A Code One Magazin beszámolója szerint a Norvég Királyi Légierő számára gyártott F-35A típusú vadászbombázók fékernyőt kapnak a rövidebb kifutási úthossz érdekében.
Nem csak a Lockheed Martin F-35 Lightning II három alverziója üt el egymástól, két azonos variáns között is lehetnek különbségek. Ilyenek lesznek például a Norvégia által vásárolt F-35A-k, melyek némiképp eltérnek majd a „mainstream” F-35-ösöktől. A különbség igenis szembetűnő lesz, ugyanis egy jókora konténer éktelenkedik majd a gépek hajtóműve felett.
A skandináv ország ugyanis a jelenlegi típusához, az F-16 Fighting Falconhoz hasonlóan az F-35A-khoz is rendel fékernyőket a jeges futópályákon való biztonságos megállás érdekében. A „Villám” viszont nem úgy készült, hogy könnyen integrálható legyen rá a fékernyő, így azt külső függesztéssel hordozza majd. Az ernyőt tartalmazó áramvonalas konténert a törzs hátsó részén, a függőleges vezérsíkok között, a hajtómű felett rögzítik majd és a hírek szerint nem befolyásolja majd a „lopakodóképességet” és a légellenállásra is csak minimális hatása lesz. Nem minden F-35-ös lesz képes a konténer hordozására, a kijelölt gépek bekötési csomópontok és eltérő borítást is kapnak a törzshátsórész felső oldalán.
A norvég kérésre 2012 óta fejlesztett konténert várhatóan 2017-től tesztelik majd a kaliforniai Edwards légibázison az AF-2 jelzésű nullszériapéldány segítségével. Először a repülési tulajdonságokra gyakorolt hatását vizsgálják, majd száraz és nedves felületű pályán tesztelik működését, végül a jeges körülmények között próbálgatják Alaszkában. Amennyiben a teszteken beválik, úgy Norvégia rendszeresíti először a konténert, de Kanada és Hollandia is érdeklődést mutat az eszköz iránt.
A három nevezett állam számára nem újdonság a kifutási úthossz csökkentése. Hollandia és Norvégia fékernyőkonténerekkel ellátott F-16-osokat használ, míg Kanadában a „majomfogó” van divatban, fékezőkötéllel lassítják le a túlfutási hajlammal érkező Horneteket.
További képek: