|

Csiszolgatás a SOCOM háza táján

A tengerentúli Különleges Műveleti Parancsnokság feladatának ellátásához speciális eszközök beszerzését igényli, azonban ez nem jelenti azt, hogy az üzemeltetési tapasztalatok felhalmozódásával ne jelentkezne igény némi modernizációra.

Jelen esetben sincs másról szó, mivel az éves SOFIC (Special Operations Forces Industry Conference) alkalmával napvilágra került ama elképzelés, hogy lehetőség szerint minél kisebb összeg ráfordításával frissítsék a CV-22 Osprey és AC-130 flottát.

„Ha volna egy egymillió dollár értékű eszközöd, fel akarnád szerelni a tiltrotoros masinádra, mind az 50 darabra. A helyzet az, hogy nem engedhetünk meg magunknak egy 50 millió dolláros programot. De tegyük fel, hogy van 100.000 vagy épp 500.000 dolláros árcédulával szereplő eszköz is, ami az üzemeltetés, a képességek és a repülőeszköz bevetéseinek javulásához járulna hozzá, akkor azt mondom, azonnal ide vele” – nyilatkozta a védelmi ipar képviselőinek szűk csoportja előtt John DiSebastian alezredes, a SOCOM C-130 és CV-22 programjának igazgatója.

Így sem szegényes a SOCOM CV-22 „arzenálja”. SOFEX 2014, Amman, Jordánia | Forrás: armyrecognition.com ,

S, hogy mit kívánnak megvalósítani a közeljövőben? Először is, az Osprey páncélozottságán kívánnak javítani, tanulva a tavaly decemberi dél-szudáni eseményből (HTKA Hírhalom 2013. 51.), valamint egy meg nem határozott kaliberű, előre tüzelő fegyverrel is fel kívánják szerelni. Az AC-130 gépek szárnyai alá Hellfire rakéták függeszthetőségét oldanák meg, ezen felül mindkét platformon új vezetési és irányítási, rádiófrekvenciás zavaró – és ellentevékenységet végző rendszerek elhelyezése a cél roll on/roll off technológia felhasználásával, a bevetés követelményeinek megfelelően.

Közelebbről az orr felső részén AN/APQ-186 terepkövető többfunkciós radar, alatta a szintén Raytheon termék AN/AAQ-16 FLIR torony látható | Forrás armyrecognition.com

Közelebbről az orr felső részén AN/APQ-186 terepkövető többfunkciós radar, alatta a szintén Raytheon termék AN/AAQ-16 FLIR torony látható | Forrás armyrecognition.com ,

Emellett a konferencia alkalmával prezentálásra kerültek azon elképzelések is, miszerint potenciális alkalmazását vizsgálják a sisakra szerelt kijelzőknek, frissítenék a digitális térképeket, továbbá mobil kommunikációs eszközöket szereznének be, mindezt a közeljövőben megvalósítva.

A gép hátsó részén: 1, Northrop Grumman AAR-54 rakétaindításra figyelmeztető rendszer (MAWS); 2, BAE Systems ALE-54 „csalikivető” berendezés; 3, Northrop Grumman AN/AAQ-24(V) DIRCM-rendszer érzékelői; 4, műholdas kommunikációért felelős antenna az Osprey „hátán” | Forrás: armyrecognition.com ,

DiSebastian elmondása szerint, „ha a Hadsereg vagy a Haditengerészet nagy beszerzéseihez csatlakoztunk volna, az Osprey felfegyverzése egy öt éves projekt lenne”. Ehelyett a SOCOM inkább a saját utat választotta és a kutatás és fejlesztés munkálatait maguk intézik, amelyet szoros figyelemmel követnek az érdekelt ipari szereplők, hogy a fedélzeti tesztek még az év vége előtt megtörténhessenek.

A SOCOM által kifejlesztett lézeres irányítású, SDB (Small Diameter Bomb) kategóriájú fegyver applikálása az AC-130 fedélzetére még nyáron megtörténik, ezt követően kezdődnek majd a Hellfire alkalmazásával kapcsolatos munkálatok kivitelezése.

Nem csak a SOCOM lát lehetőséget a Hercules felfegyverzésében. A Tengerészgyalogság KC-130J Harvest Hawk repülőgépe Hellfire rakétákkal a szárnya alatt | Forrás: myhosting.com

Nem csak a SOCOM lát lehetőséget a Hercules felfegyverzésében. A Tengerészgyalogság KC-130J Harvest Hawk repülőgépe Hellfire rakétákkal a szárnya alatt | Forrás: myhosting.com ,

Nem rejtik véka alá, hogy az üzemeltetési költségek tekintetében a Hercules viszi a prímet és ehhez kapcsolódik ama tervezet, hogy az AFSOC a rendszerben tartott 200 C-130 darabszámát csökkenteni fogja, összpontosítva arra, hogy a flotta megmaradó részét még több képességgel lássa el.