Hollandiában megszületett a döntés, hogy a lassan 25 éve hadrendben álló Walrus-osztály 4 egységének élettartam hosszabbítása se pénzügyi, sem pedig képességbeli szempontból sem versenyképes megoldás – a 70-es és 80-as évek fordulóján elkezdett, a 80-as évek folyamán épített, majd a 90-es évek elején hadrendbe álló 4 db Walrus-osztályú tengeralattjáró leváltására van szükség.
A tengeralattjárók beszerzése azonban költséges mulatság, különösen akkor, ha azt az adott nemzetnek kell megterveznie, majd kis példányszámban hadrendbe állítania. Különösen igaz ez annak fényében, hogy Hollandia évtizedek óta nem tervezett, gyártott tengeralattjárókat – nagyrészt amiatt, mert kínai nyomásra kútba dőlt azon terv, melynek keretében ők segítették volna ki a tajvaniakat tengeralattjárókkal.
Adott tehát az eldöntött csapásirány a saját tervezésű tengeralattjárók formájában és a rideg valóság a tapasztalati és pénzügyi vonalon. Adja magát, hogy a program biztosítása és a költségek csökkentése érdekében partnert keressenek.
Holland illetékesek elmondása alapján ezen partnerkeresés kapcsán nyitottak mindenféle együttműködési lehetőségre. Mint ahogy ezen hír címéből azonnal kiderül a védelmi minisztérium többek között Norvégiát szemelte ki potenciális partnerként.
Norvégia ipara ugyan nem mozog igazán ilyen téren, de egyrészt szintén tengeralattjáró utódlás előtt állnak, másrészt belbecs tekintetében azért tudnának hozzátenni a dologhoz, lévén a Kongsbergnek van tapasztalata tengeralattjárók harci rendszerei terén, lévén sok német tengeralattjárón megtalálhatóak az általuk szállított rendszerek.
Hogy a hollandok norvég ambícióval a végén mi lesz, arra még egy kicsit várni kell, lévén Oslo-ban majd csak az idei évben döntik el, hogy újabb körös modernizálásnak vetik alá a német eredetű U201-eseiket, vagy ők is inkább új hajóosztályba fektetnek be.
Ha a hollandok számára kedvezően alakul is a norvég döntés, akkor is vélhetően szükség lesz egy rutinosabb partnerre még. Itt a közös programokkal is tapasztalattal rendelkező francia DCNS, vagy spanyol Navantia jöhet szóba – vagy az önálló tengeralattjáró tervező és építő képességük visszaszerzésébe nemrégiben belekezdett svédek.