|

Gyönyörű válogatás a tengerész MiG-ekről

Kis videóválogatás az indiai INS Vikramaditya fedélzetén szolgálatot teljesítő MiG-29K/KUB vadászbombázókról.

Fórum hozzászólások

  • Nem maszkirovka, de Kubinkán nem állomásozik MiG-29SzMT. Ez a gép a 30-ashoz hasonlóan egy bemutató miatt lett felszerelve az AKU-177-es indítókkal.
    Kubinkán szokták megrendezni az Armija kiállításokat, melyek már a MAKSz-al érnek fel lassan.
  • Még egy kis múltidézés, még egy kis sajnálkozás.
    Azon ritka felvételek egyike, ahol jól tanulmányozható az egykori 9.15-ös MiG-29M repülése Farnborough-ban. 1994-et írunk, nálunk épp, hogy csak megkezdődött a 9.12-es verziókkal a repülés, itt viszont az RSzK MiG (korabeli nevén MiG-MAPO) akkor főpilótája, a 2006-ban rákban elhunyt Valerij Menyickij repült bemutatót. A kifejezetten tehetséges pilóta hazánkban is járt, Kiskunlacházán a helyi szovjet pilóták külön kérésére tartott bemutató repülést (nem készült bemutató repüléssel) a vadonat új 9.13-asok egyikével, még 1986-ban. Már akkor bemutatta pont felett a Harang-ot és valójában az ő nevéhez fűződik a Kobra manőver is a Szovjetúnióban. Pugacsov csak tökéletesítette.
    A 9.15-öst (és tengerész társát, a mintegy fém méterrel nagyobb fesztávú és megerősített futóműves 9.31-est) már 1993 decemberében elkaszálták, de 94-ben, bízva a külföldi megrendelésekben, még megreptették Angliában is.
    Ez a gép amúgy egy olyan MiG-29-es volt, amilyennek a MiG-29-esnek mindig is kellett volna lennie. Sokkal hatékonyabb, pengeéles profilú LERX, a hiányzó kopoltyúk, alumínium-lítium ötvözetek és kompozitok alkalmazása, Fly by Wire rendszer, kicsivel erősebb hajtóművek, képernyők, Zsuk radar, új KOLSz, multirole fegyverzet, kettővel több pilon, több üzemanyag, nyitott futóknál is nyitható egyrészes törzsféklap, levegőbeni utántölthetőség és kicsivel emelt kontúrú, jobb kilátást biztosító kabintető jellemezte.
    Egyszóval, minden rossz, minden hiba, amit a 9.12-esekhez társítunk, enné a variánsnál ki volt javítva. Maradtak nyilván még hibái, de ne feledjük, a videó idejére például már a komplett fegyverzeti csomagot (R-73, R-77, Kh-31A és P, Kh-29L és T, KAB-500L és T) integrálták és a lövészetek is megvoltak velük.
    Szóval a felvétel idején a gép jóformán sorozatgyártható állapotba, míg részint a Szuhoj hathatós közreműködéséének hála, a MiG pedig csődközelbe került. És a hazai konkurencia természetesen nem átallotta a majdnem révbe ért gépeket a saját jól felfogott érdekében eltakarítani az útból. Hasonlóan járt a MiG a MiG-31M-el is ami szintén a lehető legjobb korrekciója volt mindannak, amit ma a MiG-31-esekkel szemben kifogásolni lehet. Mehetett a kukába az is, ahogy szintén MiG-projektként került a levesbe a Buran is, bár az talán valahol jogosan.

    Szóval vissza a néhai MiG-29M-re, láthatunk is jópár érdekességet. Nekem feltűnt a szovjet-orosz gépektől és pilótáktól teljesen szokatlan háton kinyomás, szegény Rácz Zsolt is ebbe, illetve a következményeibe halt bele 1998 nyarán Kecskeméten. Itt azonban egy teljesen szabályos mutatványt láthatunk 8:59-től, amit egy igencsak kis sebességű félbukfenccel fejez be:




    A jelentből sajnos hiányzik a felszállás, azt ne keresse senki.
    Aki netán láthatta a MIG-29OVT-t még élőben, az annyiban örülhet, hogy az a gép és ez a madár egy és ugyanaz a masina volt.

    Amúgy szemrevaló, elegáns MiG-29-es variáns volt, az egyszer biztos.

