|

Újra gyártásba kerül a világ legnagyobb repülőgépe

Derült égből villámcsapásként érkezett este a hír: újrakezdik a világ legnagyobb repülőgépének, az Antonov An-225 „Mrija” teherszállító repülőgépnek sorozatgyártását. És nem is akárhol: Kínában.

Az Antonov szerda este hivatalosan bejelentette: megállapodásra jutott Ukrajna és Kína, melynek köszönhetően az ázsiai ország liszensz alapján belekezd az An-225 helyi gyártásába. Első körben azonban az anno félbemaradt építésű, 2. An-225-est fejezik be Ukrajnában, majd az együttműködés második körében megkezdődik további óriásgépek gyártása Kínában, az AVIC (Aviation Industry Corporation of China) égisze alatt. A hosszútávú szerződésben szerepel a pilóták és műszakiak képzése is, de ezt a közleményben nem részletezték, ahogy azt sem, hogy végül hány gép gyártására kaptak a kínaiak engedélyt.

Fotó: Alex Beltjukov

Fotó: Alex Beltjukov ,

Az ukrán Antonov vállalat által tervezett és gyártott An-225 „Mrija” teherszállító repülőgépet szovjet igényre készítették a ’80-as években. Teherbírását 250 tonnára tervezték, a törzs felett külső függesztéssel pedig 200 tonnát cipeltettek volna vele. A túlméretes igények túlméretes gépet eredményeztek, 84 méter hosszú és 88,4 méter fesztávú gép teljes magassága 18,1 méter, mellyel a világ legnagyobb repülőgépe lett. A 640 tonnás maximális felszállótömegű óriás első prototípusának szűzrepülésére 1988-ban került sor, de a Szovjetunió széthullását követően a CCCP-82060, majd UR-82060 lajstromú példányt lekonzerválták, hajtóműveit leszerelték, emellett leállították a második gép építését is.

Csipkerózsika álmának végét a ’90-es évek végén a nagyméretű áruk légiszállítására való igény hozta el, amikor is új Ivcsenkó-Progressz D-18T hajtóműveket kapott és Antonov Airlines kötelékében újra szolgálatba állt. Azóta is a repülőterek nagy érdeklődéssel várt vendége.

A második példány építését több ízben újra tervezték indítani, az újratervezett farokrésszel rendelkező gép befejezéséhez 2011 májusában legalább 300 millió dollár lett volna szükséges az Antonov vezérigazgatója szerint. Több különböző forrás szerint építése 60–70 százalékos készültségben lehet, a hosszú kényszerpihenőről végül a kínai üzlet segítségével kerülhet vissza.

Képek a második példányról:

Forrás: Antonov

Forrás: Antonov ,

Forrás: Antonov

Forrás: Antonov ,

Forrás: Antonov

Forrás: Antonov ,

Forrás: Antonov

Forrás: Antonov ,

Forrás: Antonov

Forrás: Antonov ,

És a méretek érzékeltetéséhez még egy kép:

Antonov An-225