A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
E heti összefoglalónkat Oroszországban kezdjük, ahol információkat csepegtettek a Ka-27-esek váltótípusáról. A Russian Heliopters vezérigazgató helyettese, Igor Chechikov szólat meg a témában – a tengeralattjáró-vadász feladatkör köré épülő új forgószárnyas 2020 után fogja elvégezni első repülését. A projekt a Lamprey, azaz Ingola elnevezést kapta, az kialakítási alapelveket már le is fektették.
—
Némileg délebbre, a Földközi-tenger partján kibővültek a helyi AH-64 Apache helikopterek képességei. Izraelről van szó, ahol befejezték a harci helikopterek módosítását, így azok már bevethetik a Rafael Spike ATGM tankromboló rakétákat. A fegyver integrálása azért vált szükségszerűvé, mert Washington 2014-ben visszatartotta a Hellfire rakéták szállítását a Protective Edge hadművelet során.
—
Szintén az országhoz tartozik, hogy privatizálják a légierő rakéta tesztelő egységét. Az ő feladatuk az Arrow légvédelmi és Shavit űrrakéták tesztelése. Az egység megszerzésére két cég pályázik, az Israel Aerospace Industries (IAI) valamint a Rafael. Előbbi felelős az említett rakéták gyártásáért, így ennyi előnnyel indulnak a pályázaton.
—
Földhöz szegezték a Brit Királyi Légierő E-3D gépeit. A 6 légtérellenőrzőből álló flotta egyik gépén rutinellenőrzés során találtak egy azonnal javításra szoruló kábelezési hibát, emiatt kellett elrendelni a repülési tilalmat. Utóbbi több hétig is tarthat, ezért a Cipruson állomásozó példány nem tudja kivenni részét a szíriai harcok irányításából. A javítást a RAF Coningsby légibázisán vitelezik ki.
Balesetet szenvedett a Fülöp-szigeteki Légierő egyik W-3A forgószárnyasa. A repeseményre november 8-án került sor, a 926-os farokszámú helikoptert érte utol a balszerencse. A fedélzeten több, magas rangú rendőrtiszt utazott, szerencsére mind megúszták sérülésekkel az esetet.
—
Vietnamban ennyire nem rózsás a helyzet, június és október között 14 katona és egy civil halt meg 4 repülőbalesetben. A sok szerencsétlenség nagy veszteséget jelentett a légierőnek, emiatt a védelmi minisztérium 40 tisztviselőre szabott ki büntetést, a nem megfelelő repülésbiztonság miatt. A büntetések mértéke és az azt kapók identitása ismeretlen maradt.
—
Kínában elkészítik az Y-20 teherszállító civil változatát. Az így létrejövő típus az Y-20F-100 jelzést kapja, és 28 szabványos konténer fedélzetre vételére lesz képes, maximális terhelhetősége pedig 65 tonna. Jelenleg 122 nehéz teherszállító repül a kínai társaságok színeiben, ezek nagy része Boeing vagy Airbus, ezen az arányos szeretne változtatni az Y-20-ast gyártó AVIC. Mint tudjuk, a Boeing is próbálkozott a C-17-es civil verziójának eladásával, de nem jártak nagy sikerrel, meglátjuk a kínaiak mit tudnak kihozni a lehetőségből.
Új-Delhi rábólintott 83 Tejas Mk 1A és 15 LCH harci helikopter beszerzésére. Az összesen 12,14 milliárd dolláros üzlet 598 hazai gyártású mini-UAV beszerzését és szolgálatba állítását is tartalmazza.
—
A Thai Királyi Haditengerészet november 10-én 5 darab Airbus Helicopters EC645T2 típusú helikoptert vehetett át. Az EC145-ös militarizált változatából a hadsereg is vásárolt 6 darabot.
—
Nyilvánosan kritizálta az Airbus Military-t a francia védelmi miniszter. Jean-Yves-Yves Le Drian az A400M folyamatos késései miatt hibáztatta az európai gyártót.
—
A Boeing információi szerint Indiában hamarosan kiírják Indiában a saját fejlesztésű, kéthajtóműves típus fejlesztésének partnerségi tengerét, melyhez olyan vállalatokat várnak, akik segítenek létrehozni egy közepes méretű vadászbombázót. Az amerikai gyártó a Super Hornet technológiáját ajánlja majd. Pratyush Kumar elmondta, kaptak megkeresést egy egyhajtóműves típus fejlesztésének segítésére is (valószínűleg a Tejas), de ezt a lehetőséget elutasították.
—
A svéd hadiipari ügynökség, az FMV a brazil AEL Sistemas (AEL) vállalat sisakkijelzőjét választotta a Gripen E pilótái számára. A skandináv hajózók mellett a dél-amerikai ország által rendelt gépek pilótái is ezt kapják majd. A sisakokat 2022 és 2026 között szállítja le a gyártó.
Azerbajdzsán bejelentkezett az izraeli Iron Dome (Vaskupola) rakéta-elhárító rendszerért. Amennyiben megvalósul az üzlet, ez lehet az eszköz első külföldi sikere. A potenciális vásárlók között van az USA, Dél-Korea és India is.
—
November 9-én helyi idő szerint 12 órakor összeütközött két együléses F/A-18 Hornet ütközött össze a kaliforniai partok mentén. Az egyik gép sikeresen leszállt a Miramar támaszponton, míg a másik az óceánba zuhant. A bajba jutott pilótát a USS Carl Vinson (CVN-70) fedélzetéről induló kutató-mentő helikopter sikeresen kihalászta.
—
A Szaúdi Királyi Légierő parancsnoka, Muhammad bin Saleh Al Qtaibi tábornok pakisztáni látogatása során elkottyintotta, hogy gondolkodnak az ázsiai fejlesztésű JF-17 Thunder vadászbombázó megvásárlásán, emellett Super Mashshak kiképzőgépekkel bővítenék a haderőnemet.
—
Közreműködött: Phoenix