    [​IMG]

    [​IMG]








    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Ez a gép amúgy egy olyan MiG-29-es volt, amilyennek a MiG-29-esnek mindig is kellett volna lennie. Sokkal hatékonyabb, pengeéles profilú LERX, a hiányzó kopoltyúk, alumínium-lítium ötvözetek és kompozitok alkalmazása, Fly by Wire rendszer, kicsivel erősebb hajtóművek, képernyők, Zsuk radar, új KOLSz, multirole fegyverzet, kettővel több pilon, több üzemanyag, nyitott futóknál is nyitható egyrészes törzsféklap, levegőbeni utántölthetőség és kicsivel emelt kontúrú, jobb kilátást biztosító kabintető jellemezte.
    Egyszóval, minden rossz, minden hiba, amit a 9.12-esekhez társítunk, enné a variánsnál ki volt javítva. Maradtak nyilván még hibái, de ne feledjük, a videó idejére például már a komplett fegyverzeti csomagot (R-73, R-77, Kh-31A és P, Kh-29L és T, KAB-500L és T) integrálták és a lövészetek is megvoltak velük.
    Ez lényegében az orosz F-16C Block 40/42 gép lett volna, ha LANTIRN nélkül.
  • Azt elfelejtettem kihangsúlyozni, hogy a Fly by Wire miatt a gép szárnyain elhelyzett csűrők - szemben a 9.12/13-asokkal - nem csak 8 fokos állásszögig operáltak, hanem azon túl is. A felületük is nagyobb volt, ahogy a mozgatható belépőél is majdnem egészen a szányvégig futott ki. És szintén kimaradt a felsorolásból, hogy a MiG is meglépte azt, amit a GD már a korai F-16-osoknál, hogy tudniillik a vízszintes vezérsíkok felületét is megnövelte. A MiG azonban nem csak megnövelte a felületet, de az F-15-ösökhöz hasonlóan, még egy örvénygeneráló farkasfogazást is rakott rájuk. Ezzel a Deep Stall jelenséget tudták valamelyest jobban, a magasabb állásszög tartományokig feltornászni. Itt van egy látványos példa egy F-15E-nél:

  • Allesmor Obranna
    Ez a gép amúgy egy olyan MiG-29-es volt, amilyennek a MiG-29-esnek mindig is kellett volna lennie. Sokkal hatékonyabb, pengeéles profilú LERX, a hiányzó kopoltyúk, alumínium-lítium ötvözetek és kompozitok alkalmazása, Fly by Wire rendszer, kicsivel erősebb hajtóművek, képernyők, Zsuk radar, új KOLSz, multirole fegyverzet, kettővel több pilon, több üzemanyag, nyitott futóknál is nyitható egyrészes törzsféklap, levegőbeni utántölthetőség és kicsivel emelt kontúrú, jobb kilátást biztosító kabintető jellemezte.
    Egyszóval, minden rossz, minden hiba, amit a 9.12-esekhez társítunk, enné a variánsnál ki volt javítva.
    .
    Azért a 9.15-ben voltak nagy melléfogások is. Pl a képernyős cockpitra az oroszok ott nagyon nem éreztek rá. Az a kialakitás, hogy a képernyő körül nincsenek nyomógombok, hanem egy kis kar ide-oda mozditásainak végeláthatatlan kombinációi végezték volna a funkcióváltásokat, teljes koncepcionális tévedés volt a 9.15-ben. Később korrigálták is.
    .
    De a 9.15-nél a legnagyobb melléfogás marketinges volt, nevezetesen az, hogy az iraki kudarc után nem nevezték át a gépet teljes erővel MiG-33-nak, a lejáratódott 29-es szám helyett. Irak után, és pláne Jugoszlávia után, a MiG már lényegében nem adott el gépet külföldre, csak a Szuhoj.
  • Az átszámozósdi valamikor 1992 körül kezdődött, hogy kijátszák a nagy ex-szovjet bürokráciát.
    De 1994-ben még maguk az oroszok se hitték el, hogy működhet az átszámozósdi. Pár évvel később már nem volt kétség, de inkább csak azért, mert csak a Szuhoj maradt. Legelőször a Szu-27M-et kezdték Szu-35-nek nevezni, majd gyorsan a Szu-27K-t Szu-33-nak és a Szu-27IB-t Szu-32FN-nek. Aztán ez valahogy mégse rímelhetett, vagy rossz volt a csíje és inkább Szu-34-esnek kezdték hívni. Aztán megint Szu-32-esnek, majd mikor tizenöt évnyi huzavona után elkezdhették végre gyártani 2009-ben, akkor maradtak a Szu-34-esnél. Akkor már muszáj volt valahogy hívni a gyereket.

