Június hónapban jelent meg az idén ötven éves Haditechnika magazin harmadik száma. A haditechnika kedvelői minden témakörben találnak maguknak érdekes, színvonalas cikkeket. Így találnak olvasni a páncélos fanok, akárcsak a vadász, teherszállító gépek kedvelői is. S természetesen, a hadihajók iránt érdeklődök sem maradnak téma nélkül. Az ár változatlan, a minőség garantált. Lássuk kicsi részletesebben a tartalmat!
Harmincéves az utolsó deltaszárnyú, a Dassault Mirage 2000 I. rész
A repülés rajongók között örök vita téma, hogy melyik gép a jobb. Ha a légi győzelmek számát tekintve az első helyet a Mirage III foglalja el. Az „alap” modell számos export sikert ért el és a Közel-keleten vált igazán halálos fegyverré. A sikeres vadászgép magában hordozta a tovább fejlesztés lehetőségét, így a továbbfejlesztett Mirage 2000 prototípusa 1978-ban emelkedett először a magasba. Érdekes, hogy az ezredfordulón futó magyar vadászgép tenderen is részt vett a Mirage 2000C.
A Rába Jármű KFt. UNIMOG U5000-es bázisán kialakított védett sebesültszállító katonai járműve I. rész
A Magyar Honvédség számára az elmúlt néhány évben került leszállításra az UNIMOG 5000-es sebesültszállító jármű. A korszerű és a követelményeknek megfelelő jármű különleges kialakítása, lövedék és aknarobbanás-álló kivitele lehetővé teszi veszélyes műveleti területeken történő alkalmazását. Az új jármű maximum hét személyszállításra képes.
Az RSO tüzérségi vontató és gyártásának magyar vonatkozásai I. rész
A német hadsereg a II. világháború első két évében lánctalpas és fél lánctalpas tüzérségi vontatókat használt. Ezek tökéletesen megfeleltek a kiépített Nyugat-Európai utakon, azonban teljesen más volt a helyzet a keleti hadszíntéren. A kiépítet utak hiánya, őszi esőzések miatt járhatatlanná vált – amúgy is csapni való minőségű – földutak szükségessé tette egy olcsó, de mégis hatékony lánctalpas vontató rendszeresítését. Az osztrák Steyr cég nyerte el a megbízást Raupenschlepper Ost – Kelet lánctalpas vontató tervével. A vontató hazai vonatkozása, hogy a karosszéria egyes elemei az Uhri testvérek karosszériaműhelyeiben készültek.
A magyar tervezésű és gyártású Levente II. kiképző repülőgép és légialkalmas másolatának megépítése I. rész
A Levente II. mintegy 90 darabos szériájával a magyar II. világháború katonai repülőgépgyártás ötödik legnagyobb programja volt. Az alapfokú kiképző feladatok mellett, futárgépként és vitorlázó-vontatóként is megállta a helyét. Tapasztalt pilóta kezében, pedig műrepülőgépként sem vallott szégyent. Ez volt az egyetlen teljes mértékben magyar tervezésű és gyártású repülőgép a II. világháború során. A hiánypótló cikk minden hazai repülés iránt érdeklődőnek kötelező elolvasni.
További témák
- A magyar páncélos fegyvernem szervezeti és fegyverzeti fejlesztése 1938 – 1942 II. rész
- A C-27J szállító repülőgép, a fél Hercules II. rész
- Az orosz Borej tengeralattjáró hajóosztály II. rész
- Az X-37-es katonai robot-repülőgép II. rész
- A Wehrmacht BR-52-es hadimozdonya II. rész
- Harcjármű roncsok Budapesten V. rész
- A Magyar Királyi Honvédség páncélozott eszközökkel felszerelt felderítő csapatai III. rész
- A DUNKERQUE osztályú csatacirkálók I. rész
- A Magyar Királyi Honvédség önműködő lőfegyver kísérletei 1920-1935 II. rész
- Tábori mozgó sütödék – A magyar katonai kenyérellátás eszközrendszerének fejlődése (1904 – 1987)
- A csernobili katasztrófa és a hazai következményei
—–
Hornet 102