|

Orosz szív kínai vasban

Orosz hajtóműve lesz a kínai J-31 ötödik generációs vadászgépnek, és megoldás jöhet az orosz eszközök kínai másolására.

A Roszoboronexport egyik képviselője, Szergej Kornyev arról adott tájékoztatást, hogy Kína legújabb ötödik generációs vadászrepülőgépét orosz és – a kínai „hagyományokat” figyelembe véve érdemes hozzátenni, hogy – Oroszországban gyártott RD-93 hajtóművekkel fogják szerelni. Kornyev elmondása szerint ez kimondottan egy, a Lockheed Martin F-35-tel konkuráló export-program, amely bár ambiciózus, de nagyon is valós, figyelembe véve az amerikai vetélytárs magas költségeit és problémás fejlesztését.

Az Klimov RD-93 a – MiG-29-esek kapcsán – a hazai körökben is jól ismert RD-33 továbbfejlesztése, amely kimondottan a kínai-pakisztáni kooperációban készülő PAC JF-17 Thunder számára lett átalakítva. Az érdekesség az egészben az, hogy Kínának egyébként meg van a saját hajtóműve az RD-93 helyére, név szerint a Guizhou WS-13, amellyel már legalább egy kísérleti JF-17 is repül és a jövőben a J-31-eseket is ezzel tervezik majd szerelni (legalábbis a kínai szolgálatban levő példányokat biztosan).

Shenyang J-31 | Forrás: weibo.com

Shenyang J-31 | Forrás: weibo.com ,

Rátérve a hír másik apropójára, Kornyev szerint a nem is túlságosan titkolt kínai másolásokra is létezik megoldás és mindkét fél elkötelezett amellett, hogy ezt megtalálja. A dolog nem lesz egyszerű, mivel egyrészt Kínában az ilyesféle technológiai „fejlesztésnek” nagyon mély gyökerei vannak, másrészt az orosz sérelmek listája elég hosszú. Utóbbiból talán a legemlékezetesebb a Shenyang J-11B-k esete, amelyeket 1992-ben eladott orosz Szu-27-esek alapján fejtettek vissza, majd másoltak le a távol-keleten, de Oroszország szerint a Szu-33, az Sz-300 légvédelmi rendszer, a 2Sz19 Mszta és a BM-30 Szmercs is ugyanerre a sorsra jutott. Mindenesetre az amúgy is elég jó orosz-kínai viszony még szorosabbá fűzéséről tanúskodik az újabb közös program.