    A kilencvenes évek második felére már nem számított, hogy a MiG-29-es egy-egy újabb verzióját hogyan nevezik. A 2000-es évek második felétől viszont már maradhatott a 29-es szám, főleg nosztalgiából, majd 2010 után ismét jött a matek és egyre jobban ragaszkodtak a 2007-ben először elsütött MiG-35-öshöz, főképp azért, mert a Szuhojnak és a Lockheed-nek is van már 35-öse. Mondhatni a 35-ös "divattá vált".
  • Crash Indian Air Force MiG-29UPG

    On 8 May 2020, around 12:30 hrs LT a Bharatiya Vayu Sena (Indian Air Force) MiG-29UPG crashed near Rurki Kalan village in the Nawanshehr district (state of Punjab). The aircraft developed a technical snag and the pilot ejected safely.

    The fighter aircraft took off from Adampur Air Force Station for a normal routine training flight. The 8th Wing, based at Adampur AFS has two operational fighter squadrons, 47 Squadron 'Black Archers' and 223 Squadron 'Tridents' operating the upgraded MiG-29.

    [​IMG]



  • Csak idén már a harmadik, negyedik indiai veszteség? Komolyan nem értem, hogy csinálják. Ennyire gyenge a pilóta képzés, vagy a technikusoknál van gáz?
  • arbalest
    Csak idén már a harmadik, negyedik indiai veszteség? Komolyan nem értem, hogy csinálják. Ennyire gyenge a pilóta képzés, vagy a technikusoknál van gáz?
    A szocializációval.
  • arbalest
    Csak idén már a harmadik, negyedik indiai veszteség? Komolyan nem értem, hogy csinálják. Ennyire gyenge a pilóta képzés, vagy a technikusoknál van gáz?
    Fél év alatt a 3. MiG-29 veszteség.
  • boki
    Fél év alatt a 3. MiG-29 veszteség.
    Indiában ez nem olyan rossz arány. :) Sajnos amit a gyártó nem tud megoldani, az a helyi emberanyag képzettsége, szaktudása, munkamorálja, hozzáállása, stb. India mindegy milyen repülőeszközt és honnan vesz, mindegyiket jelentős számban verik földhöz, évtizedek óta.
  • molnibalage
    Mi a fene.
    https://legiero.blog.hu/2020/05/07/airpowernews_86_2020_maj/full_commentlist/1#c38548508
    Ha a "Az orosz légierőben már csak két bázison állnak szolgálatban a 29-esek"-re gondolsz, azt egy éve megírtam itt:
    https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-29-35-fulcrum.129/page-118#post-587150

    "Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!"
  • Galcom
    Ha a "Az orosz légierőben már csak két bázison állnak szolgálatban a 29-esek"-re gondolsz, azt egy éve megírtam itt:
    https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-29-35-fulcrum.129/page-118#post-587150

    "Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!"
    Az újabb SzMT-k többségét lekonzerválták rész az újdonság.
  • Az is benne volt: :)
    "Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra."

    Ezek nem voltak újak, a mi gépeinkel egykorú sárkányok korszerűsítéséből születtek.

    Összesen három század SzMT volt/van oroszországban.
    • Kettő a 14. ezrednél Kuszk-ban. Ezek leállításra kerültek. Sokan szeretnék képzelni, hogy átkerültek Asztrahán-ra kiképzési cíléra, de sem ennek, sem az ipari nagyjavításnak nincs nyoma.
    • Egy "új" 9.19R kiképző század Asztrahán repülőterén. Ezek repülnek mindössze. Az "új" azt jelenti, hogy a kilencvenes évek elején gyártott, előtte 25 évig a gyárban álló 9.13-as sárkányokat korszerűsítették.
    Az újnak mondott 9.19R SzMT:
    [​IMG]
  • Az orosz elsőgenerációs MiG-29SzMT-k tavaly ősszel:
    [​IMG]
    A reptéren üzemeltetett helyzetben a Szu-30SzM-ek láthatódnak. A MiG-29SzMT-k - három kivételével - félre vannak tolva, bekerítve.

    Egy-egy példány repüléséről tavaly még volt kép, de a nagyrésze leállítva állt már ekkor is.
    2019:
    [​IMG]
    2018:
    [​IMG]

    Ipari nagyjavításokról csordogálnak képek, de csak 9.12A, 9.13 és 9.51-es típusról, 9.19-esről egyenlőre nem.
  • borisz
    A Mi-29-est szerintem ott kúrták el, hogy két hajtóművesre tervezték.
    Egy fix-szárnyú MiG-23 szerűségek kellett volna tervezzenek, először akár a 23 MLD elektronikájával.
    Na, de ez a SzU-34 topik.
    Valahol kifejtette már Allesmor, hogy a 29-es tervezése hol csúszott félre és a hajtóműve miért lett az, ami.

Ugrás a fórum topichoz