Szu-35Sz sőt, annál sokkal több.
    Bár ez most nem vágom, hogy hogyan jön ide.

    (A Virgina osztály meg teljesen új hidegháború utáni tengó osztály.)
  • molnibalage
    Mert azt nem exportálják senkinek, ergo nem elérhető. Nem választható
    Kínálják exportra, Argentínánál és Iránnál ajánlat is volt.
  • arbalest
    Kínálják exportra, Argentínánál és Iránnál ajánlat is volt.
    Akkor tévedtem. Ezek elkerülték a figyelmem. Én eddig úgy tudtam, hogy a JF-17 pont emiatt készült, hogy J-10 maradjon belül.
  • molnibalage
    Akkor tévedtem. Ezek elkerülték a figyelmem. Én eddig úgy tudtam, hogy a JF-17 pont emiatt készült, hogy J-10 maradjon belül.
    A JF-17 elsősorban Pakisztánnak készült, másodsorban exportra. Illetve csak részben konkurensek házon belül, a J-10 azért egy potensebb, közepes gép.
  • molnibalage
    Mert azt nem exportálják senkinek, ergo nem elérhető. Nem választható.

    Ez nem igaz. Az F-35 a hidegháború végén nyomokban sem létezett. A Super Hornet legalább annyira új gép, mint a Szu-35Sz sőt, annál sokkal több.
    Bár ez most nem vágom, hogy hogyan jön ide.

    (A Virgina osztály meg teljesen új hidegháború utáni tengó osztály.)
    .
    .
    Csak hogy felmerult, hogy az oroszok nem tudnak tovabb lepni a szovjet idök, 80-as evek tervein es azt fejlesztgetik. Erre volt valasz, hogy ez kb vilagjelenseg, lasd amerikai peldak. Az, hogy Virginia osztaly, az a szabalyt erösitö kisszamu kivetel egyike, de ilyet az oroszoknal is lehet talalni.
    A Super Hornet az F-18 tovabbfejlesztese, F-18E, tehat ez is hideghaborus alapokra epul.
    .
    Az F-35 jobb kerdes, gondolkoztam is hogy beirjam, de az F-35B-t eredmenyezö fejlesztes eredete a Lockheed ASTOVL programja, ami 1983-ban indult.
  • Capslock27
    az F-35B-t eredmenyezö fejlesztes eredete a Lockheed ASTOVL programja, ami 1983-ban indult.
    Végülis mindent vissza lehet vezetni akár a Wright fivérekig is :)
  • molnibalage
    Mert azt nem exportálják senkinek, ergo nem elérhető. Nem választható.
    Asszem ott a saját hajtómű hiánya lehetett a gond, a JF-17-nél ezt valahogy áthidalták.
    Viszont ha még egyhajtóműves gépeknél tartunk, a J-7-est 2012-ben még exportálták. Azóta nem jött újabb igény, de gyanítom, hogy ha valakinek még kéne, gyártanának még neki.
  • weasel007
    Végülis mindent vissza lehet vezetni akár a Wright fivérekig is :)
    .
    .
    Ennel közelebbi a rokonsag azert, es az F-35B-hez hasonloan mar ez is US-UK koprodukcio volt, 83 es 91 között, a DARPA es a Lockheed Skunk Works hattermunkajaval. Amikor ez kifutott, es 92-ben a folytatast szerveztek egy atdolgozott ASTOVL project formajaban, akkor lepett be a kepbe az USMC is egy hagyomanyosan fel-leszallo valtozat igenyevel, es onnantol CALF neven ment a dolog tovabb.
    .
    ASTOVL rajz 1988-as Flight International ujsagcikkben:

    [​IMG]


    F-35B:

    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz