|

Irányított rakétákat kap a NORINCO SR5 rakéta-sorozatvető

A kínai NORINCO fegyveripari konglomerátum új irányított rakétákat fejlesztett az exportra szánt SR5 rakétarendszeréhez. Ez a rakéta-sorozatvető képes a széles körben elterjedt 122 milliméteres BM-21, valamint a 220 milliméteres BM-27 által használt rakéták kilövésére.

Alapját egy 6×6-os kerékképletű kamion adja, aminek platójára kerül az indító berendezés került. Ez a mai legmodernebb elveknek megfelelően moduláris kialakítású. A lőszereket előre betárazva egy darus szerkezet emeli az indítóberendezésbe, így a lőszerkészlet utántöltése néhány perc alatt elvégezhető. A lőszertároló két részre van osztva, így a két fajta rakéta akár vegyesen is használható. 122 milliméteres rakétából 2×20 darabot, 220 milliméteres rakétából 2×6 darabot lehet a jármű indítójába betárazni. Vegyes tárazás esetén 20 db 122 mm-es és 6 db 220 mm-es rakétát indíthat.

NORINCO SR5

NORINCO SR5 NORINCO,

A modernizált rendszerhez elkészült egy-egy irányított rakétatípus mind a két űrméretben. A 122 milliméteres a Fire Dragon 40 (BRE7) míg a 220 milliméteres rakéta a King Dragon 60 (GR1) elnevezéseket kapták.

A 122 milliméteres Fire Dragon 40 kombinált inerciális és GPS vezérlést kapott, ami által 25 méteres találati pontosságot értek el vele. A rakétának 20 kilométer minimális és 40 kilométer maximális hatótávolsága van. A rakéta teljes tömege 74 kilogramm, hossza 3 040 milliméter és egy 18 kilogrammos repeszromboló harci résszel látták el, amit egy rádió közelségi gyújtó indít be egy előre beállított optimális magasságban.

A 220 milliméteres King Dragon 60 szintén kombinált inerciális és GPS vezérlést kapott, de ezt még megtoldották egy lézeres keresőfejjel is. Az inerciális/GPS vezérléssel a harci rész szórása 25 méteres, ám lézeres célmegvilágítás esetén a harci rész szórása 3 méterre zsugorodik és a rendszer képessé válik mozgásban lévő célpontok leküzdésére is. A rakéta teljes tömege 300 kilogramm, hossza 4 400 milliméter, minimális hatótávolsága 25, maximális hatótávolsága 70 kilométer.

Az egyetlen szabad szemmel látható részlet, hogy az irányított 220 milliméteres rakétákat szögletes dobozokba tették és nem kerek indítótubusokból indítják.
Video

 

Fórum hozzászólások

  • Kurfürst
    Ez nagyon szép, de az Archer darabára olyan 4,1 millió dollár, kb. ugyannyi, mint a PzH 2000 beszerzési ára a horvátoknál, mi pedig olyan 6,8 millió USD-ért vesszük, ami vagy drága vagy más is van benne. Vö. egy M777 átlagos darabára olyan 1,1 millió.

    Persze ezek hozzávetőleges, sebtében nézett árak de az látszik hogy az Archer hiába jó cucc, a képességeihez mérten nagyon drága. Abból az árból kihozza egy rendes láncos önjáró tüzérségi eszközt vagy 3-4 vontatottat.
    Nem világos, hogy miért írtad a " a képességeihez mérten nagyon drága". Jelenleg a világ legfejlettebb rendszeréről van szó, képességeiben szinte minden más löveget felülmúl. Védelme nem rosszabb egyik láncosnál sem, hiszen a követelmény a repeszek és kézifegyverek elleni védelem.
    Ha a mobilitásra gondoltál, az már egy bonyolultabb téma. Másként kell értelmezni, mint egy IFV esetében. Ugye, létezik a harcászati mobilitás, mely ben a legfontosabb, hogy képes legyen maradéktalanul tűztámogatást biztosítani a kijelölt alegységnek, egységnek, azaz tudja követni mozgásukat. Itt mindjárt az az első kérdés, hogy kit, milyen felszereltséggel bíró alakulatot kell támogatni. Egy láncos nehézdandárt? Azok harcászati mobilitása kiváló, nehéz terepen az útviszonyoktól kevésbé függ, mint a gumikerekesek stb. (kivétel a mocsaras, erősen belvízzel terhelt területek, ott semmi sem megy, csak a helikopter). Ha őket kell kísérni, akkor ezen csapatok manővereinek tervezésénél ezeket a tulajdonságokat veszik figyelembe, azaz ugyanolyan körülmények között tudjon mozogni. Ha kell, távol az úthálózattól (akár a földutakról is messze letérve). Valamint ugyanazt a logisztikát is igényli. Ahol átkelők létesítésére van szükség, ugyanazokat a műszaki létesítményeket igényli, mint a dandár többi járműve. A mozgatásuknál minden ilyen tényezőt figyelembe kell venni. Ha egy gumikerekessel szeretném megoldani a nehézdandár tűztámogatását, nem biztos, hogy azon a terepen követni tudná, lehet, hogy többször el kellene szakadnia a kerülőutak miatt és nem tudná ellátni a feladatát. Szóval ebben az esetben az az Archer, vagy bármely gumikerekes rosszabb a Pzh-nál.
    Viszont, ami még fontos, ha a hadműveleti mobilitást nézzük, a kiépített úthálózat, földutak sűrűsége miatt a nehézdandár alatta marad a gumikerekesnek. Ez nem csak felvonulásnál, hanem átcsoportosításoknál is fontos szempont. Nyilván, minél könnyebb, annál rugalmasabb. Az előző gondolatmenetet megfordítva, ha egy közepes vagy könnyű dandár/ezred stb. tűztámogatását Pzh-val látnánk el, az eltérő logisztikai igénye és lassúsága miatt (pl. az egyszerű közforgalmi hidak, vagy csak sima töltések feletti hidak már nem bírnák a súlyát, saját műszaki járműveket kellene csak nekik biztosítani, melyek telepítése lassítja a manővert - és csak nekik ilyet biztosítani marhaság és drága). Könnyen elszakadnának a manőver erők és tűztámogatás nélkül maradnának. Ezért nekik inkább egy alapjárműre szerelt önjáró vagy vontatott sokkal inkább megfelelő. Értelmetlenek azok a bejegyzések, melyek további Pzh beszerzést szolgalmaznának más alakulatoknak. 1db-bal sem kell több, hacsak nem lesznek további nehézdandáraink.

