A napokban tett megerősítés alapján 2019-ig lezárul a Panavia Tornado GR4/GR4A, illetve az eredetileg Tranche 1 változatként hadrendbe állított Eurofighter Typhoon-ok nyugdíjazása. Ez 87 aktív állományú Tornado és 53 korai Eurofighter, azaz összesen 140 harci gép kivonását jelenti.
A GR4/GR4A csapásmérők már 2012-ben bejelentett kivonása kapcsán annyit érdemes tudni, hogy szerepüket a RAF újabb Typhoonjai veszik majd át. Melyekből a Tranche 1-es gépek kivonása után 107 darab áll majd rendelkezésre 2019-re: 67 Tranche 2 és 40 Tranche 3.
Egy 2015 februári parlamenti jelentés alapján a jelenleg 214 aktív, de ebből csak 148 azonnal bevethető harci gépet felvonultató RAF természetesen nem a mainál 140 géppel kisebb gépparkkal vág majd neki a 20-as éveknek, hiszen érkeznek a Tranche 3-as Eurofighterek, illetve 2019-ig 15-20 F-35B hadrendbe állítása is várható. Összességében inkább 100 gép körüli tényleges géppark csökkenés várható az elkövetkező 4-5 év alatt.
A jelentős flotta csökkentéssel kapcsolatban a védelmi minisztérium álláspontja az, hogy az igényeket ki fogja elégíteni a csökkentett méretű gépállomány – amit ha igaznak fogadunk el, akkor jelentős pazarlás zajlott eddig az igényeket messzemenően meghaladó géppark fenntartásával.
És hogy 2019 után miként alakul majd a géppark az nagyrészt annak függvénye milyen döntés születik az F-35B beszerzés ügyében: megveszik a tervezett 138 gépet, vagy csak a már eldöntött, 48 gépes beszerzés realizálódik majd. Utóbbi esetben 107 Typhoon és 48 Lightning II, azaz 155 vadászbombázóra áll majd be a gépállomány.