|

Újraépítik a Myrsky-t

A finnek úgy döntöttek, hogy újra megépítik repülőgépiparuk egyik csillagát, a VL Myrsky-t, az egyetlen finn tervezésű és sorozatgyártású vadászrepülőt.

VL Myrsky II alacsonyan | Forrás: vlmyrsky.fi

VL Myrsky II alacsonyan | Forrás: vlmyrsky.fi ,

Konkrétan egyébként egy VL Mirsky II-ről van szó, ha pontosak akarunk lenni, amely megépítéséről a finnországi Repüléstörténeti Egyesület, a Finn Légierő Múzeuma és Finn Repüléstörténeti Múzeum döntött, főszponzornak pedig a Patria szegődött. Utóbbi egyébként nem meglepő, mivel a finn védelmi-ipari vállalatnak a gyökerei egészen a Valtion Lentokonetehdas-ig (VL), magyarul (finn) Állami Repülőgépgyárig vezethetőek vissza.

A Myrsky törzse valamikor a II. világhárorú idején | Forrás: vlmyrsky.fi

A Myrsky törzse valamikor a II. világhárorú idején | Forrás: vlmyrsky.fi ,

A projekt várhatóan hat év alatt fog megvalósulni mintegy 76 ezer euróból, szóval a tervek szerint legkorábban 2019 őszén kerülhet kiállításra a Myrsky. Sok időnek tűnhet ez, de hozzá kell tenni, hogy nem egy meglévő gépet újítanak fel, mivel egy sem maradt fent, hanem inkább a nulláról építenek egyet újra. Ennek megfelelően – a becslések szerint – mintegy 12 ezer munkaóra alatt tudják majd elkészíteni a “régi-új” vadászt, amiből a legnagyobb kihívást az acélcsöves törzs elkészítése a hozzá tartozó fa kiegészítőkkel, illetve a teljes egészében fából készült szárnyak fogják jelenteni, várhatóan 2017-re. Az időterv szerint a végső összeállítást 2018-ban kezdik majd meg. Az munkába egyébként Jyväskylä és Vantaa-környékbeli ifjúsági műhelyeket is bevonnak.

A finn Vihar, “Myrsky”

Finnország a második világháború hajnalán került abba a szerencsétlen helyzetbe, hogy már nem igazán tudott kitől repülőgépeket beszerezni, ezért saját típusok tervezése és gyártása mellett döntött. A Finn Légierő igényire a VL öt különböző kategóriájú koncepcióval állt elő 1939 májusában, amelyek közül a védelmi minisztérium a vadászrepülőgép megvalósítása mellett tette le a voksát.Az új repülőgép törzsét hegesztet csőváz adta, amelyre fából készült farokrészt és szárnyakat applikáltak rétegelt lemez borítással. A gép orrába – az eredetileg tervezett, ám akkor a finnek számára épp nem elérhető Bristol Taurus III csillagmotor helyett – Pratt & Whittney R-1830-S3C3-G erőforrás került, amely helyére a sorozatgyártású példányoknál a megbízhatóbb, ám gyengébb SC3-G változatot rakták.

Az első prototípus 1941 december 23-án emelkedett a levegőbe először, bár túl nehéznek bizonyult. A finn védelmi minisztérium – miután német forrásból nagyobb mennyiségű zsákmányolt P&W R-1830 motorhoz jutott – 1942 május 30-án három módosított előszériás példányra adott megrendelést (Myrsky I), melyet április 18-án egy 47 darabos sorozat követett (Myrsky II). Különböző problémák miatt elhúzódott a gyártás, ezért a Finn Légierő az első Myrsky-ket csak 1944 augusztusában kapta meg, de azok még így is részt vettek az ún. folytatólagos háborúban és több szovjet repülőgépet, jellemzően Polikarpov Po-2 kétfedelűeket semmisítettek meg levegőben és földön egyaránt. Később a lappföldi háborúban is alkalmazták őket a Harmadik Birodalom ellen.

A Myrsky-ket 1947-ben vonták ki, 1948-ban történt a típus utolsó repülése.

Adatok:

Hosszúság8,35 m
Szárnyfesztávolság11 m
Magasság3 m
Üres tömeg2337 kg
Maximális felszállótömeg3213 kg
Maximális sebesség535 km/h (3300 m)
470 km/h (tengerszinten)
Utazósebesség320 km/h
Emelkedési sebesség15 m/s
ErőforrásP&W R-1930-SC3-G Twin Wasp 14 hengeres, 1065 lóerős csillagmotor
Légcsavarhárom tollú VLS 8002
Fegyverzet4 db. VKT 12,7 mm LKK/42 gépfegyver
2 db. 100 kg-os bomba

Forrás: vlmyrsky.fi, Wikipédia.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.