    Én egy osztályra való teherautóra szerelt löveget tartok még szükségesnek a közepes dandárnak, valamint egy ezred M777 a2-t általános megerősítésre és a területvédelem támogatásra. Azért nem az a3-at, mert bár nem olyan modern, de minden körülmények között használható (elektronikai zavarás esetén is a hagyományos módszerekkel), könnyebb tehát még szükség esetén helikopterrel is mozgatható.
  • ijasz
    Nem világos, hogy miért írtad a " a képességeihez mérten nagyon drága". Jelenleg a világ legfejlettebb rendszeréről van szó, képességeiben szinte minden más löveget felülmúl. Védelme nem rosszabb egyik láncosnál sem, hiszen a követelmény a repeszek és kézifegyverek elleni védelem.
    Ha a mobilitásra gondoltál, az már egy bonyolultabb téma. Másként kell értelmezni, mint egy IFV esetében. Ugye, létezik a harcászati mobilitás, mely ben a legfontosabb, hogy képes legyen maradéktalanul tűztámogatást biztosítani a kijelölt alegységnek, egységnek, azaz tudja követni mozgásukat. Itt mindjárt az az első kérdés, hogy kit, milyen felszereltséggel bíró alakulatot kell támogatni. Egy láncos nehézdandárt? Azok harcászati mobilitása kiváló, nehéz terepen az útviszonyoktól kevésbé függ, mint a gumikerekesek stb. (kivétel a mocsaras, erősen belvízzel terhelt területek, ott semmi sem megy, csak a helikopter). Ha őket kell kísérni, akkor ezen csapatok manővereinek tervezésénél ezeket a tulajdonságokat veszik figyelembe, azaz ugyanolyan körülmények között tudjon mozogni. Ha kell, távol az úthálózattól (akár a földutakról is messze letérve). Valamint ugyanazt a logisztikát is igényli. Ahol átkelők létesítésére van szükség, ugyanazokat a műszaki létesítményeket igényli, mint a dandár többi járműve. A mozgatásuknál minden ilyen tényezőt figyelembe kell venni. Ha egy gumikerekessel szeretném megoldani a nehézdandár tűztámogatását, nem biztos, hogy azon a terepen követni tudná, lehet, hogy többször el kellene szakadnia a kerülőutak miatt és nem tudná ellátni a feladatát. Szóval ebben az esetben az az Archer, vagy bármely gumikerekes rosszabb a Pzh-nál.
    Viszont, ami még fontos, ha a hadműveleti mobilitást nézzük, a kiépített úthálózat, földutak sűrűsége miatt a nehézdandár alatta marad a gumikerekesnek. Ez nem csak felvonulásnál, hanem átcsoportosításoknál is fontos szempont. Nyilván, minél könnyebb, annál rugalmasabb. Az előző gondolatmenetet megfordítva, ha egy közepes vagy könnyű dandár/ezred stb. tűztámogatását Pzh-val látnánk el, az eltérő logisztikai igénye és lassúsága miatt (pl. az egyszerű közforgalmi hidak, vagy csak sima töltések feletti hidak már nem bírnák a súlyát, saját műszaki járműveket kellene csak nekik biztosítani, melyek telepítése lassítja a manővert - és csak nekik ilyet biztosítani marhaság és drága). Könnyen elszakadnának a manőver erők és tűztámogatás nélkül maradnának. Ezért nekik inkább egy alapjárműre szerelt önjáró vagy vontatott sokkal inkább megfelelő. Értelmetlenek azok a bejegyzések, melyek további Pzh beszerzést szolgalmaznának más alakulatoknak. 1db-bal sem kell több, hacsak nem lesznek további nehézdandáraink.

    Én egy osztályra való teherautóra szerelt löveget tartok még szükségesnek a közepes dandárnak, valamint egy ezred M777 a2-t általános megerősítésre és a területvédelem támogatásra. Azért nem az a3-at, mert bár nem olyan modern, de minden körülmények között használható (elektronikai zavarás esetén is a hagyományos módszerekkel), könnyebb tehát még szükség esetén helikopterrel is mozgatható.
    Nagyjábol egyetértek.Még hozzá tenném,hogy a PzH,Archer és társaik messzehordó tüzeszközök,A csapatok kzvetlen kisérete a 2S1,Hosta,AMOS jellegű knnyebb és mozgékonyabb eszkzök reszortja.
    Viszont nem értem az M777 szerepét.Igazábol egy előnye van,a légi mozgathatóság.De ezt más területen megfizeti.Pl a tüzüteme lassú,egy esetleges tüzérségi párbajban gyorsan elvérzik.Egy üteget,max osztályt még missziós célokra,de egy ezredet?Inkább még egy osztály teherautóra szerelt löveget.Kishazánknak elég sűrű az úthálózata.Területvédelmi tartalékosnsk meg nagyon sok lenne.Nekik inkább könnyű,mozgékony,jol rejthető és egyszerüen kezelhető aknavetők és knnyű sorozatvető tűzgépek kellenének szerintem.
    És a messzehordó tüzérségnek még valami korszerű sorozatvetöt.Nem a lengyel korszerűsitett BM21,hanem annál sokkal korszerűbb rendszerre.Lynx,Astros III és hasonlók
  • Celebra
    Nagyjábol egyetértek.Még hozzá tenném,hogy a PzH,Archer és társaik messzehordó tüzeszközök,A csapatok kzvetlen kisérete a 2S1,Hosta,AMOS jellegű knnyebb és mozgékonyabb eszkzök reszortja.
    Viszont nem értem az M777 szerepét.Igazábol egy előnye van,a légi mozgathatóság.De ezt más területen megfizeti.Pl a tüzüteme lassú,egy esetleges tüzérségi párbajban gyorsan elvérzik.Egy üteget,max osztályt még missziós célokra,de egy ezredet?Inkább még egy osztály teherautóra szerelt löveget.Kishazánknak elég sűrű az úthálózata.Területvédelmi tartalékosnsk meg nagyon sok lenne.Nekik inkább könnyű,mozgékony,jol rejthető és egyszerüen kezelhető aknavetők és knnyű sorozatvető tűzgépek kellenének szerintem.
    És a messzehordó tüzérségnek még valami korszerű sorozatvetöt.Nem a lengyel korszerűsitett BM21,hanem annál sokkal korszerűbb rendszerre.Lynx,Astros III és hasonlók
    A zlj közvetlen támogatás és a rakétás tüzérség kissé más terület, azért nem vettem ide. Teljesen igaz, hogy nagy szükség van rájuk. Az AMOS-t és Lynx-et én is szívesen látnám.

    Az M777 nagy előnyét a súlyában és kezelhetőségében látom. kb.1.5- 2 t-val könnyebb a D-20-nál is. Gyakorlatilag korlátozás nélkül vontatható. Ha a vontató bedöglik, nem kell kivonni az egész löveget, csak egy vonóhoroggal felszerelt teherautó kell annak pótlására. A max. lőtáv, a csőemelkedés képességei megfelelnek a feladatnak. Nagyobb mennyiségben beszerezhető az önjáróknál, tehát nagyobb területet lehet lefedni velük. Az ellenségnek se lesznek mindenhol önjárói. A szárnyak és a mélység biztosítására még támadó műveletekben is alkalmazható. Könnyű kiképezni rá a kezelőszemélyzetet. Sok előnye van és a kategóriájában csak a kínai AH4 a konkurencia.
  • ijasz
    A zlj közvetlen támogatás és a rakétás tüzérség kissé más terület, azért nem vettem ide. Teljesen igaz, hogy nagy szükség van rájuk. Az AMOS-t és Lynx-et én is szívesen látnám.

    Az M777 nagy előnyét a súlyában és kezelhetőségében látom. kb.1.5- 2 t-val könnyebb a D-20-nál is. Gyakorlatilag korlátozás nélkül vontatható. Ha a vontató bedöglik, nem kell kivonni az egész löveget, csak egy vonóhoroggal felszerelt teherautó kell annak pótlására. A max. lőtáv, a csőemelkedés képességei megfelelnek a feladatnak. Nagyobb mennyiségben beszerezhető az önjáróknál, tehát nagyobb területet lehet lefedni velük. Az ellenségnek se lesznek mindenhol önjárói. A szárnyak és a mélység biztosítására még támadó műveletekben is alkalmazható. Könnyű kiképezni rá a kezelőszemélyzetet. Sok előnye van és a kategóriájában csak a kínai AH4 a konkurencia.
    Magam részéröl a messzehordó tüzérség és a Hosta/AMOS jellegű rendszerek közé még szerveznék egy szintet,mint dd szintű tüzérség.Sorozatvetőket is hasonlóan több szinten gondolnám rendszeresiteni.Még zl szintre is keresnék valamiféle knnyű tipust.
    Sőt,talán követném az amikat,és egy 105milis löveget is szerveznék a zl szintre.(mondjuk 6 120milis av+2 105löveg+2 sorozatvető)
    Nagy problémának gondolom a kazettás fejrészeket tiltó egyezményhez való csatlakozásunk.Ki kéne lépni belőle.
    Nem hiszem,hgogy számunkra az M777/AH4 tömegesen szükséges lenne.Mikor azzal számolnak,hogy tüzmegnyitás után 2percen belül el kell hagyni a tüzelőállást,egy ilyen lassú tűzütemű és vontatott taracknak nem látom sok hasznát.Missziós feladatokra,ahol nem kell ellenséges komoly tüzérségtöl(légierőtöl) tartani,egy üteg,max osztály.
  • Íme a brazil fejlesztésű Astros sorozatvetőből indítható rakéták.
    [​IMG]
    Lentről felfelé növekvő sorrendben: Skyfire-70, SS-30, SS-40, SS-60, SS-80, SS-150, FOG-MPM, AV-TM 300.

