HTKA Hírhalom 2014. 43. hét

Hamarosan a nagyközönségnek is bemutatkozik a kínai J-31-es, melynek egyik prototípusa részt vesz az idei Zhuhai Nemzetközi Légi és Űrkiállításon, november második hetében. Az alacsony észlelhetőségű vadászgép a repülőnap programja szerint a földön és a levegőben is szerepelni fog. Független szakértők azt mondják, a géptől még nem várhatunk eget rengető manővereket, hisz szűzfelszállását csupán két éve hajtotta végre, így még bőven tart a berepülése. Ezek ellenére fontos a gép szerepeltetése, hisz exportálását még az évtized vége előtt beindítaná a gyártó.

A kanadai különleges erők új felderítőgép beszerzését fontolgatják. 4 gépes kis flottát állítanának fel ISR szerepkörrel, ennek megfelelő felszereléssel. A gépeknek alkalmasnak kell lenniük a földi célpontok megfigyelésére, a mozgásuk követésére, valamint az információk továbbítására. A 4 példányt a Kanadai Királyi Légierő állítja szolgálatba, elsősorban a Kanadai Különleges Műveleti Erők Parancsnokságának működnének, de szükség esetén másnak is elérhetővé teszik.

—–

Megvan a B787 Dreamliner első katonai alkalmazója: a Mexikói Légierő rendelt egy példányt a típusból, VIP kiszerelésben a kormány embereinek szállítására. A kiválasztott példány a B787-8 hatodik és egyben utolsó prototípusa, mely korábban ZA006-os lajstrom alatt repült, ám mostanra átfestették a Mexikói Légierőben használandó színére és átírták TP-01/XC-MEX regisztrációs számra. A Dreamlinerrel a VIP szerepkörben eddig használt három B737-est és az egy 757-200-ast egészítik ki.

—–

November sort kerítenek az F-35C első hajófedélzeti leszállására. A teszthez a hamarosan 16 hónapos karbantartási munkára kényszerülő USS NImitz repülőgép hordozó és annak személyzete asszisztál, feltehetően már a következő hónapban. Előtte a hajó és köteléke még részt vesz egy nemzetközi hadgyakorlaton San Diego partjainál, 4 kanadai és egy japán hadihajóval karöltve.
Míg az F-35B-vel már 3 éve végrehajtották az első leszállást hajó fedélzetére, a C variáns tesztelése elhúzódott, részben a fékezőkampó problémái miatt.

—–

Újabb problémák hátráltatják a német NH90 flotta működését. Nyilvánosságra került egy júniusi eset, mikor egy helikopter Üzbegisztánból repült Afganisztánba evakuációs feladattal. A forgószárnyas egyik gázturbinája 4 perccel a felszállás utána felrobbant, ennek következtében pedig sok elektomos rendszer is felmondta a szolgálatot. A pilótáknak éppen csak sikerült kényszerleszállást végrehajtaniuk, elkerülve ezzel a katasztrófát. A helikopter azóta is Üzbegisztánban vesztegel, javításra várva. A mérnökök olyan problémát találtak a hajtóműben, mely bármelyik másik példánynál is előfordulhat, ezért tesztelést rendeltek el a 35 gépes flotta minden helikopterére. Félelmük beigazolódott, több forgószárnyasnál is felmerült a probléma – elsősorban azoknál, melyek gázturbináját napi többször is beindítják -, ezért átfogóbb átvizsgálásra van szükség. Addig is minden pilótának elmondták, hogy mennyi időt kéne hagyni az erőforrásnak a lehűlésre egy újabb beindítás előtt, de az is előfordulhat, hogy az egész flottára repülési tilalmat vonnak el.

Az NH90-es közösség életében ez az eset csak a „hab a tortán”, lévén gond van a pilóták sisakjával (túl nehéz), a korrózióval, a kompozit anyagok túlzott sérülékenységével és az energiaelnyelő ülésekkel is.

