|

Ócskavasként végzi a Príncipe de Asturias repülőgép-hordozó is

Spanyolország második, egyben első saját építésű repülőgép-hordozója, az Armada Española egykori zászlóshajója, az aktív állományból 2012 novemberében kivont Príncipe de Asturias csatlakozik azon (európai) repülőgép-hordozók sorába, melyek hajóbontóban fejezik be pályafutásukat.

A Principe de Asturias  La Coruña kikötőjében 2010 tavaszán. | Fotó: Alberto Pereira Picado

A Principe de Asturias La Coruña kikötőjében 2010 tavaszán. | Fotó: Alberto Pereira Picado ,

A döntés azt követően született meg, hogy a korábban érdeklődést mutató brazil és indonéz haditengerészetek végül nem formáltak igényt a hajóra, lévén a 100-150 milló euróra becsült felújítási költségek aránytalanul magasak összevetve a hajóban még bent lévő, fél évtizedre tett hasznos élettartammal.

A Spanyol Haditengerészet, az Armada Española legnagyobb hadihajója 2010 óta a Juan Carlos I királyról elnevezett többfeladatú, a mára már ausztrál testvérekkel is rendelkező L61 Juan Carlos I. Ezen felvétel készítésekor még aktív állományú volt az R11 is. A két hordozó előtt az amerikai Oliver Hazad Perry osztályú fregattok spanyol építésű változataiból látható 3 példány. A Harriereket a jövőben - ha majd az anyagiak engedik -  F-35B gépek váltják majd. | Fuerzas Armadas Españolas YouTube csatorna

A Spanyol Haditengerészet, az Armada Española legnagyobb hadihajója 2010 óta a Juan Carlos I királyról elnevezett többfeladatú, a mára már ausztrál testvérekkel is rendelkező L61 Juan Carlos I. Ezen felvétel készítésekor még aktív állományú volt az R11 is. A két hordozó előtt az amerikai Oliver Hazad Perry osztályú fregattok spanyol építésű változataiból látható 3 példány. A Harriereket a jövőben – ha majd az anyagiak engedik – F-35B gépek váltják majd. | Fuerzas Armadas Españolas YouTube csatorna ,

Így az 1982-ben vízre került, majd 1988-ban hadrendbe állt Príncipe de Asturias repülőgép-hordozó ócskavasként lett meghirdetve – 4,8 millió eurós kikiáltási áron.

Az SNS Príncipe de Asturias fordulás közben egy 1992-es hadgyakorlat ideje alatt. | Fotó: U.S. Navy

Az SNS Príncipe de Asturias fordulás közben egy 1992-es hadgyakorlat ideje alatt. | Fotó: U.S. Navy ,

A szóban forgó hadihajó jelenleg a Navantia hajógyár főhadiszállásának is számító északnyugat-spanyolországi Ferrol, azaz a Príncipe de Asturias „születési helyének” számító város kikötőjében tekinthető meg.

Hogy ki és mennyiért veszi meg kilóra, az majd kiderül, azonban például a törökök vélhetően szóba jöhetnek, hiszen az elmúlt években a Leyal Ship Recycling már végzett 2 európai hordozóval: ők vásárolták meg szétvágásra a Royal Navy Invincible osztályának 2 tagját, az HMS Invincible (R05) és HMS Ark Royal (R07) repülőgép-hordozókat.

Az eredetileg a nevet viselő Príncipe de Asturias jellegzetes formáját azonban részben tovább viszi egy másik hajó, hiszen a Navantia épített neki egy kistestvért, mely nem más, mint a királyi yachtként is emlegetett thai HTMS Chakri Naruebet – napjaink legkisebb repülőgép-hordozója.

Principe de Asturias (R-11) és az HTMS Chakri Naruebet kötelékben

A Príncipe de Asturias (R-11) és az HTMS Chakri Naruebet (911). A Thai Királyi Haditengerészet repülőgép-hordozója durván 15 méterrel rövidebb és szűk 5000 tonnával kisebb vízkiszorítású. Az 1997-ben hadrendbe állt, 11 500 tonna vízkiszorítású, 183 méter hosszú hordozó ezen paraméterei nem sokkal szárnyalják túl egy amerikai, Ticonderoga osztályú cirkáló értékeit. | Fotó: Navantia ,