A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Mialatt az Amerikai és Iráni Légierő bombázza az Irak északi részében tevékenykedő iszlamistákat, az iraki pilótáknak még éveket kell várniuk hogy hasonló bevetésen vehessenek részt. Csúszik az első két pilóta képzése, akik oktatói státuszt kapnak majd az F-16-osra – a képzésük jelenlegi fázisát már szeptemberben le kellett volna zárniuk, de az még februárig agy márciusig elhúzódik. A tervek szerint az oktatói szerepkör betöltéséhez minimálisan szükséges 500 repült órát 2017-ig gyűjtik össze, de valószínűleg nem ér véget ott a képzésük, legalább 600-700 órát emlegetnek a bennfentesek, ennyire lesz szükségük a gépek teljes körű ismeretének elsajátításához. A többi pilóta képzése is elkezdődött már, 12-en elvégezték az alapkiképzést az F-16-osra, négyen kezdik el hamarosan, hatan pedig nyelvkurzuson fejlesztik angol kommunikációs képességüket.
—
Kanada újabb C-17-es beszerzését tervezi. Jelenleg 4 Globemaster III-assal rendelkeznek, az 5. példány beszerzése 200 millió dollárjukba kerülne, teljes élettartamára levetítve pedig 1,7 milliárdot venne ki az évek során a költségvetésből. A védelmi minisztériumnak gyorsan kell döntenie az ügyben, hisz a Boeing csak 12 példányt gyárt önköltségén, ezekre pedig több érdeklődő is akad.
—
Elvesztette egyik An-32-es teherszállító gépét a Sri Lankai Légierő. Az orosz gyártású vasmadár december 12-én, helyi idő szerint reggel 6:20-kor zuhant Hokandara tartományban. 4 ember halálát erősítették meg a hivatalos szervek.
Szerencsésebben megúszott egy kisebb balesetet az Amerikai Légierő egyik CV-22-ese. Az 58. különleges hadműveleti ezredbe tartozó konvertiplán orrfutója mondta fel a szolgálatot miközben landoltak az új-mexikói Double Eagle Repülőtéren Albuquerque-ben. Az aznapi 3. kiképzőrepülését teljesítő gépnek az orra sérült meg kisebb mértékben, a fedélzeten tartózkodó 6 személy karcolásokkal megúszta az esetet.
—
A Northrop Grumman átadta a Lockheed Martinnak az első APG-83 SABR radart. Az elektronikus sugáreltérítésű lokátor az USAF és a Tajvani Légierő F-16-osaiba kerül modernizálásuk során. Az eszközt a Raytheon hasonló berendezésével szemben választották.
Mint ismert, Kanadában nagy az elégedetlenség az légierő következő típusának szánt F-35-el, ennek pedig most ismét hangot adtak. A kormány készített egy tanulmányt, melyben 4 típust (F-35, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, F/A-18E/F Super Hornet) hasonlítottak össze egy 6 bevetésből álló kitalált küldetéssorozatban. Az eredmény szerint mind a 4 típus hasonlóan teljesít az általános feladatokban, mint a légtérvédelem, a terrorista akciók elleni részvétel vagy a kiemelt fontosságú események védelme, az F-35-ös mindössze egyetlen kategóriában emelkedett felül versenytársain, az esetleges, 2030 utáni külföldi konfliktusban való részvételnél.
Ha maradnak az eredeti terveknél, Kanada 65 F-35-el váltja 77 CF-18-asát. A gépek darabára az ő helyzetükben 88,9 millió zöldhasú, a program költsége a gépek teljes élettartamára vetítve 45,8 milliárd dollár.
—
Az Airbus Helicopters átadta a Francia Hadsereg első két Block 2-es verziójú Tiger HAD helikopterét. A típus kibővített képességekkel rendelkezik melyek nagyon hiányoztak a Block 1-esek arzenáljából: fejlesztett célzórendszer, külső üzemanyagtartályok alkalmazásának lehetősége, bevethetik a Hellfire és Spike rakétákat, emellett új kommunikációs és adatátviteli rendszert is kapnak.
Az Airbus eddig 110 Tigert adott át a megrendelőknek, ebből 6 HAD Block 1 és 40 HAP variánst kaptak a franciák.
4 példánnyal bővült a perui Mi-171S flotta december elején. A forgószárnyasoknak még át kell esniük az átvételi teszteken mielőtt az alakulatokhoz kerülhetnek. A dél-amerikai ország 24 példányt rendelt, további 4-et kapnak az év végéig, a többit pedig jövőre szállítja le a Rosoboronexport.
—
A Bell Helicopter sikeres teszt keretében demonstrálta a V-22 Osprey előretüzelő képességét. A billenőrotoros gépről irányítatlan rakétákat indítottak a teszt keretein belül, mely az első alkalom volt, hogy egy Osprey-ról előre tüzelő fegyvert alkalmaztak. A típus egyik legnagyobb hiányossága a fegyverzet hiánya, csupán egy, a hátsó rámpára szerelhető géppuska a védelmi fegyverzete a használatban lévő gépeknek. A rakéták nagy ugrást jelenthetnek, főleg a különleges erőknél szolgálatban álló példányok esetében. Bell/Boeing páros egyébként 2014 harmadik negyedévének végéig 242 MV-22-est szállított le a tengerészgyalogságnak és 44 CV-22-t a légierőnek.
A tesztről készült képek és videók ezen a linken érhetők el.
—