—–

Az 58. Karbantartó egység sikeresen elvégezte a fegyverzeti képzést az F-35-öshöz, ezzel ők lettek az első nem kiképző csapat az Amerikai Légierő kötelékében, akik alkalmasak az 5. Generációs vadászbombázó felfegyverzésére.

—–

A Nigériai Kormány egy „kémrepülőgépet” vásárolt Franciaországtól. A felderítő feladatú gépek az országban tevékenykedő Iszlám harcosok elleni tevékenységben nyújthat segítséget. A beszerzés 13,5 millió dollárba került, feltehetően egy pilóta nélküli gépről van szó.

—–

Új kiképzési rendszert vezet be helikopter pilótái számára az Ausztrál Királyi Hadsereg és Haditengerészet. A HATS (Helicopter Aircrew Training System) elnevezést kapott kiképzési rendszer bázisául az HMAS Albatross hajót választották, melynek kikötője Nowra-ban található. Az munkához 15 EC-135-öst kapnak 3 teljes értékű Thales szimulátorral együtt. A lépéssel felkészülnek az új helikopterek üzemeltetésére, mint a Tiger, az MRH-90, az MH-60R Romeo vagy a CH-47F.

—–

Dél-Korea lehet megszakítja az együttműködést a BAE Systemsel KF-16-osaik felújításának ügyében. A DAPA még 2012 decemberében választotta ki a Nagy Britanniai szélhelyű vállalatot 134 hazai gyártású vadászbombázójának modernizálására, ezzel megteremtve az első alkalmat, hogy nem a Lockheed kapta a típus felújításának jogát. A BAE modernizációs csomagja a felújított avionika köré épül, beleértve a Raytheon AESA rendszerű fedélzeti radarját. Az esetleges szerződésbontással a Lockheed Martin kapná a felújítást, ezzel visszaszerezve egyeduralmukat ezen a téren. Utóbbi esettel a Northrop Grumman is jól járna, hisz a Lockheed az ő AESA radarjukat ajánlja.

—–

Az Elbit Systems 85 millió dolláros szerződést zsebelt be egy meg nem nevezett ázsiai országtól F-5 vadászgépek avionikájának modernizálására. Az izraeli vállalat elektro-optikai és kommunikációs berendezéseket szállít a gépekhez, az integrálási munkákra 3 évet kaptak.

—–

A Perui Légierő kézhez kapta első két KAI KT-1P kiképzőgépét, melyből 20-at rendeltek. A gépek átadására ceremóniát rendeztek a fővárosban, Limában. A kiképzők az 51. Légi csoporthoz kerülnek Pisco-ba, ahol az eddig használt Embraer EMB-312 Tucano-kat váltják. A gépek korlátozottan csapásmérése is alkalmasak.

—–

Érdekes képek kerültek fel az internetre néhány napja. A fotók Kínából érkeztek, és egy JF-17-est ábrázolnak CM-400AKG hiperszonikus hajók elleni rakétával a szárnyai alatt. A 2012-ben bemutatott fegyvert az SY-400 taktikai ballisztikus rakétából fejlesztik, ám a most látott példányok lehet, hogy csak makettek. A fegyver Kínában a JH-7A és a J-11 vadászbombázókon állhat szolgálatba, a JF-17-esre való integrálása azt jelenti, hogy Pakisztánban is szolgálatba állítják.

Forrás: Chinese Internet

Forrás: Chinese Internet ,

Az augusztusban utolsó repülésüket teljesítő ománi Jaguaroknak búcsúztató ceremóniát tartottak az Al-Shafaq Club-ban Seeb-ben. A nyugdíjba vonult „nagymacskákat” F-16-osok váltották, melyeket 2011-ben rendelt a szultánság.

Tajvan utolsó 6 AH-64E Apache Guardian helikopterét is átvette. A szigetország 30 példányt rendelt a harci helikopter legújabb változatából 1,95 milliárd dollárért. A forgószárnyasok hajón érkeztek a Tainan déli kikötőjébe október 19-én, majd 6 nappal kipakolásuk után repülték át azokat a hadsereg helyi bázisára.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390