    Skyfire-70
    A jól ismert 70mm-es nemirányított kisrakéta brazil változata, háromféle rakétamotorral és rengeteg fajta harcirésszel. Repülők és helikopterek mellett a földi változata 4x4 járművekről indítható, ezt Astros Hawk-nak hívják, ezenkívül mindegyik Astros változatnál használják gyakorlási célra. Max hatótávolsága 12km.

    SS-30
    Átmérője 127mm, hossza 3,9m, tömege 68kg, harc irésze 25kg-os, max. sebessége 2400km/h. A robbanófej lehet repesz-romboló, fehérfoszforos, betonromboló. 32db-ot hordoz egy kötegben, minimum 9 maximum 30km-es hatótávolsággal.

    SS-40
    16db-os kötegből indítható 180mm-átmérőjű nemirányított rakéta. Hossza 4,2m, tömege 152kg, max. sebessége 2400km/h, harcirésze 45kg az SS-30-nál felsorolt fajtákból vagy 20db kettős hatású(páncéltörő-repesz) résztöltet, vagy harckocsi elleni aknák. Hatótávja 15-35km közötti.
    Fejlesztés alatt áll egy GPS-irányítású változat SS-AV-40 néven 40km-es hatótávval.

    SS-60
    300mm átmérőjű nemirányított rakéta, 4db-os hordozhat az indítójármű. Hossza 5,6m, tömege 595kg, max. sebessége 2100km/h, harcirésze 212kg a fentebb ismertetett fajtákból vagy 65db kettős hatású résztöltet, vagy harckocsi elleni aknák. Hatótávja 20-60km közötti.

    SS-80
    Az SS-60 90km-re növelt hatótávolságú változata. A harcirész tömegét csökkentették, így több rakéta-hajtóanyag fér el benne. 180kg robbanófejet vagy 55 kettős hatású résztöltetet vagy harckocsi elleni aknákat hordoz, a többi paramétere változatlan.

    SS-150
    450mm átmérőjű, max. 150km hatótávolságú nemirányított rakéta, 4db-ot hordozhat az indítójármű. Más adatot nem találtam róla.

    FOG-MPM
    Optikai kábeles távirányítású(NLOS) többcélú rakéta harckocsik, bunkerek, helikopterek,és kisebb hajók ellen. Többféle platformról indítható, az Astroson kívül hajóról és helikopterről is.
    180mm-es átmérőjű, változattól függően 1,5-1,8m hosszú, 33-40kg-os tömegű, 20-60km hatótávolságú, repülési magassága 200m(egyes változatnál kevesebb mint 150m), sebessége 150-200m/s.. Kumulatív harcirésze 1000mm-es páncélátütő képességű. 8db-ot hordozhat egy indítójármű.
    [​IMG]

    AV-TM 300, más néven Matador
    300 km hatótávolságú cirkáló rakéta. 2db-ot hordoz egy indítójármű. Tüzelj-és-felejtsd el rendszerű GPS-irányítású, fel van szerelve fedélzeti számítógéppel, inerciális navigációs rendszerrel és lézeres giroszkóppal.
    Hossza 5,4m, tömege 1,1 tonna, 200-300 kg szimpla vagy kazettás harcirésszel szerelt, utóbbi 64db résztöltetet hordoz.
    Turbomachine TJ1000 típusú gázturbinával sebessége 0,85 Mach.
    [​IMG]

    És most néhány szót a Astrossal felszerelt sorozatvető-ütegek felépítéséről:
    Kétfélét alkalmaznak:
    • 6 indító-, 6 szállító/töltőjármű és 1 radaros tűzvezető jármű, vagy
    • 4 indító-, 2 töltő- és 1 radaros tűzvezető jármű

    AV-LMU: az indítójármű elnevezése.
    AV-RMD: a rendszer lőszerszállító- és töltőjárműve. 2 javadalmazás rakétát szállít, az újratöltést hidraulikus daru végzi.
    AV-UCF: Contraves Fieldguard radarral felszerelt bemérő-tűzvezető jármű.

    AV-VCC: parancsnoki irányító jármű.
    AV-MET: mobil meteorológiai központ.
    AV-VBA: karbantartó-javító jármű.
    AV-CBO: radarral felszerelt felderítő jármű partvédelemre, csak a brazil haderő alkalmazza.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Források:
    wikipédia
    weaponsystems.net
    military-today.com


  • PULS™ - Precise & Universal Launching System.
    The autonomous artillery rocket system provides a comprehensive and cost effective solution for precise firing of all types of advanced rockets, with optimal responsiveness. Unlike standard artillery, with PULS™ there is no need to move artillery units based on the required firing range; the versatile solution can fire a variety of ammunition types to various ranges from the same position, to ranges of up to 300km.

    https://elbitsystems.com/media/elbit-systems-land-rocket-artillery-catalog.pdf
  • Terminator


    PULS™ - Precise & Universal Launching System.
    The autonomous artillery rocket system provides a comprehensive and cost effective solution for precise firing of all types of advanced rockets, with optimal responsiveness. Unlike standard artillery, with PULS™ there is no need to move artillery units based on the required firing range; the versatile solution can fire a variety of ammunition types to various ranges from the same position, to ranges of up to 300km.

    https://elbitsystems.com/media/elbit-systems-land-rocket-artillery-catalog.pdf
    Ez miben különbözik attól amit eddig ACCULAR-mak hívtak?
  • rudi
    Ez miben különbözik attól amit eddig ACCULAR-mak hívtak?
    Az Accular konkrétan a 122 és 160mm-es rakéták precíziós változatai. Egyébként én sem tudom mi lehet a különbség, ránézésre ez egy sztenderd Lynx rendszer.
  • Izraeli fejlesztésű precíziós kit nemirányított rakéták számára. 122, 160 és 227mm-es rakétákkal kompatibilis. Tömege mindössze 6kg, 3 méteres pontosságot lehet vele elérni.
    Gyakorlatilag a Spice bomba-kit átalakított verziója. Indítás után az inerciális navigációs rendszer egy előre meghatározott útvonalon irányítja a rakétát majd egy ponton bekapcsol a lézer-detektor vagy IIR kamera. Előbbihez nyilván kell egy külső megjelölő(drón vagy JTAC), utóbbi úgy működik hogy egy előre készített képet hasonlít össze az épp a saját kamerán keresztül látottal, ha egyezik akkor rávezeti magát a célnak kijelölt objektumra.
    A gyártó Rafael promóciós anyagai:
    https://www.rafael.co.il/wp-content/uploads/2019/03/EPIK.pdf


    Egyéb leírások:
    https://www.edrmagazine.eu/rafael-accurate-rockets-with-epik
    https://defence-blog.com/army/rafael-can-turn-aging-rockets-high-precision-weapon-systems.html

    [​IMG]
    [​IMG]
  • rejsz felügyelő
    Az Accular konkrétan a 122 és 160mm-es rakéták precíziós változatai. Egyébként én sem tudom mi lehet a különbség, ránézésre ez egy sztenderd Lynx rendszer.
    Mivel azt hangsúlyozzák, hogy egy TÁS-ból képes különböző távolságokban elhelyezkedő célokra tüzet vezetni, valószínűleg egyszerre, ezért én arra gyanakszom, hogy új, modernizált tűzvezető rendszert kapott. És más nevet. Az orosz Tornado modernizációk feladták a leckét a piacon az egyidőben különböző célokat támadni képes tűzvezetéssel és a hozzá fejlesztett új rakétákkal. Izrael sem akart lemaradni, hiszen ez óriási előny, még soha nem látott csapásmérésre teszi alkalmassá a reaktív tüzérséget. Az EPIK is biztosan ennek a fejlesztési iránynak tudható be. Ráadásul ennek (és már a Lynx-nek) az előnye, hogy egyszerre több típusú rakéta hordozására is képes, azaz egyszerre támadhat taktikai (pl. konvoj) és hadműveleti/hadászati (pl radarállomás, csomópontok) célokat támadni.

Ugrás a fórum topichoz